Koperrail

Ik heb een koperrail nodig met een Imax van 1200A @48V.

Zijn hier specifieke formules voor of werkt dit net zoals een DC-kabelberekening m.b.t. het aantal mm2?

benleentje

Golden Member

In grote lijnen is die hetzelfde echter mag een koperrail veel warmer worden. Toch denk ik dat de totale opwarming hetzelfde is als voor normale kabelberekeningen omdat anders de kast wel erg warm zou worden en ook de aangesloten kabel te warm zouden worden.

Dat het voor 48V is maakt daarin maar weinig uit behalve dat de toegestane spanningsverlies in % lager is maar dat is enkel interessant als het lange lengtes worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Koperrail is één, de steunen is twee. Het gemakkelijkste is beiden van het zelfde fabricaat en de specificaties van de fabrikant aanhouden.

bijvoorbeeld:
http://w3.cebeo.eu/pdf_nl/3832347.pdf
(van Google, geen ervaring met deze leverancier)

Of Rittal:
https://www.rittal.com/imf/none/3_3124/Rittal_3590015_Techniek_in_deta…

Op 7 april 2021 15:30:19 schreef benleentje:
Dat het voor 48V is maakt daarin maar weinig uit behalve dat de toegestane spanningsverlies in % lager is maar dat is enkel interessant als het lange lengtes worden.

Met die hoge stromen is er wel een verschil in AC en DC. Voor TS pakt dat echter gunstig uit. Met DC mogen er ook hogere stromen door koper.

benleentje

Golden Member

Waarom mag door een geverfde CU-rail meer stroom? Is dat omdat dan de warmte afstraling gunstiger is en daardoor de rail iets koeler blijft?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Ik mis eigenlijk een beetje de duur van die 1200Amp. 2 seconden, of 2 dagen?
Ook het verlangde aantal meters. Maakt nogal een verschil. Koper is duur.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vraag eens na bij Aurubis. Kunnen je zeker een leverancier aanbevelen of het zelf leveren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

in grote kasten zie je vaak op elkaar gestapelde rails. de massieve staven van 3x3cm zie je minder tegenwoordig. 10x1cm dik heb ik bij een 1600A verdeler gezien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 7 april 2021 16:00:11 schreef GJ_:

[...]Met die hoge stromen is er wel een verschil in AC en DC. Voor TS pakt dat echter gunstig uit. Met DC mogen er ook hogere stromen door koper.

Leg eens uit, dat begrijp ik niet.

Ik dacht dat de effectieve waarde van wisselstroom per definitie de waarde was van de equivalente gelijkstroom die hetzelfde vermogen in een weerstand opwekt. Dus hier de weerstand van de rail.

Dus qua warmteverliezen is er geen verschil tussen 1A dc en 1A ac.
Waar zit het verschil dan wel?

GJ_

Moderator

Het gaat om het verschil tussen AC en DC of AC tot 15Hz. Hou er ook rekening mee dat bij 1200A de rails intussen behoorlijk dik is. En dan begint 50Hz kennelijk toch te tellen. De indringdiepte is dan maar 10mm.

Op 7 april 2021 16:00:11 schreef GJ_:
Koperrail is één, de steunen is twee.

Nou de specificaties van het afsteunen van busbars kan ik nergens vinden. Dus als je daar nog ergens een document van hebt hou ik me aanbevolen.
Op de Rittal site heb ik een tijd geleden eens gezocht maar niks kunnen vinden. Nu is het bijna onmogelijk daar iets te vinden als je niet precies de juiste termen weet, maar ja.
Uiteindelijk maar de GBV (Gezond Boeren Verstand) methode gebruikt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evelo

Golden Member

Je moet ook nog rekening houden met hoe je de rails plaatst omwille van koeling.

En ook rekening houden met de kortsluitvastheid. Die rails moeten stevig vastzitten voor het geval er een kortsluiting optreedt.

Eigenlijk kom je dan terecht bij typegekeurde oplossingen van fabrikanten. Zelf samenbouten is niet evident.

mvdk

Golden Member

Nou, Betobar, plaatjes.
https://www.google.com/search?q=betobar+busbar&tbm=isch&ved=2a…

Duur systeem. Maar die keren dat ik het gezien heb, had ik niet de indruk dat ze van de ophanging/ondersteuning een gewetenszaak hadden gemaakt

van erico heb je ook platte koperlitze met isolatie om in kasten van rail naar rail te gaan.

wat ik zie bij die rails zijn de zwarte geisoleerde steunen met m8 boutgat erin. polyglas zijn die dingen van gemaakt..

https://www.biname.shop/images/ashx/polyglas-steun-binnen-1000-vac-h40mm.jpeg?s_id=105867&imgfield=s_gamme_image&imgwidth=300&imgheight=300

betobar ken ik de legrand versie van, zucchini is dat. daar zit alu strip in, met veercontacten in de koppelstukken. klik je zo aftakkasten ed op. ken er waar 2500A over gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 7 april 2021 18:38:11 schreef GJ_:
Het gaat om het verschil tussen AC en DC of AC tot 15Hz. Hou er ook rekening mee dat bij 1200A de rails intussen behoorlijk dik is. En dan begint 50Hz kennelijk toch te tellen. De indringdiepte is dan maar 10mm.

Ha, het skineffect, daar had ik niet aan gedacht.
Maar zou het bij 50Hz zo'n vaart lopen?

Indringdiepte 1cm. Dus een ronde geleider met een doormeter van 2cm zou
er nog geen verhoogde weerstand door hebben, maar dat is wel reeds een dikke 314mm2 doorsnede, wellicht voldoende of bijna voor de 1200A en een platte rail zal er nog minder last van hebben.

GJ_

Moderator

Bij een indringdiepte van 1cm ligt er natuurlijk geen harde grens op die 1cm :-)
Bij rail van 5mm dikte maakt het geen bal uit, maar bij 10mm dikke rail wel.