Veiligheid oude hanglamp (TL-lamp) 2-draads

Hangt ook van je handen af. Ik heb eens een monteur meegemaakt die een krachtstopcontact onder spanning monteerde. Ik stond er bij en keek er naar hoe zijn ene hand tegen alle drie de fasen tegelijk lag. Die man had zoveel eelt op zijn handen dat hij er niks van voelde.

EricP

mét CE

En vergeet niet: de temperatuur. Enige transpiratie 'helpt' ook om beter contact te maken.

Als ik in een machinekamer bij 40, 50 graden met 24V bezig ben, dan voel je zelfs die. Minimaal, maar je voelt het wel...

Voor wat betreft die lamp: andere tijden. Ik heb nog een 'klassieke' bureaulamp. Volledig metaal. Metalen fitting. Oorspronkelijk tweeling snoer. Tsja, zo werkte dat in de 50-er, 60-er jaren. Toen was dat 'veilig'.

Het gevaar anno 2021 bestaat er meer uit dat 'alles' geaard moet zijn. Dus datgene wat niet geaard is heet dan opeens 'gevaarlijk' want daar krijg je een rotklap van. Als er in een ruimte niks geaard zou zijn, dan heb je in 99 van de 100 ruimten ook geen probleem...

maartenbakker

Golden Member

In de ruimte uit mijn vorige bericht zijn alleen de centrale verwarming en de kabeltelevisiekabel geaard. En dan niet op hetzelfde potentiaal, heb ik helaas wel eens uitgevonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 12 april 2021 20:08:37 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 12 april 2021 13:12:36 schreef meander:
[...]

Je vergeet dat je te maken hebt met wisselspanning. Capacitieve koppeling is dan een ding. De meeste schoenen geleiden niet, toch kan je een goede schok krijgen.

Dat geloof je toch zelf niet?
Dat je een goede schok krijgt van een 10-tal µA? Dat voel je niet eens.

Arco

Special Member

Enige wat je krijgt is een 'bibberig' gevoel (alsof je vinger over een ribbelig oppervlak gaat) door de wisselspanning, stroom is nihil.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie wel allemaal. Ik ben er wat wijzer mee geworden.
Ik heb hier even een foto gepost van een trekpendel voor degenen die niet weten wat het is.