Hoe veilig: afstandbediening garagepoort?

benleentje

Golden Member

Bij woninginbraak gaat het om mobieltjes, laptops, tablets.

Vaak hoeven ze nog niet eens de woning echt binnen en kunnen ze vanaf een ingetikt raam aan de straatkant al bij heel wat spullen. Dat hoorde ik ooit eens op de radio. En het is wel een feit veel mensen maken van hun favoriete zithoek bij een raam een mooie uitstalling zoals je ook op een marktkraam ziet. Hoezo de kat op het spek binden.

Er zijn ook 2 soorten auto diefstal de ene voor de pure winst uit verkoop de andere om een vervoersmiddel te hebben vaak gebruikt bij allerlei andere criminele acties. En dan ook een gangbare niet zo opvallende auto.
Roze auto's worden ook het minst vaak gestolen is een feit. Niet alleen omdat er heel weinig van zijn maar val ook best op.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Vroeger werd je hand afgehakt als je wat had gestolen, en dat ging om mindere dingen dan autos, die bestonden toen nog niet.
In de jaren 60 van de vorige eeuw was de achterdeur nooit op slot, iedereen kwam "achterom" en als je niemand zag riep je een keer "volk" en als er dan niemand kwam ging je weer weg zonder wat mee te nemen.
Auto stond aan de weg, niet op slot, vaak de sleutels er nog in, heb het zelf mee gemaakt maar kan het me niet meer indenken :'(

Op 6 april 2021 11:12:08 schreef rwk:
Vroeger werd je hand afgehakt als je wat had gestolen, en dat ging om mindere dingen dan autos, die bestonden toen nog niet.
In de jaren 60 van de vorige eeuw was de achterdeur nooit op slot, iedereen kwam "achterom" en als je niemand zag riep je een keer "volk" en als er dan niemand kwam ging je weer weg zonder wat mee te nemen.
Auto stond aan de weg, niet op slot, vaak de sleutels er nog in, heb het zelf mee gemaakt maar kan het me niet meer indenken :'(

Het stelen van een fiets kon in 1950 een jaar gevangenisstraf opleveren,

joopv

Golden Member

Was dat een eigen ervaring ( :) ), of een na-effect van WO2 ?

De braafheid van de mensen van toen was een effect van de verstikkende spruitjeslucht die ze inademden.

Op 4 april 2021 11:41:02 schreef flipflop:
Da's een heel andere orde, die lui lopen met breekijzers en hooguit boormachines rond, en dus niet met een fancy laptop om jouw code te ontfutselen.

En toch, he.... Stel dat er een 16 jarig jochie een manier vind om de garagebediening van z'n pa te kraken. Hij laat het aan z'n vriendjes zien en even later lopen er een paar tieners met een "algemene" garage AB door de nacht....

En even later staat het ding voor een paar tientjes op silk road of hoe dat tegenwoordig ook heet....

Er is een paar decennia geleden ingebroken bij een vriend van me. In z'n huis. Wat schade, wat dingen weg, maar viel wel mee....

Twee dagen later was de auto weg.... Ze hadden de reserve sleutels gevonden... De auto voor de deur laten staan totdat ze er wat mee konden (of zoiets). De eigenaar had niet gemerkt dat de reserve sleutels weg waren.....

Dat is dus ook een "grap" die je met de garage AB kan uithalen. Garage openmaken, zonder braakschade het huis leeghalen (als er een doorgang naar het huis is), of alleen de waardevolle dingen uit de garage. Je doet de garage open, wacht 5 minuten, geen licht in de woning, dan kan je rustig de garage binnenlopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Sinds een goede maand hebben we nu ook een automatische garagedeur van Hörmann.
Naast een draadloze drukknop aan de muur in de garage naast de toegangsdeur naar de woning werdt er ook een draadloos codeklavier (dient trouwens voor toegang van de poetsvrouw) buiten naast de garagedeur gemonteerd en kregen we drie afstandsbedieningen.
Ik verwacht van een bekende fabrikant als Hörmann dat deze inderdaad ook rolling codes toepast voor hun draadloze bedieningen.

Eén van de afstandsbedieningen hangt aan de sleutelhanger met mijn autosleutel.
Het zou makkelijker zijn als de afstandsbediening los in de wagen lag maar vermits de wagen 's nachts op de oprit blijft staan waarschijnlijk niet aangeraden.

