Chinese voeding explodeert

Op 10 april 2021 16:35:10 schreef rew:
[...]
Neeee!!! Je hebt geen lader gekocht, maar een voeding. Mogelijk een 60V, 600W voeding die je op 70V hebt afgesteld en daardoor boven z'n max gekomen is (omdat je vergeten bent de stroom terug te draaien, hetgeen extern mogelijk niet eens mogelijk is).

Nee, ik heb een 70V voeding gekocht. Maar eigenlijk zijn het allemaal dezelfde 600W constant voltage voedingen die ze blijkbaar voor het opsturen even afstellen op de juiste spanning.

[...]De boel belazeren. Ik vind het niet netjes.

Inderdaad. Daarom wil ik een refund. Dit is een foto van de print van de voeding zoals ik 'm kreeg:

Stomme is dat ik hier een foto maakte van de ventilator en helemaal niet gezien had dat de print er zo uitzag. Dus blijkbaar heb ik inderdaad een defecte/gerepareerde voeding gekregen.

Shiptronic

Overleden

Op 10 april 2021 10:07:39 schreef Sine:
...............
B. Niet blij is met spanning op zijn uitgang (zoals een accu)
........

Dit is meestal een goede garantie om een voeding naar de Kloten te helpen.

Als je iets IN een output stopt gaat dat meestal niet goed.(evt. diode ertussen)

Maar kan je wat plaatjes posten van je voeding met die koel blokken eraf, be toch wel benieuwd wat daar nu gebeurd is, en hoe die roet vlekken daar komen.

Ook de bevestiging van de transistoren tegen het koelblok is kwalijk met die beugel en maar 1 schroef in het midden, maar slecht thermisch contact, want je trekt de boel scheef, bredere beugel met 3 schroeven was beter geweest.

[edit] zie bij posten pas de post hierboven, die was dus al eens mishandeld :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 april 2021 17:04:40 schreef Shiptronic:
[...]
Ook de bevestiging van de transistoren tegen het koelblok is kwalijk met die beugel en maar 1 schroef in het midden, maar slecht thermisch contact, want je trekt de boel scheef, bredere beugel met 3 schroeven was beter geweest.

Dit is exact zoals het was, ik heb niets veranderd/toegevoegd om het koelblok er op te schroeven. Zie mijn foto één post omhoog. Dat is precies zoals ik 'm kreeg.

Op 10 april 2021 16:36:01 schreef weardguy:

Ik weet niet of ik dat 'leuk hobbiën' zou noemen.

Ik kan ook een instructie schrijven hoe je in de gemiddelde sloot moet springen. Of het aan te raden is die instructies ook op te volgen, is punt 2.

Ik bouw wel meer dingen waarvan ik de instructies op het internet vind zonder dat ik nou precies weet hoe het werkt. En daar heb ik een hoop plezier van. Zoals dit:

Shiptronic

Overleden

Op 10 april 2021 17:07:04 schreef Zippy1970:
[...]

Dit is exact zoals het was, ik heb niets veranderd/toegevoegd om het koelblok er op te schroeven. Zie mijn foto één post omhoog. Dat is precies zoals ik 'm kreeg.

Daarom is het nog niet goed :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 april 2021 17:16:02 schreef Zippy1970:
[...]

Ik bouw wel meer dingen waarvan ik de instructies op het internet vind zonder dat ik nou precies weet hoe het werkt. En daar heb ik een hoop plezier van. Zoals dit:

Opzich kun je prima zo werken, tot het schip strandt. Simpelweg omdat je de kwaliteit van de instructie niet kunt bepalen en niet goed weet of je de juiste materialen koopt waar het ook echt mee kan lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 april 2021 17:16:02 schreef Zippy1970:

Ik bouw wel meer dingen waarvan ik de instructies op het internet vind zonder dat ik nou precies weet hoe het werkt. En daar heb ik een hoop plezier van. Zoals dit:

knutselen mag, die printer gaat hoogout een thermal runaway krijgen en uitfikken. (ik heb de mijne in een gesloopte vaatwasser zitten, zo is die al brandveilig in die metalen kast, en ook wartme geïsoleerd zodat ABS printen beter lukt)
http://www.cwad.be/3Dhousing.htm

door een verkeerde lader te gebruiken bij li-ion, kan je de cellen slopen. maar vaak gaan ze niet ineens kapot, maar iets later.
je wil echt niet dat het pak ineens POEF zegt als die brommer aan 40km/h op de baan zoeft.
als je dit filmpje kan zien, origineel apparaat, origineel lader, alleen crappy chinees spul
https://www.facebook.com/100002892633578/videos/2501059183333812/

goeie tip als je knutselt: bedenk eens wat het absoluut ergste is dat zou kunnen gebeuren als het foutloopt, en beslis dan of je het risico kan nemen om toch door te knutselen.

