Commercieel spul van bedenkelijke kwaliteit

Arco

Special Member

Ik was begonnen met de zolder maar weer eens op te ruimen. (op den duur komt daar van alles te staan wat je waarschijnlijk nooit meer gaat gebruiken.)
Ik kwam een citruspers van Princess tegen, nieuw en maar een paar keer gebruikt. Het 'klikte' nooit met dat apparaat... ;)
Het ding had een metalen buitenkant waarop je iedere vingerafdruk ziet, en het schoonmaken was omslachtig (veel hoekige delen waar je vruchtvlees uit moest pulken)

Besloten dat 'ie mocht verhuizen naar de gemeentestort...
Ik haal apparaten meestal uit elkaar voor het weggooien: er zit vaak een schat aan zelftappers, moertjes en schroefjes en ander spul in wat nuttig kan zijn.

De inhoud was wel om wat bedenkelijk naar te kijken. Er zit een motortje in wat veel te klein is voor een flinke citruspers (9v blok is voor maat/vergelijken)
Ik begrijp nu wel waarom je hem maar 3 minuten mag gebruiken. Na 5 minuten loopt het gesmolten vet eruit...

De aan/uit schakelaar wanneer je er een citrusvrucht op drukt is gewoon een open kontakt, niet meer als een gebogen stripje koper...
(staat vrolijk erop los te knetteren in het gesmolten vet...)

Tenslotte zat op de bodem nog een groot zwart blok vastgeschroefd, waarvan ik me afvroeg wat dat zou zijn.
Bleek een stapel metaalplaatjes te zijn om het apparaat nog een acceptabel gewicht te geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Princess is een stickerplakker, allemaal goedkope prullaria. Je was toch niet echt verbaasd?

Draait dat mini-motortje op 230V ???

Arco

Special Member

Ja,

Erg, he...

Je weet wel dat 't niet het duurste merk is, maar ook niet super goedkoop. Op zijn minst verwacht je wel een veilig en goedwerkend apparaat...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 6 april 2021 22:17:44 (81%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Ik zou dat toch niet zomaar uit elkaar halen, je weet nooit.

Prinses
Een prinses is een prins van het vrouwelijke geslacht, dus een koningin zonder werk maar mét toekomst. Prinsessen hebben meer kansen om zich voor te bereiden op eventueel werk, omdat er, vooral in Vlaanderen, naast de begeerde titel van Prinses Carnaval ook titels als "Aardbeiprinses" en "Witloofprinses" bestaan.

Zie http://oncyclopedia.org/wiki/OnWoordenboek:P#Prinses

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Ik had een goedkoop radiotje (ik dacht van Blokker). Mooi houten kastje, alu knoppen, voelde zwaar aan. Het hout bleek een stikker te zijn, de knoppen super dun plastic. Je kreeg het ding niet afgestemd dus open gemaakt. Toen bleek ook het gewicht fake. Een plastic bakje met wat beton. Ijzer was waarschijnlijk te duur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Je ziet 't niet alleen bij plakmerken, maar ook bij goede apparatuur. Ik heb een paar jaar geleden een Bodum Bistro koffiemolen besteld.
Die staat in de top 10 van beste koffiemolens (erg, he...) en kost 150 euro.

Het is een gammele zooi met een veel te klein motortje ook. Binnenwerk is van plastic en vervormt tijdens malen dus geen consistente maling.
Opengemaakt en na de schrik toen meteen maar op MP verkocht (gelukkig met maar weinig verlies... ;) )

Het zegt genoeg dat de manual zegt dat je het apparaat maar 20 sec mag gebruiken, daarna moet 'ie 1 minuut rusten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Princess is dan wel een stickermerk, maar over het algemeen een goede kwaliteit/prijsverhouding. Ik heb al jaren enkele spullen ervan, en die doen het gewoon goed en het binnenwerk is zeker geen rommel of onderbemeten zoals in de citruspers.

Misschien dat het bij citruspersen de gewoonte het zo te doen, ik heb er geen verstand van :-)

benleentje

Golden Member

Een plastic bakje met wat beton. Ijzer was waarschijnlijk te duur.

Beton heb ik ook in mijn wasmachine maar daar is het juist goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Grappig, ik heb volgens mij eens exact zo een ding gekregen in een kerstpakket een paar jaar terug. Leuk gebaar, maar in werkelijkheid pers ik nooit sinasappelen. Dit soort apparaten gaan bij mij altijd eeuwig mee. :)

Overigens ben ik meestal pas kritisch op apparaten als ik er ook problemen mee heb. Een kleine motor kan me niks schelen als hij werkt. Dat gewicht ook niet echt, soms helpt het ook met stabiliteit (al is dat hier niet echt relevant).

Je ziet het al aan het linkse plaatje dat het niks is. Model duikelaar. Kilo ijzer is om te zorgen dat de duikelaar weer rechtop komt als er per ongeluk tegenaan getikt wordt. Princess en dat soort merken moet je in een grote boog omheen lopen of je moet hun spullen kado geven aan iemand aan wie je een hekel hebt.

Op 6 april 2021 23:09:52 schreef Kruimel:
Grappig, ik heb volgens mij eens exact zo een ding gekregen in een kerstpakket een paar jaar terug.

De baas heeft zeker een hekel aan jou ;)

kerstpakket apparaten zijn vaak wel rommel, had 4 wafelijzers die gezamenlijk al helemaal nooit daglicht zien, dus de beste maar bewaard. daar zat rommel bij zeg, 1e keer open en lap al in 2en. het oude keukenspul wat via via aankomt gaat vaak nog vele jaren mee. heb een mixer die net zo oud als mezelf is, wat vet eens in de paar jaar en blijft gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 6 april 2021 22:09:21 schreef Arco:
De aan/uit schakelaar wanneer je er een citrusvrucht op drukt is gewoon een open kontakt, niet meer als een gebogen stripje koper...

