10A kringzekering springt niet maar hoofdzekering wel

Beste,
Ik heb een chalet. Wij krijgen 16A binnen van het hoofdnet.
Binnen heb ik allemaal kringen gemaakt van 10A om zeker te zijn dat deze eerst zouden springen en niet de hoofdzekering van het domein.
Als begin start ik met een 16A zekering om alles in één keer te kunnen afleggen. Daarna staat een differentieelautomaat van 16A en 10mA. Daarna komen mijn 10A kringen.
Doch toen mijn zaagmachine blokkeerde sprong de hoofdzekering 16A van het domein en niet deze van 10A in mijn zekeringkast.
Ook 14 dagen later toen de waterpomp blokkeerde door vuil sprong deze van het domein.
Kan iemand hier een uitleg aangeven waarom mijn zekeringen niet springen ?

Shiptronic

Overleden

welke karakteristiek hebben ze ? C?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja, legrand C10 zekeringen

de differentieelautomaat weet ik niet. is wel 16A. 10mA voor natte ruimtes

Deze springen niet af

[Bericht gewijzigd door ikke395 op zaterdag 10 april 2021 18:48:04 (87%)

Shiptronic

Overleden

Dan is dat je probleem , neem B lokaal en zeker C hogerop.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste Shiptronic,

Bedankt voor het vlugge antwoord, ik zal dit maandag aanpassen.

[Bericht gewijzigd door ikke395 op zaterdag 10 april 2021 19:19:34 (79%)

Als je al andere apparaten aan hebt staan (;koffie; koelkast ; lampen enz. Dan ga je al snel over de 16Amp van de hoofdzekering heen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Kort gezegd, type C is traag, type B is snel

B is normaal standaard, C meer voor machines/industrie (kort door de bocht)

En met ff bingen kom je op : https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek#:~:text=De%20uitschak….

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 10 april 2021 18:56:07 (48%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Ik zou die 10A kringen voor de zekerheid maar 4A maken... O-) >:) :X

het probleem kan ook zijn dat je pomp 5A gebruikt, en je overal in je chalet 7A gebruikt.
samen 12A verdeelt over verschillende groepen.
dan blokkeert de pomp en trekt ze ineens 9,5A, jouw 10A zekering springt niet (zeker als het een trage is), maar in totaal trek je wel 16,5A en tript de hoofdzekering

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

beste,
maar ik eindig wel voor alles samen met een 16A zekering zodat ik alles in 1 keer kan afleggen. .

Op 10 april 2021 19:53:57 schreef ikke395:
beste,
maar ik eindig wel voor alles samen met een 16A zekering zodat ik alles in 1 keer kan afleggen. .

dan is die 16a van jou een tragere variant dan die van het net en tript die dus sneller.
2 mogelijkheden
zekering met lagere amp gebruiken bv 10A of een snellere zekering nemen die sneller is als die van het hoofd net

Guys, je moet toch echt beter lezen voordat je irrelevante dingen gaat lopen spuien.

TS heeft een "standaard 16A Bkarakteristiek" hoofdzekering. En daar achter zitten een zwik 10A Ckarakteristiek onderverdelingen.

@ikke395: Zekeringen kan je niet maken dat ze 15.99A prima vinden en 16.01A floep! Dus daar zit wat marge op. Bovendien is het niet praktisch om direct op een paar milliseconden 20A uit te floepen: Enerzijds wil je voorkomen dat de bedrading in de fik vliegt en de bedrading kan prima tegen een paar seconden 20A. En anderzijds is dat precies wat veel apparaten (vooral met een motor) doen: Bij het opstarten even veel meer dan de nominale stroom trekken.

Dus zekerringen worden gemaakt om zo'n piek gewoon toe te staan. De mate waarin "coulance" getoond wordt zit hem in de A/B/C/D karakteristiek. A is "weinig coulance" en D is heel coulant.

Die 10A C-karakteristiek tolereert dus gewoon seconden lang 25A of meer terwijl de B-16 na 1 of 2 seconden er de brui aan geeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

van de week nog gezien, een Gg zekering 16A, er liep 41A en 35-45 seconden voor die doorging.

en dan nog, je kunt met automaten niet selectief iets maken! zeker met maar 1 stap verschil ook nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zekeringen kan je niet maken dat ze 15.99A prima vinden en 16.01A floep! Dus daar zit wat marge op

Ze zijn wel te maken, maar dan zouden ze duur worden en het heeft bovendien weinig zin voor huis tuin en keukengebruik.
Die karakteristieken zijn overigens vrij goed gespecificeerd en niet zomaar wat marge.