1) brommer ontploft al rijdend, in het verkeer, kan is klein maar reeel, veel kans op zwaar gekwetsen of doden
2) je huis brand af doordat de lader ontploft tijdens het laden: reel
3) je huis brand af omdat je de lader afgekoppeld hebt maar vergeten de stekker uit te trekken: hoge kans (ikzelf heb ook hetzelfde al voorgehad, dus spreek uit ervaring).
4) de voeding zegt poef en verder niks: heel grote kans, weinig kans op gewonden of doden
5) ...

als je enkel punt 4 hebt, zou ik zeggen: go for it.
1-3: ga niet verder of neem veiligheidsmaatregelen (brommer in metalen afgesloten garage, lader in een metalen afgesloten kistje,...)

ik heb ook eens een foutje gemaakt bij men knutselwerken aan mijn zelfbouw ebike accu. die gouden vingers zijn verdampt koper,
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20191119_095042.jpg

dat rare brandwond aan die andere vinger, is van de steekvlam. alles rook als varken op de BBQ op het werk.
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/IMG_20191119_095029.jpg

wij zijn hier echt niet aan het zagen dat je gevaarlijk bezig bent, je heb alleen nog de kennis / ervaring niet om het in te zien.
onthoud: ervaring is alle stommiteiten die je al heb gedaan in je leven, en ik heb veel ervaring ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 april 2021 18:57:39 schreef fcapri:
[...]

knutselen mag, die printer gaat hoogout een thermal runaway krijgen en uitfikken.

Daartegen is-ie in de firmware beveiligd. Als één van de thermische sensoren een afwijkende waarde geeft, gaat de spanning onmiddellijk van de printkop af.

Kruimel

Golden Member

Op 10 april 2021 18:57:39 schreef fcapri:
onthoud: ervaring is alle stommiteiten die je al heb gedaan in je leven, en ik heb veel ervaring ;-)

Amen! _/-\o_

Op 10 april 2021 16:44:29 schreef Zippy1970:
Jezus, jongens, rustaaaaagh

Welkom op het internet! :z

Arco

Special Member

Inderdaad. Daarom wil ik een refund.

Ik betwijfel of je die krijgt. Je moet dan kunnen bewijzen dat je het ding in die deplorabele toestand kreeg, en dat is nogal ongeloofwaardig (ook al is het waar)
Ze weten schijnbaar al dat 'ie kan ontploffen of in brand vliegen, gezien de benaming van de 230AC 'Live' wire:

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 10 april 2021 20:37:44 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik denk het wel, Ali is gewoonlijk best coulant, waarschijnlijk mede omdat de Chinezen zelf ook van de productie van vuilniskwaliteit producten af willen.

Op 10 april 2021 18:57:39 schreef fcapri:
als je dit filmpje kan zien, origineel apparaat, origineel lader, alleen crappy chinees spul
https://www.facebook.com/100002892633578/videos/2501059183333812/

Te laat:

Op 9 april 2021 22:20:46 schreef Sine:
https://www.youtube.com/watch?v=eFIF3hWJSa8

Dat commentaar bij jouw link is trouwens ook weer een knap staaltje internet van de 21e eeuw:

Goede bms kan dit meestal voorkomen, maar stel dat het gebeurt dus zeker niet de stekker vd lader uittrekken.

Hoe dat dan weer niet? :?

Op 10 april 2021 17:16:02 schreef Zippy1970:
Ik bouw wel meer dingen waarvan ik de instructies op het internet vind zonder dat ik nou precies weet hoe het werkt. En daar heb ik een hoop plezier van. Zoals dit: [foto van zelfbouw 3D-printer]

En met dat voorbeeld is ook weinig mis. Praktisch het enige wat daarbij kan gebeuren is een printkop of verwarmd bed (indien aanwezig) dat te heet wordt, maar daarbij zal het zelden tot nooit tot gruwelijke branden/steekvlammen komen.

