2 audio bronnen naar 1 paar luidsprekers?

Hallo allemaal,

Heb me al suf gegooled (en ja, de forum zoekfunctie gebruikt ;) ), maar ik kom er niet helemaal uit.

In m'n oldtimer zit een AM/FM radio die 2 luidsprekers voedt. Nu wil ik er een losse 8-track speler bij hebben, die dezelfde luidsprekers moet voeden. Nooit tegelijkertijd uiteraard. 8-track heeft eigen versterker, gaat dus niet via die al aanwezige radio.

Ik zat te denken aan een flipschakelaar, of desnoods een draaiknop op een kastje, om de bron te kunnen selecteren (radio of 8-track).

Heeft iemand hier tips/suggesties?

Bedankt.

Dennis

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het makkelijkste en veiligste zou denk ik zijn: een vierpolige omschakelaar. Die heeft twaalf contacten: 4 moedercontacten (voor L en R van de speakers, ieder twee draden), 4 dochtercontacten aan de ene kant (voor de radio) en 4 aan de andere kant (voor de 8-track).

Hier is een voorbeeld van zo'n schakelaar:
https://www.reichelt.nl/nl/nl/tuimelschakelaar-6a-125-vac-4x-aan-aan-m…

(Soms is het mogelijk met minder contacten te schakelen, als je precies weet hoe alles in de radio en speler zit, maar ik zou niet moeilijk doen en gewoon alle draden schakelen met bovenstaande schakelaar.)

e: Het niet gebruikte apparaat 'ziet' dus geen luidsprekers. Dat kan geen kwaad; een autoradio gaat niet kapot omdat er geen speakers aan hangen. Maar voor het nette laat je een apparaat natuurlijk niet op z'n hardst spelen en dan naar het andere omschakelen. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 12 april 2021 17:04:28 (18%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Je kunt op dezelfde wijze ook een 4xom relais gebruiken i.p.v. een schakelaar.
Spoel van het relais knoop je dan aan de spanningsuitgang van de radio. (meeste hebben een geschakelde voedingsdraad uit voor versterker en/of antenne)
Dan gaat alles automagisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad! Dat had ik in m'n eerste autootje. In de autoradio was zóveel plek, dat daar het relais nog bij in kon. Stond de autoradio uit, dan werden de luidsprekers naar m'n tweemeter-setje geschakeld.
Ha, dat is een leuke herinnering.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de tips! Nog een tip welk relais specifiek geschikt zou zijn? Elektrotechniek is nooit m'n sterkste kant geweest. Met zo'n schakelaar zou ik nog wel uitkomen, maar met een relais vind ik al lastiger. Alhoewel me dat wel een hele mooie oplossing lijkt.

Gr.
Dennis

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet niet of een 4x om-relais wel gemakkelijk te koop is. Dat zou immers 14 aansluitingen hebben (12, plus 2 voor de bekrachtigingsspoel).
Maar je kunt ook twéé relais van elk 2x om nemen en die met dezelfde spanning aansturen.

Bijna elk relais is geschikt, zolang je het kwijt kunt en de spoelspanning klopt (in jouw geval 12 V, denk ik).
Deze van Conrad is leuk (twee stuks nodig), kun je gewoon de draden onder schroefjes vastzetten:
https://www.conrad.nl/p/relaisprintplaat-gevuld-1-stuks-tru-components…

(e: ik zie net dat de foto daar een beetje verwarrend is, want op de print staat voor de schakelspanning '4..30V'. Maar dat komt alleen doordat je deze print met verschillende relais kunt gebruiken. Dít bestelnummer bevat een 12V-relais, en de schakelspanning moet dus ook ca. 12 V zijn.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wederom bedankt voor de tips.

Zou deze ook geschikt zijn?
https://www.conrad.nl/p/finder-553490120040-steekrelais-12-vdc-7-a-4x-…

Ik moet sowieso e.e.a. bij Conrad bestellen, dan zou 'ie namelijk meteen mee kunnen.

Arco

Special Member

Dat kan, die moet je wel solderen (of een voet erbij bestellen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Blijkbaar toch gangbaarder dan ik dacht! Des te beter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Relais met 4 wisselcontacten zijn inderdaad niet zeldzaam. Op het werk gebruikten we veel Smitt D-relais. Die zijn wel een duurdere categorie dan die van Finder, maar bij ons was betrouwbaarheid belangrijk. Moesten 100 miljoen schakelingen halen en dat deden ze ook. Worden ook veel gebruikt in treinen van NS.