Een jaar of 20 geleden kocht ik in de aanbieding bij een bouwmarkt een Kinzo "dremel"
Daar zat een echte wipschakelaar in die het precies 1 keer deed, geen wonder want hij was geschikt voor 110V AC (stond er duidelijk op).
Ik heb toen maar een geschikte schakelaar er in gezet en het ding heeft tot een paar maanden geleden prima gewerkt want toen verbrande de motor.

Op 6 april 2021 23:35:11 schreef Thevel:
[...]Een jaar of 20 geleden kocht ik in de aanbieding bij een bouwmarkt een Kinzo "dremel"
Daar zat een echte wipschakelaar in die het precies 1 keer deed, geen wonder want hij was geschikt voor 110V AC (stond er duidelijk op).
Ik heb toen maar een geschikte schakelaar er in gezet en het ding heeft tot een paar maanden geleden prima gewerkt want toen verbrande de motor.

zo'n zelfde schakelaar maar dan wel voor 250V , deed mn delta labovoeding van 25 jaar ineens uitvallen. het meten begint bij de netvoeding dus zo gevonden :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Op 6 april 2021 23:09:52 schreef Kruimel:
Overigens ben ik meestal pas kritisch op apparaten als ik er ook problemen mee heb. Een kleine motor kan me niks schelen als hij werkt.

Citrus uitpersen is vrij zwaar werk (meeste mensen drukken er hard op) en daarvoor is een motortje ter grootte van een 9v batterijtje echt te klein.
De 3 minuten max. 'perstijd' zegt ook al genoeg.

In de Bodum koffiemolen zat een iets groter motortje, maar nog steeds klein. In de handleiding staat dat je niet meer als 20 sec. mag malen, da's belachelijk kort.
(je kon ook horen dat die het heel zwaar had, het toerental varieerde enorm, molen liep bijna vast als er een wat stevigere koffieboon tussen zat)

Een apparaat moet toch wel enige tijd achtereen het werk kunnen doen waarvoor het gemaakt is zonder kapot te gaan of in brand te vliegen... ;)
(in 20 sec kun je niet eens genoeg koffie malen voor 1 grote pot koffie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 april 2021 22:56:36 schreef kris van damme:
Princess is dan wel een stickermerk, maar over het algemeen een goede kwaliteit/prijsverhouding. Ik heb al jaren enkele spullen ervan, en die doen het gewoon goed en het binnenwerk is zeker geen rommel of onderbemeten zoals in de citruspers.

Misschien dat het bij citruspersen de gewoonte het zo te doen, ik heb er geen verstand van :-)

Bij de horecagroothandel Sligro is Princess daar het huismerk Donna.
Op zich niet slecht maar ook weer geen topkwaliteit.

mel

Golden Member

ik heb wel eens een kapotte trafo in de voet van een schemerlamp gemaakt.....
toen bleef hij tenminste staan.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Sinds er geen (oud)lood meer in lampvoeten mag, is beton interessant geworden....

Eigenaar van Princess heeft goed verdiend. Zoveel, dat ze jaren lang het failliete Circus Rens hebben kunnen ondersteunen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Deze tape dispenser van 3M heb ik ooit opengemaakt...

https://www.123inkt.nl/image/3M_Scotch_plakbandhouder_C38_zwart_C38Z_201290_medium.jpg

Tot mijn grote verbazing zat 'ie vol los zand!... ;)
(wel lekker goedkoop natuurlijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Princess was altijd best een aardig merk, een beetje budget+ segment.

Zand heb ik wel eens vaker gezien geloof ik. Of een soort steenachtige gietmassa.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 7 april 2021 14:07:21 schreef Arco:
Deze tape dispenser van 3M heb ik ooit opengemaakt...

Tot mijn grote verbazing zat 'ie vol los zand!... ;)

Klopt, da's met al die dispencers. Wel zo fijn als je met één hand een plakbandje wil pakken.

Op 7 april 2021 01:35:29 schreef Arco:
(in 20 sec kun je niet eens genoeg koffie malen voor 1 grote pot koffie...)

Ik heb er ook eentje waarbij zoiets in de handleiding staat. Weet niet meer precies of dat nu 20 of 30 seconden is maar beide tijden zijn ruim voldoende om een volle pot koffie te zetten met zo'n jaren 70 geval van DE.
De molen is van Krups, werkt al jaren zonder problemen. Daarvoor heb ik er 2 van "Tarrington House" gehad. Die gaven het allebei binnen een jaar al op. Gelukkig kon ik zo een andere van het schap pakken bij de Makro. Daar doen ze niet moeilijk over garantie. De laatste keer was dat dus de Krups die met een tientje bijbetalen op de laatste kapotte TH. een boel ellende voorkwam.

reading can seriously damage your ignorance
Thevel

Golden Member

Mijn ouders hadden een molen van Philips, het ding maakte een pokke herrie maar heeft wel een jaartje of 40 gewerkt!

Op 7 april 2021 15:14:56 schreef Thevel:
Mijn ouders hadden een molen van Philips

Dat was dan waarschijnlijk een degelijk apparaat uit Eindhoven.
Vast nog niet in China geproduceerd en waarbij ook nog Fransen waren betrokken :-)

P.S. Hoewel Lourdes natuurlijk wel veel toevoegt :-)

reading can seriously damage your ignorance