Je hebt ontzettende mazzel gehad dat die accu niet vrolijk terug ging leveren aan die lader, waarbij er mogelijk nog veel langer stroom was blijven lopen dan je lief zou zijn geweest. En lithium-cellen uit voertuigen dauwen door. Zonder probleem. Stromen in de tientallen Ampère's (per cel) zijn immers heel normaal, dus een eventueel BMS zal niet onmiddelijk alarm slaan en de uitgang afkoppelen.
En dan staan die cellen ook nog eens met meerdere parallel en met ik weet niet hoeveel extra cellen in serie.

En een voeding die, op het oog nooit gemaakt is om met extra koelribben door het leven te gaan, is gewoon een brak ontwerp, of je het nu voor het beoogde doel gebruikt of niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Het gevaar van speciaal Li-Ion is de hoge energiedichtheid, en het feit dat de cellen hun eigen brandstof aan boord hebben.
Dus in een metalen huisje branden ze net zo vrolijk als zonder huisje, zelfs in een vacuum blijven ze branden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is een lader eigenlijk niet gewoon een voeding die in CC mode staat ? Bij eBikes zitten vaak ook maar simpele adapters bij (al is het wel een tijdje terug dat ik een 'officiële' had) Waar natuurlijk wel een BMS op de accus zit, maar ik neem aan dat dat bij TS ook zo is.

Iig, ik heb deze gekocht om mijn eBike accus op te laden:
https://www.aliexpress.com/item/32951187081.html?spm=a2g0s.9042311.0.0…

Zelfde idee, maar al met disply en V en I draaiknoppen. Eerst voltage instellen en de stroom terug schroeven en zodra ik de accu aansluit gaat hij in CC mode, daarna schroef ik de stroom op tot de gewenste waarde's. Gaat nu zo'n 2 jaar goed (maar ik blijf nog steeds altijd bij). Ik heb hem ook wel een paar keer langere tijd volluit op een tractor accu gezet die we snel nodig hadden.

Blijkbaar heb ik geluk met m'n lader, eeeeh, voeding....

Op 10 april 2021 19:38:04 schreef Zippy1970:
[...]

Daartegen is-ie in de firmware beveiligd. Als één van de thermische sensoren een afwijkende waarde geeft, gaat de spanning onmiddellijk van de printkop af.

Soms kan ondanks the Thermal runaway detectie de mosfet die het hitte element in de printkop aanstuurt ook in kortsluiting staan, ondanks dat de controller deze uit wil zetten, dan kan hij alsnog in de brand vliegen. Ik wil dit bij mijn eigen printer ook nog eens veranderen met een relais of zoiets die de 220 uitschakelt. Maar het is uiteraard beter dan niks.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Kruimel

Golden Member

Op 10 april 2021 21:14:30 schreef Gatze:
Blijkbaar heb ik geluk met m'n lader, eeeeh, voeding....

Ach, ja en nee. Enerzijds hoeft iets dat uit China komt niet de disfunctioneren natuurlijk, een los verhaal gaat makkelijk zijn eigen leven leiden natuurlijk. Anderzijds is het probleem met directe import dat je het gewoon niet kan weten. Dat is niet erg als het gaat om speelgoed of een LED lampje, want de schade van een slecht ontworpen product is klein. Dat is het wel als het gaat om een netvoeding of de remmen van je auto, en als je dingen als deze van AliExpress koopt moet je er gewoon van bewust zijn dat ze misschien gewoon niet zo goed werken en de consequenties daarvan in acht nemen.

Een belangrijk element met voedingen is bijvoorbeeld de isolatie van het net. Soms is de kleinste isolatie-afstand in de trafo niet meer dan het lak op de draden. Krijg je geen opdonder van als je hem aanraakt, maar als hij volgende keer eens heet is geworden of wat trillingen heeft meegemaakt misschien wel. Tja, heb je geluk als je jezelf elke dag moet afvragen of je geen optater krijgt van je voeding?

