Op 11 april 2021 20:32:47 schreef Arco:
Met een simpele MC33063 kun je al een CC/CV voeding maken.
Die *kun* je als Li-Ion lader gebruiken, maar hij voldoet niet geheel aan de eisen van een Li-Ion lader. (afbouw laadstroom moet volgens een bepaalde curve)
Gij praat peop.
Als de "max spanning" bereikt is, dan moet de lader die spanning vasthouden en bepaalt de lithium accu wat de stroom wordt.
Dit is een exponentiele afbouw.
Je hebt gelijk, officieel staat er dat je moet stoppen met laden als er nog maar 5- of 10% van de originele stroom loopt. Dit heeft twee oorzaken. Enerzijds, maakt het 't testen veel makkelijker/sneller: De laad procedure heeft een gedefinieerd einde. Anders kan je net nog een procentje extra capaciteit er uit persen door nog door te blijven laden.
Anderzijds, als je pack een cel heeft met lichte zelfontlading, dan zou je die ontladingsstroom maar blijven en blijven aanleveren. Zeker als je geen Balancerende BMS hebt ben je dan de lul.
Dus niet stoppen met laden: Als je het helemaal goed wil doen en bijvoorbeeld als je toch een CPU aan boord hebt dan kan je het natuurlijk makkelijk implementeren.
Gewoon zelf van de lader halen als ie vol is, heeft geen ernstige gevolgen. Het is beter om hem niet maanden achtereen ('in de winter neem ik de trein') op de lader te laten staan.
Dat is zowiezo een idee: Voor lithium cellen is het 4.0 - 4.2V bereik het stuk waar ze een beetje van slijten. Als je halve dagen werkt en iedere dag om 7:30 hem van de lader haalt, om 8:00 op je werk, om 12:00 weer naar huis en om 12:30 weer op de lader, dan spendeert dat ding dus bijna 20 uur per dag "geladen op 4.2V". Dan is je accu na een jaar of 5 versleten.
Als je het dan een weekje aanziet en merkt dat je vijf keer op een lading heen en terug kan, dan kan je hem na bijvoorbeeld 4x gewoon aan de lader hangen. En eventueel voor de nacht van de lader halen. Dan is ie maar 1/4e van de tijd van eerst "helemaal geladen" en zal je levensduur niet langer door het "geladen zijn" bepaald worden. (in theorie 20 jaar, maar voor die tijd slijten ze aan wat anders).
Het allermooiste zou natuurlijk zijn als je ipv na de rit je hem pas oplaad VOOR de rit. Nu heb ik het er echt niet voor over om om 02:00 op te staan om even dat ding op de lader te gaan doen, zodat ie om 7:30 opgeladen is... Maar als je de middagen zou werken zou het kunnen om hem dus 's ochtends te laden.
Maar goed. Daar moet je je niet te druk over maken. Als je alles perfect doet, dan haal je misschien 8 jaar uit de accu en anders maar 5. Niet de moeite waard om dan tig keer om 02:00 de wekker te zetten.
Edit: Over die ebay lader: Dat zou wel eens een "lader" kunnen zijn die ook afschakelt. Anderzijds, dat CPUtje om dat te doen zouden ze ook wel eens wegebezuinigd kunnen hebben. Overweeg dat C/2 laden (15A) voor de cellen weer "zwaarder" is dan C/3 laden (10A). Dus kost je weer levensduur.