Philips pe1516 is ,, omgevallen"

pietplof

Golden Member

Collegae,

Dat omvallen moet niet als letterlijk worden opgevat.
Ofschoon een vallende pe1516 van bijkans 35 kg ook wel flinke schade kan aanrichten.

Neen, het apparaat geeft bij inschakelen een in de hoek schietende voltmeter; onverschillig of de bereikschakelaar op 0 of op 10 of op 30 volt staat.
De spanning op de uitgang is 63 volt.
Stroom levert het ding wel.

Schema gezocht maar nog niet gevonden.
De schematheek zou een schema hebben maar heeft de verkeerde gestuurd en na mijn commentaar en verzoek om de goede geen reactie meer.
Bij elektrotanya geen resultaat.

Iemand van de collegae die verdere informatie heeft?

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha pietplof,

Zooooo dat is nogal een uitgangsspanning als je voeding 30 V moet leveren en er staat nu 63 V op de uitgang !
Hij staat toch toevallig niet op een verkeerde net spanning 8)7
Ik heb hier een halve staan d.w.z. half 19" ik zal straks even kijken welk nummer dat is.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Tidak Ada; Neen, dat heeft geen resultaat opgeleverd.

Electron920; grapjas ben je toch, neen ik ben wel oud maar niet dom.
Het is trouwens niet mogelijk een andere netspanning in te stellen.

De overspanning beveiliging zou door een stel thyristoren geregeld zijn.
Ik heb alleen nog geen idee hoe.

Al in wat oudere boeken gesnuffeld maar nog niets gevonden wat lijkt op zo'n regeling.

festina lente
EricP

mét CE

Hey... Daar heb ik er ook 2 van! Met service manual. Ergens in een doos (die manual dan). Wel raar. Ik meen dat het ding ook een crowbar over de uitgang heeft. Die zal dan wel opgerookt zijn als je dit nog steeds meet.

Als ik het me goed herinner thyristor regeling en lineaire na-regeling.

Nu ff niet de gelegenheid om te zoeken, maar ik heb er denk ik wel 'een boek' van. Tegen de tijd dat je zondag nog steeds niks hebt... moet ik gaan graven.

Thevel

Golden Member

Komt die voeding uit Rosmalen een paar jaar terug?

EricP, klopt van die crowbar, ik heb een pe1516 gehad die dat idd ook had. Zit op een apart printje direct over de uitgang. Zie OVP in onderstaande topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/113372/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pietplof

Golden Member

Thevel; deze voeding staat enkele jaren in mijn werkplaats.
Ik bezoek !,rosmalen' bezoek ik ieder jaar.
Het zou heel goed kunnen dat het uit Rosmalen komt maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Ergens zat ik ook nog te denken aan de ,met mooie herinneringen omgeven, mensen en schuur in Deurne.

festina lente

voeding met germanium torren nog, veel kans dat er 1 of meer in sluiting ligt. zit er achterop een klemmenstrook? er zouden 2 brugjes op moeten zitten, anders regelt de voeding niet intern de spanning en stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Testman; Daar zal ik zo even naar gaan kjjken.
Nog even ter aanvulling.... toen ik de voeding inschakelde en de spanning zo hoog zag worden (63) heb ik toch even snel een weerstand tussen de beide uitgangsklemmen gehangen en deze werd meteen geroosterd.
Of dat ook zou gebeuren met één of meerdere defecte eindtorren is, dacht ik, niet zo zeker.

festina lente
Thevel

Golden Member

Op 9 april 2021 19:44:07 schreef pietplof:
Thevel; deze voeding staat enkele jaren in mijn werkplaats.
Ik bezoek !,rosmalen' bezoek ik ieder jaar.
Het zou heel goed kunnen dat het uit Rosmalen komt maar ik ben er niet helemaal zeker van.

Een paar jaar geleden heb ik zo'n voeding geschonken aan CO voor Rosmalen, hij werkte toen nog wel.
Toen ik bij de CO stand stand kwam was hij weg.
Dus misschien heb jij hem?

Edit/
Even gezocht, het gaat toch om een ander. (hij lijkt er wel op :) )
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2055965#2055965

pietplof

Golden Member

Ah, even een testvraag,
Was de koelventilator niet meer aanwezig toen jij het doneerde?
Nu in ieder geval niet meer en ik heb het niet weggehaald.
Ook nog.....je kunt niet meer zien waar de elektrische aansluitingen van de ventilator zaten.

festina lente
Thevel

Golden Member

Was toch een ander, zie mijn vorige post.

heb een pe1515 gehad, maar dat was gans een andere voeding, 1 der 1e smps labovoedingen van philips..

als er een tor uitligt, kwestie van ohms meten tussen plus en minpolen naar de bufferelco van de voeding, als beiden ohms doormeten is die kans groot. deze voedingen zijn voor 220V gemaakt, heb je meer 240V in huis, dan moeten ze teveel vermogen verstoken en dat was niet heel ruim bemeten bij deze. zeker als een thyristor voorregeling wat hapert en je dus veel meer spanning moet verstoken..