De CC toestand van een schakelvoeding is niet per definitie hetzelfde als iets dat ontwikkeld is om als stroombron te dienen. Soms oscilleren ze in dat gebied en worden bepaalde onderdelen daardoor zwaarder belast dan voorzien. Daarvoor heb je een goed ontwerp nodig, en om vast te stellen of een ontwerp goed is of alleen een modificatie van een ander product is niet makkelijk. Jouw voorbeeld is vrij duidelijk niet anders dan een blokkendoos van bestaande producten, en ik zou er zelf niet blind op vertrouwen.

Op 10 april 2021 21:14:30 schreef Gatze:
Is een lader eigenlijk niet gewoon een voeding die in CC mode staat ? Bij eBikes zitten vaak ook maar simpele adapters bij (al is het wel een tijdje terug dat ik een 'officiële' had)

een voeding is geen lader. ook al zet je die in op CC/CV, het is nog altijd een voeding. de meeste kunnen er niet tegen als ze uitgeschakelt worden terwijl er nog een spanningsbron op de uitgang zit. dus er moet al een diode bij.
2de is dat een voeding nooit stopt.
als je die instelt op 36V 2A, dan zal die op 42V altijd stroom laten lopen, al is het maar 100mA.
een echte li-ion lader zal uitschakelen als de stroom 10% (200mA bij een 2A lader) is geworden.
ook als de spanning van de accu zakt naar 4,15V/cel zal een lader NIET meer opnieuw inschakelen. een voeding doet dit ook niet.
meeste laders hebben ook temperatuurcontrole, als het pack te warm wordt, schakelen die uit. ook dat heb je NIET op een omgebouwde voeding.

3de probleem, en ook hier belangrijk: je kan niet zomaar een snellader op een batterij zetten.
BMS en lader horen bij elkaar.
voorbeeld: een bMS van een accu, die gaat balanceren op 42V en een maximum balance stroom van 250mA.
de lader is 2A en de lader zal uitschakelen als de stroom lager dan 200mA is. de BMS zal elke cel kunnen opladen tot het maximum doordat die 250mA kan balanceren, en als alles vol is (stroom 199mA) schakelt de lader uit.

nu koop je een 6A lader, die zal uitschakelen als de stroom lager is dan 600mA.
stel nu dat cel 1 vol is, en de rest van de cellen nog niet, de BMS begint 250mA te balanceren. echter ramt de lader er nog vrolijk +600mA in.
2 opties:
1) BMS schakelt de boel uit omdat cel 1 boven de 4,2V uitkomt, lader stopt vroegtijdig en accus zitten met onbalans dat zal verergeren tot het pak kapot is.
2) BMS kan max 250mA balanceren, cel 1 blijft opladen met minstens 350mA en wordt overladen. mogelijks boem na een tijdje.

zowieso een NOGO om ff een 'snellere' lader te gaan gebruiken, eerst controlleren wat de BMS kan verwerken.

Op 10 april 2021 21:14:30 schreef Gatze:

Soms kan ondanks the Thermal runaway detectie de mosfet die het hitte element in de printkop aanstuurt ook in kortsluiting staan, ondanks dat de controller deze uit wil zetten, dan kan hij alsnog in de brand vliegen. Ik wil dit bij mijn eigen printer ook nog eens veranderen met een relais of zoiets die de 220 uitschakelt. Maar het is uiteraard beter dan niks.

ik heb het probleem gehad dat de sensor die de temperatuur in de kop meet, uit dat heat blokje was gekomen. ik kreeg enorm schommelende temperaturen.
het filament sputterde ook als het eruit kwam (enorm heet). de printer stond ingesteld op 230° (ABS), de printer zelf gaf 225 aan, maar het filament zal wel ergens rond de 250-300° hebben gezeten. en zolang de printer zelf niet boven de 250° meet, ziet die geen thermal runaway en schakelt die NIET uit. en zolang die temperatuur verschil meet als die inschakelt en uitschakelt, ziet de printer niks fout. dus echt beveiligt is de boel ook niet echt
ik heb het nu al zo gemaakt dat octopi de printer zelf aanschakelt (relais op een digitale uitgang), en ik ga ook nog eigen sensoren bijschakelen. als die iets 'fout' detecteren, dat de printer zijn 230V afgeschakelt wordt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 april 2021 23:00:15 schreef fcapri:
[...]
3de probleem, en ook hier belangrijk: je kan niet zomaar een snellader op een batterij zetten.
BMS en lader horen bij elkaar.
voorbeeld: een bMS van een accu, die gaat balanceren op 42V en een maximum balance stroom van 250mA.
de lader is 2A en de lader zal uitschakelen als de stroom lager dan 200mA is. de BMS zal elke cel kunnen opladen tot het maximum doordat die 250mA kan balanceren, en als alles vol is (stroom 199mA) schakelt de lader uit.

