Commercieel spul van bedenkelijke kwaliteit

benleentje

Golden Member

Op 6 april 2021 23:18:12 schreef testman:
kerstpakket apparaten zijn vaak wel rommel,

Vorige jaar kreeg ik mijn kerstpakket per E-mail. Zat een gebruikersnaam + wachtwoord + aactie code in waarmee je tot wel 2000 punten iets mag uitzoeken. Even snel gekeken en hetgeen je daarvoor mag uitzoeken komt dan overeen met ca 20 euro. Voor dat bedrag kon je alleen maar troep, prullaria of rotzooi uitkiezen en het was beter om dan maar niets te kiezen.

Ondersaande foto is van een driver voor een ledlamp van 60cm lang. De driver zou 18W moeten zijn. Wat overeenkomt met ca 80V en 230mA als ik de leds aansluit om een voeding. Er staan steeds 2 leds parallel en zou dus max 300mA mogen zijn, wat dat betreft goed gedaan. Dus toch maar op ebay een andere led driver gekocht. Deze is niet de moeite waard om er naar te kijken. Een gangbare leddriver op Ebay is 3x groter, kant van de draden is 230V.

PS 230mA is best netjes als dat echt waar zou zijn want dat kan ik niet meer meten. Maar om aan de 18W te komen zit ik op ca 230mA en 80V. Als ik vanaf 230mA naar de max van 300mA ga dan geeft dat maar weinig meer lichtopbrengst. Als ik van 230mA naar 200mA merk je dat ook nauwelijks aan de lichtopbrengst vanaf 200mA en lager merk je dat veel meer.
, ik kon op Ali een 200mA 100V driver vinden dus die maar eens proberen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Driver/evsa printje in een 18W spaarlamp is ook ongeveer die afmetingen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 april 2021 15:14:56 schreef Thevel:
Mijn ouders hadden een molen van Philips, het ding maakte een pokke herrie maar heeft wel een jaartje of 40 gewerkt!

In de jaren 50-60 kon je in de buurt precies horen, wie wanner koffie aan het zetten was, zeker 's-zomers als de boel open stond.... Als je goed luisterde, kon je er zelfs uit opmaken wie filterkoffie en wie Melita maakte

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 7 april 2021 15:47:26 schreef benleentje:
[...]Vorige jaar kreeg ik mijn kerstpakket per E-mail. Zat een gebruikersnaam + wachtwoord + aactie code in waarmee je tot wel 2000 punten iets mag uitzoeken. Even snel gekeken en hetgeen je daarvoor mag uitzoeken komt dan overeen met ca 20 euro. Voor dat bedrag kon je alleen maar troep, prullaria of rotzooi uitkiezen en het was beter om dan maar niets te kiezen.

Ondersaande foto is van een driver voor een ledlamp van 60cm lang. De driver zou 18W moeten zijn. Wat overeenkomt met ca 80V en 230mA als ik de leds aansluit om een voeding. Er staan steeds 2 leds parallel en zou dus max 300mA mogen zijn, wat dat betreft goed gedaan. Dus toch maar op ebay een andere led driver gekocht. Deze is niet de moeite waard om er naar te kijken. Een gangbare leddriver op Ebay is 3x groter, kant van de draden is 230V.
[bijlage][bijlage]

PS 230mA is best netjes als dat echt waar zou zijn want dat kan ik niet meer meten. Maar om aan de 18W te komen zit ik op ca 230mA en 80V. Als ik vanaf 230mA naar de max van 300mA ga dan geeft dat maar weinig meer lichtopbrengst. Als ik van 230mA naar 200mA merk je dat ook nauwelijks aan de lichtopbrengst vanaf 200mA en lager merk je dat veel meer.
, ik kon op Ali een 200mA 100V driver vinden dus die maar eens proberen.

Die Duracell is wat mij betreft grotere rommel... Overigens kan een 18W ongeïsoleerde driver vaak nog wel klein zijn, en er zit een TO-251 switcher op, dus het kan misschien nog wel. Paar jaar geleden nog een paar "Fonken" QC3.0 laders van Ali gekocht en eentje gesloopt, en het is best indrukwekkend: die kunnen daadwerkelijk 18W stabiel leveren zonder heet te worden en ik kon er niets mis mee vinden. Die zullen wel iets groter zijn, maar nog steeds compact:

https://farm5.staticflickr.com/4900/32559811758_243022b949_z.jpg

Jouw dingetje is duidelijk bedenkelijker gebouwd, maar drama is anders...

benleentje

Golden Member

Jouw dingetje is duidelijk bedenkelijker gebouwd, maar drama is anders...

