aankoopadvies spectrum analyzer

Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een nieuwe SA voor reparaties van zenders, ontvangers en het afregelen van filters.
Misschien in een later stadium het uitmeten van antennes.

Ik ben al in het bezit van een portable SA (RFexplorer), maar ik vind dit onhandig.
klein display en ik moet dan een laptop gebruiken voor groter scherm.

Dus ik zoek een tafel model SA met tracking generator.

Na wat rondgezocht opt net, deze zijn voor mij interessant:
- Rigol DSA815-TG
- Siglent SAA3015X plus
- Siglent SAA3021X
- Owon XSA1015-TG

Heeft iemand ervaring in deze SA's ?
Waar moet ik op letten bij aankoop ?
Ik hoor het graag.

elmowww

Golden Member

Ik heb een SVA1032X, dat is de VNA broer van de Siglent modellen.

De user interface en functionaliteit gaat langzaam vooruit, zeker de wat specifiekere toepassingen hadden in de eerdere firmware wat rariteiten.

Nu gebruik ik hem regelmatig en ben er erg over te spreken. Voor het uitmeten van antennes is de VNA optie denk ik wel handig, maar voor simpele zenders/ontvangers denk ik het niet. Dan zouden misschien eerder decode opties handig zijn. Die zitten er voor zover ik weet voor een aardige periode als proef op bij Siglent.

Ik zou vooral opletten dat je zorgt voor voldoende verzwakkers. Als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik ben op zoek naar een nieuwe SA voor reparaties van zenders, ontvangers en het afregelen van filters.

Welke frequentie banden? Het maakt nogal wat uit (ook in prijs) of je 10MHz of 10Ghz wil meten? Ik meet beide frequenties en heb daar ook de meetzooi voor. Maar de verschillen tussen de meetapparaten zijn dus best groot.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 9 april 2021 19:45:02 (22%)

Ha kozmoz,

De opmerking van @Ex-fietser is een belangrijke voor de prijs verder voor wat de techniek betreft ik ken alleen de Siglent SAA3015X plus dat is die van zeg maar € 3.000 is wel realtime dat is belangrijk voor het zoeken van spurs en andere EMI verschijnselen !
Hou er rekening mee als je ook ontvangers wil meten dat je niet in een keer van front end naar middenfrequent de bodeplot kan meten je sweep systeem is selectief......

Ik heb hem toch niet gekocht ik wilde omdat ik kleiner ben gaan wonen wat grotere spullen weg doen maar dit soort apparatuur is nog steeds niet te vergelijken met professionele apparatuur van half 2000.
Het is veel kleiner en lichter dus voor mobiel gebruik een stuk aantrekkelijker en niet te vergeten een mooie hardcopy :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste vragensteller,

ik ken wel de Siglent SSA3021X. Daarover heb ik op dit forum een poos geleden een -beperkte- ervaringsrapportage geschreven in "Je mooiste meetapparatuur". Even de zoekfunctie op SSA3021X.

Succes met je zoektocht.

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Mag verwijderd worden

[Bericht gewijzigd door picturemaker op maandag 30 augustus 2021 11:05:26 (94%)

De SA zal vooral gebruikt worden in het HF - VHF - UHF bereik.
Ik zou zeggen tot 1,5 GHz.

de siglent SSA3021X ziet er goed uit, veel goede reviews gezien, maar ook de SSA3015X plus is interessant.

Over de 3015 plus is nog weinig te vinden, nog geen reviews gezien.
Het verschil met de 3021 is dat hij minder hoog gaat in freq, tot 1,5 GHz tov de 3021 tot 2,1 GHz.
De 3015 plus is ongeveer 150 euro goedkoper dan de 3021.

De tracking generator begint bij 3021 op 100 kHz en bij de 3015 plus op 5 MHz.
Ook zit er op de 3015 plus een touchscreen.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten ?
Het is niet gemakkelijk om goede keuze te maken als je niet echt thuis bent in deze toestellen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe SA voor reparaties van zenders, ontvangers en het afregelen van filters.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten ?
Het is niet gemakkelijk om goede keuze te maken als je niet echt thuis bent in deze toestellen.