nu koop je een 6A lader, die zal uitschakelen als de stroom lager is dan 600mA.
stel nu dat cel 1 vol is, en de rest van de cellen nog niet, de BMS begint 250mA te balanceren. echter ramt de lader er nog vrolijk +600mA in.
2 opties:
1) BMS schakelt de boel uit omdat cel 1 boven de 4,2V uitkomt, lader stopt vroegtijdig en accus zitten met onbalans dat zal verergeren tot het pak kapot is.
2) BMS kan max 250mA balanceren, cel 1 blijft opladen met minstens 350mA en wordt overladen. mogelijks boem na een tijdje.

zowieso een NOGO om ff een 'snellere' lader te gaan gebruiken, eerst controlleren wat de BMS kan verwerken.
[bijlage]

Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd, anders zou je hele grote 'bleeder' weerstanden moeten hebben. Ik zat daar over na te denken omdat ik met een eigen BMS bezig ben op basis van een ESP32, omdat ik een keer in de middel of nowhere mijn fiets er mee ophield, 1 celgroep was wat lager in voltage, maar nog ruim boven z'n minimum spanning. Ik wil daar zelf wat meer controle over hebben, in geval van nood dat ik nog wel verder kan (had in dit geval gemakkelijk gekund) en ook omdat ik fysiek niet helemaal 100 punten ben, kwam ik helemaal kapot thuis, daar moet ik een paar dagen van bij komen. De BMS die erop zat balanceert niet meer.

Mooiste zou zijn als iets van communicatie heb tussen BMS en lader, dan zou je ook tot de max van wat de accu aan kan kunnen laden.

Iig, ik heb mijn voeding redelijk misbruikt, ook spanning op de uitgang terwijl hij uitstaat en dergelijk, maar dit is uiteraard wel een N=1 ervaring.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Op 11 april 2021 08:34:51 schreef Gatze:
[...]

Dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd, anders zou je hele grote 'bleeder' weerstanden moeten hebben. Ik zat daar over na te denken omdat ik met een eigen BMS bezig ben op basis van een ESP32, omdat ik een keer in de middel of nowhere mijn fiets er mee ophield, 1 celgroep was wat lager in voltage, maar nog ruim boven z'n minimum spanning. Ik wil daar zelf wat meer controle over hebben, in geval van nood dat ik nog wel verder kan (had in dit geval gemakkelijk gekund) en ook omdat ik fysiek niet helemaal 100 punten ben, kwam ik helemaal kapot thuis, daar moet ik een paar dagen van bij komen. De BMS die erop zat balanceert niet meer.

Mooiste zou zijn als iets van communicatie heb tussen BMS en lader, dan zou je ook tot de max van wat de accu aan kan kunnen laden.

Iig, ik heb mijn voeding redelijk misbruikt, ook spanning op de uitgang terwijl hij uitstaat en dergelijk, maar dit is uiteraard wel een N=1 ervaring.

ik heb daarom extra balance stekkers die uit mijn accu komen waar ik dan ook die displays op aansloot(fotolink op 10april).

vroeger gebruikte ik namelijk een lader met 2 serie diodes zodat de accu op net geen 41V werd geladen. probleem is daar dus dat de BMS niet balanceert. mijn bms begint pas te balanceren als de cellen op 4,2V komen (die laat stroom over de cel vloeien ipv erdoor), maar daarvoor moet je dus lang genoeg op de hoogste spanning laden. maw: als jouw lader 41.6V afgeeft, gaan een aantal cellen nooit vol geraken. eigenlijk zou een lader 43V moeten geven, en het BMS zou een stopsignaal moeten sturen als alle cellen 4,2V hebben en alle laadstroom door de BMS loopt.
omdat mijn accu maar tot 41V werd geladen, zat ik de cellen zo elke 2-3weken manueel op te laden naar 4,2V zodat ze weer gebalanceerd waren.

