Filter uit Zenders 2

Ha rob007,

Dat is een goed bandfilter en relatief makkelijk te bouwen :D
Ik heb mijn wikkeldraad gevonden voor de C-trimmer moet ik ook even kijken tot 100 pF zal teflon worden.

Het filter wat ik heb laten zien is 15 min werk daar gebruik ik een saffier trimmer !

Ik heb verleden week een FM-bandfilter gebouwd

dit voor een ander draadje die persoon had een vraag over een klein meetzendertje van ELV om radio's te repareren.
Nu heb een redelijke signaal generator maar die kan wel 100 kHz zwaai aan maar heeft een laagfrequente bandbreedte van 20 kHz dus dat gaat niet....
En liever heeft hij een ingebouwde stereo coder.
Dus ben ik van plan om een stereo coder te ontwikkelen/bouwen en een exiter voor fm modulatie ( misschien wel met een BF900 ;) )
Met A.G.C. en stappen verzwakker en dus een uitgangsfilter..... dit filter loopt van 87 MHz tot 108 MHz binnen 0,2 dB met een reflectie demping van >18 dB.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 7 april 2021 18:03:14 schreef rob007:
Ik kan mij herinneren dat ik een TV zendertje maakte daar waren de spoelen van Zwart VD draad!

Schakeldraad 1.5mm2? Ik gebruikte verzilverd draad voor dat soort toepassingen. Minder skineffect. Maar dat zal voor een zender minder belangrijk zijn dan voor een front-end in een tuner.

Ha RAAF12,

Dat is net zo belangrijk zo niet nog belangrijker denk aan de warmte behorende bij het verlies.
Het zelfde geldt voor de condensatoren in een resonantie kring als die weg lopen krijg je een Een selffulfilling prophecy naar mislukking 8)7 ik kan hier zelf verzilveren dan is koper een goede basis.
In het verleden heb ik kanaalfilters ontwikkeld van 25 mm2 voor 4 kW FM zenders :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Je doet het er gewoon om HE Henk!!! Je zit me gewoon . . . . .
Ik zit hier nu te kwijlen :9~ heb je nou je zin! ( LOL ) ( MAAR wel een mooi plaatje! )
Je moet je bedenken dat met die VD draad das 40 Jaar geleden!
Het was dat schema uit de RB een Josty KIT oscillator met buffer en eindtrap
Gloof 2N2219A – 2N3866 en….2N3553??? kan dat? Kweet het niet meer zeker.
HOOWww en dat het bij mij wat lang duurt is omdat ik meerdere dingen tegelijk doe,
Heb ook nog de vrouw die allerlei klusjes verzint.
( vandaag of morgen vermoord ik ze, krijg ik er ook nog eens geld van de verzekering als ik het goed doe! ) ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dit is geenszins de bedoeling want waar ik nu mee meet is een tracking generator en spectrum analyzr als ik nu mijn vector analyzer ( VNA ) zou laten zie tja dat is overdreven :+
Waarom laat ik de meting zien nou dit is de praktijk en dat kan nog al afwijken van de simulatie.
Maar ik heb al twee keer gevraagd of je wel een scoopje bezit :?

Je spoelen met installatie draad dat is uiteindelijk ook gewoon koperdraad op zich niets mis mee alleen de isolatie is te dik..... als je spoelen wikkelt moet de isolatie zo dun als mogelijk zijn dit voor de capaciteit tussen de windingen !
Je kunt het wel gebruiken maar dan moet je er mee rekenen dus je er van bewust zijn dat er een diëlektricum tussen zit....

Ik heb in het verleden in mijn bedrijf zo'n 2000 spoelen gemeten met de component analyzer van HP tot 1200 MHz.
Dit zijn wel te verstaan 2000 verschillende koper zilver dik lang kort dun deze heb ik gecategoriseerd in stappen van 5 nH.
Dit zijn voor de goede orde geen theoretisch waarden maar de echte praktijk !
De keuze dik/kort of dun/lang heeft betrekking op de best mogelijk ( S.R.F. ) eigen resonantie frequentie.
Misschien wel handig voor de amateur/professional om dit op CO te zetten...

