Voeding samsung

Vraagje? Ik heb hier een voeding van een Samsung tv die op een plek verkleurt is door de warmte.
Nu is mijn vraag is dit gekomen omdat er diverse ledstrips defect waren of zijn de ledstrips defect geraakt omdat de fet of wat het ook mag zijn niet goed meer werkt.
Met nieuwe strips erin werkt alles weer naar behoren maar moet ik op de voeding ook nog iet doen?

De brandplek op de pertinax plaat (linkse foto) zit op de 'verkeerde' plaats. Ik kan geen component op die pertinax plaat aanwijzen die die brandplek veroorzaakt. Zou kunnen dat die plek veroorzaakt wordt door een slechte soldeerverbinding van diode D9110 en als hij toch andersom ligt zou ik ook de soldeerverbindingen van de spoel en andere grote componenten doorsolderen.

Mwa, dat ga ik toch even tegenspreken hoor: er zit wel degelijk een component direct op de plek van de verkleuring! Namelijk FET Q9101C, aan de onderzijde van de PCB! Één poot daarvan lijkt me niet best gesoldeerd te zijn (de rechter poot).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

MNM.

Dat klopt inderdaad wat je zegt.
Maar de soldeerverbindingen zijn wel goed.
Maar zou het kunnen dat toen de ledstrips slecht werden er teveel stroom door de fet ging en daardoor te warm werd.

Zover ik weet is de LED voeding ook gewoon een buck-converter (dus switching regulator), maar dan als current source. Van de stroom die er secundair loopt, hoort de FET nauwelijks last te hebben: ze wordt alleen langer in (volle) geleiding gestuurd door de controller als de secundaire stroom toeneemt. Als echter de FET een nogal beroerde RDSON weerstand heeft, dan gaat er wel meer vermogen verloren in de FET (en wordt dus warmer).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

MNM,

Dat is een duidelijke uitleg.
Dat zou betekenen dat ik de weerstand van 0,39ohm even moet controleren of uit voorzorg vervangen samen met eventueel de keramische condensator die er bij zit.
Waarde weet ik zo even niet omdat ik niet thuis ben.
Ik ga het vanavond even controleren.

Dank je.

is de FET nog gewoon meetbaar of meet volle sluiting?? Meestal gaan de LEDS meer stroom trekken en kan de oorzaak hebben dat print verkleurt...

SMD.

De fet meet nog gewoon door en er zit geen sluiting in.
Ik heb ook nog even de waarde van de weerstand en condensator gemeten en deze waren ook goed.

Kruimel

Golden Member

Die prints zijn van pertinax, dat verkleurt vrij snel op veilige temperaturen. Ik zou me er geen zorgen om maken. Blijkbaar wordt deze FET heter dan de andere, dat is het enige dat je er van kan afleiden. Volgens mij is het ook onwaarschijnlijk dat een werkende halfgeleider door verhitting eerder naderhand nog de geest geeft.

edit: Voorbeeld uit een ander topic van een werkende print met verkleuring:

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 8 april 2021 13:14:51 (14%)

Is IDD waar! Pioneer versterker trouwens???

Kruimel

Golden Member

Het was niet mijn topic, ik heb het ding dus niet hier, maar blijkbaar was het een Lenco R50 (ik moest het ook evenn uitzoeken).

PS Daar staat ook de originele foto, die wat meer toont.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 8 april 2021 18:59:49 (19%)