als het germanium is, dan zitten de torren in de min, was toen standaard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Uit mijn hoofd.....het zijn een aantal ( vijf) 2n3055

festina lente

dan valt het mee, dan zit er al silucium in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

silucium

Dus geen geranium :)

Op 9 april 2021 23:10:59 schreef Thevel:
[...]Dus geen geranium :)

Weet je waarom ik houten ladders gebruik?
Ik kan het woord amulinimum niet uitspreken >:)

Dit soort voedingen regelt terug door de fase aan te snijden, hiervoor wordt een gelijkgerichte 100Hz pulstrein 90 graden vertraagd, en vergeleken met de differentiele spanning over de uitgangstorren, in jouw geval dus 2N3055. Om die thyristors te sturen wordt welleens een pulstrein gebruikt van een aantal Khz door een kleine trafo, want thyristors triggeren is een vak appart. Die pulstrein wordt gewoon door een comparatortrap aan/uit gezet op het moment dat de comparator uit balans raakt.

Kans dat er een van de potten sluiting heeft gehad en de thyristor meegenomen, of dat er iets op de controlekaart niet meer fris is. Uitgangstorren in sluiting is ook een mogelijkheid, maar dan zou ik het eerder in de driver zoeken.

Ik zou de voeding recappen, even over alle halfgeleiders meten in diodestand, daarmee vind je enige shorts wel.

voor de 2n3055 kan je 2n377x erin zetten om het wat meer bulletproof te maken. BD18X is ook een optie. Of 2N3442 of wat nieuwere MJE15xx's.

De electrolyt aan de klemmen kan je het beste laten zitten als die goed meet, in sommige voedingen (Delta's bijv. komt dat welleens nauw qua ESR range)

In conclusie, en wat hulp bij het foutzoeken :

  • Of de Thyristor is Kortgesloten, of hij wordt onnodig aangestuurd (pulstrein door de pulstrafo blijft aan) Dit kan als oorzaak hebben dat de terugmeting over de torren foutief is, of er ligt een tor in sluiting, dan meet de regelkring over de torren een (te) lage spanning waardoor de thyristors aan het begin van de sinus al opengestuurd worden, met als resultaat een veel te hoge uitgangspanning.
  • Wanneer de Thyristor in diodestand goed meet (Het kunnen er twee zijn als deel van een hybride brug met twee diodes en twee thyristors, of een middenafgetakte trafo met twee thyristors. Dan moet je het euvel, of in de thyristor control circuit zoeken, de uitgangstorren of gewoon een KAPOTTE POTMETER, gaat de potmeter voor voltage instelling open circuit krijg je dit ook.
expert in percussive maintenance
Thevel

Golden Member

Op 9 april 2021 15:35:22 schreef pietplof:

Schema gezocht maar nog niet gevonden.
De schematheek zou een schema hebben maar heeft de verkeerde gestuurd en na mijn commentaar en verzoek om de goede geen reactie meer.
Bij elektrotanya geen resultaat.

De PE1516 lijkt sterk op de PE1520, de PE1520 is wel te downloaden bij elektrotanya
Misschien kun je er iets mee.

Op 10 april 2021 00:55:37 schreef Thevel:
[...]De PE1516 lijkt sterk op de PE1520, de PE1520 is wel te downloaden bij elektrotanya
Misschien kun je er iets mee.

EricP

mét CE

Ik denk dat het leesbaar is.
Knippen / plakken mag je zelf ff doen :)

pietplof

Golden Member

Nou dat gaat weer goed, veel info dus werk aan de winkel.
Vandaag heb ik eerst mijn tijd besteed aan het ophalen van 100 gewassen grindtegels 100 km en 2000 kg; een onbehoorlijk gesleep.

Morgen maar eens proberen genoemde tegels naar de plek van verwerking te brengen.
Zodra het regent ga ik m'n pe1516 opereren met dank aan jullie bijdragen.

festina lente
pietplof

Golden Member

Sinds april van het vorige jaar is er het een en ander gebeurd waardoor een voortzetting van de reparatie- onderzoek en werkzaamheden ietwat zijn opgeschoven.
Naast de noodzakelijke tuinwerkzaamdeden ( 5000 m2 is vrij groot) vakantie en verjaardagen ( vele retourtjes Friedrichshafen) bleek ook een van mijn halsslagaders ietwat verstopt. Een en ander is hersteld maar dat vroeg toch wel wat andere aandacht dan de voeding.
Vandaag de moed maar weer eens bijeengeschraapt en het apparaat opgedolven.
Het schema maakt melding van 6 x 2N3055 maar het blijken
6 x 2N5629 ( SCA ?)te zijn. Vijf van de zes hebben een volledige sluiting. Moet ik proberen deze te vervangen door identieke types of kan ik volstaan ze te vervangen door de ( naar ik aanneem) oorsoronkelijke 2N3055?

festina lente

Vervanging met 2N3055 is geen probleem, want de stroomverdeling door de emitterweerstanden zal een nette verdeling geven.

Maak alle trimpotmeters schoon! Meestal zit daar het probleem bij instabiele spanningen. En de overspanningsbeveiliging zou ook moeten werken.

Toegevoegd: ik had het "kleine broertje" in reparatie en die had drie trimpotmeters, die ik hier niet zie.