De lamp heeft denk ik 1,5 jaar gewerkt en staat zo 8 uur per dag aan, nee valt ook niet helemaal tegen. Maar als je ziet wat die drivers kosten dan heb je voor 1,- meer een veel betere.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

Hier gewoon een houten handmolen en opgietkoffie.

Helpt ook goed tegen een overdosis koffie; ik moet er wat moeite voor doen :)

Als er bij mij een senseo in de buurt staat dan blijf ik maar op die knop duwen :)

Tidak Ada

Golden Member

Filterkoffie dus.
Weet je dat filterkoffie, espresso, Nespresso, koffie uit een ameloir een 'kopi tubruk' (hier ook bekend als 'Turkse koffie') ongezonder zijn dan Melita of Senseo? Juist de ongezonde stoffen worden door het filterpapier geadsorbeerd !!

(Maar ik vind een esprsso gewoon lekkerder :9)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 7 april 2021 14:00:02 schreef Tidak Ada:
Sinds er geen (oud)lood meer in lampvoeten mag, is beton interessant geworden....

Eigenaar van Princess heeft goed verdiend. Zoveel, dat ze jaren lang het failliete Circus Rens hebben kunnen ondersteunen...

Er is ook nog een "gietijzeren tijdperk" geweest voor lampvoetbinnenwerken, ik heb er nog een paar :)
Beton is vast weer goedkoper.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 7 april 2021 22:55:12 schreef Tidak Ada:
Filterkoffie dus.
Weet je dat filterkoffie,.... ongezonder zijn dan Melita of Senseo? Juist de ongezonde stoffen worden door het filterpapier geadsorbeerd !!

????

Ander voorbeeld van commercieel product van bedenkelijke kwaliteit:

https://www.youtube.com/watch?v=_Cp-BGQfpHQ

Het hele ding is super stevig gebouwd, en leuk voor onderdelen.
Het hele bedrijf ging dan ook failliet na een paar jaar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Juicero

Arco

Special Member

Op 7 april 2021 23:03:49 schreef ohm pi:
[...]????

Filterpapier haalt o.a. het (meeste) cholesterol uit de koffie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat had Tidak Ada er wel bij mogen zeggen vind ik. Gewoon domweg roepen dat hetgeen jij toevallig hebt veeeeel beter is, is natuurlijk ook niet heel zinvol zonder argument. In elk geval denk ik dat we in deze maatschappij wel grotere problemen hebben dan koffievergiftiging. :)

Op 7 april 2021 22:58:26 schreef vergeten:
Er is ook nog een "gietijzeren tijdperk" geweest voor lampvoetbinnenwerken, ik heb er nog een paar :)
Beton is vast weer goedkoper.

Mijn vermoeden is dat eventuele verzwaringen meer een logistiek ding zijn: alles wordt tegenwoordig gemaakt in China: Lampvoeten en plakband-dispensers zullen zonder verzwaring in de container worden gestoken en bij aankomst worden gevuld met verzwaring. Dan kies je gewoon het goedkoopste dat je kan krijgen, en dat zal dan zand zijn, al dan niet aangevuld met een fractie cement. Je zult zien dat de meeste lampvoeten tegewoordig gevuld zijn met heel zwak beton, dat is waarschijnlijk ook voor het grootste deel zand.

Op 8 april 2021 00:18:16 schreef Kortsluiting_Online:
[...]

Niets bedenkelijks aan die kwaliteit, dat is een prachtig apparaat. Het businessmodel was alleen bedenkelijk, dat zegt hij ook in dat filmpje.

eSe

Honourable Member

Ander voorbeeld van commercieel product van bedenkelijke kwaliteit:

Wat een apparaat om wat sap uit een zakje (vol smurrie) te persen.

Neen, dank U, ik pers mijn sinaasappelen wel met de hand. Wortel- en ander groente/fruitsap is op mijn wijze wat moeilijker :-) Maar daar zijn simpeler en goedkopere technologien voor. Je hebt wat meer afwas, dat wel.

/edit

Niets bedenkelijks aan die kwaliteit, dat is een prachtig apparaat.

Sorry, ik vind dit geen prachtig apparaat, veel te ingewikkeld voor wat het hoort te doen. Al bouw je heel het spul in RVS/Goud/Platina/Diamant, het blijft onzin.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op donderdag 8 april 2021 11:02:00 (25%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 8 april 2021 10:58:42 schreef eSe:
Sorry, ik vind dit geen prachtig apparaat, veel te ingewikkeld voor wat het hoort te doen. Al bouw je heel het spul in RVS/Goud/Platina/Diamant, het blijft onzin.

