Veiligheid oude hanglamp (TL-lamp) 2-draads

Ik heb 2 oude hanglampen gekocht (zie foto, foto is als voorbeeld) waaraan geen trekpendel hangt.

De ene hanglamp is 2-draads (dus zonder aarding) en andere is 3-draads. Ik heb niet goed opgelet en heb 2 trekpendels zonder aarding (2-draads) gekocht. Ik heb me rotgezocht om ergens trekpendels te kunnen kopen en heb deze uiteindelijk online gevonden in Nederland. 3-draadse trekpendels kan ik zelfs nergens vinden!? In België kan je blijkbaar geen trekpendels kopen.
Kennen ze dat hier dan niet?!

Nu mijn eigenlijke vraag:
Is die 2-draads hanglamp eigenlijk wel veilig om te gebruiken? De lamp zelf (de kap en de brug binnenin) is van ijzer. De ene zegt dat ik er niet van wakker moet liggen, de andere zegt dan weer dat het niet veilig is als er overspanning optreed, dan kan je geëlektrocuteerd geraken als je de lamp op dat moment aanraakt. Ik zou de lamp die 3-draads is ook willen laten maken met de 2-draadse trekpendel omdat ik geen 3-draadse trekpendel kan vinden.

Als het niet veilig is dan spaar ik me de moeite van herstelling uit en kan ik ze beter weggooien.

Dank bij voorbaat :-)

Sine

Moderator

Alles is enkelgeïsoleerd uitgevoerd, dus je officieel moet het geaard.

Of ik me daar inofficieel al te veel zorgen over zou maken?

vergeten

Golden Member

Op 10 april 2021 12:20:10 schreef Fanta:
Ik heb 2 oude hanglampen gekocht (zie foto, foto is als voorbeeld) waaraan geen trekpendel hangt. 3-draadse trekpendels kan ik zelfs nergens vinden!?

De aarde (3e draad?) mag je nooit schakelen. Ik zou alle aanraakbare delen van een armatuur (waarbinnen 230v AC zit) altijd vast willen aarden, is veiliger.

Wat moet ik me voorstellen bij een 3 draads "trekpendel" ?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Niet van wakker liggen.
Het is uiteraard beter om een metalen armatuur te aarden, maar in droge ruimtes vermijd je daarmee nauwelijks onveilige situaties.

Zo'n hanglamp dient niet om zelf aan te hangen.
Dus kom je er hooguit enkele keren per jaar mee in fysiek contact om hem af te stoffen of te sponzen.

Om een schok te krijgen moet er dan al een fout in de lamp zijn gekomen. En als je lamp in een droge ruimte hangt en je hebt schoenen aan is het risico op een schok zelfs dan miniem.
Kijk eens naar je ladder. Die is van aluminium maar om schade aan vloer of parket te vermijden staan daar kunststof voetjes onder, dus sta je in principe geïsoleerd.
Normaal schakel je ook in de fase, dus als de lamp uit is is die ook spanningsloos en kan je zelfs bij een lek naar de behuizing de lamp zonder enig risico afwassen.

Wat is in vredesnaam een trekpendel?

Het is tegenwoordig gewoon om metalen delen in een lamp te aarden ja? In mijn huis hangt alles zo hoog dat je er nooit zomaar aan kunt komen. Bij mijn verlichtingspunten zitten ook geen aarde draden. Ook dat maakt het lastig. Als je een lampje moet verwisselen zet ik de spanning er af dan kan er dus niets verkeerd gaan. Bij mij klopt de oude installatie nog. De fase is gewoon de fase en de nul is de nul. Het zijn wel ouderwetse draadkleuren enzo maar de isolatie is overal intact en de oude lasdoppen doen het ook nog steeds prima. Al 60 jaar inmiddels. Ik zou niet weten waarom de situatie nu opeens onveilig is.

Ik kan in elk geval prima slapen met mijn ongeaarde plafondlampen

Een trekpendel is zon spiraalvormige draad met een opwindmechanisme in de plafondkap. Daarmee kan je de lamp in hoogte stellen.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Weggooien is in elk geval zonde. Klassieke verlichting is in de mode.

Als je een aardlekschakelaar hebt, zou ik me geen zorgen maken. Als je die niet hebt, zou ik me erg weinig zorgen maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Op 10 april 2021 12:20:10 schreef Fanta:
(...)
De ene zegt dat ik er niet van wakker moet liggen, de andere zegt dan weer dat het niet veilig is als er overspanning optreed, dan kan je geëlektrocuteerd geraken als je de lamp op dat moment aanraakt.
(...)

Deze. Wat is dat, overspanning? Dat je de lamp aanraakt als het onweert? Moet je niet doen, zelfs al zou ie geaard zijn.
Kun je de lamp aanraken als je gewoon op de vloer staat? En wat is dat voor vloer, plavuizen/tegels?

Op 10 april 2021 12:20:10 schreef Fanta:
De ene zegt dat ik er niet van wakker moet liggen, de andere zegt dan weer dat het niet veilig is als er overspanning optreed, dan kan je geëlektrocuteerd geraken als je de lamp op dat moment aanraakt.

Dank bij voorbaat :-)

beetje realistisch blijven.. tegen dat er een zodanige overspanning optreed dat de isolatie gaat doorslaan, is de rest van je electronika in huis al lang ontploft..

Zo kan je ook stellen dat zo een hanglamp helemaal niet veilig is, want als er een bom op je huis valt en je staat er net onder, dan valt ze op je hoofd etc...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vroeger........
hoefde je armaturen die buiten handbereik geplaatst zijn niet te aarden. Nu MOET je elk armatuur dat aanraakbare delen heeft die bij een defect onder spanning komen te staan aarden.
Gelukkig wel. Een armatuur kon maar zo lange tijd onder spanning staan,
(Hoeveel armaturen hangen er niet aan het dekseltje van de centraaldoor, kunststof, dus geisoleerd) zou je het armatuur schoonmaken, trapje erbij, dan zou je een enorme optater krijgen.

Als je een aardlekschakelaar hebt, zou ik me geen zorgen maken. Als je die niet hebt, zou ik me erg weinig zorgen maken.

Tja, maar net hoe je het bekijkt. Zie bovenstaande,armatuur kan lang onder spanning staan. Kom je er tegenaan dan krijg je een enorme optater en hoop je dat de aardlek eruit gaat. Bij een geaard armatuur gaat de aardlek eruit op het moment dat het defekt ontstaat, dat lijkt me toch een meer geruststellende gedachte.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 10 april 2021 13:01:37 schreef grotedikken:
Niet van wakker liggen.
Het is uiteraard beter om een metalen armatuur te aarden, maar in droge ruimtes vermijd je daarmee nauwelijks onveilige situaties.

Zo'n hanglamp dient niet om zelf aan te hangen.
Dus kom je er hooguit enkele keren per jaar mee in fysiek contact om hem af te stoffen of te sponzen.

Om een schok te krijgen moet er dan al een fout in de lamp zijn gekomen. En als je lamp in een droge ruimte hangt en je hebt schoenen aan is het risico op een schok zelfs dan miniem.
Kijk eens naar je ladder. Die is van aluminium maar om schade aan vloer of parket te vermijden staan daar kunststof voetjes onder, dus sta je in principe geïsoleerd.
Normaal schakel je ook in de fase, dus als de lamp uit is is die ook spanningsloos en kan je zelfs bij een lek naar de behuizing de lamp zonder enig risico afwassen.

Ik kwoot GD toch maar integraal. Die zegt dat je geen schok kan krijgen. Toet zegt dat je wél een schok kan krijgen.
Ik denk dat je alleen een schok kan krijgen (bij een defect) als je met blote voeten op een geleidende vloer staat, en de lamp binnen handbereik.
Als je voor watter reden ook op een trapje gaat staan om aan iets elektrisch te werken: altijd spanningsloos maken.

En wat is dat voor vloer, plavuizen/tegels?

Ik denk niet dat ik ooit antwoord krijg...

Anoniem

Het scenario van Toet dat je een "enorme" optater krijgt klopt niet.

Als er in de kamer een parket, of een vinyl zeil ligt kun je al geen schok krijgen, je hebt ook schoenen aan die isoleren en je trapje staat steevast op rubber voetjes.
en als het licht uit is staat er geen spanning op het armatuur , zelfs niet met een lek.

Ik zou me dus geen zorgen maken over het ontbreken van de aarding. De kans dat je aan de lamp blijft hangen is net zo klein als de lottopot winnen. Badkamer en buitenverlichting uitgezonderd. Bij een aanraakbare lamp
zoals een bureau of staande lamp ligt het iets gevoeliger.

Als je aan elektriciteit werkt is het natuurlijk verstandiger om die spanningsloos te zetten, want je kunt ook een schok krijgen die niet aan de aarde gerelateerd is en van 't verschot van de ladder donderen. Maar dat is nog een andere situatie.

krijg weleens storingen gemeld van dingen die onder spanning staan in bijv een gymzaal. kom je daar, zit er een stalen plaat met knoppen erin. 230V knoppen, dus de plaat is geaard. aarding is goed, maar wat gebeurt er dan, men rent door die zaal op die linoleum vloer op sportschoenen, alleen synthetische kleding aan, en het eerste wat ze aanraken wat geaard is krijg je dan een optater van, statische ontlading.. dat hoor ik steeds vaker, en men denkt dan vaak dat de installatie niet goed is..

