Gedeelde groep meterkast NEN 1010 vraag

Allen,
ik heb een vraag wat aangaande de NEN1010 norm inzake de installatie in de meterkast.
Mag je een groep (enkel of meerfasig) voor meerdere doeleinden gebruiken door een een vermogenschakelaar (wissel) tussen te zetten (voor of na de groep)?

Bijvoorbeeld: in de winter is de groep te gebruiken voor de sauna en in de zomer voor de airco?
Dus ipv twee aparte groepen te maken, dit op 1 groep uitvoeren middels een vermogenswisselschakelaar. Mag dat volgens de norm?
(elke jaar de kabel omschroeven is ook zo iets)
groet,
Bertus

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Na de beveiliging omschakelen mag, daar is niets mis mee.

Maar waarom je deze vreemde toestand uithaalt is me een raadsel

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit mag gewoon. Gebeurt ook b.v. bij wasmachinegroepen. Daarvoor bestaan zelfs speciale schakelaars waarmee je kunt kiezen tussen de wasmachine en de droger.

Op 14 april 2021 10:20:02 schreef Toeternietoe:

Maar waarom je deze vreemde toestand uithaalt is me een raadsel

Wellicht een groep te weinig in de meterkast.
Niet zo dramatisch doen hoor.

ja, groepen te weinig. anders moet ik de hoofdaansluiting gaan verzwaren. best duur grapje.
dank voor de antwoorden, ik had zelf ook al geen bezwaren voor na de groep

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt toch beide apparaten aansluiten? En er maar 1 tegelijk gebruiken.
Moet toch niet zo moeilijk zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 april 2021 14:02:22 schreef BertusK:
ja, groepen te weinig. anders moet ik de hoofdaansluiting gaan verzwaren. best duur grapje.
...

De hoeveelheid groepen maakt niks uit voor de waarde van de hoofdaansluiting.
De hoeveelheid apparatuur (en het totaalvermogen daarvan) wat tegelijk aan staat maakt wél uit.

Beste optie:
Extra groep of eventueel een aardlekautomaat (let op max 4 automaten achter één aardlekschakelaar!), indien de groepenkast vol zit kan deze ook in een klein kastje naast de groepenkast

Mindere optie:
Sauna en airco op dezelfde groep. De kans bestaat dat beide tegelijk aan gezet worden, indien het vermogen op dat moment te hoog is gaat de zekering er uit.

Indien je toch in de voeding wilt schakelen tussen de verbruikers zou ik een stroomrelais toepassen (airco aan = sauna zonder stroom)
https://www.elektramat.nl/eltako-stroomrelais-0-1-32a-250v-ar12dx-230v… (vergeet niet een contactor mee te bestellen)
Een airco vindt het namelijk niet zo fijn als de voeding vaker in en uitgeschakeld wordt.

ik kom bij keuringen vaker tegen dat op 1x 35A max 12 groepen mogen. in de praktijk kom je dat aantal al weinig tegen op 1x25/35A

waar rook was, werkt nu iets niet meer