Een zekering van nominaal 16A gaat er volgens deze specs helemaal niet uit bij 16A maar pas na 5 minuten bij 1.13 x 16 = 18.08A
Dit geldt voor alle karakteristieken A-D

Voor een uitschakeltijd van 1 seconde (of lager) moet de stroom al oplopen tot:

40-80 Ampere (B karakteristiek)
80-160 Ampere (C katakteristiek)
160-320 Ampere (D karakteristiek)

van de week nog gezien, een Gg zekering 16A, er liep 41A en 35-45 seconden voor die doorging

Voor een Gg smeltveiligheid netjes binnen de specs !

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zondag 11 april 2021 11:01:22 (11%)

Op 11 april 2021 10:44:14 schreef Brainbox:
[...]
Ze zijn wel te maken, maar dan zouden ze duur worden en het heeft bovendien weinig zin voor huis tuin en keukengebruik.
Die karakteristieken zijn overigens vrij goed gespecificeerd en niet zomaar wat marge.

Een zekering van nominaal 16A gaat er volgens deze specs helemaal niet uit bij 16A maar pas na 5 minuten bij 1.13 x 16 = 18.08A
Dit geldt voor alle karakteristieken A-D

Voor een uitschakeltijd van 1 seconde (of lager) moet de stroom al oplopen tot:

40-80 Ampere (B karakteristiek)
80-160 Ampere (C katakteristiek)
160-320 Ampere (D karakteristiek)

[...]
Voor een Gg smeltveiligheid netjes binnen de specs !

kan je vertellen dat een smeltzekering er niet uitgaat bij 12% overbelasting in zo'n korte tijd.

de kortsluitstroom is een puntje, pas nog een keuring gehad waar de kortsluitstromen niet gehaald werden. die 63A hoofdaansluiting haalde maar net 350A kortsluitstroom, op de ovk's nog minder en eindgroepen doken al onder de 100A kortsluitstroom, alles was traag 16A daar. ter vergelijk, ik heb bij woonhuizen de 800A gehaald op een 3x25A aansluiting achter een B16..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 april 2021 18:54:58 schreef Shiptronic:
Kort gezegd, type C is traag, type B is snel

B is normaal standaard, C meer voor machines/industrie (kort door de bocht)

En met ff bingen kom je op : https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek#:~:text=De%20uitschak….

Beste Shiptronic,

Ik heb vandaag gekeken welke zekering er is op het domein.
Dit is een C20A.
dit terwijl de eindzekering van mij (die alles samen is) maar een C16 is.

Morgen ga ik wel om een B16 zekering. ik hoop wel dat dit een oplossing is maar ben toch nieuwsgierig.

mvdk

Golden Member

Die C20 is al te licht voor een zaagmachine.
Zorg voor een ordentelijke 25A aansluiting,

ik hoor termen uit BE, is die C16 niet tevens een 300mA aardlek? als die gaat er is meer aan de hand..

een zaagmachine is ook maar een term, nominale stromen en/of type is wel handig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

beste testman,

neen het is een gewone C16 zekering. De differentieelschakelaar staat ernaast. (zie bovenaan beschrijving).

de zaagmachine is een gewone huis tuin en keuken handcirkelzaag uit een doehetzelf zaak.
De pomp is een dompelpomp karcher SP2
Dit zijn dus niet de zware machines.

een zaag als die trekt wel een flinke inschakelstroom, dat icm al last op de C16 laat deze wel eerder trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 april 2021 19:37:32 schreef mvdk:
Die C20 is al te licht voor een zaagmachine.
Zorg voor een ordentelijke 25A aansluiting,

Gezien de termen, vermoed ik "Zwitserland". Sommige dingen zijn daar dan weer tricky wat je niet zou verwachten. Een appartementen gebouw kan best wel eens een "dat meen je niet?" C20 aan ieder appartement aanbieden en daar moet je het dan mee doen. Als je er dan echt gaat wonen en een beetje gaat klussen (zaagmachine) dan kan dat snel krap zijn.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/