Filter uit Zenders 2

rob007

Yarr, Matey!

Filter

ik weet niet of het mag maar heb voor mijzelf het Filter uit het boek Zenders 2 in Paint getekend!
Ik dacht als het niet erg is deel ik het met…. Voor wie het maar wil hebben.
Bron:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Bron%20-%20Zenders%202%204e.pdf
Ik hoop dat ie een beetje duidelijk is voor iedereen? ( altijd ruzie met Paint wat dat betreft! )

http://www.piratenpraten.nl/schemas/3-mtr.info-Shareware/shareware/Amp…

Shareware/shareware/Amplifier%20Senderbau%20150-Watt%20(BLF177)/

Vriendelijke en Gezonde Groetjes Allemaal!
Rob

http://mkmbroadcasting.blogspot.com/search/label/14watt

http://mkmbroadcasting.blogspot.com/2015/04/elenos-low-pass-filter.htm…

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F…

https://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/10W_HF_PA_…

http://www.pa2e.nl/jackdonio/radiomorningstar/filters.html

https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Ok Rob,ja zenders deel 1 en 2 van Bron en niet te vergeten 'Ontvangers' van F.A.S. Sterrenburg,zo'n beetje elke radionerd had/heeft het in de boekenkast staan. ;-)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Hubie,
Ja ik ben weer een beetje met filters bezig omdat ik mij nog al eens in frequentie vergis. ;)
Maar wil zo min mogelijk storen natuurlijk.
Die boekjes die zijn (vind ik!) nog steeds om te smullen!
Ik heb dit boek ook ergens liggen weet ik zeker maar vraag me niet waar!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat zijn zoals @Hubie al schrijft hele bekende boeken die heb ik dan nog wel bewaard al zal ik er niet meer jaarlijks in kijken ;)
Ik ben wel toevallig ook met een soort gelijk filter bezig voor de ombouw van de FT930 middenfrequent ingang !

Mijn ontwerp ( berekeningen ) gaan uit van 10 % bandbreedte op 10,7 MHz F0 dichterbij wordt verzorgt door de keramische filters de impedantie is rond de 330 Ω

Heb je wel iets van een sweeper om de filters door te fluiten :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Heb je wel iets van een sweeper om de filters door te fluiten

1 ben ik te gierig om zo’n apparaat aan te schaffen,
2 zou niet weten waar ik hem nog zou moeten plaatsen.
Nee Henk, eerlijk gezegd heb ik die/dat niet!
Ik doe veel(natuurlijk niet alles!) met mijn Dipmeter, spannender kan ik het niet maken.
Bijvoorbeeld bij de viertrapper:
http://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radio…
hield ik de Dipmeter bij L4 en deed ik de tweede zo ver mogelijk weg trimmen.

Als ik iets wil afstellen ga ik naar Henk! :+
( moet hem alleen nog eerst uitpeilen! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Henk, met een VNA gaat het nog beter, dan kun je precies de doorlaat op het beeldscherm bekijken.
En experimenteren is dan ook makkelijk om de doorlaat precies naar wens aan te kunnen passen.
Want waarom die eerste en laatste spoel dient is mij onduidelijk.
Als je op de spoelen van de resonantiekrting een lage aftakking hebt van 1 of 1,5 windingen vanaf de koude kant is de aanpassing toch ook goed voor 50 ohm?

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Zoals Martin het omschrijft heb ik het gloof ik gezien als schema filter ook bij een stentor kan dat?
Zie afbeelding, zo Martin?
( of zaten er dan ook nog condensatortjes bij? ) kweet het niet meer precies.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ben nu ook een beetje aan het sollen met Filters
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
.
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
.
Online Calc.
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php
Vraag mij wel af of er ook rekening gehouden word met lengte toe en afvoer draadjes.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Kijk dat zijn handige programma's zo kan je in eerste orde benadering een filter uitrekenen.
Maar ook jou eerste tekening is een oplossing ik ben alleen iets minder enthousiast om verschillende spoelen aan elkaar te knopen maar dit heeft te maken met de parasitaire eigenschappen die ontstaan......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 april 2021 16:14:35 schreef Martin V:
Want waarom die eerste en laatste spoel dient is mij onduidelijk.
Als je op de spoelen van de resonantiekrting een lage aftakking hebt van 1 of 1,5 windingen vanaf de koude kant is de aanpassing toch ook goed voor 50 ohm?