Nou ben ik ook met een aantal zaken tegelijk bezig soms wacht ik op componenten of weet ik het even niet meer 8)7
Zo ga ik morgen eerst een diode kopje maken redelijk hoog Ω om in de tuner FT930 aan de filters te meten.

PS: Daar heb ik geen menig over maar je kan heel veel hobbyen dus ik weet wel zeker dat het geen klagen is aan jou kant ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
PS: ….
Inderdaad ik heb geen recht tot klagen wat dat betreft!
Dat zwarte VD draad daar haal ik altijd het isolatie van af hoor,
Behalve bij dat zelf gebrouwen dipmetertje omdat het juist fijn is dan kun je die spoel –
Zomaar overal in proppen zonder contact/sluiting te maken!

Maar ik heb al twee keer gevraagd of je wel een scoopje bezit :?

Sorry Henk ja ik heb er twee maar ze zijn dacht ik niet alle twee 100%
een zal ik even moeten kijken 1 OF tie het nog doet en 2 tot hoeveel MHz
maar dit is weer zo'n dingetje.... ik moet die scoop dan even uitgraven!

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat dacht ik ook wel ;) even kijken als je nu een scoopje heb tot 2 MHz dus een laagfrequent ding dan...... zou ik een mooie sweeper voor je hebben 1 MHz....1000 MHz met detector kopje 50 Ω
Omdat je scoop niet logaritmisch is heb je lineair maar zo'n 22 dB op beeld dus ik zal een log. converter in elkaar zetten dan heb je 60 dB
Niet te koop maar je mag hem voor onbeperkt tijd gebruiken laat maar weten !
Ik denk dat ik ook nog wel een reflectie brugje heb kan je gelijk ook je antennes meten Ha..Ha.. ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

( vandaag of morgen vermoord ik ze, krijg ik er ook nog eens geld van de verzekering als ik het goed doe! )

Omdat ik weet dat je het toch niet meent durf ik je wel een leestip te geven, het boek :
"Woensdag gehaktdag"
door Richard Klinkhamer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo bprosman,
Ik denk je komt met tips hoe ik het beste kan aanpakken en de centjes kan opstrijken? LOL
Ik heb me even verdiept in de leestip/boektip maar neem mij niet kwalijk ga ik niet lezen!
Ik heb al de grootste moeite om hier de teksten te lezen laat staan een boek, Desalniettemin bedankt!
En Hallo Henk, klink erg aantrekkelijk!
MAAR zal ik toch eerst eens moeten kijken of die scoop nog voldoet aan de nodige eisen.
De een is een Phillips PM3305 (35MHz) en de ander een Tectronix 2235A (100MHz)
Ik ben heel eerlijk ik heb op die Phillips de uitgang van 6MHz oscillatortjes bekeken,
En voor de rest wist ik er niet echt mee om te gaan.
En die Tectronix heeft in een duistere hoek gestaan maar weet ook nog even niet of die het nog wel doet.
Die Phillips heeft kuren wel niet werken.
Ik zal dus die Tectronix hoop ik dit wekend opzetten en kijken wat die wil doen.
.
MAAR je weet misschien inmiddels wel dat ik altijd bang ben om te storen,
Ik wil geen grote vermogens en ben dus PRO filters.
.
Tot zo ver eventjes want moet deze keer vroeg er in om vroeg er uit te kunnen.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

PS: Daar heb ik geen menig over maar je kan heel veel hobbyen dus ik weet wel zeker dat het geen klagen is aan jou kant ;)

Kan het niet zo zijn dat ik wel veel hobby’s heb, maar meer nog veel te weinig vrijetijd? LOL

Krijg even niet de tijd om de dingen te doen die ik zou doen,
Ben even de hele dag Opa aan het zijn!
Daarbij bezig geweest om de nieuwe NAS weer te laten draaien,
En of de duivel er mee speelt herkende na wat gegoochel met harde schijven
Mijn eigen PC mijn schijf niet meer!!!???
Gelukkig was mijn oudste zoon hier bij mij thuis die een flink stuk slimmer is dan ik,
En dus….. we zijn er weer!
MAAR ben nog even bezet, ben nog even Opa aan het spelen!
Hoop later iets met filters te kunnen doen!
( De hobby Opa spelen gaat VOORRrr natuurlijk! )
.
En dan nog wat anders:
Ben nu trouwens ook bezig om hoe langer hoe meer ook af en toe te kunnen hobbyen op mijn werk!
Ik bedoel iedereen werkt tegenwoordig thuis omdat het veiliger zou zijn,
Ik daarentegen krijg geen gevarengeld maar moet wel komen opdagen!
Moet toch een beetje gecompenseerd worden vind ik hoor,…..toch? :+

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Elektron, Henk wat een mooi bandfilter daar.
Een prachtige doorlaat karakteristiek op 98MHz.

