verschil in keramische condensators Z5U X7R

Wat zijn de eigenschappen van keramische condensators met als diëlectrium Z5U en X7R?
Mogelijk heb je nog meer soorten, met NPO ben ik bekend.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco, helemaal duidelijk in de tabel.
Maar zijn er nog eigenschappen voor HF koppeling en ont-koppeling.
Zit er nog verschil in of een bepaald type beter is voor HF.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Wat hier ontbreekt, en heel belangrijk is, is de verandering van capaciteit over DC bias. Hier speelt ook de package size vs voltage rating een rol.

Ewn voorbeeldartikel: https://www.murata.com/en-eu/support/faqs/capacitor/ceramiccapacitor/c…

Dus als je een X5R 0603 10v 22uF cerco gebruikt op 5v, dan heb je geen 22uF meer.

NP0 heeft hier geen last van.

fred101

Golden Member

http://lesliegreen.byethost3.com/seekrets/index.html?i=1

Daar kun je het gratis ebook "analog seekrets, for DC tot daylight" van L. Green, downloaden. Mijn bijbel als het over onderdelen gaat. Uit mijn hoofd is het hoofdstuk condensators bijna 80 paginas

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha Martin V,

Als ik voor RF of microwave condensatoren nodig heb gebruik ik ze van ATC.
De laatste jaren gebruik ik daar waar het er op aan kom geen keramische meer maar silicium condensatoren dit steekt met kop en schouder boven alles uit......
Deze condensatoren 1 nF....100 nF in 30 V uitvoering zijn typisch ontwikkeld voor koppeling, ontkoppeling van hoogfrequent of snelle systemen > 20 GHz en wat @powerflux aangeeft 0,1 % / V van 0 tot aan de werkspanning.
Je zou een kunnen kijken bij Murata ULSC serie !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Voor de DC bias moet je altijd in de datasheet van de betreffende condensator kijken, kan per type, grootte, en nominale spanning afwijken.

https://www.edn.com/wp-content/uploads/media-1174807-fig1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Een gewone GP diode als de S1A...S1M is dan wat betrouwbaarder... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

tuurlijk, maar zo een ceramische cap ondergaat veel grotere veranderingen en dat bij veel grotere capacateitswaarden. Moog zou er VCO's mee kunnen gebouwd hebben..

Kruimel

Golden Member

Op 7 april 2021 01:59:56 schreef Martin V:
Wat zijn de eigenschappen van keramische condensators met als diëlectrium Z5U en X7R?

Als het mogelijk is zou ik van Z5U en Y5V weg blijven, dat zijn diëlectrica van vroeger en zijn domweg slecht en nauwelijks goedkoper meer, X5R is het laagste wat je IMHO zou moeten kopen. Ze staan volgens mij bekend als "klasse 3" keramische condensatoren en zijn voor nieuwe ontwerpen eigenlijk niet meer aan te raden, maar komen soms nog uit China omdat ze een fractie van een cent goedkoper zijn. Een interessant inhoudelijk filmpje over condensatoren is dit: James Lewis - They're JUST Capacitors.

Ha Kruimel,

Ik ben het met je eens maar..... wel opletten welke toepassingsgebied keramische condensatoren zijn in 70 to 80 % goed bruikbaar !
Alleen @Martin V zijn vraag gaat over RF koppel ontkoppel condensatoren en dan is keramisch niet wenselijk.
Er zijn zoals ik aangaf veel betere in alle opzichten dat is waar maar voor wat de prijs betreft daar moet ik toch een correctie aanbrengen de lage waarden is goed te doen € 1,- / st. maar de hoge waarden en daar heb ik er een paar van zijn toch gauw € 9,- / st. _/-\o_

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 april 2021 10:17:36 schreef Arco:
Voor de DC bias moet je altijd in de datasheet van de betreffende condensator kijken, kan per type, grootte, en nominale spanning afwijken.

[afbeelding]

Vergeet niet ook veroudering en temperatuur mee te nemen.

Op 7 april 2021 22:12:59 schreef Kruimel:
[...]Als het mogelijk is zou ik van Z5U en Y5V weg blijven, dat zijn diëlectrica van vroeger en zijn domweg slecht en nauwelijks goedkoper meer, X5R is het laagste wat je IMHO zou moeten kopen. Ze staan volgens mij bekend als "klasse 3" keramische condensatoren en zijn voor nieuwe ontwerpen eigenlijk niet meer aan te raden, maar komen soms nog uit China omdat ze een fractie van een cent goedkoper zijn. Een interessant inhoudelijk filmpje over condensatoren is dit: James Lewis - They're JUST Capacitors.

