RS-485 settings achterhalen

ik ben aan het proberen om een apparaatje te reverse engineeren

het is een soort remote kastje wat een audio processor aanstuurt
Dit is het kastje:
https://europe.yamaha.com/en/products/proaudio/accessories/controllers…
En dat stuurt dit soort apparaten aan:
https://europe.yamaha.com/en/products/proaudio/processors/mtx/index.ht…

Mijn doel is om dat kastje via netwerk te koppelen en daarvoor heb ik deze module aangeschaft:
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth-for-eu.htm
Nu is alleen de vraag wat voor soort settings ik nodig ga hebben om in te stellen in de waveshare
Ik heb een service manual van het Yamaha kastje maar daar staan dat soort gegevens helaas niet in.
Ik heb een bijlage ingevoegd waarin alle settings staan die in te stellen zijn in de waveshare.

Waarom wil je dit kastje aan het netwerk koppelen? Rs485 gaat makkelijk 100-en meters, ethernet niet.

(Je hebt dan 2 modules nodig, 1 bij het kastje en 1 bij de versterker)

Makkelijkste is toch met usb-485 adapter of scope naar de data te kijken voordat je het kastje instelt.

GMT+1

Ik kan wel wat bedenken; bestaande bekabeling, en Ethernet gaat niet alleen honderden meters, maar duizenden kilometers; ik kan immers communiceren met de andere kant van de wereld.

@TS: het gemakkelijkste is om met een oscilloscoop te kijken terwijl de normale verbinding actief is, dan zie je de baud rate meteen, en als je goed kijken ook het aantal databits, parity bit, etc.

Het lastige is dat RS232/RS485 bussen zijn waar je constant losse bytes over stuurt, terwijl ethernet packet-based is. Zulke modules moeten dus wachten totdat er een bepaald aantal bytes is ontvangen, of er een pause is van een bepaalde tijd, die aangeeft dat het bericht waarschijnlijk compleet is en verstuurd moet worden. Dit geeft allemaal wel extra vertraging, en het is daarmee mogelijk dat het niet werkt vanwege die vertraging.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 7 april 2021 09:33:00 schreef SparkyGSX:
Ik kan wel wat bedenken; bestaande bekabeling, en Ethernet gaat niet alleen honderden meters, maar duizenden kilometers; ik kan immers communiceren met de andere kant van de wereld.

Nee, dat is geen ethernet.

Het begint misschien bij jou computer als ethernet. Ethernet is een specifieke naam voor een specifiek communicatie kabeltje. Vergelijk het met "analoge telefonie". Kan best zijn dat jij (10? 20? jaar geleden) een analoge telefoon had waarmee je met een identiek-uitgeruste amerikaan kan communiceren, maar dat heus geen "analoge telfoonlijn" over de oceaan.

Ik verwacht een baudrate van 250000 kbps. of zoiets. Kennlijk is dat waveshare ding een kutding want dat kan ie niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uiteraard, maar dat het bij mij begint als Ethernet is genoeg; de module van de TS "begint" tenslotte ook met Ethernet, en als het moet kan die data dus over veel langere afstanden verstuurd worden, naar zo'n identieke module, over bestaande infrastructuur. Dat het onderweg overgaat naar een ander medium is voor de TS niet belangrijk, hij heeft simpelweg de modules gekocht om daar gebruik van te kunnen maken. Ook als beide modules zich binnen hetzelfde netwerk bevinden (met één of meerdere switches/routers) is het vaak handiger en veel goedkoper dan speciale kabels gaan trekken door een bestaan gebouw.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Het lastige is dat RS232/RS485 bussen zijn waar je constant losse bytes over stuurt, terwijl ethernet packet-based is. Zulke modules moeten dus wachten totdat er een bepaald aantal bytes is ontvangen, of er een pause is van een bepaalde tijd, die aangeeft dat het bericht waarschijnlijk compleet is en verstuurd moet worden. Dit geeft allemaal wel extra vertraging, en het is daarmee mogelijk dat het niet werkt vanwege die vertraging.

Dat zijn wel twee verschillende lagen in het OSI model (Fysiek versus Data Link).

en Ethernet gaat niet alleen honderden meters, maar duizenden kilometers; ik kan immers communiceren met de andere kant van de wereld.

Dat komt omdat er hubs/switches/routers tussen zitten. "Kale Ethernet" gaat ook maar 100 Meter. Je kunt bij RS485 ook "repeaters" er tussen zetten. RS485 "routeren" naar de andere kant van de wereld is een andere uitdagin maar heeft niets te maken met de fysieke laag in het OSI model.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Op 7 april 2021 14:40:04 schreef bprosman:
"Kale Ethernet" gaat ook maar 100 Meter.