Het gaat hier niet om de aanpassing. Die zou trouwens ALTIJD goed zijn, bij welke tap dan ook, zolang ze aan de in- en uitgang maar gelijk zijn.
Maar daar gaat het niet om; de plaats van de tap bepaalt de bandbreedte: hoe lager, hoe smaller, maar ook: hoe meer verliezen.

De seriespoeltjes aan in- en uitgang zijn om de gewenste specificaties te halen. Zonder die spoeltjes is het filter gewoon veel minder goed.
Zie grafiek hieronder; rood=zonder, groen=met seriespoeltjes. Dit is voor het 'laagfrequentste' schema, en dan afgestemd op 50 MHz. (klik= groter)

Simetrix
(Als je dit ook in een sim probeert, vergeet dan niet de k tussen de onder- en bovenkanten van L2a en L2b in te voeren; k=0,18)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

En dit is voor zowel RX als TX ? Afijn ik ga dit zo ie zo maken dit kan nooit geen kwaad!
En deze ook:
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
ik had er al een gemaakt maar daar heb ik achter af een fout mee gemaakt,
ik had het op een stukje print van 20 X 20 gemaakt maar de aarde met en stuk VD 1,5MM koperdraad aan de zender gesoldeerd.
Die VD draad word denk ik dan ook een soort spoel?
Zie afb.
.
Vergeet nog wat! Ik heb een vraag over het filter van uit het boekje,
Moeten L2A en L2B niet haaks op elkaar staan? Of schotje er tussen ?
Zo ook met L1A en L1B ?
In verband met overslag of inslag of hagelslag LOL ( als het maar wel melk chocolade is!? :+ )
Of is dat verwaarloosbaar?
https://www.circuitsonline.net/forum/file/63401/forum-post

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Wat je nu tekent is een laagdoorlaatfilter die eerste van je is een bandfilter.
Deze is constructief is stukje eenvoudiger en hoef je in de band niet af te regelen....

Tja de opbouw is wel belangrijk een stuk 1,5 mm2 en dan waarschijnlijk je printje open dat gaat niet goed werken |:(
Zo'n stuk draad vertegenwoordigt ook een inductie net als het aansluitdraadje of het draadje ( aftak ) op een spoel.
De meeste formules houden geen rekening met de aansluitdraden je weet immers niet hoe lang in de praktijk.
Waarden als 10,5 worden door de meeste programma's afgerond naar beneden, een hele wikkeling 10 dus...... halve wikkelingen bestaan niet dat zijn de uitlopers ( aansluit draden ).
Deze aansluitdraden werken niet meer mee in de inductor, maar komen er wel bij als spreiding inductie !

Daarom is een sweeper en rf detector eigenlijk een tool die je zou willen hebben @Martin V gaf al even aan of een VNA nou denk ik dat fase meten voor jou experimenten niet echt nodig is.
Als je de amplitude frequentie karakteristiek en de reflectie kan meten prima....

Ha rob007,

Ik zie dat je nog een vraag erbij heb gesteld :D

In verband met overslag of inslag of hagelslag LOL ( als het maar wel melk chocolade is!? :+ )
Of is dat verwaarloosbaar?

Nee dat is niet verwaarloosbaar en in de rf techniek zijn er maar zelden zaken verwaarloosbaar ;)
Nu zijn er diverse mogelijkheden om afscherming te creëren...... schotjes of de opstelling van de componenten.

Wat ik niet weet van de ontwerper of de keuze van de spoelen optimaal is hiermee bedoel ik de verhouding lengte en diameter !
Ik heb niet gerekend aan het filter @Frederick E. Terman laat een en ander zien dit is dan wel de ideale situatie zonder parasitaire eigenschappen van de componenten en zonder ongewenste koppeling tussen de componenten.

Hier een idee van een spoel waar ik mee rekent

Zoals je ziet beter is het om spoelen daar waar je kan te vermijden :(
De vraag waar plaats je een schotje ik denk dat je zo een eind kom

Door de trimmer in een bakje welke is opgebouwd door links en rechts een schotje te plaatsen en ver genoeg van de spoelen heb je een mooie afscherming let op dat je afscherming ook ongewenst kan koppelen.
Als de magnetische flux door de wand snijd worden er wervelstromen gemaakt en dus een elektrische stroom die over het chassis loopt en koppelt met de andere componenten.

Als je gebruik wil maken van een stukje printplaat enkelzijdig nemen of anders de twee koperen zijden met elkaar doorverbinden op een aantal plaatsen :D

Je schakeling het bandfilter @Martin V vroeg zich af waarom die serie spoelen er zaten de auto transformator heeft in deze configuratie de functie om van een lage impedantie naar een hogere te transformeren.
Dit om de belaste Q te vergroten @Frederick E. Terman laat dit mooi zien alleen is hier ook een nadeel..... omdat de verhouding in wikkelingen nogal groot is dit is nadelig aan de ingang.

Een voorbeeld 8 wikkelingen totaal 1,5 wikkelingen van de common is de ingang verbonden dit betekend een grote stroom in de 1,5 wikkeling hier wordt de grootste flux dichtheid opgewekt en een kleine hoeveelheid bereikt de rest van de spoel !
Door nu gebruik te maken van een ( ik noem het flux aanjager ;) ) serie spoel en deze te koppelen met de autotransformator is er voldoende magnetische koppeling naar de ingang.....
Omdat het een symmetrisch filter betreft doen we dit aan de uitgang ook zo is alles weer in harmonie.

Dat simuleren is niet zo belangrijk @rob007 het laat de richting in grote lijnen zien maar zonder met reële componenten en in hoogfrequent techniek de opbouw in acht te nemen niet zo veel waarde jij experimenteer liever daar is niets mis mee.......
Maar dan zou je eigenlijk wel iets willen meten anders ben je doof en blind lijkt mij, zo'n low cost V.N.A. ik weet niet of je daar mee kan afregelen qua snelheid van de update meetgegevens.
Maar goed dat moet jij bekijken als je een scope heb dan heb ik nog wel een Telonic sweeper tot 512 MHz helemaal compleet die zou je kunnen gebruiken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 april 2021 00:32:15 schreef rob007:
Vergeet nog wat! Ik heb een vraag over het filter van uit het boekje,
Moeten L2A en L2B niet haaks op elkaar staan? Of schotje er tussen ? Zo ook met L1A en L1B ?

Dat is goed bedacht.
De spoelen moeten elkaar inderdaad liever niet 'zien'.
Als ze te veel koppelen, gaat bij de hoogste frequenties de demping weer verminderen. Dat zou jammer zijn!

Hier een voorbeeld hoe wij in de werkplaats het filter (gebruikt bij ontvangermetingen) hadden. Doosje is van printplaat gemaakt.
Zo koppelen de spoelen heel weinig en een schotje maakt dan niet veel meer uit.

--
Voor @electron920: Natuurlijk kijk ik óók naar de effecten van parasitaire componenten.
In dit geval spelen de capaciteiten van L2a-b geen rol, omdat ze onderdeel uitmaken van de afstemcapaciteit die je toch al hebt. Betekent alleen dat je de condensator ca. 0,8 pF lager moet instellen, wat je niet merkt.
De capaciteiten van L1a-b zijn ca. 0,4 pF. Ze veroorzaken een dip bij 750 MHz. In mijn grafiek hier verder naar boven (groene lijn) zou de afwijking bij 200 MHz ongeveer een streepdikte zijn, en dus niet gemakkelijk te zien.
Dit alles dus voor het 'laagste' filter van de drie uitvoeringen, afgestemd op 50 MHz.

Uitgerekend dit filter is daardoor een van de gemakkelijkste om goed werkend te krijgen. Het geeft eigenlijk nooit problemen met valse responses. Dan zou je de spoelen verspreid over de keukenvloer moeten leggen, met krokodillensnoeren van een meter lang ertussen... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick en Henk bedankt voor jullie uitgebreide uitleg, hier leer ik weer van.
Ik heb nog een mooie 100pF afstemmer, daar kan ik dit filter mee maken.

