Verlichting pergola met schakelaar en bewegingsmelder

Hallo,

Ik ben bezig met de verlichting van mijn pergola (overkapping) en zit met een probleempje.

Ik zou de verlichting graag laten aanspringen met een bewegingsmelder als we de pergola passeren bv; naar de achtertuin MAAR ik wil deze verlichting ook constant kunnen laten branden als we onder de pergola zitten. Bv. met schakelaar.

Wat heb ik al : 3 verlichtingspunten LED (220V) verbonden met 3x1,5mm²

Ik dacht deze aan te sturen door deze verlichting gewoon in het stopcontact te steken onder de pergola (dus gewoon een buitenstekker op monteren). Ik kan uiteraard ook een vaste schakelaar installeren maar dan zit ik met het verschil in bedrading (schakelaar op kring van 2,5mm² en de verlichting is aangelegd met 1,5mm²)

Is er hiervoor een degelijke en veilig oplossing om deze verlichting op de 2 manieren te doen branden ?

Ik heb al zitten zoeken naar een mooi en duidelijk schakelschema voor het omzeilen van een bewegingssensor maar vind niet echt mijn gading

Ik woon in België (ter info :-))

Alvast bedankt !

Uiteindelijk zal de verlichting aangezet worden door een relais , transistor of iets vergelijkbaars in de bewegingsdetector. Die zul je moeten opzoeken en dan gewoon overbruggen met een schakelaar. Als het een losse bewegingsmelder is, kun je fase-in en fase-uit gewoon doorverbinden met een schakelaar.
Let op dat die bedrading ook onder netsoanning staat!

Kun je niet gewoon een wisselschakelaar plaatsen na de sensor? De verlichting sluit je aan op het P contact. Je overbrugt de sensor dan niet, maar schakelt direct naar de fase.

Spanning staat en stroom gaat!

Misschien is het iets om de tuinverlichting om te zetten naar smarthome spul op basis van Tuya (Zigbee of Wifi), zodat je aan/uit zetten van de tuinverlichting draadloos kunt bedienen?

Ik heb zelf eind vorig jaar een Lidl smarthome startpakket (Zigbee 3.0 gateway, afstandbediening en 3 E27 RGB Ledlampen) gekocht en geïnstalleerd, en dat werkt echt perfect. De lampen kun je via de afstandbediening of de Lidl (=Tuya Smart Home) app individueel of in een zelf samen te stellen groep op je smartphone aansturen. Ik had aanvankelijk het idee dat dit alles eigenlijk slechts spielerei zou zijn, maar ben nu toch wel van overtuigd van de meerwaarde.

Zo heb ik mijn tuinverlichting in een automatiseringsschema opgenomen, waardoor de gateway die verlichting 's-avonds een half uur vóór zonsondergang inschakelt en 's-ochtends een half uur na zonsopgang weer uit. De gateway hangt via mijn router aan internet, zodat die in- en uitschakeltijdstippen elke dag precies kloppen. Dat is wel een groot voordeel boven een gewone tijdschakelaar, die het hele jaar dag op hetzelfde tijdstip in/uitschakelt. Ik heb de in het startpakket meegeleverde afstandbediening eveneens aan de tuinverlichting gekoppeld, zodat die verlichting niet alleen via het genoemde geautomatiseerd schema, maar daarnaast ook op elk willekeurig ander gewenst moment handmatig kan worden in- of uitgeschakeld.

Lidl biedt in haar webshop bewegingsdetectoren voor dit smarthome systeem aan, als ik het me goed herinner zijn die echter alleen voor gebruik binnenshuis (geen IP65 o.i.d. klasse). Ik kan niet goed beoordelen of het handig is een bewegingsdetector in je tuin te hebben, best kans dat elke kat of egel die langsloopt of heen en weer waaiende takken die sensor triggeren waardoor de verlichting constant aan en uitgaat. Ik laat mijn tuinverlichting de gehele nacht gewoon aan. Het zijn 5 GU10 Led lampen van 5W p/st, zodat het energieverbruik toch zowat te verwaarlozen is.