NE555 Single Shot valt niet af

Ik heb een schakeling eerst op bread board gemaakt en daarna een printje ervoor in Eagle.
De bedoeling is om als het donker wordt de relay een puls (+-1sec) geeft.
De schakeling werkt op 12volt dc.
Nu is het zo dat op bread board alles werkte naar behoren,echter had ik niet het relais K1(12volt) en de vrijloop diode D3 geplaatst(de pennetjes stonden
op andere afmetingen).
Nu bij het monteren op de pcb werkte de schakeling niet meer.
Bij donker worden bleef de relay aangetrokken.
De data sheet van de 555 erbij gehaald en na veel zoeken een diode D7 in serie met het relay bijgeplaatst.
Nu werkt het wel terug naar behoren.
De 555 kan tot 200ma sourcen,sinken vandaar dat ik het relay rechtstreeks op pin 3(Out) had aangesloten.
Nu is de vraag waarom moet er een diode in serie geplaatst worden?(functie)

Arco

Special Member

Ik zie niet in wat de diode zou moeten doen in dit geval.
Die 200mA is wel erg veel voor de 555, de uitgangstrap is nogal beroerd.

Bij 12v keldert de uitgangsspanning behoorlijk boven de ~35mA volgens de datasheet, beter een extra transistor erachter zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik vermoed dat de uitgang van het IC naar onder de voedingsspanning getrokken wordt door de inductie van het relais. Dat leidt, afhankelijk van de interne constructie van het IC, tot substraatstromen die soms een 'latchup' kunnen veroorzaken. Het is wat lastig om te controleren wat er precies gebeurt, maar ik vermoed dat je vreemde spanningswisselingen gaat zien als je een scoop aaansluit op andere 'nodes' in het schema.

Het relay is een Aliexpress exemplaar en trekt 30ma.
Het printje is al gemaakt en bestukt vandaar.
Ik vind het ook een raar fenomeen.
Met de scoop erop zie ik niet dat de spanning invalt.
Ja moet een latch up zijn maar begrijp het niet goed.

Thevel

Golden Member

Op 10 april 2021 14:33:10 schreef Gij Kieken:
Het relay is een Aliexpress exemplaar en trekt 30ma.

Het is toch vreemd wat er gebeurt, je zal bijna het IC verdenken.
Komt de NE555 ook van Aliexpress?

Het relais valt dus niet af na 1 sec, hoeveel spanning meet je op pen3 na 1 seconde?

Ik mis ook een klein ontkoppel C'tje over de voeding van de NE555.

Neen is nog een echte van Philips.
Had ook eerst met andere geprobeerd (Texas Instruments)
Zelfde verschijnsel.

Thevel

Golden Member

Het kan ook zijn det de uitgang van de NE555 niet helemaal naar nul schakelt en het relais net blijft "plakken" (ik kan me dat bijna niet voorstellen) maar het verklaart wel dat hemt met een diode in serie wel werkt.
Daarom vroeg ik in mijn vorige post ook naar de gemeten uitgangsspanning.

Op de pcb kan ik niet meer meten omdat de serie diode geplaatst is.
Maar voor de gelegenheid terug een bread board opstelling gemaakt om symptoom na te bootsen.
Zonder de diode Pin 3 (schakeling in rust belicht)0.017volt.
Zonder diode (schakeling geactiveerd donker) Pin 3 10volt en blijft zo ook na de delay.
Terug diode geplaatst ,Tada werkt weer ,de relay pulst 1sec (0volt licht;10volt donker).

Arco

Special Member

Ontkoppelcondensator helpt ook niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Test de NE555 eens zonder licht/donker schakeling, maak pen 2 hoog met een pull-up weerstandje van 10K, verder sluit je niets op pen 2 aan.
Als je pin 2 even een massapulsje geeft moet de uitgang 1 sec aangaan.
Waarom D1 en D4 in de schakeling zitten is mij een raadsel..
Welke spanning is de zener eigenlijk?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 10 april 2021 15:54:57 schreef Arco:
Kon het niet laten... ;)

Je gaat vreemd, waarom geen 40106? :)

De schakeling had ook gebouwd kunnen worden zonder NE555, er is immers nog een comparator over waarmee je ook eenvoudig een timer kunt bouwen.
Uiteraard moet er dan wel een torretje achter om het relais te sturen.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 10 april 2021 16:05:14 (11%)

De LDR schakeling is niet goed, je moet R6 verwijderen zodat de comparator echt schakelt en niet geleidelijk meegaat met de LDR.

En plaats C5 op de loper van R9.

De schakeling op zijn geheel is niet geschikt voor een rolluik, er moet meer controle zijn op de inschakeltijden zodat het rolluik niet naar beneden gaat bij donker weer ....

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 10 april 2021 16:14:24 (35%)

LDmicro user.

@Thevel,D4 is om spikes te onderdrukken ,anders komt bij ontladen van C1 de dubbele spanning op Pin2 van de555.
D1 hoeft niet echt,was een eerste probatie om de ingang te beschermen.De zener is 11 volt.
Waarom de 555,ik dacht ,dat lijkt mij vertrouwd vlug effe en weg op.
Kon inderdaad de tweede comparator gebruiken als timer ,maar het lukte niet best.
De test had ik ook gedaan met het draadje naar massa zonder de Lm393,zelfde resultaat.
@MGP, R6 zorgt voor een hysteresis.
C5 op de ldr hept dat ook nog wat vertragen.
De rest van de voorwaarden doe ik in Logo.

Thevel

Golden Member

@Thevel,D4 is om spikes te onderdrukken ,anders komt bij ontladen van C1 de dubbele spanning op Pin2 van de555.
D1 hoeft niet echt,was een eerste probatie om de ingang te beschermen.De zener is 11 volt.

Daar ligt de NE555 niet wakker van.
D1 en D4 kun je gewoon laten vervallen.

Lambiek

Special Member

Op 10 april 2021 16:29:38 schreef Gij Kieken:
De rest van de voorwaarden doe ik in Logo.

Je kunt beter alles met de Logo doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek,het lukte niet erg goed om een pasieve manier(lees spannings deler
met weerstanden) op een analoge ingang iets stabiels te verkrijgen die bedrijfszeker was.

Lambiek

Special Member

Op 10 april 2021 17:17:28 schreef Gij Kieken:
het lukte niet erg goed om een pasieve manier(lees spannings deler
met weerstanden) op een analoge ingang iets stabiels te verkrijgen die bedrijfszeker was.

Er zit in de Logo toch ook een comparator en dat krijg je niet goed?

Zo'n NE555 is ook niet je van het, die dingen zijn ook heel gevoelig voor stroring.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 10 april 2021 17:23:33 schreef Lambiek:
Zo'n NE555 is ook niet je van het, die dingen zijn ook heel gevoelig voor stroring.

En daarom worden ze bijna nooit gebruikt en kom je ze vrijwel nooit tegen. :)

Je hebt een relais met wisselcontact.
Probeer eens of je schakeling goed werkt als je het relais plus vrijloopdiode tussen de uitgang en plus van je voeding zet. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat uitgang 3 van je 555 niet helemaal naar de nul volt getrokken kan worden.

Op 10 april 2021 16:29:38 schreef Gij Kieken:
@MGP, R6 zorgt voor een hysteresis.
C5 op de ldr hept dat ook nog wat vertragen.
De rest van de voorwaarden doe ik in Logo.

Een hysteresis van enkele volts, hoe regel je dan het kantelpunt af?

C5 maakt dat een schommeling in de voedingsspanning wel door pin3 gezien wordt en niet door pin2 ... waarom doe je dat?

LDmicro user.

Op 10 april 2021 19:43:26 schreef MGP:
C5 maakt dat een schommeling in de voedingsspanning wel door pin3 gezien wordt en niet door pin2 ... waarom doe je dat?

Ik zie een weerstandsbrug, bestaande uit R1, R8, R9 boven de loper en R9 beneden de loper. C5 onderdrukt korte spanningsvariatie over de LDR. Korte helderheidsvariatie wordt daarmee onderdrukt.

Op 10 april 2021 15:54:57 schreef Arco:
Kon het niet laten... ;)

[bijlage]

Hystereseweerstand R7 komt bij mij 'raar' over. De 4093 heeft van zichzelf al een hysterese en C2 zit op een of andere manier dwars.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 10 april 2021 20:32:25 (25%)

Dan zien wij dat beiden heel verschillend :p

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 10 april 2021 20:15:18 (15%)

LDmicro user.

@MGP,Als het schemer donker wordt ocileert de LM393.
Omdat een beetje op te vangen vlak ik de spanning wat af op de ldr.
Door R6 10K terug koppeling verschuif ik het kantelpunt wat,hierdoor moet de omgeving eerst weer helderder worden alvorens terug te kunnen schakelen.
Zo krijg ik iet of wat een hysteresis.
Op de loper van de trimpot had ik inderdaad ook beter een paar nano's gezet.
@ohm pi, ik nog wat verder zitten zoeken en proberen.
Het resultaat is ,zonder de serie diode wordt Pin3 van de NE555 heel even negatief door de inductie van het relaistje.
Net door die negatieve spike locked de NE555.
Met het relais tussen +Vcc en Pin3 werkt het zoals verwacht zonder de serie diode.Alleen is het relais dan continue AAN ipv UIT en pulst dan even bij een trigger.In dit geval moest ik nog eens 180° draaien.

Op 10 april 2021 20:18:41 schreef Gij Kieken:
@MGP,Als het schemer donker wordt ocileert de LM393.
Omdat een beetje op te vangen vlak ik de spanning wat af op de ldr.
Door R6 10K terug koppeling verschuif ik het kantelpunt wat,hierdoor moet de omgeving eerst weer helderder worden alvorens terug te kunnen schakelen.
Zo krijg ik iet of wat een hysteresis.
Op de loper van de trimpot had ik inderdaad ook beter een paar nano's gezet.
@ohm pi, ik nog wat verder zitten zoeken en proberen.
Het resultaat is ,zonder de serie diode wordt Pin3 van de NE555 heel even negatief door de inductie van het relaistje.
Net door die negatieve spike locked de NE555.
Met het relais tussen +Vcc en Pin3 werkt het zoals verwacht zonder de serie diode.Alleen is het relais dan continue AAN ipv UIT en pulst dan even bij een trigger.In dit geval moest ik nog eens 180° draaien.

Dus de post van Kruimel is wat er gebeurd.