VDO toerenteller repareren

Beste mensen,
ik wil graag deze VDO toerenteller repareren:
https://i.imgur.com/057kqb2.jpg
Op de foto de boven- en onderkant van de printplaat.
Rechts bij de IC kan ik niet zien hoe een en ander aan elkaar moet worden gesoldeerd. Heeft iemand een idee hoe ik daar achter kom? Of misschien heeft iemand een schema? Het nummer op de printplaat is 992 645 928

RAAF12

Golden Member

Hier staat een schema met IC en wat wetenswaardigheden van anderen die er mee aan de slag gingen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135443?query=schema&mode…

De print schoonmaken met IPA en evt een glasvezelborsteltje en het IC opnieuw solderen. Doet de schakeling niets?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 11 april 2021 03:21:10 (26%)

Zo dan, welke loodgieter is daar aan bezig geweest?

Wat was de originele fout?

Probeer eerst de soldeerzijde eens fatsoenlijk schoon te maken met een tandenborstel en IPA zodat we wat kunnen zien.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 april 2021 03:01:01 schreef RAAF12:
Hier staat een schema met IC en wat wetenswaardigheden van anderen die er mee aan de slag gingen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135443?query=schema&mode…

De print schoonmaken met IPA en evt een glasvezelborsteltje en het IC opnieuw solderen. Doet de schakeling niets?

Soldeerhars lost ook prima op in spiritus.

Dag!
Deze toerenteller veel gerepareerd. Volvo penta motor toch?
Probleem zat vrijwel altijd in de solderingen rondom de SAK215. Ook de roze condensator solderingen controleren. Soms is één van de printbanen naast de gaten voor de bevestigingsboutjes gescheurd. Parallel aan de draaispoel is een tantaal elco gemonteerd, wilde ook enkele keer defect zijn.
Douwe

Bedankt allemaal.
Allereerst heb ik duidelijkere foto's:
https://i.imgur.com/7MP4xfxm.jpg

https://i.imgur.com/2Zj2WWim.jpg

Mij valt op dat op de behuizing een andere pinout staat dan op de print:

code:

Print   Behuizing
W       G-
IND     W
61      +h
-       -
+       +

@ B.D. inderdaad komt deze teller waarschijnlijk uit een boot. Er zit ook een urenteller op, die ik niet nodig heb. Het motortje van de urenteller zat op de aansluitingen 1, 2 en 3 linksonder en heb ik losgemaakt.
Ik wil deze teller in mijn bus gebruiken als ik hem werkend krijg.

@ Raaf nadat ik nu wat tin heb weggezogen bij de SAK 215 doet hij helemaal niks meer. Voordien bewoog de wijzer wel als ik mijn treintrafo aansloot (ik weet niet meer op welke pinnen)

bprosman

Golden Member

Neem aan wel voor een reden (die treintrafo) en niet zomaar willekeurig aangeprikt.

Spoortje verbrand ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zomaar ergens een spanning aansluiten is nooit een goed idee. (meeste treinvoedingen zijn ook nog wisselspanning)
Goed recept om iets wat misschien nog heel was alsnog kapot te krijgen.
Weerstand lijkt me ook iets mee mis (kan nog wel heel zijn):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die krokante weerstand meet 106 Ω
En inderdaad heb ik er weinig verstand van.
Overigens had ik de treintrafo ingesteld op +- 4 volt gelijkspanning om te kijken of er wat beweegt.

Op dat kapotte spoortje kan ik wel een draadje solderen.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zondag 11 april 2021 14:57:57 (14%)

bprosman

Golden Member

Op 11 april 2021 14:57:00 schreef NordRack2:
Die krokante weerstand meet 106 Ω
En inderdaad heb ik er weinig verstand van.
Overigens had ik de treintrafo ingesteld op +- 4 volt gelijkspanning om te kijken of er wat beweegt.

Op dat kapotte spoortje kan ik wel een draadje solderen.

Misschien is dat R12 uit dit schema :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135443

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien is dat R12 uit dit schema

Op de foto met de banen kan ik zien dat de + binnenkomt, dan door een diode gaat, en dan door die weerstand gaat en dan komt die uit bij pin 15 rechts, waar de draaispoelmeter op zit.
In het schema van Hugo staan geen diodes.

Maar ik vind het zo vreemd dat de pinout op de behuizing niet klopt. Zouden ze op die manier de teller naar zijn grootje hebben geholpen? Misschien is het niet de originele behuizing.

Arco

Special Member

Er zit ook een extra 18 pins ic onder dat stickertje... (welke?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, kan die IC voor de stappenmotor zijn?

Arco

Special Member

Ah,

Dus er zit helemaal geen draaispoelmeter aan, maar een stappenmotor/meter? (ofwel een stappenmeter... ;) )
Wat is het voor ic (opdruk)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 11 april 2021 16:06:17 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat de urenteller een stappenmotor is (er zitten drie draadjes aan) of kan dat ook een klein driefasenmotortje zijn?
De toerenteller is een draaispoelert.

Op de IC staat MC 14521... lijkt het.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zondag 11 april 2021 16:11:11 (14%)

Arco

Special Member

Is een 'divide by 24' deler. Waarschijnlijk om een puls voor de uurteller te genereren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Die W aanduiding doet me vermoeden dat het een Diesel versie is en dus op de dynamo word aangesloten niet op de -1 van de bobine.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Precies; het is een toerenteller die tot 5000 toeren gaat. Het afregeltoerental van mijn bus is 4900 toeren, vandaar dat ik meteen verliefd werd op dit klokje.

Ik had dus goed gegokt wat die lange IC betreft, die stuurt het motortje van de urenteller aan. De urenteller heb ik niet nodig. Mocht die het toevallig wel doen is het ook goed :)

Het lijkt wel een striptease; telkens wordt er in kleine stapjes wat meer onthuld. Zo hou je het wel lang spannend.

Ik werk nooit van achter naar voren hoor.

Kijk, hier begon het mee:

Shiptronic

Overleden

En waarom denk je dat hij stuk was ? (nu inmiddels wel)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 11 april 2021 17:34:17 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Ik werk nooit van achter naar voren hoor.

Duidelijk een triadische structuur, met een begin, midden en eind :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 11 april 2021 17:36:08 (40%)

Dit is zeker weten een diesel toerenteller. Op de behuizing hoort een sticker te zitten met de frequentie voor max. toerental. Is de andere motor ook een diesel? Om de tt op de andere motor aan de gang te krijgen zijn er dus twee mogelijkheden: "W" aansluiting op de dynamo van de motor creëren, of, als het een benzinemotor is de signaal ingang aanpassen volgens eerder aangehaald schema zodat ie op de minkant (puntjeskant) van de bobine kan werken. Ik meen me te herinneren dat één van de Ind of W aansluitingen op de print met massa verbonden is. Dan kon er een twee-draads inductie gever gebruikt worden. Komt het schaalbereik wel overeen met de motor waar ie nu op moet? Op de laatste foto zie ik een alu kleurige sticker,hier staat op welke frequentie nodig is voor volle uitslag. Kan met potmeter getrimd worden. Is het instelbereik onvoldoende dan op de print van één onderdeeltje de waarde veranderen , nl de roze condensator.
Douwe

Shiptronic

Overleden

Op 11 april 2021 16:28:23 schreef NordRack2: Het afregeltoerental van mijn bus is 4900 toeren,
[bijlage]

En wat is die bus?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.