platenspeler draait te snel

We hebben een oude Sansui P-M7 "compu sensor" platenspeler . Deze heeft een automatische snelheidsregeling; hij detecteert de diameter van de plaat en past aan de hand daarvan de snelheid aan. Daartoe zit in de toonarm een sensor maar ik ben bang dat deze niet meer werkt, hij "ziet" de plaat niet waardoor de speler alleen op 45 toeren draait.

Iemand een idee?

Jos

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
eSe

Honourable Member

OT

Hij detecteerd de diameter van de plaat...Wat doe je dan met maxi singles, 45 toeren met de maat van LP's ?

/OT

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
KGE

Golden Member

Op 6 april 2021 17:24:01 schreef eSe:
OT

Hij detecteerd de diameter van de plaat...Wat doe je dan met maxi singles, 45 toeren met de maat van LP's ?

/OT

Groetjes,
eSe

Handmatig de snelheid kiezen nadat hij standaard de verkeerde snelheid kiest..

@josodl,
Kan je met de speedselectschakelaar plaatjes op 33,3... toeren laten draaien?

eSe

Honourable Member

Handmatig de snelheid kiezen nadat hij standaard de verkeerde snelheid kiest..

Ha ja, goed dat alles elektronisch automatisch kan :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

maak die speler maar eens open, daar zit een berg printen in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
WillemV2

Special Member

Rechtsvoor, onderaan zitten 2 schakelaars als het goed is (snelheid en sensorgevoeligheid). Daar zou ik eerst eens mee gaan spelen; misschien verkeerd ingesteld, misschien slecht contact.

Als dat geen soelaas biedt, aan de hand van de service manual nameten of de sensoren voor plaat detectie nog werken/signaal doorgeven en indien ja, nog juist zijn afgesteld.

Tja, geavanceerde techniek uit 1983... Je kan de snelheid niet handmatig instellen, dat is het probleem. Ik had dat service-manual al gedownload maar dat is een hele kluit elektronica om door te meten.

Ik heb ook nog een Conoisseur draaitafel( van A.R. Sugden), dat is precies het tegenovergestelde van de Sansui: 0 elektronica , alleen een synchrone motor , een plateau en een toonarm. Wel even een nieuwe aandrijfsnaar op de kop tikken, na 45 jaar is die een beetje verteerd.

Jos

Op 6 april 2021 17:24:01 schreef eSe:
OT

Hij detecteerd de diameter van de plaat...Wat doe je dan met maxi singles, 45 toeren met de maat van LP's ?

/OT

Groetjes,
eSe

Er bestaat ook nog een kleinere versie van de lp.

mel

Golden Member

en ep,s, 33 toeren in de maat van een singeltje :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Op 7 april 2021 13:50:02 schreef josodl:
Tja, geavanceerde techniek uit 1983... Je kan de snelheid niet handmatig instellen, dat is het probleem.

Dat is vreemd want de 12-inch single bestaat al sinds de jaren 70, hadden ze wel rekening gehouden om zo'n single af te spelen?

Ik kan me herinneren dat begin jaren 80 een plaat in LP formaat was uitgebracht, die je zowel op 33 als op 45 toeren kon afspelen. En dan wel zo, dat het op beide snelheden ook nog eens 'luisterbare' muziek opleverde. Je kunt immers elke plaat op de verkeerde snelheid afspelen, maar dan wil het nog niet gezegd zijn dat hetgeen uit de luidsprekers komt ook daadwerkelijk aan te horen is :+
Het was overigens een plaat van een artiest genaamd Richard Wahnfried, pseudoniem van Duitse 70's electro/synthesizer pionier Klaus Schulze. Het zal oorspronkelijk vast bedacht zijn als proof of concept, 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'. Ik heb de plaat destijds gehoord in een platenzaak, weet niet meer op welke snelheid hij toen werd was afgespeeld. Kan me wel herinneren dat de plaat een heel duur collectors item was. Geen idee over de oplage waarin deze was uitgebracht. Ik heb er daarna nooit meer iets over gehoord/gezien.
Maar we dwalen nu wel erg ver af van het oorspronkelijke topic...

Na het schrijven van de vorige post meteen even op 'Richard Wahnfried' gegoogled, en vond een wikipedia pagina (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tonwelle).

Arco

Special Member

Er waren meer grappige soorten platen rond 1980...
Ik heb bijv. "pop music" van M in double groove uitvoering. (beide kanten van de plaat staan aan dezelfde kant in parallelle groeven...)
Was ook LP formaat op 45 toeren.

Was leuk, maar uiteraard niet erg handig om de juiste groef te vinden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Akai had ooit een platenspeler uitgebracht die met rood licht keek waar de plaat begon. Helaas was één van hun veelgebruikte demo platen geperst in semi-transparant rood vinyl.. En die kon hij dus niet afspelen :P

KGE

Golden Member

Op 7 april 2021 16:53:43 schreef Arco:
Er waren meer grappige soorten platen rond 1980...
Ik heb bijv. "pop music" van M in double groove uitvoering. (beide kanten van de plaat staan aan dezelfde kant in parallelle groeven...)
Was ook LP formaat op 45 toeren.

Was leuk, maar uiteraard niet erg handig om de juiste groef te vinden... ;)

Deze had nog meer groeven parallel:

https://www.youtube.com/watch?v=I5l75romOXY

Op 7 april 2021 13:50:02 schreef josodl:
Tja, geavanceerde techniek uit 1983... Je kan de snelheid niet handmatig instellen, dat is het probleem.

Dan moet je het schakelaartje 'speed normal/invers' controleren of die nog goed werkt. De stroom door dat schakelaartje is minimaal, dus hij wordt nooit schoongebrand. Na al die jaren kan er wel een oxidelaagje op de schakelelementen gegroeid zijn.

Zoals gezegd: de snelheid wordt elektronisch/automatisch geregeld.

Dus waar zit dat schakelaartje??

Op het bedieningspaneel als ik de documentatie goed begrijp.
Zie SLR-S4URC5 en/of SLR-54PC5 op blz 14 van de servicedocumentatie

WillemV2

Special Member

Volgens documentatie en foto's die ik kan vinden, bij de rode pijl!

Bedoeling van deze schakelaar is, als hij de snelheid fout detecteert, je het kunt omkeren zodat je de goede snelheid krijgt.

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op maandag 12 april 2021 09:00:29 (49%)

Dat klopt! Dat is de schakelaar die ik bedoel.
Jouw tekening is een principeschema rond de microprocessor.
Verderop op blz 14 met het complete schema staat dezelfde schakelaar getekend op de plaats die ik in mijn vorige post noemde.
Maar ik moet toegeven, de servicedocumentatie is onduidelijk. Er zit oa geen gebruikershandleiding bij.