NE555 Single Shot valt niet af

Op 10 april 2021 20:18:41 schreef Gij Kieken:
Zo krijg ik iet of wat een hysteresis.

Ietwat? hoeveel is dat dan? >:)

LDmicro user.

Ha Gij Kieken,

Even mee gelezen volgens mij ( op jou schema ) heb je het probleem al opgelost :D
Maar een kleine aanvulling een NE555 kan 100 mA sourcen en 200 mA sinken dit geldt niet voor de C-MOS uitvoering dan is 20 mA !
Verder is de drop out iets waar je rekening mee moet houden ongeveer 1,7 V dus 12 V Vcc is 10,3 V max aan de uitgang.
Een tweede punt de uitgang van een 555 gaat niet naar 0 maar blijft rond de 1,5...2 V hangen !
En dan het aansturen van inductieve belastingen altijd de serie diode gebruiken anders wordt de 555 door de glitch weer gereset en komt hij nooit meer in de beginstand terug voor deze diode geen 1N4148 gebruiken maar een 1N4001 zijn best heftige stromen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

Een tweede punt de uitgang van een 555 gaat niet naar 0 maar blijft rond de 1,5...2 V hangen !

Dat de uitgang niet helemaal naar 0 hoeft te gaan schreef ik al in mijn 2e post.
Dat het 1,5...2 V kan zijn vind ik wel erg veel, ik heb zulke hoge spanningen nog niet gemeten.

Ha Thevel,

Heb je dat belast gemeten op het data blad vermelden ze 2,5 V.... maar er staat ook nergens dat source 100 mA is bij 15 V maar wel 200 mA en dat gaat echt niet werken stort in elkaar !
Ik had jou opmerking gelezen :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Spanningsval is aanzienlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 10 april 2021 17:46:56 schreef Thevel:
En daarom worden ze bijna nooit gebruikt en kom je ze vrijwel nooit tegen. :)

Ik weet dat ze best nog veel gebruikt worden, maar dat wil niet zeggen dat ze niet erg gevoelig zijn. Zeker PIN-2 verdiend de aandacht en de voeding goed ontkoppelen.

@TS,
Heb je het signaal op PIN-2 al eens bekeken, blijft dat laag of wordt die weer hoog na triggering van PIN-2?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, het signaal op Pin2 is Ok,immers ik had de test gedaan zonder de schakeling van de LM393 ervoor.Dus enkel een los draadje even tikken tegen gnd om te triggeren ofwel het draadje continue aan gnd.
@electron920 ,het is een 1N4007 die het zaakje oplost.
@MGP, Dit varieert afhankelijk van de stand van de trimpot.
Van 0.8 volt tot 1.61 volt in de uiterste standen.
Merk op dat de schakeling niet goed functioneert in de uiterste standen,maar in mijn geval was het ruim voldoende.

[Bericht gewijzigd door Gij Kieken op zondag 11 april 2021 11:08:27 (30%)