heb lange tijd gezocht achter een BMS die altijd balanceert, maar nooit wat gevonden (rew heeft me destijds eens een printje gestuurd om dit te testen voor mijn li-ion UPS waarbij ik de 3S op 4,00V/cell wou houden).

ivm het misbruiken van voedingen, heb ik al dezelfde problemen gehad. een speelgoedauto op 6V lood accu waar ik de lader kwijt was. ff aan de voeding op 7,2V en 500mA en een nachtje lader draaien. smorgens zet ik de voeding af en POEF!
les geleerd: eerst accu afkoppelen of een seriediode in de voeding opnemen en de spanningsregeling NA die diode laten kijken.

nu gebruik ik een 4A lader die bij mijn accu hoort, en thuis gebruik ik een TRAGERE 1,8A lader om de accu echt helemaal vol te krijgen. heb toch de hele nacht tijd om te laden.
die trager lader schakelt pas uit op 180mA en dat is helemaal voldoende tijd om mijn BMS alles te laten balanceren.
op het werk gebruik ik de 4A lader omdat de accu snel vol moet (20Ah en als ik eens een halve dag werk, moet ik ze volkrijgen voor 12h smiddags).
vroeger had ik 30Ah met 2 accu's parallel (en elk hun eigen BMS). nooit in detail gekeken hoe dat precies tewerk ging en of ze beiden wel vol geraakten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Op 11 april 2021 08:51:30 schreef fcapri:
heb lange tijd gezocht achter een BMS die altijd balanceert, maar nooit wat gevonden (rew heeft me destijds eens een printje gestuurd om dit te testen voor mijn li-ion UPS waarbij ik de 3S op 4,00V/cell wou houden).

Als je die vindt, laat het dan weten, want dan ben ik daar ook in geïnteresseerd. Het schijnt dat het grootste deel van de slijtage in Li-ion accu's komt van op hoge spanning (ik geloof >3,9V) staan, en dat je de levensduur enorm kan vergroten door vooral de bovenste laadspanning te begrenzen.

ivm het misbruiken van voedingen, heb ik al dezelfde problemen gehad. een speelgoedauto op 6V lood accu waar ik de lader kwijt was. ff aan de voeding op 7,2V en 500mA en een nachtje lader draaien. smorgens zet ik de voeding af en POEF!
les geleerd: eerst accu afkoppelen of een seriediode in de voeding opnemen en de spanningsregeling NA die diode laten kijken.

Was dat met die Banggood lader? Daar heb ik niet echt begrepen wat er mis ging namelijk, ik heb niet het idee dat het door de afwezigheid van een diode kwam namelijk. De enige reden dat is zo een seriediode zou toevoegen is om de schade van een potentiële kortsluiting te verkleinen. Dat heb ik weleens gehad met een auto-accu: hele kamer vol rook en spetters soldeer en gesmolten plastic op de vloer en gordijnen. De voeding was nog goed echter.

nou, het zijn lang niet altijd de cellen die de fik veroorzaken bij een liion accu. heb al jaren teurg packs gezien waar op de bms print 1 of 2 van de halfgeleiders welke de cellen met teveel klemspanning belasten gewoon waren geklapt en deels gaan smeulen. dat was veelal niet omdat de bms slecht was, maar door gare cellen aan boord van het pack. de goede cellen gingen langzamer vol, dus draaide de bms op de slechte cellen overuren met het belasten zodat ze toch gelijk werden opgeladen. dat doet een pack wat goed was maar ineens een uitval krijgt nog. een pack wat gelijkmatig is versleten gooit het slot er gewoon op. nu was dit al een tijd terug, toen de bms van een laptopaccupack nog eigenlijk te weinig rekencapaciteit had.

ook koppelstrips die loskomen is er 1 in die brandjes, het gaat knetteren en door kunstof afscherming smelten tot er sluiting komt, dan is zo'n strip zo oranje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je ziet heel vaak gewoon een mosfetje als schakelelement. Kies daar een SI2300 of AO3400 voor en je hebt ZAT aan schakelcapaciteit. Er wordt dan een 100 ohm weerstand geschakeld, dus 42mA aan balanceerstroom.