Z5U en Y5V hebben wel als voordeel dat ze veel kleiner zijn. En als je alleen een AC hebt zonder DC component, hou je wel je capaciteit.

Alles hangt van je eisen en toepassing af.

Kruimel

Golden Member

Het formaat kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ze zijn kleiner dan C0G en NP0, maar ik kon geen zinvolle vergelijking vinden met X5R. Naar mijn weten betreft het hier voornamelijk kostprijs die het verschil maakt, want ook als je zoekt naar de grotere capaciteiten wordt dat niet gedomineerd door Z5U en vergelijkbare poepdiëlectra.

Keramische condensatoren zonder AC specificatie zijn vaak niet geschikt voor AC spanning omdat ze interne elektrostatische domeinen hebben (die maken dat ze een grote diëlectrische constante hebben) die dan ompolen, waardoor de dissipatie toeneemt. Het schijnt dat je zelfs op netspanningsfrequentie op X5R en X7R condensatoren merkbare verwarming kan veroorzaken, al heb ik dat nooit zelf getest. Ik zou ze daarom alleen inzetten als ze niet vaak van polariteit wisselen.

Er zijn keramische diëlectra die dit probleem niet hebben, dit is specifiek aan klasse II en III (waaronder X5R, X7R, Z5U, Y5V) diëlectrica. C0G condensatoren hebben dit probleem niet, en er zijn zonder meer voor AC te gebruiken.

Op 7 april 2021 23:11:10 schreef Hoeben:
Vergeet niet ook veroudering en temperatuur mee te nemen.

Veroudering schijnt geen relevant probleem te zijn in kermische condensatoren. Het verouderingsproces is een logaritmische afname in capaciteit met de tijd en is dus alleen relevant kort na productie. Het effect zal in de eerste dagen nog meetbaar zijn, maar daarna onpraktisch traag gaan. Dit is bovendien omkeerbaar door de condensatoren te verhitten tot een graad of 150°C.

Lucky Luke

Golden Member

Op 7 april 2021 10:17:36 schreef Arco:
Voor de DC bias moet je altijd in de datasheet van de betreffende condensator kijken, kan per type, grootte, en nominale spanning afwijken.

[afbeelding]

Yup. Zelfs bij dezelfde maat, spanning en klasse (X7R) kan het verschillen. Een 1206 10uF 50V X7R van de ene fabrikant kan zich anders gedragen dan een 1206 10uF 50V X7R van een andere fabrikant. In de zeldzame gevallen dat dat relevant is is dat opletten.

Soms is zo'n datasheet echter verrassend onvolledig. Sommige fabrikanten hebben een online tooltje waar allerhande data over hun condensatoren in zit. Veel uitgebreider dan een datasheet, en je kunt inzoomen op grafiekjes, onderling vergelijken door meerdere typen condensators in hetzelfde assenstelsel te plotten, cursors plaatsen, etc.

Murata bijvoorbeeld heeft SimSurfing, en Kemet heeft K-sim. Daar zitten dan ook dingen als HF-gedrag in, (impedantie over frequentie, etc.)

https://ksim3.kemet.com

https://ds.murata.co.jp/simsurfing/agree.html?lcid=en-us&from_ss=y

Dus als het niet in de datasheet staat, kijk even of de fabrikant een dergelijke tool heeft. BTDT, foeteren op een onvolledige datasheet en er dan achterkomen dat er wat beters is...

(Is er behalve voor condensators ook voor spoeltjes, etc.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Die grote ceramische capaciteiten (eigenlijk alles behalve NP0) zijn eigenlijk alleen geschikt als buffer in power supplies.

De capaciteit (en het AC gedrag) is te onnauwkeurig voor enige toepassing in een signaal pad.

Voor schakelvoedingen zijn ze zeer geschikt, door de extreem lage ESR filteren ze meer dan een 10x grotere low-esr tantaal of Elco.

Ha blurp,

Dat is volgens mij niet helemaal correct ik gebruik namelijk de keramische met rode kop Tc van - 150 x 10-6 voor in de resonantie kringen, bijvoorbeeld van een oscillator deze compenseer ongeveer het temperatuur coëfficiënt van de spoel.....

Je laatste opmerking is helemaal waar een van de meest gebruikte materialen voor het diëlektricum is Bariumtitanaat (BaTiO3) en voor de elektroden nikkel, wat ik er nog van weet zo'n 10 µF condensator heeft wel 300 laagjes van 3 µm dik en 1,3 µm voor de elektroden !
Mooi werk van de alchemisten :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.