Wij hebben in het verleden wel een paar 100 mtr gehaald met RG213 coax. (max is iets van 500 mtr)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 april 2021 14:40:04 schreef bprosman:
RS485 "routeren" naar de andere kant van de wereld is een andere uitdagin maar heeft niets te maken met de fysieke laag in het OSI model.

Allemaal waar, maar daar heeft de TS niet zoveel aan, die wil gewoon een verbinding tussen 2 punten maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het uiteindelijke doel is om het Yamaha kastje via netwerk beschikbaar te maken om een ander apparaat aan te sturen.

Dat apparaat ondersteund Lua scripting dus mijn doel is daar een stukje code voor te maken die communiceert met het Yamaha kastje.
Zo kan ik het kastje dus voor meerdere doeleinden gebruiken.

Helaas beschik ik overigens niet zelf over een oscilloscoop en de kennis om de baud rate, data en parity bits daaruit op te halen.

En de andere mensen hier hebben geen kristallen bol waar de baudrate op af te lezen is. :-(

Maar als er "RS485" gebabbeld wordt tussen die twee kastjes, dan is het niet zomaar "ethernet-> 485" kastje aanslutien en instellen en dan kan je via ethernet met dat ding babbelen. Dan moet je ook nog het protocol gaan reverse engineeren. Ik zie dat niet snel gebeuren.... De boel verlengen door twee van die apparaten back-to-back tussen bestaand kastje en remote anderkastje aan te sluiten dat heeft een kans van slagen.

Maar: "ik heb er geen verstand van, maar ik wil in lua script dat andere ding gaan aansturen" dat is niet echt realistisch.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Gewoon beginnen met de laagste baudrate, en dan de verschillende opties proberen, werkt niet, stapje omhoog. zo heb ik het ook wel eens gedaan, RS232 is vrij standaard op 9600, dus daar begonnen, bleek uiteindelijk 4800 te zijn :(

Wat probeer je via welke weg aan elkaar te knopen ?

uit de manual :

code:



Control I/O Specifications
Terminal	     Level	                               Connector
GPI 16IN / 8OUT	I    0V-5V (IN 16 L(0V-2.5V) / H(2.5V-24V))    Euroblock
                OUT  Open Collector
                +V   DC5V
REMOTE	             RS-232C(BAUD RATE: 38.4kbps or 115.2kbps) D-sub 9pin (Male)
DCP	-	                                                     RJ-45

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 7 april 2021 19:05:43 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 7 april 2021 18:41:54 schreef rew:...Dan moet je ook nog het protocol gaan reverse engineeren....

Psies. Ik geef het ook weinig kans. Omzetten van RS485 naar ethernet op zich kan helemaal niet zomaar. Dat is alleen de hardware, het protocol moet ook omgezet worden.
Het enige dat duidelijk is is dat ie overweg kan met modbus. En ik geloof nooit dat die Yamaha modbus spreekt.

Shiptronic

Overleden

Is dit niet hetzelfde als met een MOXA RS232 over het ethernet sturen? (geen ervaring met RS485)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Dan ga je via een virtuele RS232 poort naar ethernet. En de MOXA maakt er dan weer RS232 van. Dat is dus wel even iets anders denk ik.
TS wil echt een gateway maken.

Shiptronic

Overleden

Dat is toch wat TS wil, kastje wat de apparatuur bediend, je moet er dan wel 2 hebben 1 bij de apparatuur en 1 bij het stuurkastje.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

GJ_ heeft gelijk, een simpele omzetting is niet mogelijk. Die RS232 dingen van Moxa (en vele anderen) zetten simpel de bytes over van de RX naar bytes in een ethernet pakketje en de andere kant plukt de bytes er weer uit en zet ze lokaal weer op een TX lijn, een beetje a-la hoe telnet werkt.
Terug van de remote zijde worden de bytes de andere kant op dezelfde manier overgestuurd. Dit werkt omdat RS232 een full duplex verbinding is.
(Ja er zijn ook wat complexere devices die ook de RTS/CTS, DTR/DSR, DCD lijnen coderen in het ethernet pakketje, maar dat doet er even niet toe, het principe is hetzelfde).
Dit is in principe dus een repeater (over ethernet).

RS485 is een half duplex verbinding waarbij de timing belangrijk is en dat kun je dus niet simpel door een pakketje heen "jassen" zonder er intelligentie aan beide zijden aan toe te voegen.
In dat geval spreekt men dus over een gateway.

-edit- Ik zie dat er blijkbaar ook nog power overheen gaat, dat zul je dan er ook aan de remote kant nog bij moeten maken. Maar dat is meestal het minste probleem.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.