Met een SI2300 en een RDSON van 50mOhm zit je op 2mV en 88 microwatt. Daar kan ie echt honderden jaren tegen zonder kapot te gaan. Dan kunnen ze een minder goede mosfet genomen hebben, maar om nu op de laatste 1.2 cent te gaan besparen.... ik doe het niet.

Dus zomaar "omdat ze overuren draaien" zouden de schakelelementen niet stuk moeten gaan. Wat wel gebeurt is dat als het BMS warmte gaat produceren om de boel te balanceren, dan gaan de cellen daar in de buurt sneller stuk.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok, nogmaals, mijn kennis van laders is beperkt. Dus als ik iets geks zeg, hoor ik het graag.

De accu van de brommer is 60V/30Ah. Op de originele lader die er bij zit, staat dat deze een output heeft van 60V/4.5A. Dat lijkt me niet te kloppen omdat de laadspanning volgens mij minimaal (of maximaal?) 67,2V moet zijn? Als ik de lader onbelast meet, meet ik dan ook 70.5V.

Anyways, wat is jullie mening over de volgende laders

https://nl.aliexpress.com/item/1005002433313809.html (€38)
https://nl.aliexpress.com/item/4000906011400.html (€76)

Even buiten het feit dat het weer allemaal Aliexpress producten zijn...

Arco

Special Member

Bij die laders staat totaal geen technische informatie, alleen wat Chinese kretologie...
Ik zou mijn (meestal dure) accupack daar niet graag aan toevertrouwen.

Bij de eerste staat 'geen intelligentie', dus die valt meteen af.

Bij de tweede staat 'Constant voltage/constant current schakelaar')
Wt bedoelen ze daarmee? Dat je om kunt schakelen? Hij moet niet of cv of cc doen maar cv én cc...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 11 april 2021 13:46:33 schreef Zippy1970:
Even buiten het feit dat het weer allemaal Aliexpress producten zijn...

Ja maar dat is juist het probleem. Met dingen via de directe import weet je het niet. Niemand weet wat die anonieme Chinees bij het ontvangen van jouw order in de doos stopt. Die wordt gewoon naar de lokale elektronicamarkt gestuurd en koopt hetgeen het meest lijkt op wat er in de advertentie staat. Als we zelf bij de eindcontrole zouden zitten zouden we het weten, maar dan was je ook niet voor een paar tientjes bediend geweest. Het zou kunnen dat deze verkopers echt fabrikanten zijn die een restpartij van een goede lader verkopen, of een doorverkoper van een partij die gereconditioneerd afval terugverkoopt aan het Westen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 11 april 2021 14:02:46 (14%)

één van de advertenties heeft 71.4V op de fotos staan, dat is een 17S accu. opletten dus dat je de goeie krijgt. of met andere woorden: de fotos komen NIET overeen met de advertentie.
kan zijn dat je gewoon een 67V versie krijg en dezelfde lader met een ander label aan de buitenkant, maar kan evengoed een compleet ander ding zijn.

de andere idem, 1 foto van een zwarte behuizing, paar fotos van een grijze.
ik zou vooral advertenties zoeken waar al veel positieve feedback is op gekomen.

Op 11 april 2021 13:46:33 schreef Zippy1970:

De accu van de brommer is 60V/30Ah. Op de originele lader die er bij zit, staat dat deze een output heeft van 60V/4.5A. Dat lijkt me niet te kloppen omdat de laadspanning volgens mij minimaal (of maximaal?) 67,2V moet zijn?

dat is normaal.
een 10S li-ion lader is ook een 36/37V lader terwijl die 42V geeft. ze duiden hier dan aan welke accu je ermee kan opladen.
in u geval dus een 60V accu (gemiddeld) die tussen 48 en 67V werkt (3.0 en 4.2V/cel

Op 11 april 2021 13:59:25 schreef Arco:

Bij de tweede staat 'Constant voltage/constant current schakelaar')
Wt bedoelen ze daarmee? Dat je om kunt schakelen? Hij moet niet of cv of cc doen maar cv én cc...

slechte vertaling door google. zal wel zijn dat de lader omschakelt tussen CC en CV als dat nodig is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken