Chinese voeding explodeert

Bij mij staat er (sinds dat ik een userscript heb draaien die links naar NL.aliexpress.... omschrijft naar www.aliexpres...)

- Charging Mode: Constant Current Constant Voltage Switch

Dus dit keer in het engels ook "tricky formulering".

Ik zeg: Beide apparaten zijn WEL laders. Ik zou wel heel zeker willen weten of je accupack 16S of 17S is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Met een simpele MC33063 kun je al een CC/CV voeding maken.
Die *kun* je als Li-Ion lader gebruiken, maar hij voldoet niet geheel aan de eisen van een Li-Ion lader. (afbouw laadstroom moet volgens een bepaalde curve)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 11 april 2021 20:32:47 schreef Arco:
(afbouw laadstroom moet volgens een bepaalde curve)

De afbouw van de laadstroom is impliciet: zodra je in CV modus bent gaat dat automatisch, de stroom kan je dan immers niet meer regelen. Er wordt alleen een ondergrens aangeraden onder welke je stopt met laden, maar ook dat is niet echt kritisch, Li-ion batterijen slijten alleen sneller door langere tijd boven een volt of 4 te leven (daarom gaan batterijen in mobiele telefoons ook vaak zo kort mee).

Arco

Special Member

Ja,

Maar je moet ook compleet stoppen met laden als de stroom onder een bepaald minimum zakt, dat kan een gewone voeding niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 april 2021 19:30:54 schreef rew:
Ik zou wel heel zeker willen weten of je accupack 16S of 17S is.

17s

Edit:

Overigens, hier wordt de batterij zelf besproken (het gaat om het TC model):

https://supersocoforum.com/forum/main/battery-info/#page-content

Edit 2:

Kan ik dan niet beter deze lader kopen (en dan specifiek de 17S/15A versie)?

https://nl.aliexpress.com/item/1005001491081171.html

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op zondag 11 april 2021 21:54:14 (19%)

Op 11 april 2021 20:32:47 schreef Arco:
Met een simpele MC33063 kun je al een CC/CV voeding maken.
Die *kun* je als Li-Ion lader gebruiken, maar hij voldoet niet geheel aan de eisen van een Li-Ion lader. (afbouw laadstroom moet volgens een bepaalde curve)

Gij praat peop.

Als de "max spanning" bereikt is, dan moet de lader die spanning vasthouden en bepaalt de lithium accu wat de stroom wordt.

Dit is een exponentiele afbouw.

Je hebt gelijk, officieel staat er dat je moet stoppen met laden als er nog maar 5- of 10% van de originele stroom loopt. Dit heeft twee oorzaken. Enerzijds, maakt het 't testen veel makkelijker/sneller: De laad procedure heeft een gedefinieerd einde. Anders kan je net nog een procentje extra capaciteit er uit persen door nog door te blijven laden.

Anderzijds, als je pack een cel heeft met lichte zelfontlading, dan zou je die ontladingsstroom maar blijven en blijven aanleveren. Zeker als je geen Balancerende BMS hebt ben je dan de lul.

Dus niet stoppen met laden: Als je het helemaal goed wil doen en bijvoorbeeld als je toch een CPU aan boord hebt dan kan je het natuurlijk makkelijk implementeren.

Gewoon zelf van de lader halen als ie vol is, heeft geen ernstige gevolgen. Het is beter om hem niet maanden achtereen ('in de winter neem ik de trein') op de lader te laten staan.

Dat is zowiezo een idee: Voor lithium cellen is het 4.0 - 4.2V bereik het stuk waar ze een beetje van slijten. Als je halve dagen werkt en iedere dag om 7:30 hem van de lader haalt, om 8:00 op je werk, om 12:00 weer naar huis en om 12:30 weer op de lader, dan spendeert dat ding dus bijna 20 uur per dag "geladen op 4.2V". Dan is je accu na een jaar of 5 versleten.

Als je het dan een weekje aanziet en merkt dat je vijf keer op een lading heen en terug kan, dan kan je hem na bijvoorbeeld 4x gewoon aan de lader hangen. En eventueel voor de nacht van de lader halen. Dan is ie maar 1/4e van de tijd van eerst "helemaal geladen" en zal je levensduur niet langer door het "geladen zijn" bepaald worden. (in theorie 20 jaar, maar voor die tijd slijten ze aan wat anders).

Het allermooiste zou natuurlijk zijn als je ipv na de rit je hem pas oplaad VOOR de rit. Nu heb ik het er echt niet voor over om om 02:00 op te staan om even dat ding op de lader te gaan doen, zodat ie om 7:30 opgeladen is... Maar als je de middagen zou werken zou het kunnen om hem dus 's ochtends te laden.

Maar goed. Daar moet je je niet te druk over maken. Als je alles perfect doet, dan haal je misschien 8 jaar uit de accu en anders maar 5. Niet de moeite waard om dan tig keer om 02:00 de wekker te zetten.

Edit: Over die ebay lader: Dat zou wel eens een "lader" kunnen zijn die ook afschakelt. Anderzijds, dat CPUtje om dat te doen zouden ze ook wel eens wegebezuinigd kunnen hebben. Overweeg dat C/2 laden (15A) voor de cellen weer "zwaarder" is dan C/3 laden (10A). Dus kost je weer levensduur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Die 1e Ali 'lader' in ieder geval niet:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, ik weet dat die geen einde heeft aan de CV fase. Ik vermoed dat alle andere precies hetzelfde zijn. Dus dan koop je de enige die d'r eerlijk over is niet? Ik vind het veel fijner om met leveranciers te werken die eerlijk zijn over de specs. Mornsun DCDC converters: niet onder 10% gebruiken. Staat er gewoon bij. Bij Recom blijkt dat je dat uit een grafiekje kan halen waar je moet zien dat de schaal 10-50-100 loopt en niet 0-50-100 (waarbij de spacing dus WEL overeenkomt met dat laatste!)

Mornsun doet er eerlijk over en probeert me niet te misleiden met dat ik hun product op de BOM zet en dan tegen de beperking aanloop maar dat het toch subtiel in het datasheet staat zodat ze achteraf kunnen zeggen: Eigen schuld.

Luister naar fcapri en koop een ding die voor 17S op 4.15 tot 4.20 volt per cel doet. Ik verwacht geen significante verschillen tussen een 40 dollar of een 80 dollar ding. Zal gewoon alletwee werken.

Voor dat ebay ding, de 15 en 20 zitten in dezelfde behuizing. Dus de warmteafvoer zal berekend zijn op de 20, dus dat is een hint om toch de 15A versie te kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik vraag me ook af of er een time-out en/of beveiliging op zit, ook niet onbelangrijk.
Anders blijft 'ie bij defect aan de cel ongelimiteerd er de maximale stroom inpompen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het goed is, sluit het BMS de "laad aansluiting" af zodra er 1 van de cellen boven de max spanning komt. Die zou dan aan moeten spreken zodat de gemiddelde stroom rond de 40mA wordt (de ontlaad-stroom per celgroep)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/