a sharper scaling

Bapaktus

Special Member

Vraagje,
ik ben bezig met het omzetten van een aantal KB (kleur)negatieven (foto's van zelfgebouwde apparatuur zo'n 40 jaar geleden).
Gebruikte tot nu toe Photoshop CS3.
En dan vergroten/verscherpen.
Nu las ik in een bericht van R-P dat hij "a sharper scaling " gebruikte.
Software opgehaald en geinstalleerd. (is .exe file, maar McAfee vindt dit goed).
Het lukte de 1 keer om een stukje uit een gescande afbeelding (.jpg) te laden en te vergroten.
Prima.
Volgende afbeelding hezelfde geprobeerd maar ik krijg nu de mededeling "insufficient application memory" ???????
Programma verwijderd, opnieuw gedownload, zelfde proceduren en het zelfde resultaat. :(
Iemand een idee?
W8.1 32 bits genoeg geheugen en gigabytes ruimte.
ruud

Arco

Special Member

Wat versta je onder 'genoeg geheugen'?
Zijn de plaatjes niet te groot? Geheugengebruik loopt snel op, zeker als je met scannen een heel hoge DPI setting gebruikt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

@Arco.
Ze zijn niet te groot.

Dia140 origineel 960x720
Dia 140 uitsnede = goed gelukt 592x192
N-112 deel van grotere foto = niet gelukt. 185x162
Daar de foutmelding bij.
ruud

Op 7 april 2021 14:51:16 schreef Bapaktus:
Vraagje,
ik ben bezig met het omzetten van een aantal KB (kleur)negatieven (foto's van zelfgebouwde apparatuur zo'n 40 jaar geleden).

jij hebt grote apparaten gebouwd :-)

Arco

Special Member

Je kunt in taskmanager zien hoeveel geheugen er in gebruik/vrij is.

Ik zou in ieder geval alle onnodige programma's vooraf beeindigen. (bijv. Firefox gebruikt hier bij mij al 1.6GB)
Het kan ook zijn dat je pagefile te klein is, vergroten kan dan uitkomst brengen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Hier een overzichtje.
Maar de eerste keer, na installatie, werkt het wel.
Het lijkt wel of er na 1 keer gebruikmaking van dit programma de boel op slot gaat.
In Photoshop CS3 kan ik grafische afbeeldingen van 55 Mbyte bewerken.
Zonder dat de boel blijft hangen.
En voor Chris, deze probeersels stammen uit mijn Tropen-Diensttijd.
Wel heeeeel erg lang geleden dus.
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op woensdag 7 april 2021 18:29:32 (86%)

Ik vergroot foto's altijd door ze in een Excel sheet of Word document te laden. Op posterformaat afdrukken met Excel over meerdere pagina's gaat ook goed. Dan zit je wel even een aantal A4 bladzijden aan elkaar te plakken.
Microsoft Office heeft een mooi algoritme om de afbeeldingen te schalen zonder dat het een mozaiek wordt.

Zie hieronder jouw plaatje

PS. De kleurcorrectie heb ik met PaintShop Pro 9.0 gedaan. Die heeft een optie: "one-step-photo-finish".

Had je het programma hiervandaan gehaald:
http://a-sharper-scaling.com/
Die sites zoals softpedia vertrouw ik niet.

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

@Hennep,
Auw! word / excel / 'ander office ding' maken de randen van de afbeelding waziger als je gaat oprekken, dat ziet er wellicht beter uit, maar je verliest er detail mee.

@Bapaktus
Het werkt hier prima.
Ik heb het vage vermoeden dat het programma struikelt over je windows versie.
Je gebruikt nogal een erg vreemde/zeldzame windows variant, niet dat windows 8 zo vreemd is, maar wel de 32bit variant ervan. Ik geloof dat ik die zelf nog nooit 'in het wild' ben tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 7 april 2021 19:11:46 (16%)

Bapaktus

Special Member

Ja, een truuk die ik wel eens toepas is de afbeelding in PS 5 maal zo groot te maken. En dan gaan verscherpen en daarna weer terug schalen.
Ook Irfan en nog een paar programma's kan ik opstarten.
Maar ik was benieuwd welke resultaten ik zou krijgen met
"a sharper scaling" .
En dat lukte maar 1 keer na installatie.
Zojuist programma verwijderd en opnieuw opgestart.
Weeer zelfde resultaaat. 1 keer goed en de tweede keer hangen.
Vandaar mijn vraag.

En voor Sine,
tja daar heb is 2 jaar geleden een fout mee gemaakt.
Er stond op deze machine een XP versie.
Ik heb toen wat nieuwe HD's er in gestopt en bij een bedrijf een W8.1 versie gekocht. Met de juiste MS codering. De 32 bits versie. Dat was fout.
Mijn systeem had ook goed/beter kunnen werken met de 64 bits versie.
Mijn systeem was daar geschikt voor.
En om nu weer een W8.1 64 bits versie te kopen en alles opnieuw te installeren :(
Maar veel programma's draaien tegenwoordig op een 64 bits versie.
Helaas , ruud

RAAF12

Golden Member

Gratis upgraden kan nog steeds naar Windows10 64bit Home edition. Even de Microsoft Media Creation Tool downloaden.

https://www.agconnect.nl/artikel/gratis-upgrade-naar-windows-10-na-55-…

Tool
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 De tweede optie 'Hulpprogramma nu downloaden'

Sine

Moderator

Dat is voor oude hardware geen onaardige optie, windows 10 loopt daar waarschijnlijk beter op dan win8

Bapaktus

Special Member

Echter ik wil om diverse redenen (nog)niet W10 gebruiken.
Ik wil alles zelf onder controle houden op deze machine.
Misschien dat ik er nog een machine bijzet en die dan op W10 laat draaien.
Maar tot op dit moment draaien al mijn programma's keurig op mijn 32 bits systeem.
Alleen zag ik dat voor de nieuwste komende Kicad versie 64 bits wordt vereist. ruud

Sine

Moderator

Dat zal best, windows 8.1 is al uit de standaard support, en 32-bit is eigenlijk al overleden met het verschijnen van windows 7

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 7 april 2021 20:17:19 (43%)

Arco

Special Member

Windows 8 is (net zoals Vista en ME) eigenlijk altijd als een 'mislukte' versie beschouwd, die door de meesten is overgeslagen...
Ik gebruik zelf nog 2 oude pc's met Windows 7/32 bit erop, nooit problemen.

Als je maar 4GB geheugen hebt zit je eigenlijk vast aan 32 bits, want 64 bit loopt niet erg fijn op zo weinig geheugen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Windows 8.1 staat tot Windows 8 zoals Windows 7 staat tot Windows Vista. Niks mis mee dus. 32 bits is wel verouderd, de vraag is alleen hoe dat dit probleem kan geven. Best raar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Compatibiliteitsmodus geprobeerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Windows 8.1 was een stuk beter als 8, maar nooit echt veel gebruikt. Meesten gingen van 7 naar 10.
Als je een weinig gebruikte Windows versie hebt, is dat altijd lastig om support te vinden in geval van problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 7 april 2021 22:10:59 schreef maartenbakker:
Windows 8.1 staat tot Windows 8 zoals Windows 7 staat tot Windows Vista. Niks mis mee dus. 32 bits is wel verouderd, de vraag is alleen hoe dat dit probleem kan geven. Best raar.

Eeeh, vista is meer wat windows ME voor windows 98 was.

Ofwel een draak van een OS

Bapaktus

Special Member

Ik heb dit programma ook in de Compatibiliteitsmodus opgestart,
echter zelfde (negatieve) resultaat.
Ik ga hier geen tijd meer aan besteden.
Iedereen bedankt voor de hulp/suggesties.
ruud

Sorry dat ik je een doodlopende straat heb ingestuurd...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 april 2021 14:51:16 schreef Bapaktus:
[...] Software opgehaald en geïnstalleerd. (is .exe file, maar McAfee vindt dit goed).

Heb je gezien dat er ook een 'mobile version' is? Staat in de regel onder de gewone 'download'-knop.
Geen idee of dat enig verschil voor je zou maken, maar anders probeer dat nog even. Installatie is dan niet nodig; alleen de zip downloaden en in een mapje uitpakken (4 bestanden); daarna kun je de .exe dubbelklikken.

Even met deze upscaler gespeeld. Vooral voor bijv. screenshots van grafieken maakt het een goed merkbaar verschil, dus ik houd hem.
Tnx @r-p!

e: ↓ Wonderlijk, maar... gelukkig! Leuk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bapaktus

Special Member

@Frederick
"Heb je gezien dat er ook een 'mobile version' is? Staat in de regel onder de gewone 'download'-knop.
Geen idee of dat enig verschil voor je zou maken, maar anders probeer dat nog even. Installatie is dan niet nodig; alleen de zip downloaden en in een mapje uitpakken (4 bestanden); daarna kun je de .exe dubbelklikken."

Had ik gezien maar geen aandacht aan besteed. Dacht dat dit bedoeld was voor kleine telefoon.
Toch gedownload, uitgepakt en dan opgestart. WERKT :)
Dan terug naar andere file, werkt ook nu weer.
De uitgepakte bestanden "a sharper scaling" hebben nu de datum van vandaag.
Bedankt voor deze melding
ruud