De tracking generator begint bij 3021 op 100 kHz en bij de 3015 plus op 5 MHz.

In principe kun je met al de genoemde spectumanalyzers wel aardig uit de voeten. Misschien die spectrumanalyzer met die trackinggenerator die begint bij 5 MHz lijkt mij wat hoog. Middengolfzenders maar midden frequente versterkers en oscillators vallen daar dan dus buiten.

Verder kun je er op letten dat sommige analyzers pas alle mogelijkheden kunnen benutten met dure extra firmware upgrades.

Op het werk hebben we een erg dure FSH van Rohde&Zwartz die het erg goed doet. Maar op het frequentiebereik na dan is de meerwaarde ten opzichte van een goedkopere siglent of rigol voor hobby en thuisgebruik er niet. Ze doen het allemaal best wel goed.

Als ik voor mijzelf moet kiezen:
Is een tracking generator een must.
Het laagste en hoogste frequentie bereik belangrijk.
Aanwezigheid van een AM/FM detector kan handig zijn. Bij sommige is
dat dus een stukje apart bij te kopen software.
Doorlopende band of in stappen? Tegenwoordig kan de band doorlopend
zijn maar het houd ergens bij de 3 Ghz meestal op. Hoger wordt alles
veel duurder.
Frequentie stabiliteit is bij mij minder belangrijk. Dat meet ik met
andere meer geschikte apparatuur. Het zelfde geld voor de
signaalsterkte meting. Dat meet ik met een geschikte powermeter.
Het is wel prettig als de powermetingen over de hele band gelijk
zijn. Dat 10dB op 10 MHz ook 10dB op 100 en 1000 Mhz is.
Ook interresant: Is de analyzer aan te sturen met bijvoorbeeld een
atoomklok gerelateerde frequentie standaard?
Ook erg interresant is de mogelijkheid om onvolkomenheden in
connectoren en verbindingskabels softwarematig weg te justeren?

Het zijn een paar dingen die de meeste van de genoemde analyzers wel hebben of soms als software moet worden bijgekocht. Maar wel iets om op te letten.

Ha kozmoz,

Ik denk ( heb ik al opgemerkt ) dat je voor je zelf nagaat welke signalen kom ik tegen ?
Als je het heb over antennes dan zou ik zonder meer kiezen voor een apparaat wat digitale signalen kan meten dat zou dan de Siglent SAA3021X plus kunnen zijn de digitale modes zijn wel optie maar het is mogelijk !
Een aanraakscherm is spielerei en dus niet nodig......
Je mag er van uitgaan dat de techniek gelijkwaardig is aan de stand der techniek, als je speciale vragen heb b.v.b. omtrent het dynamisch bereik mail naar Siglent sales@siglent.com en vermeld dat het een technische vaag betreft.
Als je verteld wat je toepassingen zijn..... en hou rekening met de toekomst, op een analoge analyzer kan je niet een twee drie digitale signalen meten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik lees al een tijdje mee op het forum en nu mijn eerste post.
De Siglent SSA3021X PLUS kan heel makkelijk geupdate worden naar een SSA3032X Plus en zelfs een SVA1032X. Zie Eevblog.com. Ik heb er zelf een en bevalt heel goed.

Groet, Ronald

Ik heb een paar weken geleden de siglent SSA3021 gekocht en bevalt me heel goed.
Mooi, groot en duidelijk scherm en de bediening is overzichtelijk.

Aan een upgrade naar SSA3032 heb ik me nog niet gewaagd, alle opties werken momenteel, sommige in beperkte test tijd.
En ook omdat ik ook momenteel geen metingen doe boven de 2 GHz.

Beste kozmoz,

fijn dat je nog een terugkoppeling geeft over je uiteindelijke beslissing. Dat doet (helaas) niet iedereen hier, die om advies vraagt.

Veel plezier met je aankoop!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen