Smeg inductie fornuis CS19ID6 kapot

Goedenavond,
Mijn Smeg inductie fornuis CS19ID6 heeft 5 kook zones. Twee doen het niet meer. Ooit zijn die ermee gestopt met een grote knal.

Ik heb de kook gedeelte open geschroefd en ontdekt dat de drie werkende zones in een eigen module zitten. De twee zones die kapot zijn heb ik geopend en er blijken twee printplaten in te zitten in deze module
Printplaat 1: E.G.O. 75.470.124
Printplaat 2: E.G.O. 75.470.061

Printplaat 1
Op deze printplaat bleek wat geklapt te zijn.... een ingedampte zekering. Ik had het printplaatje naar een reparateur gebracht en die heeft hm schoongemaakt, gecontroleerd en een zekering erin gezet, was namelijk al een reparatie optie. De geplaatste zekering is een Siba T 20A H 440V .... de inductie kookplaat kan namelijk ook op 3 fase worden aangesloten.
Na alles weer de hebben ingebouwd viel de stroom in huis steeds uit als ik 1 van de 2 kook zones aan deed. De zekering op printplaat 1 brandde niet door. Is dit goed??

Printplaat 2
Omdat na het terugplaatsen van printplaat 1 de twee kookzones nog steeds niet werken ben ik gaan zoeken op printplaat 2. Ik heb de waarden van de componenten gaan vergelijken met de waarden van de goed werkende 3 zones. Ik kom tot de conclusie dat 4 dingen stuk zijn (waarschijnlijk!).
Namelijk 2 keer een IXGR40N60C2D1 en 2 keer AV. 022K1000 ...... de eerste kan ik vinden op internet..... de tweede kan ik niet vinden.... Kan iemand mij misschien helpen hoe ik aan deze onderdelen kan komen. Het idee is dat ik daarna een soldeerboutje ga kopen om deze onderdelen te vervangen.

Concreet: hoe kom ik aan:
1) IXGR40N60C2D1
2) AV. 022K1000. Afmeting 18x9x19 mm
Of gelijkwaardige componenten

Vervanger van de igbt: https://www.ixyspower.com/docs/pcn/USA2013_600V-Legacy-IGBT.pdf
IXGH28N60B3D1

Het zou mij verwonderen dat de condensators stuk zijn (grijze blokjes).

bedankt rdonne!
ik heb de grijze blokje die dezelfde codering hebben gemeten en de twee links op het bord geven andere waarde dan de twee rechts.

Dat is zeer waarschijnlijk de oorzaak...

Dan is de hamvraag....
Waar vind ik de grijze blokjes?
AV. 022K1000. Afmeting 18x9x19 mm

Of de alternatieve blokjes (condensators)

die condensatoren zijn het probleem niet, er zitten standaard 2 typen op, een 0,68uf en een 3,3uf in deze. de kleine zijn 220nf 1000V zo te zien, maar ook zelden stuk.

de igbt zijn gaar en meet ook de zeners rond die 2 igbt even door en de brugcel. die brugcel ligt ook vaak tussen AC en DC in sluiting, dus parrallel gemeten op de DC of AC zijde is er niks aan de hand, maar gemeten tussen de AC en DC zijde wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 maart 2021 19:59:00 schreef testman:
die condensatoren zijn het probleem niet, er zitten standaard 2 typen op, een 0,68uf en een 3,3uf in deze. de kleine zijn 220nf 1000V zo te zien, maar ook zelden stuk.

de igbt zijn gaar en meet ook de zeners rond die 2 igbt even door en de brugcel. die brugcel ligt ook vaak tussen AC en DC in sluiting, dus parrallel gemeten op de DC of AC zijde is er niks aan de hand, maar gemeten tussen de AC en DC zijde wel.

Bedankt, Ik zal vanavond wat gaan meten! |:(

Op 26 maart 2021 13:59:15 schreef NuitB:
bedankt rdonne!
ik heb de grijze blokje die dezelfde codering hebben gemeten en de twee links op het bord geven andere waarde dan de twee rechts.

Je moet er die wel uitsolderen om te kunnen meten. Anders meet je het circuit mee, met de defecte IGBT's.

ik geen het toe.....
Dit is totaal nieuw voor mij... maar ik ga ermee stoeien en kijk wel hoe ver ik kom. en anders helaas een nieuwe inductieplaat voor €1.500 8)7

pas ook zo'n fornuis met sluiting in de igbt en brugcel, ik had igbt liggen die iets lichter waren als de originele, echter waren de igbt van de grootste pit stuk. alles was hetzelfde, dus de igbt van de kleinste pit geruild met de grootste pit en de lichtere igbt in de sturing van de kleine pit gezet, werkt nog steeds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 maart 2021 12:20:09 schreef rdonne:
Vervanger van de igbt: https://www.ixyspower.com/docs/pcn/USA2013_600V-Legacy-IGBT.pdf

IXGH28N60B3D1

vraagje: Waarom die, als vervanging? Achter mijn onderdeel staat namelijk "contact factory"

Ik kom er niet uit.... |:(

hebben jullie tips waar ik mn printplaatje kan aanbieden voor reparatie? in de buurt van amsterdam of gouda graag

Op 13 april 2021 09:44:30 schreef smd:
Je kan evt opsturen??

dat kan ook....
liever wel naar een bedrijf/iemand die ervaring heeft met zn printplaatje.... ken jij z'n bedrijf/iemand?

Niets ontvangen tot op heden...

Ik heb de mail nog een keer gestuurd.
Mocht deze niet aankomen mail mij dan op

Rastace
@

Xs4all
.
NL