lamp van ts is gevaarlijk AlS de vsa het begeeft of er een draadbreuk optreed en dus het chassis onder stroom komt te staat. als je het metalen chassis niet aan kunt raken met de kap erop is dat nog te overzien. hangt het ding laag en wordt die ook vaker in hoogte aangepast en raak je dan het chassis via andere metalen delen aan zou je beter de voeding aarden.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 april 2021 11:52:00 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de foto's zie ik dat de middelste aansluitklem de aardklem is. Mijn opvatting is: als er een aardklem is dan moet je de aarde ook aansluiten. De fabrikant zet die aardklem daar niet voor niks.

vergeten

Golden Member

Op 11 april 2021 11:15:07 schreef grotedikken:
Het scenario van Toet dat je een "enorme" optater krijgt klopt niet.

Als er in de kamer een parket, of een vinyl zeil ligt kun je al geen schok krijgen, je hebt ook schoenen aan die isoleren en je trapje staat steevast op rubber voetjes.

Er wordt ook wel eens (best vaak) aan het elektra gewerkt zonder vloerbedekking, kaal op beton/cement.
Die rubberpootjes onder een trap zitten er hoofdzakelijk om wegglijden en beschadiging van de vloer te voorkomen. Niet primair voor isolatie!
Niet zelden is door gebruik de buisonderkant door het rubber/plastic gesleten waardoor er toch contact is met de vloer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Er moeten al heel wat factoren gelijktijdig aanwezig zijn liggen om hier enig gevaar op te leveren.

Als de rubber pootjes van de ladder nu primair geplaatst zijn om wegschuiven te voorkomen of niet, isoleren doen ze toch. En het gaat hier wel om een situatie in een bewoond huis en niet om werken aan de huisinstallatie. En je wast geen lampen af op je blote zweetvoeten.
Het enige juiste antwoord op de vraag is dat het risico op elektrocutie zo goed als onbestaande is en als de TS toch twijfelt, dat ie dan het licht uitlaat als de lamp moet afgestofd worden. Dan is het risico nul.

Uiteraard wordt tegenwoordig verwacht dat een metalen lamp geaard wordt, maar de extra veiligheid die daarmee verwezenlijkt wordt is gering behalve in badkamers, en zeker geen reden om die lamp weg te gooien.
Je kunt best wel voorzichtig zijn, maar paranoia is nooit ergens goed voor.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 11 april 2021 14:16:23 (11%)

ik denk dat ts die lamp wel opruimt als de lichtbron stuk is, die TL-E zijn prijzig. heb je ook een ander armatuur voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het aansluitpunt wel een aarddraad heeft zou je de staaldraad van het mechanisme kunnen gebruiken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 11 april 2021 14:38:04 schreef Hunebedbouwer:
Als het aansluitpunt wel een aarddraad heeft zou je de staaldraad van het mechanisme kunnen gebruiken.

welke staaldraad? de katrol bevat dun touw doorgaans. het krulsnoer is 2 draads..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 11 april 2021 14:18:52 schreef testman:
(...)
die TL-E zijn prijzig. heb je ook een ander armatuur voor..

Ik heb er geen verstand van... Daar begin ik maar mee.
Maar als ik google, kom ik prijzen tegen beginnend bij €5,60, en kom uit bij €20. Dat is toch niet te erg voor iemand die per se een lamp uit een bepaald tijdvak wil hebben?

Die katrollen Zijn /Waren er in minstens 3 gewicht klassen met staaldraad dikte gaskabel wat ook wel aan tube lichts zit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Misschien een gat in de markt voor 3-draads trekpendels?
Ik bedoel maar.

3 draads krulsnoer heb je gewoon hoor, die katrol hoort niet bij deze lamp, later aangezet..

als ik die foto bekijk zitten er ook 3 draden aan die lamp lijkt het wel. gezien de goot zal dit bij de kringloop zijn geweest lijkt me..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 april 2021 19:29:25 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 april 2021 11:15:07 schreef grotedikken:
Het scenario van Toet dat je een "enorme" optater krijgt klopt niet.

Als er in de kamer een parket, of een vinyl zeil ligt kun je al geen schok krijgen, je hebt ook schoenen aan die isoleren en je trapje staat steevast op rubber voetjes.
en als het licht uit is staat er geen spanning op het armatuur , zelfs niet met een lek.

Je vergeet dat je te maken hebt met wisselspanning. Capacitieve koppeling is dan een ding. De meeste schoenen geleiden niet, toch kan je een goede schok krijgen.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Het verbaasde me hoe weinig ik een tijdje terug voelde toen ik een stopcontact demonteerde terwijl ik per abuis de verkeerde groep had afgeschakeld. Toch maar even gecontroleerd en de groep stond gewoon aan. Wel in een droge omgeving met laminaat op tussenlaag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."