Helemaal mee eens!
Als consument zou ik me flink belazerd voelen als ik met een $40 abonnement voor 5 zakjes per week achteraf zou uitvinden dat er maar een half kopje sap uit zo'n zak komt.

Dan heb ik toch veel liever een plakbandhouder met extra veel zand om hem "gewichtiger" te maken.

@eSe, hieronder
Maar dan liever wel goedkope zakjes!
groet,
zuinige hollander.

reading can seriously damage your ignorance
eSe

Honourable Member

Dit zou ook kunnen werken om de zakjes leeg te persen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 7 april 2021 14:13:25 schreef maartenbakker:
Princess was altijd best een aardig merk, een beetje budget+ segment.

Wij hebben zo'n kruimeldief van Princess (op 230VAC) dat ding hebben we al zo'n 20 jaar, maar hij doet het nog steeds goed.

Een stuk beter dan die kruimeldieven dan Black & Decker, die dingen waren altijd halverwege leeg als je ze gebruikte. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 april 2021 10:54:26 schreef Kruimel:
Mijn vermoeden is dat eventuele verzwaringen meer een logistiek ding zijn: alles wordt tegenwoordig gemaakt in China: Lampvoeten en plakband-dispensers zullen zonder verzwaring in de container worden gestoken en bij aankomst worden gevuld met verzwaring.

Nee hoor, in Europa een lampvoet vullen en inpakken is veel duurder (handelingen!) dan die kilo extra zand in een containerschip meenemen.

Dit soort spul gaat per boot, en dan is gewicht nauwelijks relevant voor de transportkosten.

Natuurlijk is ook in China zand goedkoper als ballast dan ijzer of staal.

GJ_

Moderator

Op 8 april 2021 11:29:28 schreef hennep:
Dan heb ik toch veel liever een plakbandhouder met extra veel zand om hem "gewichtiger" te maken.

Moet je eens een goedkope plakbandhouder zonder zand proberen. Werkt voor geen meter. Dat zand hoort bij een kwaliteitsdispencer.

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 april 2021 23:03:49 schreef ohm pi:
[...]????

Onder filterkoffie wordt de ouderwetse, manier van koffiezetten met zo’n koffiepot met een keramisch filter met kleine gaatjes/gleufjes bedoeld en vergeet de oude Belgische ‘café filtre’ met die metalen opzet filters niet.......

Edit:
@Arco:
Filterpapier haalt echt wel meer uit de koffie dan cholesterol. Onder andere ook een deel van de cafeïne......

@Kruimel:
Ik he niks gezegd over beter of slechter; alleen dat ik espresso LEKKERDER vind!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 9 april 2021 10:19:03 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In de jaren 50 misschien tot in 60 kon je precies zien wanneer de buren koffie gingen malen, we konden dan nauwelijks TV kijken ( 8 uur 's avonds )

Guus@Sint-Michielsgestel
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2021 10:01:14 schreef Waters:
In de jaren 50 misschien tot in 60 kon je precies zien wanneer de buren koffie gingen malen, we konden dan nauwelijks TV kijken ( 8 uur 's avonds )

Gelukkig duurde dat maar heel kort. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Nog even dit:
Bij het gebruik van papieren filter gaat dit als een vorm van papierchromatografie werken. Sommige moleculen passeren trager dan andere. Duidelijk is dit te zien mij Melitafilters: Een donkerbruine rand aan de bovenzijde, die met een wat vage grens naar onder verloopt en soms zelfs een tweede (of meer) grens, die dan duiden op de loopsnelheid van bepaalde stoffen.

Chromatografie is een chemische scheidingsmethode.

@Lambiek en Waters:
Ja die storing ook, maar de akoestische 'storing' op warme dagen (open ramen en deuren) was ook evident (wij hadden toen nog geen TV).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2021 10:48:19 schreef Tidak Ada:
Chromatografie is een chemische scheidingsmethode.

Hoe werkt dat met papier?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Zoals ik al zei de grootte van de moleculen bepaalt de snelheid waarmee die met de vloeistof mee zakt (of stijgt).

Had je eenvoudig kunnen opzoeken in Wikipedia

Overigens speelt adsorptie aan het papier (zie mijn eerdere post) ook een rol bij het verwijderen van stoffen. Daar hoef je niet alleen actieve kool of speciale harsen voor te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 9 april 2021 11:22:11 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2021 11:18:59 schreef Tidak Ada:
Zoals ik al zei de grootte van de moleculen bepaalt de snelheid waarmee die met de vloeistof mee zakt (of stijgt).

Ik ben nu eenmaal geen chemicus, vandaar de vraag :)

Had je eenvoudig kunnen opzoeken in Wikipedia

Dat had gekund ja, niet aan gedacht. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.