Fase en null detecteren voor automatische omschakeling

Voor een motorjachtje zoek ik iets wat kan achterhalen of de fase en null op de juiste plaats zitten.
Wij lopen nu in een 'high-tech' bootje tegen een foutmelding aan waarbij gewaarschuuwd wordt voor een foute AC polariteit. Vervolgens blokkeerd het systeem alle inkomende spanning. Helaas is er geen manier om instelingen te veranderen zodat hij het wel zou accepteren.
Als noodoplossing heb ik een stukje kabel gemaakt als adapter waarin F en N van plaats wisselen, dan werkt het. Niet de meest handige oplossing dacht ik.
Het liefst wil ik een relais aansturen die indien nodig automatisch F en N omdraait zodat het jachtje altijd met eenzelfde kabel walstroom kan krijgen.

Een idee nog, plan B zeg maar.. Zou een geisolleerde scheidingstransformator werken in dit verhaal? Normaal wel toch, wat denken jullie?

Alvast bedankt!
Douglas

wrs kijkt het systeem naar de nul en aarde, die liggen vrijwel op hetzelfde potetiaal, of zelfs bijna 0 ohm gekoppeld. met een scheidingstrafo is dat te maken idd, maar afhankelijk van je benodig vermogen kan dat duur uitvallen.

je kunt iets maken met een 2 standen schakelaar, komt de error dan knop andersom, fase nul wisselen om en systeem pikt het..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha Douglas,

Ik denk dat een scheidingstransformator afdoende is daar mee omzeil je de bewaking ( kathodische bescherming ) mooie boot dat het er mee uitgerust is :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kastje ertussen met schakelaar, 2 standen en uit. 2 neon lampjes van F en N naar aarde. Walstroom wordt ingeplugd, één van de lampjes gaat branden. Schakelaar naar de juiste kant draaien. Niet vergeten terug te draaien bij het uitpluggen.

Kun je niet gewoon die steker die je in de wal stop omdraaien?

Verder ga ik ook voor de neonlampjes oplossing die plankgas adviseert.

Ik ben eens van plan geweest om 2 van die neonlampjes in te bouwen in een verlengsnoer voor mijn electronica meet hoek. Er was ooit ook eens een Elektuur project die did deed. Jaren '90 ergens.

Als je dan de neon lampjes in bouwt in de steker, dan zie je het meteen als je hem "verkeerd" in de wal prikt, en kun je hem gelijk omdraaien.

Ik heb niet veel verstand van boten. Wel eens gelezen dat (soms?) een schijdings trafo een onderdeel is van de wal-installatie

Arco

Special Member

Relais ertussen? (geeft wel ~2.5mA lek naar aarde)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 8 april 2021 01:32:17 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi,

Een schakelaar met indicatielampje vind ik niet echt de beste oplossing voor dit project.

Ik wil het graag automatisch hebben zodat het bootje voor iedereen makkelijk te gebruiken is in elke jachthaven.

Zou er geen kant en klare fase-null detector bestaan met DIN-rail montage volgens jullie?
Op het internet vind ik wel veel fase detectors maar die zijn precies allemaal ingericht voor 3-fase stroom.

Arco zijn oplossing lijkt me nog niet zo verkeerd. Deze aanpassing gaat wel vaker voorkomen op dit type boten dus een bestaande module lijkt me wel makkelijker en wat netter.

De scheidingstrafo houd ik nog steeds even als plan B.. :)

Groetjes,
Douglas

Ha Arco,

Ja dat is een leuk idee :D ik zou dan een stap verder gaan.
De schakelaar is ook een optie maar dat is een klein stapje de goede richting heen...
Voor de AQY210 zou ik als die nog verkrijgbaar is de H11AA1 gebruiken uit het hoofd !
Deze heb ik in het verleden gebruikt is geschikt voor AC en heeft een polariteit detector en nul detector aan boord :P
Ik denk dat je dan simpel een automaat kan maken staat niet verkeerd op een dure boot.....

PS: @TS er zijn vast ook een fase detectoren kant en klaar maar als je van bouwen houd is dit een niet al te complex project en goed te doen :7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

Op 8 april 2021 00:15:41 schreef Arco:
Relais ertussen? (geeft wel ~2.5mA lek naar aarde)

[bijlage]

Het is nog vroeg, ik heb nog geen koffie gehad en ik zie het nut van die opto niet. Waarom niet direct de magneetschakelaar tussen fase en aarde?

Voor dit soort toepassingen zijn er trouwens speciale magneetschakelaars, met twee maak en twee verbreek hoofdkontakten.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@GJ: om de stroom door de aarde te beperken, denk ik, zeker voor het geval dat de aarde niet aangesloten is. Persoonlijk zou ik die 81k weerstand nog veel groter maken, je hebt geen ~40mA nodig door die optocoupler.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

In een jachthaven zou je een eurostekker verwachten. Daar is gewoon definieerd wat nul en wat fase is...

Voor het 3 fasen spul is het vooral fase volgorde en fase bewaking. En dan met name omdat motoren het niet leuk vinden op 2 fasen te lopen, op fasen met ongelijke spanning te lopen of het niet fijn is als ze de andere kant op draaien.
Enkel fase is het eigenlijk zelden tot nooit een probleem.

Iets a-la Arco. Al zou ik de diode anti-parallel aan de optocoupler zetten ipv. in serie. Verder nog iets wat er voor zorgt dat 'de rest' pas aan het net komt als de 'polariteit' goed zit (en de rest dus niet spanning krijgt, vervolgens klapt je relais om en dan moet het maar goed gaan).

Verder is het nogal vaag wat 'het systeem' is. Als 'het systeem' het kan detecteren, dan kun je dat systeem nog een keer toepassen om het zelf te detecteren tenslotte...

-

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 8 april 2021 10:31:05 (100%)

Arco

Special Member

Op 8 april 2021 08:43:16 schreef GJ_:
[...]Het is nog vroeg, ik heb nog geen koffie gehad en ik zie het nut van die opto niet. Waarom niet direct de magneetschakelaar tussen fase en aarde?

Omdat een ALS dat niet leuk gaat vinden?... (hogere stroom)
Voor vertraagd aanschakelen (als de fase goed staat) is een standaard delay relais er achter het simpelste...

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51jl%2BTbW22L._AC_SY355_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 april 2021 00:15:41 schreef Arco:
Relais ertussen? (geeft wel ~2.5mA lek naar aarde)

[bijlage]

arco, misschien nog een MOC3040 ook in zetten, dan schakel je namelijk precies op de fase/nul overgang.

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Inschakelen na dat fase goed staat:
Een nuldoorgangsdetector voegt weinig toe (relais is maar een vrij kleine belasting om te schakelen)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 8 april 2021 13:20:45 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zou alleen de wisselcontacten als uitgang gebruiken, en de maak- en breekcontacten dus aan de AC in.
Zoals nu getekend heb je een (weliswaar ontzettend kleine) kans dat je sluiting maakt als een contact blijft hangen.
Met de wisselcontacten als uitgang heb je dan alleen maar geen spanning aan de uitgang.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

meer als de 1e schakeling van arco icm een tijdrelais is het toch niet? fase goed, dan omschakelen met een dubbel wisselcontact, com aan de uitgang tijdrelais schakelt pas in na spanning en zeg 8 seconden dat de eerste schakeling zn beslissing heeft gemaakt.

tijdrelais schakelt de voeding op de relaiscontacten van de fase meet schakeling, dus geen sluiting met de wisselcontacten. alleen het meetdeel krijgt meteen voeding..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 8 april 2021 12:34:17 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha Arco,

Ik heb nog even gekeken naar de H11AA1 en die is er nog wel €0,80 :)
Maar ik vraag mij het volgende af het gaat erom dat je geen galvanisch contact heb dit is op te lossen zoals @TS al aangeeft met een scheidingstrafo afhankelijk van het vermogen is dit duur !

Nu heb ik vroeger voor de hobby ( ik kom van het water dus dat blijf trekken ) in Hellevoetsluis op de jachthaven elektronica ingebouwd kleine DECCA radar, sailor marifoons, dieptelood enz....
En ik gebruikte twee diodes anti parallel in de aard verbinding om de kleine DC spanning veroorzaakt door het galvanisch contact te blokkeren :D

Ik moet er wel bij zeggen dat de apparatuur aan boord niet zo geavanceerd was als nu maar ik denk toch dat het de reden is van het triggeren van de beveiliging......
Vroeger werd hier totaal niet op gemeten nu wel maar de oplossing kan dezelfde zijn.
Ik zou dan ook aan @TS willen voorstellen neem twee diodes 1N4001...1N4007 knoop ze antiparallel en schakel tussen je aarde draad van wal naar schip en kijk of het probleem is opgelost.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Op 8 april 2021 12:28:37 schreef Frederick E. Terman:
Ik zou alleen de wisselcontacten als uitgang gebruiken, en de maak- en breekcontacten dus aan de AC in.
Zoals nu getekend heb je een (weliswaar ontzettend kleine) kans dat je sluiting maakt als een contact blijft hangen.
Met de wisselcontacten als uitgang heb je dan alleen maar geen spanning aan de uitgang.

Dat kan, maar ik denk dat het weinig uitmaakt.
Als 1 kontakt zich 'vastlast' en de andere niet, dan krijg je sowieso vuurwerk bij het schakelen van het nog goede kontakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee hoor; als de uitgang van de wisselcontacten genomen wordt, en een daarvan zit vast, dan schakel je alleen maar de spanning op de belasting aan en uit. Geen sluiting dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een MOSFET met 10 Mega Ohm in de gate is nog niets langsgekomen. Als sensor, om het relais te sturen; zonder lekstroom in het mA-gebied.

Dit is inderdaad een mooie oplossing van Arco. Maar ik zou mij er dan zeker van vergewissen dat de contacten van het eerste relais Break before make contacten zijn, anders heb je alsnog een kortsluiting tussen fase en nul indien het relais Make before brake contacten aan boord heeft.

Daar hoef je volgens mij niet bang voor te zijn. Contacten maak voor breek zijn zeldzaam.
Wat nog veiliger is, twee magneetschakelaars nemen waarvan er, afhankelijk van de polariteit, één wordt ingeschakeld.