Een ander filter wat zeer goed de harmonischen en alle andere frequenties buiten de doorlaat sterkt dempt is een 5e orde "eleptisch banddoorlaat filter".
Het voordeel ervan is dat het zo steil filter is, het nadeel is dat de componenten precies moeten kloppen met dat wat in het ontwerp is berekend.

Door echter uit te gaan van "standaard waarden" voor de condensators wordt dit al iets makkelijker.

Zo wordt:
C1 = 10pF
C2 = 27pF
C3 = 68pF
C4 = 6,8pF
C5 = 12pF
C6 = 22pF
C7 = 12pF

Door de resonantie frequentie te berekenen van de oorspronkelijke waarden uit het ontwerp en deze toepassen op de waarden hierboven, wordt de waarde van de spoelen aangepast op die van de condensators afgeronde standaard waarden.
Het programma doet dat zelf al voor je, zodat je helemaal niets hoeft "om te rekenen".

Het blijft echter moeilijk om de waarden van iedere spoel exact te laten kloppen met die van het ontwerp berekende waarden.

Buiten de doorlaatband van 80 tot 110MHz is de demping 50dB!

De demping met de herberekende "standaard componenten waarden".
Hier is de rimpel binnen de doorlaatband duidelijk te zien.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Toch nog even kunnen…
Niet 100% maar het lijkt er een beetje op!
Ik deed voor de LOL even kijken wat ie met het signaal van de dipmeter deed,
Denk wat staat die C ver uit elkaar? Blijkt dat de spoel voor 200zovelMHz er in zat.
Moet het even nog wat meer testen! Maar denk laat zien wat we nu weer gebrouwen hebben.

Tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat ziet er op zich netjes uit ben benieuwd wat de doorlaat zal zijn..... ik kan het al wel inschatten.
Ik denk dat ik morgen die van mij gereed heb !

Even voor @Martin V, zo'n Cauer filter is in de praktijk bijna niet uitvoerbaar.
Ik heb er diversen ontworpen en uiteraard moeten bouwen maar bloed zweet en tranen :(
Het is heel erg moeilijk om de parasitaire eigenschappen te controleren.
Ik zou bijna willen zeggen nooit aan gaan beginnen dan kan je nog beter een helical resonator of coaxiale ontwerpen......

Het filter voor dat meetzendertje is een 7 kringsfilter ik heb er nu een richtkoppler met detector bij zitten voor de automatisch versterkingsregeling.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Iedere keer wanneer ik dat filter zie, niet dat mooie bandpass filter, maar uit de link waar deze discussie mee begon, wil ik melden dat een aftakking op een spoel al inductief is vanwege de niet-oneindige koppelfactor. En daar komt nog een extra zelfinductie bij in dit ontwerp.

Die kun je uitstemmen met een serie-C. En dan is op de afgestemde frequentie de ingangs (en uitgangs-) impedantie reëel.

Zo bij voorbeeld.

Frederick E. Terman

Honourable Member

(sri, dubbel)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 11 april 2021 13:04:58 (98%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

In het begin van de thread heb ik de koppelfactor al genoemd; die is in het eerste filter 0,18. In dat filter is de spoel tussen tap en massa ongeveer 42 nH, tussen tap en top 580 nH, en M dus ca. 28 nH. In- en uitgangsspoel zijn ca. 113 nH.
De parasitaire capaciteiten van de centrale spoelen (ca. 0,8 pF van tap naar massa en toevallig ook van tap naar top) worden geabsorbeerd in de afstemming en zijn dus onbelangrijk. Die van de in- en uitgangsspoeltjes zal ca. 0,4 pF zijn.
Voor de andere filters kun je op dezelfde manier de waarden berekenen.

Als je het filter belast met 50 ohm en afstemt, vind je aan de ingang ook 50 ohm. Als je het narekent, merk je dat dan de centrale kring iets capacitief is; het totaal is in afstemming (grafiek hieronder, rechts).
Voor de aanpassing zijn extra condensatoren dus niet nodig, en ze leveren ook geen extra onderdrukking van de hogere harmonischen op.

De reden dat die in- en uitgangsspoeltjes erin zitten, is - behalve voor de betere onderdrukking in het hoog - ook om de bandbreedte over het hele frequentiebereik relatief constant te houden. Zonder die spoeltjes zou de Q aan de lage kant veel hoger zijn dan aan de hoge kant (grafiek, links).

Ik had al vermeld dat het filter gewoon overgenomen is uit Ham Radio sept. 1969 (is te googelen). Dat artikel beschrijft ook het doel van de filters, ze zijn oorspronkelijk o.a. bedoeld als meetinstrument om, samen met een diodedetector, frequenties te vinden en te meten. Er is over de filters redelijk goed nagedacht, maar dat is in het boek van Bron weggelaten.

(klik = groter)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: Dank voor extra inzicht. Mijn intuitie zat op een verkeerd spoor deze keer.

Ha Brightnoise,

Ben je ook zo,n afstembaar filtertje aan het bouwen :?
Ik had hem vandaag af willen maken maar geen trimmer te vinden ja wel trimmers maar niet de waarde voor het middelste filter de hoge heb ik al laten zien op 1296 MHz......
Doosje heb ik en spoeltjes ook

Dit is een proefje

Het basis materiaal is het zelfde als van @rob007 1,5 mm2 koper is aan de linker kant goed te zien de rest is verzilverd :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bert jan

Special Member

Gelukkig vroeger veel gestruind op radiomarkten e.d.. :)

Hier wat proefjes gedaan met een meetzender 5 mW op 83 Mhz.. Het klopt dat de 2e harmonische zo'n 45 db verzwakt wordt. De demping is wel zo'n 1,5 db per filter. Dat ligt aan de positie van de aftakking.
Het 1e filter werkt met 100 pf, de kleine met 50 pf, heeft grotere spoelen , maar +_ hetzelfde bereik van 48 tot 170 Mhz.

Met 1 filter van 9+45dB (op 166 Mhz, geen foto) naar S9

Met 2e filter van S9 naar S3..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé leuk, dat komt dus goed overeen met de grafiek. Daar had ik ook 44 dB verschil tussen top en 2e harmonische.
Het is altijd prettig als de praktijk zich een beetje aan de theorie wil houden. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Omdat ik inderdaad geen meetspul heb heb ik hem afgesteld met/op een zender,
De condensator zou rond de 80pF maximaal zijn en hij staat rond het midden 45..50pF
Kun je die diameter van de spoelen ook kleiner maken? ( het hele filter kleiner maken? )
En ik heb het nu erg groot gemaakt, en net zoals Bert Jan zit het in grote doosjes/koekblik
.
Ik heb nog niet dat andere filter gemaakt, deze:
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/rf_low_pass_filter.htm
Of deze:
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=803
Die laatste is met 1MM draad en zou wel makkelijk zijn als die zou voldoen,
Iemand die daar iets over kan zeggen? ( voldoet 1MM ook? )
Maar dit filter word het volgende wat ik ga maken, graag nu het nog kan tips?
Op de foto bij Henk dat twee spoeltjes uit een stuk draad heb ik ook gedan met dat grote filter –
Ik wil dit ook gaan doen met het filter van hier boven, dus spoel dan 20MM spoel 20MM….
Spoelen in dezelfde richting wikkelen? Of……
Uiteraard na wikkelen haaks van elkaar weg gebogen!
.

Het basis materiaal is het zelfde als van @rob007 1,5 mm2 koper is aan de linker kant goed te zien de rest is verzilverd :)

zelf verzilverd?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Je kan in principe alles wijzigen alleen dan worden de eigenschappen ook anders dat zal duidelijk zijn :D
De draad dikte kan je zonder meer wijzigen dan veranderd er niets aan de inductie alleen de parasitaire eigenschappen......

