LED driver

Beste forumleden, Ik heb een kleine LED driver van 220-240V naar 12V DC 0,42 A. (Model AP 1000 meer staat er niet op). Kan ik deze gebruiken voor een antenneversterker die 12V 20 mA vraagt? MVG Jan

Shiptronic

Overleden

Nee , je weet niet wat de spanning gaat doen(zeker belasten met een te lage spanning kan er voor zorgen dat die te hoog oploopt.), dit is een CC je moet een CV hebben.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Er wordt nergens vermeld dat het een CC zou zijn?
Kan beide (CC en CV) zijn, ik denk dat het een CV is gezien de lage spanning(maar dat zal er wel op staan ook...)

Op een CC staat altijd bij spanning: "van xx tot xx volt"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha, ha, ik was er bijna ingetrapt (die verwijzing naar Wikipedia).
Een poging voor een foto van de driver:
https://i.imgur.com/7ek17Zj.jpg
https://imgur.com/7ek17Zj
Ik weet het verschil niet tussen een CC en een CV.
Er staat niet 12V ... ...V Dus zou het een V kunnen zijn?
De vraag had ik ook gesteld bij huldbijverlichting.nl Hun antwoord:

"Je vraag is meer van elektrotechnische aard, dan specifiek verlichting. Wellicht is het handig dit ook nog via een ander kanaal te controleren.
Echter, wanneer je de genoemde LED driver aan de antenneversterker aansluit loop je een goede kans op overbelasting.
Wij zouden het niet aanraden."

MVG Jan

De term "led driver" maakt het verwarrend. Maar er staat ook CE , dus china export dat verklaart een hoop.
Het veiligste is om gewoon even te meten of er netjes 12V op de uitgang staat.

@Zonnepaneeltje: Nee, er staat CE: Dit is het CE logo, niet het China Export.

@jkab: Leds doen het fijn bij een bepaalde stroom en de spanning die er dan overheen staat, die kan nogal varieren. Dus als je nu meet: "Mijn led doet het prima op 400mA bij 12V", en je zet er voortaan PRECIES 12V op, dan kan het zomaar zijn dat een paar dagen later de temperatuur anders is (lager) en dat de stroom dan veel meer dan die 400mA wordt. Als die led gemaakt is om 400mA aan te kunnen dan kan ie daarvan kapot gaan.

Dus een "LED DRIVER" is meestal een ding dat de stroom constant houdt (in dit geval zou dat dan die 420mA zijn) en dan accepteert dat de spanning zeg 9-14V wordt.

Maar omdat hier dus "12V" staat, dan impliceert dat dus dat met de stroom 0.42A bedoeld wordt "max 0.42A".

Als je een multimeter hebt kan je nog meten wat de spanning is als er niets is aangesloten. Is dat 12V dan is alles prima. Is het (veel) meer dan is hij misschien toch niet geschikt, maar voorlopig wijst alles er op dat het kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allen dank voor de reacties. Ik heb de led driver op de 230V aangesloten. Een buislampje van 12 V 3 watt aan de 12V DC uitgang. Het lampje gaf licht, niet echt veel. Na verloop van tijd begon het glas zwart te worden en daarna lampje kapot. tweede lampje geprobeerd met milli amp meter in serie. trok ca 500 à 513 milli ampère. lampje werd zwart en toen maar gestopt. Lijkt dus toch toename stroom. Want 3 watt lampje bij 12V zou ca 250 mA moeten gebruiken. Lijkt dus toch op een CC driver die toename stroom veroorzaakt. Veiligheidshalve ga ik deze dus niet gebruiken voor mijn antenneversterker van 20 mA. MVG Jan