Vaatwasser Siemens SE25291

Wat is er mis met 8v? De relais zijn 6v dus lijkt oké. Heb je het schema dat ik je gestuurd heb er bij gehaald? Met welk probleem zit je nog? Toch geen stekkers of drg vergeten tijdens de werkzaamheden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Display licht niet op,daar moet ik naar zoeken denk ik, maar hoe?

Kan je een foto plaatsen van de print?? Beeld zegt me meer...

Op de foto lijkt er misschien iets mis met de soldering van de TNY254GN maar dit is oké daar ik op condensator c4 8volt meet.

Meet eens over de bruine condensatortje naast de processor, Ohms . Is dit hoger of lager dan 700 Ohm?? Meet je 5 V na de regulator naast TNY IC?

Op de 78M05A meet ik op ingang 8volt en wel degelijk 5volt op de uitgang.
Als ik de print zo hou dat pin 1 van de processor zich rechts boven bevind, staat het bruine condensatortje dat u bedoelt, staat dit rechts van de processor? Hier meet ik 10kOhm over.Onder en links van de processor staan ook zo van de bruine dingetjes van 2mm lang en 1mm breed, daar meet ik 18.5ohm over. De ohmmetingen zijn hetzelfde met wisselen van polariteit van de meetsnoeren.
Een 3 tal centimeter onder de processor staar ook zo een iets groter bruintje met opschrift 106A M2112, dit lijkt me echter meer een diode als ik daarover meet.

Volgens mij moet hij werken maar omdat je hem open hebt liggen in een testopstelling gaat hij niet. Even verduidelijken. Als het een full integree is gaat de eisplay in slaap als ee deur sluit. Mss heb je door je testopstelling geen correct signaal waardoor die denkt dat de deur dicht is en dus geen display geeft. Vandaar mijn eerdere opmerking van "zitten de stekkers goed". Mss gewoon terug gans in elkaar en zo testen. Als je 5v hebt zou normaal de boel moeten gaan, tenzij er wat ingewikkeld defect is. Of iets banaals zoals deurkontaktsignaal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb de startschakelaar getest en meet goed, 2 contacten blijven gesloten en 1 sluit bij indrukken en opent terug bij loslaten, geeft dus een startimpuls, lijkt mij goed.
Alles terug in elkaar gezet maar toch geen display na het startsignaal.

Spijtig. Aannemende dat het probleem geïsoleerd is tot de display, kan je een programma selecteren en starten? Doe dit zonder visuele feedback te verwachten, alsof je met je ogen dicht zou starten. Aan zetten. Programma selecteren start drukken.

Plastiek hefboompjes vd toetsen van printbehuizing durven afbreken. Zoiets toch niet?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 4 april 2021 09:43:01 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Machine reageert nergens op. Geen enkel programma geeft enige reactie, geen display en geen enkel ledje licht op, volledig dood dus ondanks de 5 volt die er wel is.

Als je 5V aanwezig is is OK, maar je processor is met 18,5 Ohm overleden! waarschijnlijk word deze warm, erg warm. Normaliter blijft deze koud. Heb je een foto van de sticker op bakje?? Heb wel een vervangende print...

Inderdaad, processor word warm dus zal overleden zijn.
Wat bedoel je met bakje? Ik kan nergens een sticker vinden.
Een vervangende print is misschien wel een oplossing maar wat zou de reden zijn dat de processor overleden is.
De TNY254NG was ook overleden en de 100 ohm weerstand ook.
Als ik de print vervang gaat die misschien ook sneuvelen, of is die kans klein.

Meestal zijn de actuator van zeepbak de oorzaak of de 3 weg klep motor.Zijn je Tryacs nog echt OK? Op de behuizing print zit meestal een gele sticker met het EGO nummer

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 4 april 2021 19:24:15 (26%)

De 5 tryacs meten volgens mij nog goed, meten allemaal hetzelfde.
Op de printbehuizing is er geen sticker of nummer te vinden.
Ik ga morgen de actuator en de 3 weg klep motor controleren.

Actuator en 3 weg klep motor uitgemeten en meten oké

[Bericht gewijzigd door Looier op maandag 5 april 2021 11:39:59 (14%)

Kan ook eens wezen dat de voeding de genadeklap heeft gegeven aan de processor... Deze zijn zoooow onbeveiligd en gevoelig??

Is het een bruin beige bakje waar deze inzit??

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 5 april 2021 19:01:26 (17%)

Het is een grijs bakje waar de print inzit.

Op 3 april 2021 15:24:23 schreef Looier:
Op de foto lijkt er misschien iets mis met de soldering van de TNY254GN maar dit is oké daar ik op condensator c4 8volt meet.

ik zie rechtsboven die triac toch echt een gaatje erin zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de print nog eens grondig nagekeken en tegen het licht gehouden en zie geen fout. Maar er kunnen wel ogen zijn die beter zien dan de mijne.....
Bedoel je de triac rechts van de TNY254NG ? Daar lijkt mij echt niets mis maar misschien toch ?

[Bericht gewijzigd door Looier op dinsdag 6 april 2021 14:42:19 (14%)

Ik zal eens kijken, is geen alledaagse print zeg maar.. IDD tryac genaamd C ( naast TNY254) zit een gat in, zeg maar een halve maan. Volg die printspoor en de draad corresponderend met de stekker en kijk wat daar voor verbruiker aan zit, die is zowizo niet in orde...

Om een precieze print te zoeken, ben ik op zoek naar het AKO 546.... nummer. Ik vermoed 343 eindigend maar weet niet zeker.

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 6 april 2021 18:55:53 (19%)

er staat op de print ZUG2, dat zou het water inname ventiel kunnen zijn of het ventiel van de ontharder?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die triac eruitgesoldeerd en nagemeten, meet slecht.
Printspoor gaat naar actuator en die meet 1400 ohm, is dit een goede waarde? Ik betwijfel dat daardoor de triac kan sneuvelen, of toch?

Het AKO nummer vind ik ook nergens terug.

Actuator van de zeepbak?? Probleem met actuatoren dat de waarde OK is, maar intern een knal hebben gehad. Maak maar open, zie je wel een zwarte flits geweest is.. Zowizo vervangen dus!!

triac wordt direct gestuurd door de processor, haal de triac eraf en test de machine, zo niks print einde verhaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Triac is eraf,print aangesloten en machine getest, geen resultaat, programma kiezen geeft geen led aanduiding of display .

processor dood dus, einde print.. als er geen print bij smd ligt, beter andere machine kopen. ding is te oud om nog rendabel een nieuwe print in te steken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer