Reparatie Delta Elektronika E030-3

Ik heb een viertal Delta E030-3 voedingen kunnen redden van de sloop. Twee functioneren al een tijdje probleemloos, maar bij de andere twee
begint het al snel te stinken en zakt het voltage naar nul (al na enkele minuten). Uit één van de voedingen heb ik de kleine elko's verwijderd en nagemeten met een M328 tester zoals deze:
https://www.alibaba.com/product-detail/M328-LCD-12864-Transistor-Teste…

Zowel capaciteit als ESR bleven binnen binnen gangbare specificaties voor een elko. Is het mogelijk dat de elko's echter nog steeds stuk zijn en pas stroom lekken bij een bepaalde spanning? Wat is nu de slimste aanpak, een manier vinden om de condensatoren beter na te meten? Of bij de andere defecte voeding andere dingen na gaan meten?

RAAF12

Golden Member

Hier staat het schema https://www.delta-elektronika.nl/upload/MANUAL_E030-3.pdf
Is de spanning wel regelbaar direct na het inschakelen? Als er iets gaat stinken kan dat zijn omdat er een zekering in zit van de verkeerde waarde o.i.d... De stank moet ergens vandaan komen dat is al een hint in de foutzoekrichting.

Ik snap nu nooit zo goed waarom iedereen overal meteen maar condensatoren uit gaat solderen. Begon die condensator te stinken? Dan vervang je hem gelijk door een nieuwe en ga je hem niet eerst nameten. Als die condensator niet stinkt moet je gewoon gaan zoeken naar het probleem met een paar goede meetinstrumenten zoals een scoop (waarbij een zeer eenvoudige al voldoende is) en een goede multimeter.

Je kunt de voeding ook gewoon onder vollast aanzetten, dan zie je na een tijdje vanzelf wel wat er stuk gaat. Dan moet je gaan nadenken waarom nu net datgene stuk gegaan is. Als je dat weet kun je gaan kijken welk(e) onderdel(en) je kunt gaan vervangen.

De laatste zoek methode kan echter desastreus zijn voor bepaalde onvervangbare onderdelen en dus niet aan te raden.

Op het werk hebben we wel honderden van deze voedingen allemaal een 40 jaar oud ofzo en repareren heb ik ook wel eens gedaan. Het was eigenlijk nooit een elco. Ik weet niet of het dit model was maar ik heb wel eens iets vervangen in de overspanningsbeveiliging. Die ging op een bepaald moment de mist in. Een of ander schakelingetje met een thyristor ofzo dacht ik.

Nu ja ik weet het niet meer en ben te lui om nu in het schema te kijken. Maar pak het schema erbij en ga gewoon foutzoeken. En kijk gewoon eerst naar wat er nu warm wordt. Dat is de manier om hem goed te repareren. Het repareren is goed te doen en het is de moeite waard ook. Ondanks de leeftijd van die dingen.

Ja ik heb uiteraard eerst gezocht naar de bron van die stank, maar op een gegeven moment zat ik met mijn neus letterlijk tussen de bekabeling. Het lukte me niet goed om deze te localiseren, dus dacht ik aan de condensatoren ivm het electroliet.
Onwaarschijnlijk warme componenten kon ik ook niet echt waarnemen, alleen de draadgewonden weerstand hebben het pcb doen verkleuren.
Bij deze voeding was er een 220uF Condensator met een heel bijzonder luchtje (ureum achtige geur). Maar idd het verwijderen van die kleine caps was tamelijk naiëf gedaan.

Na de voeding open op de linker zijkant te plaatsen, heb ik het idee dat de stank afkomstig is van de insteekprint met de Opamps.

Beide voedingen vertonen hetzelfde gedrag. Bij het inschakelen van de voeding is alles regelbaar
dus bij vollast gaat er iets stinken en dan zakt het voltage gewoon omlaag. (De zekeringen zijn beiden de correcte 2A 250V)

Ik heb een redelijke autorange multimeter en een redelijke usb scope. Zal dieper de schakeling in duiken, had nog niet veel nagemeten namelijk aangezien er weinig waardes bij staan die ik snel kon controleren.

Mijn eerstvolgende stap is kijken of hier het probleem zit in de buurt van de insteekprint, aangezien daar de stank vandaan komt.

Kruimel

Golden Member

Kijk vooral even in het topic van miedema: Delta voeding revisie & reparatie tips. Die heeft veel interessante informatie over de specificaties van de onderdelen en welke onderdelen er problematisch kunnen zijn. Delta voedingen staan er om bekend goed te zijn ontworpen en goede componenten te hebben gebruikt, en door goede documentatie zijn ze vaak vrij goed te repareren. Een paar metingen die verder gaan dan een goedkoop testertje hangen aan een elcootje is niet altijd voldoende (al heeft het mij wel geholpen met mijn scoop).

Op 7 april 2021 06:40:42 schreef Ex-fietser:
Ik snap nu nooit zo goed waarom iedereen overal meteen maar condensatoren uit gaat solderen.

Op zich valt daar wel iets voor te zeggen: kleine condensatoren in het bijzonder neigen gedurende de levensduur van een apparaat op te drogen en zijn oorzaak van veel problemen. Veel consumentenproducten zijn zo vrijwel moeiteloos te repareren zonder de werking ervan te hoeven doorgronden. Echter, een Delta voeding is niet bepaald consumentenrommel, en de methode is daarvoor misschien wat te ongenuanceerd.

Als je (de belangrijke stukken van) dat andere topic hebt doorgenomen kan je daar misschien ook eens een vraagje plaatsen, er zijn vrij veel behulpzame participanten in de discussie geweest.

benleentje

Golden Member

Als het bij de insteekprintjes zit zou ik daar de boel eerst eens goed reinigen. Vervuiling kan bij opwarmen ook gaan stinken en soms zelfs eventueel gaan geleiden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.