Je wil alles met 1 mm uitvoeren dat is prima.
Maar het filter is toch niet zo groot :? wat ik laat zien is een proefje vandaar het stukje koper je moet alleen de lengte van de spoel nemen jij heb in jou uitvoering de aansluitdraden iets te lang voor het mooie !

Ik heb vandaag nog even naar een trimmer gezocht maar dat wordt moeilijk ik heb trimmers genoeg van Erie mil. spec. 1,3.....18,6 pF porselein huisje soldeerlippen net als op de foto van @Bert jan maar tja de capaciteit is niet voldoende :(
En het hoge filter heb ik al gemaakt 900....2000 MHz dat kwam zo uit met de trimmer !

Ik gebruik het zelfde zwart geïsoleerde VD installatiedraad alleen ik verzilver.... :) ik verzilver ook mijn printen.

Voor jou andere draadje van de buffer ik ben vandaag nog wel aan het rekenen geslagen om de versterker te ontwerpen.
Deze heeft een bandbreedte van 76.....113 MHz Pmax 10 mW over 50/75 Ω met een zeer goede uitgangsreflectie demping.
Maar daar over meer op je buffer draadje......

Ik zal vanavond een foto posten van de sweeper ;)
Eerst wat eten zien te maken :)
Hierbij de sweeper van Telonic,

half 19" mooi klein doosje ik weet niet welke markers er in zitten maar dat komt goed.
Detector kopje er bij en een log. versterkertje.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hier even een soortgelijk filter voor de 2mtr, is natuurlijk makkelijk aan te passen voor een andere frequentie;

2m_Filter_fÌr_SDR_und_andere_EmpfÀnger.pdf

Ik gebruik het zelfde zwart geïsoleerde VD installatiedraad alleen ik verzilver.... :) ik verzilver ook mijn printen.

Dat is interessant Henk, kun je daar iets meer over vertellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Je zal het gloeiende gloeiende gloeiende……… niet geloven! :X
Ik die Tectronix 2235A boven water gehaald stekkertje er in en een beetje er mee proberen te klooien,
Hoor ik op gegeven moment een boel gesis!!! die Tectronix snel uit gezet stekker er uit getrokken.
Jahaaa natuurlijk, rook er uit en stinken dat ding! Nu ik dit schrijf ruik ik hem nog!
Nu nog een scoop over de Phillips PM3305 maar deze is ook niet 100%
Ga nog even de deur open doen en ff luchten want………… :r
.
Henk wat voor trimmer zoek je dan, heb ik hem?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha Martin V,

Dat is ook een oplossing maar niet gemakkelijk afstembaar !
Ik heb nog even gekeken voor de trimmer maar daar kan ik niet bij ik heb nog wel een filter gereed..... die was voor het draadje van @EgbertG iets omhoog gemodificeerd naar 190...375 MHz.

Dit filter heeft een scherper skirt en een reflectie demping over de band stukken beter als de gecompenseerde resonantie autotransformator ook de band breedte is beter constant.......

Afstembaar bandfilter op 200 MHz.

Afstembaar bandfilter op 200 MHz veraf selectiviteit.

Afstembaar bandfilter op 400 MHz.

Afstembaar bandfilter op 400 MHz veraf selectiviteit.

Je kunt naarmate de frequentie hoger wordt mooi de spur respons zien door de parasitaire eigenschappen van componenten en de beïnvloeding van de behuizing !
Maar ik denk al met al een redelijk filtertje..... voor afstembaar :P

Ik ga het genoemde filter de B versie ( 50.....185 MHz ) nog wel maken maar dan met SMD componenten die condensator heb ik wel.....
Dan wordt die gelijk zo groot als een lucifer doosje ;)

Terwijl ik dit schrijf lees ik een berichtje van @rob007 geen paniek is het netfilter :(
Die condensator tja 100 pF en die heb ik wel maar niet voor handen en die ik heb zijn niet geschikt voor het bevestigen van de draad dikte!
Geen punt ik denk dat ik de experimenten afrond mooi geweest ik maak nog de SMD versie :P

Gelijk naar @Martin V dat is Zilvercyanide dit is het zilverzout van blauwzuur is voor particulieren niet te verkrijgen.
Is goed mee te werken maar strikt de voorzorg maatregelen in acht nemen ! :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.