Geeft wel materie tot nadenken...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Zorg ervoor dat de ontvanger achter slot en grendel zit. Anders kunnen extra zenders zomaar worden aangemeld.

bprosman

Golden Member

Op 9 april 2021 12:50:37 schreef plankgas:
Zorg ervoor dat de ontvanger achter slot en grendel zit. Anders kunnen extra zenders zomaar worden aangemeld.

Als de ontvanger bereikbaar is , is het dan niet makkelijker het "Deur Open" contact te overbruggen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.youtube.com/watch?v=1RipwqJG50c Hier wordt het allemaal uitgelegd inclusief de gebruikte apparatuur. Rolling codes zijn wel een stuk moeilijker, maar omdat alles tegenwoordig toch via een app moet is het gemakkelijker om daar in te duiken en toegang te verkrijgen.

Op 9 april 2021 13:52:02 schreef bprosman:
[...]
Als de ontvanger bereikbaar is , is het dan niet makkelijker het "Deur Open" contact te overbruggen ?

Uiteraard. Maar als je een zender kunt aanmelden, dan kun je terugkomen als er niemand thuis is.

dan kun je terugkomen als er niemand thuis is

Als ze de auto dan maar niet mee hebben, dan heb je nog niks :)

Op 9 april 2021 12:50:37 schreef plankgas:
Zorg ervoor dat de ontvanger achter slot en grendel zit. Anders kunnen extra zenders zomaar worden aangemeld.

Nop. Als er gebruik wordt gemaakt van de KEELOQ rolling code dan heeft zowel de zender als de ontvanger een voorgeprogrammeerde Manufacturer Code. Dus zomaar aanmelden kan niet. De ontvanger verwacht deze Manufacturer Code van de zender.

Als alles ook nog eens is geprogrammeerd in SEED mode dan is het echt veilig. Het nadeel van SEED mode is dat er wat langer "denkwerk" nodig is om de zender en de opdracht te verifiëren. Dit zijn trouwens tienden van een seconde.

De meeste Chinese prut is echt waardeloos voor een garagedeur opener. Het werkt wel, maar easy hackable? ... Yes.

I love it when a plan comes together !

Het lijkt mij dat vrijwel elk nieuw ontwerp een systeem als Keeloq gebruikt, het zou onverantwoord zijn om geen vorm van encryptie te gebruiken.
Ik vermoed dat garage deuren die openen omdat er een schip aanmeert echt als lessen zijn gebruikt en verbeteringen hebben veroorzaakt (Zie de Bananaskins op incompliance magazine)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 9 april 2021 19:36:20 schreef walkura:
Het lijkt mij dat vrijwel elk nieuw ontwerp een systeem als Keeloq gebruikt, het zou onverantwoord zijn om geen vorm van encryptie te gebruiken.
...

Klopt. Als je het goed wilt implementeren dan is KEELOQ de enige veilige optie die er nu is.

I love it when a plan comes together !

Op 9 april 2021 18:45:39 schreef ritmeester:
[...]

Nop. Als er gebruik wordt gemaakt van de KEELOQ rolling code dan heeft zowel de zender als de ontvanger een voorgeprogrammeerde Manufacturer Code. Dus zomaar aanmelden kan niet. De ontvanger verwacht deze Manufacturer Code van de zender.

Als alles ook nog eens is geprogrammeerd in SEED mode dan is het echt veilig. Het nadeel van SEED mode is dat er wat langer "denkwerk" nodig is om de zender en de opdracht te verifiëren. Dit zijn trouwens tienden van een seconde.

De meeste Chinese prut is echt waardeloos voor een garagedeur opener. Het werkt wel, maar easy hackable? ... Yes.

Er wordt nadrukkelijk geadverteerd met zappers die Hörmanns spreken. Chinese prut of niet.

Anoniem

100% veilig is niet mogelijk. Maar paranoia is ook niet nodig.

Autotransponders zijn al 20-25 jaar gemeengoed. Maar nog steeds zie je in recente actiefilms dat als men vlug even een vluchtauto nodig heeft, de acteur de kap van de stuurkolom rukt en twee draadjes met elkaar verbindt om zonder sleutel te starten. Dat foute beeld blijft natuurlijk hangen.

Het hacken van auto's en garagepoorten zal wel voorkomen, maar vaker een uitvlucht zijn voor politie en diefstalverzekering. Je kunt moeilijk verklaren dat je auto/garage niet op slot was.

ik heb ook een garageroldeur met afstandsbediening.
met de deur dicht heb ik vlak boven een stel geleide wielen een gat door de geleidebaan geboord.
daar steek ik een stalen pen door. garage deur gaat niet meer open!!.

Anoniem

En als iemand van de medebewoners er niet aan denkt de pen te verwijderen is je poortmechanisme kapot.
Blijkbaar kun je tegenwoordig beter in The Bronx wonen dan in Nederland. :-)

marcob

Golden Member

Veiligheid is maar een relatief begrip, wat voldoende is voor een garagedeur, voldoet natuurlijk niet voor bijvoorbeeld het magazijn van Apple.

Ook schatten jullie de kennis van een gemiddelde crimineel veel te hoog in. Als die een hoog IQ had, zat ie niet in de criminaliteit. Zo wel dan niet in de inbraak van woningen en bergingen, maar wat hoger in de boom.

De huis, tuin en keuken inbreker kijkt alleen maar naar hoe makkelijk is het en hoe groot is het risico om ontdekt te worden. Het openen van een garage deur kan best lawaai geven, dat weet je niet van te voren. Het openen van een deur van de berging zijn ze wel bekend mee. Waarom moeite doen voor een auto in een garage box, terwijl op andere plekken dezelfde typen auto's op de openbare weg staan.

Interessant zijn tegenwoordig de elektrische fietsen. Maar voordat je een garagebox openbreekt wil je toch wel zekerheid dat ze er staan. Dus een berging met een raam in de deur is interessanter, kun je eerst naar binnen kijken.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

je moet je ook afvragen hoe veilig is een slot in je garagedeur, vanaf de bouw duwen ze daar een skg1 slot in, die boor of draai je meestal zo aan gort. Een stalen kanteldeur mechanisme stelt helemaal niets voor als je aan de achterzijde kijkt dat er 1 stalen pennentje in de vloer dit moet blokkeren tegen openen.

Op 9 april 2021 12:50:37 schreef plankgas:
Zorg ervoor dat de ontvanger achter slot en grendel zit.

En ook niet te dicht bij de deur.

Ik heb een aantal video's gezien waarbij men met een neodymium magneetje het relais in een slot bedient. Fabrikanten mogen dan geweldig sterke encryptie bedenken maar de zwakke factor is altijd de kennis van de gebruikte techniek. Een gat in het kozijn is snel geboord en een magneet op een flexibele draad doet de rest.

Ik heb mijn oude sok met spaargeld al lang niet meer in de garage liggen!

https://youtu.be/ZpX2b2t00Lg
https://youtu.be/MtNkUjQAHqY
https://youtu.be/hQTz1OmmHYo
https://youtu.be/n0cUqNwYcoI
https://youtu.be/KHvfwpnPwwU

reading can seriously damage your ignorance
Anoniem

Dat soort filmpjes draagt enkel bij tot de paranoia.
Of je slachtoffer wordt van inbraak hangt van veel factoren af.

Je hebt bijvoorbeeld een dure koersfiets en bij toeval heeft een oneerlijk persoon dat gezien die r ook wel een zou willen.. De kans is evenwel klein dat die ook de juiste tools heeft om zo'n afstandsbediende deur open te krijgen.
Anderzijds zijn dieven niet steeds dom zoals ze vaak in allerlei actiefilms worden afgeschilderd. En ze pakken je op een manier die je niet meteen verwacht.

En Nogmaals: "meneer de diefstalverzekeringsagent, mijn laptop lag zeker niet open en bloot in de auto en de auto was zeker op slot.
Er is niks geforceerd, dus moeten het wel cybercriminelen met geadvanceerde apparatuur geweest zijn. Wil je aub een nieuwe laptop voor mij vergoeden?

Tja als ik een crimmineel zou zijn zou ik gewoon dit gebruiken:

De meeste garagedeuren stellen mechanisch niet echt veel voor. En met zo'n koevoet ben je in 1 seconde binnen ofzo. Met spectrumanalyzers, rollingcode generators en laptops ben je volgens mij aanzienlijk langer bezig denk ik. Heb je een afstandsbediening op 150MHz, 300 of 400 of 800 of 1200 Mhz? Er is nogal wat mogelijk.

Maar misschien ben ik daarom wel geen garage leeghaal crimineel.

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years