Maar ik heb nog een vraag, wat zou er nu gebeuren als je op het serie geschakelde spoeltje aan de in- en uitgang een afstembare condensator in serie schakelt?
Dan krijg je dus een serie LC kring (band doorlaat filter) welke weer is gekoppeld met de afstemmer en de parallel spoelen.

Het is zo maar een idee, helaas heb ik zo'n goedkope VNA in mini-zakformaat niet (zo duur zijn ze ook weer niet), anders kon ik dat zelf wel proberen.

Ik heb geprobeerd Simetrix te downloaden maar de PC haalt het bestand niet binnen.
Ik denk dat het komt omdat je eerst geregistreerd moet zijn met een wachtwoord.
Later zal ik daar nog wel naar kijken, om het opnieuw te proberen.

Martin.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op de hoofdpagina van Simetrix zie je "Try the free demo" (de grote blauwe knop). Daar klik je op.
Op de infopagina die dan verschijnt klik je op "↓ Free Download" (grote blauwe knop).
Dan begint de download.

Je kunt schema's tekenen zo groot als je wilt, maar de demo heeft een beperking in schemagrootte voor het simuleren. Maar daar merk je voor dit soort dingen niets van. Zelfs een complete audioversterker (long tail pair ingang, balansuitgang, dat werk) kon ik er nog in kwijt.

--
Afstemcondensatoren in serie met L1a-b kan, maar dan moet je ook L1a-b vergroten, anders valt er niets af te stemmen.
Bovendien zouden het vrij grote condensatoren moeten worden, doordat de impedantie daar zo laag is. Neem je tóch kleine, dan moeten L1a-b extra veel vergroot worden en heb je daarmee weer problemen.

Zelf zou ik het, kortom, niet doen. Dit is een mooi praktisch filter, onderdrukt de tweede harmonische al ruim 40 dB; 'if it ain't broke, don't fix it'. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Heb je dat ook wel eens? Dat je een slechte dag hebt!?
Ik gaf mijn oudste zoon een NAS mee zodat we saampjes het voordeel/plezier zouden hebben van back-up en opslag.
En dit stukje is om te huilen!
Ik geef die NAS aan mijn zoon mee, JAHAAaaa MAAR met een verkeerde voeding!!!
Geen 12V neejjjj ik geef er 24Volt bij met mijn stomme kop!!!
De voeding is dan gelukkig nog wel heel, die was van mijn mini CNC
De NAS ruikt naar de bekende lucht! ZUCHT wat ben ik een . . . zeg!
MAAR goed, misschien leer ik er nog wel eens van. ( jullie zijn gewaarschuwd, let op met die voedingen! )
Moest het even aan jullie kwijt, mag wel he?
.
Weer on topic,
Dankjewel Henk en FET!
Hoe zit het met de lente van die pootjes? Wat hou je aan voor die lengte, is er een standaard?
Neem het mij niet kwalijk maar ik ga die software niet downloaden,
Wat ik wel zal doen is dat filtertje ook bouwen!
Is het niet te gebruiken voor een zendertje dan wel ontvangertje.
Is het nog kwalijk als ik afwijk?
L1 = 1,3MM als ik die 1MM maak en de spoel diameter geen 6.3 maar 6.03MM? dan is ie toch weer 40nH
L2 = dan 12,6MM diameter in plaats 13MM ( dan word die 122.1nH in plaats van 121.8nH )
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php
Ik geloof dat het ook weer niet ZO nauwkeurig op neer komt toch?
Want als ik zo eens kijk moeten doe spoelen dan wel HEEL erg nauwkeurig gemaakt worden!
En dat lukt je nooit!
Nu vraag ik daar naar omdat ik dacht ik heb het niet,
MAAR 1.12MM heb ik wel en ik denk als ik serieus ga graven….
Maar als je maar een ietsjes afwijkt met wikkelen gaan die waardes van 40nH en 121.8nH ook niet meer kloppen!

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oei, jammer van de boem! Pech.

Ja, nabouwen, ik zou het gewoon zo goed mogelijk benaderen Rob!
Kijk, die 6,3 mm en die 38 mm staat daar natuurlijk ook maar omdat het eigenlijk Amerikaanse maten zijn.
Als de Amerikanen metrisch hadden gemeten was het ook gewoon 6 en 40 mm geworden natuurlijk.

Ergens wel grappig trouwens. Die filters zijn gewoon letterlijk overgenomen uit het blad Ham Radio, septembernummer van 1969.
Maar er staat geen letter bronvermelding bij in het boek! Terwijl de schrijver (die het dus uit Ham Radio heeft over gekopieerd) nota bene 'Bron' heet, hi.

Originele schema Ham Radio:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha rob007,

Nou dat heb ik eens gehad met een 1 Gb switch van netgear
die was 12 V = maar er zat een adapter bij die 12 V ~ dat ging dus ook helemaal fout ik heb die switch nog wel eens kijken |:(

Dat zeg ik die software is niets voor jou maar meten dat is toch wel iets comfortabeler dan ins Blaue hinein werken :+
Als je met de dipper overweg kan dan kan je ook met een scalar network analyzer werken heb je wel een scoopje ?

Kijk @Frederick E. Terman heeft een tabel voor je neer gezet prima gewoon de metrisch maten aan houden dus kijk wat er het dichts bij in de buurt kom door aan het spoeltje te frummelen kan je keurig binnen de lijnen blijven.......
De lengte die jij bedoel zo kort als mechanisch haalbaar is de ene keer zit je bij een schotje de volgende keer kan je het niet vast houden dus wat @F.E.T. ook zeg het geen mogelijk is !

Ik zal er een bouwen 52.....190 MHz en de resultaten tonen ik denk dat de Q van de spoel rond de 70...80 uitkom en de Q van een goede trimmer rond de 8000 !
Wat ik eerst doe is even kijken of de ontwerper ook in de smiezen heeft gehouden of de keuze diameter lengte optimaal is.
Trouwens wat je zeg @F.E.T. volgens mij ben ik die inderdaad ook tegengekomen in het R.S.G.B. microwave handboek.
later meer......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het zal echt niet zoveel uitmaken of je 6,3 dan wel 6,0mm gebruikt.
Door de spoel iets in te drukken en korter wordt kun je dat verschil in zelfinductie compenseren.
Wat betreft de draadlengte van de spoelen daar zal ik mij ook geen zorgen over maken, zolang dat maar dezelfde lengte als de diameter van de spoel is.
De consructie van het filter zoals Frederick in zijn tekenig laat zien is perfect, de spoelen staan zo haaks op elkaar en kunnen elkaar niet "zien".

Rob gebruik altijd coax connectors om een filter aan te sluiten.
Die connectoren worden dan direct op de print gesoldeerd evt met een soldeerlipje maar nooit met draad verbindingen vast zetten.
Het beste is om de connector direct door de printplaat te voeren met een gat in de printplaat, of een schotje met daar aan de connector.
De verbinding met de connector ook zo kort mogelijk uit voeren.
Elk stukje draad is een spoel, ook de aansluitdraden van de spoelen en de condensators.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Jaaa is wel zonde vind ik FET tis ff wat meer dan 100€ wat je de lucht in schiet,
Het ergste vind ik nog dat ik het zelf doe/gedaan heb! ( zo’n fout mag ik niet maken! )
Ik ben er dan zo eentje die kan dan ook niet tegen zijn verlies, MAAR kan niemand de schuld geven!!! :X
.
Ben nog niet begonnen aan dit filtertje maar zal het absoluut wel maken!
.
Ja Henk ik rommel met de dipmeter, gekker nog ik heb een(1) V.U. metertje met een lusje van zwart -VD draad een toltrimmer 1nF en diode op rond de 170MHz staan.
Het fijne/voordeel is dat dit niet zo groot/lomp is als de dippert!
en grappig is dan als je trimt zie je de ene meter omhoog gaan, en de andere omlaag!
En het is dan ook kloppend met de echte dippert! ( leuk om te zien, 170 omlaag en die ander omhoog )
Die ander is in dit geval de meter met dummy!
Het zendertje waar ik nu mee zit te knoeien ziet er niet meer uit maar die word toch weer gesloopt.
Ik heb mijn 2…2,5Watt weer gezien( Zo van, ik ken het nog! LOL )
ik heb er mee geëxperimenteerd, ik kreeg trouwens niemand te pakken maar dat hoeft ook niet,
het is me wel gelukt met een ander baksel met MRF237 net ff Watt meer en das al weer leuk.

Tot zo ver weer eventjes allemaal de Gezonde en Vriendelijke Groetjes van mij!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Wat ik bij FET niet meer in de afbeelding zie ( of ik kijk er overheen!? ) is de dikte van de draad,
En wat mij opvalt( op die bladzijde 53 van het boek! ) is dat van 25 tot 80MHz 1,6MM gebruikt word en bij 50 tot 185MHz 1,3 ???
Klopt dit wel? Normaal is het zo dat hoger in de band meestal dikker draad gebruikt word toch?
Viel mij zomaar op? Misschien heb ik het wel helemaal mis?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De eerste en de laatste spoel daar voor kun je gewoon 4 wnd over 6mm van nemen uit 1mm draad.
Ik ga dat filter ook maken voor die andere spoelen moet er 4 wnd over 13mm worden gewikkeld.
Alleen heb ik geen 13mm boortje wel 12mm of 15mm.
Dus gebruik ik 4 wnd over 12mm, uit 1,6mm dik gestript VD draad.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat ik bij FET niet meer in de afbeelding zie ( of ik kijk er overheen!? ) is de dikte van de draad,

In het oorspronkelijke artikel staat de draaddikte als AWG-nummer.
Draad no. 14 is 1,63 mm dik, en draad no. 16 is 1,29 mm dik.

Hoe dat zo komt met die draaddikte weet ik niet.
Het is wél zo dat je de draad niet AL te dik moet nemen, omdat de wikkelingen dan te dicht bij elkaar komen, zodat je teveel capaciteit ertussen krijgt.
Maar dat is hier niet aan de hand.
Misschien is het gewoon een foutje in het artikel; diktes verwisseld of zo. En het boek van Bron heeft dat overgenomen.
Onze werkplaatsfilters (50-185 MHz) hadden gewoon de dikke draad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha allen,

Ik heb een filtertje voor 950....2000 MHz gemaakt en afgeregeld op 23 cm :)
De volgens tabel ( B ) midden band maak ik deze week maar ik kan even niet bij mijn 1,62 en 1,32 mm wikkeldraad !

Bandfilter 950...2000 MHz.

Bandfilter afgeregeld op 1296 MHz.

De totale band 0.....2700 MHz.

Omdat er bij deze filters geen 0 voor DC ligt er kan spanning doorheen en is daar de demping ≈ 0 dB !
Dit zijn dan ook typisch harmonische onderdrukkings filters.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Oei, jammer van de boem! Pech.

De vrouw was mij op gegeven moment ZO zat met dat gejammer! ( van mijn gejammer! )
ZIJ heeft een nieuwe besteld!
En dankjewel nog voor de spoel informatie FET!
.
Ik hoop binnenkort ff wat printplaat op maat te kunnen maken voor dit:
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
of dit:
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
kan iemand vertellen of dit(of die andere) kan voldoen?
En kan er ook iemand iets vertellen over het filter wat ook op dit schema staat?
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ik heb het toen destijds zelf eens gemaakt en ook gezien gemaakt door een (wat we toen noemde een) -
bouwer maar eerlijk gezegd weet ik er voor de rest niks meer van af?
Weet iemand iets te kunnen vertellen over dit filter? Kan dit goed zijn?

EN, natuurlijk het filter uit het boek ga ik OOK maken!
Een beetje zoals FET het heeft getekend.
Ik was nu ook een beetje bezig om spulletjes te verzamelen enz….
.
Lekker om te zien Henk! Dit is als….
(ik zal het netjes houden!) als een ijsje met slagroom! LOL
HOOWWww wacht ff,
Henk als je bezig bent op zo’n hoge frequentie dan is deze draad toch eigenlijk erg dun?
( ik zou eerder zeggen VEEL TE dun! )
Ik kan mij herinneren dat ik een TV zendertje maakte daar waren de spoelen van Zwart VD draad!
Das als ik het nog steeds goed heb 1,5MM en de diameter was…. Ik dacht ergens tussen de 12 en 15MM???

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?