Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 13 april 2021 11:03:53 schreef deKees:
@EASTWOOD LABS

Ze bestaan blijkbaar wel:
http://www.smdtactileswitch.com/supplier-274602-normally-closed-tactil…

ik zie wat meer idd maar allemaal fabrieken met min 1-3k kopen das een hoop knopjes....

Arco

Special Member

Die NC schakelaar zie je best vaker, maar niet dat rare ronde model. Kan een ander model ook?
(is het een 6x6 of 12x12 footprint?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Weet iemand het verschil tussen de BFL177 en BLF177R ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Heb je al gecontroleerd of de pinout spiegelbeeldig is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 13 april 2021 13:45:14 schreef fred101:
Weet iemand het verschil tussen de BFL177 en BLF177R ?
[bijlage]

Bij press-fit metal can diodes betekende die R dat de kathode en anode Reverse aan de behuizing zaten. Maar dit is geen diode en misschien weten ze er hier meer van.
https://community.nxp.com/ Overigens ook een leuke site als je designer bent!

Arco

Special Member

Ik dacht ook reverse pinout (is het meestal), maar dat zou weinig zinvol zijn met deze behuizing: je kunt 'm eenvoudig andersom monteren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem
RAAF12

Golden Member

Het is een suffix, zie de foto van @fred. edit hieronder @intake gaf het goede antwoord.....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 14 april 2021 17:32:47 (13%)

harry64

Golden Member

Op 13 april 2021 13:45:14 schreef fred101:
Weet iemand het verschil tussen de BFL177 en BLF177R ?
[bijlage]

Wegens gepaird zijn, de Vgs group indication van 3.6 - 3.7 V(olt)?
Op pagina 4 van https://www.ampleon.com/documents/data-sheet/BLF177_N.pdf

Wat raar! Als ze in de fabriek een VGS meten van 3.60 volt, dan moeten ze kiezen of ze hem Q of R noemen. Er is geen tolerantie voor een verandering van die waarde doordat ie veroudert of zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dat is nogal een grote hoeveelheid bins!

Vandaar zo'n ongebruikelijke betekenis voor de letter R.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 14 april 2021 21:13:31 schreef rew:
Wat raar! Als ze in de fabriek een VGS meten van 3.60 volt, dan moeten ze kiezen of ze hem Q of R noemen. Er is geen tolerantie voor een verandering van die waarde doordat ie veroudert of zo.

Ik vermoed, op basis van m'n ervaring met IRF510 mosfets in lineair pushpull, dat een klein verschil in die Vgs nogal veel afwijking in de (stroom) versterking kan hebben.

De IRF's werken i.i.g. een stuk beter en rendabeler als die binnen een paar mA aan bias gelijk zijn. En er kunnen behoorlijke afwijkingen tot enkele ampere per mosfet op een zelfde Vgs voorkomen.

Van de twintig die ik heb zijn er i.i.g maar zes paartjes die dicht bij elkaar liggen met een Vgs van 4.2 volt.

Voordat ik pairs ging uitmeten zat er weer veel verschil in de Vgs om per mosfet aan 100 mA biasstroom te komen. En er was dus ook een behoorlijk verschil in versterking per mosfet, waardoor ik in eerste instantie moest kiezen tussen dbM's verschil van versterkingsfactor of een verschil van 100 op de ene en 200 mA op de andere mosfet om die dbM's enigszins bij elkaar in de buurt te krijgen.

Het resulteerde i.i.g. ten alle tijden in een groot verschil in warmteontwikkeling per mosfet.

Ik ben op zoek naar een 'betrouwbare' digitale paneelmeter. Zowel een volt als een amperemeter. Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

De eis is dat ie 0 tot -19v kan meten met 0,1v nauwkeurigheid.
De amperemeter moet 0 tot 99mA kunnen meten, met 0,1mA nauwkeurigheid. Dat zijn basic specificaties die iedere simpele multimeter al haalt.

Maar nu zit ik dus te kijken bij de elektroboeren, en het valt me vies tegen dat een los paneelmetertje van Velleman al meer kost dan een hele multimeter met dezelfde nauwkeurigheid. Iets als dit: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1180

Op ebay vind ik veel, maar ik heb erg slechte dingen gehoord over chinese paneelmetertjes.

Weet iemand een specifieke meter die echt te vertrouwen is, maar misschien ook wat goedkoper is dan een multimeter met veel meer functies? Ik overweeg 2 van die velleman meters, waarbij ik 1 over een shunt zet - Velleman vertrouw ik wel - maar dat tikt kwa kosten een beetje aan. Wellicht is die meter ook gewoon bij Ali/Ebay te vinden.

EDIT: toch nog deze gevonden: https://www.conrad.nl/p/joy-it-vm433-digitaal-inbouwmeetapparaat-18747…
Dacht even dat ie niet extern gevoed kon worden, maar deze lijkt aan de eisen te voldoen. Heeft iemand enig idee of ie z'n specs echt haalt?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Thevel

Golden Member

Blackdog heeft een paar jaar geleden een aantal paneelmetertjes getest.
Het is al even geleden maar misschien heb je er nog iets aan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138548#highlight=review+volt…

Anoniem

Laten we zeggen dat ik er met de neus boven boven heb gezeten..
Hier in Nijmegen ..maar er zijn er altijd die het beter weten..

Tidak Ada

Golden Member

SIFAM spanbandmeters vallen in die categorie.
Je kunt(kon?) ze bestellen met schaal naar eigen ontwerp. Kost een paar centjes, maar je hebt dan wat.
Indertijd geleverd door Rodelco en Delta gebruikt ze in haar voedingen. Er liggen er nog wat op Rosmalen (of een vervanger in het najaar als dat weer mogelijk is) te wachten.

Iig goedkoper dan Weston.

Oeps, Het moet digitaal zijn

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de dpm962 van de C, heb de voorloper de 952 meerdere van in gebruik. meeste al dik 10 jaar oud intussen. die ali metertjes en alles van onder 10 euro nekt veel te snel, of wijkt af, of staat steeds op 1 digit te wippen omdat de voeding wel zoo stabiel moet zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, er zijn erg veel slechte meters te krijgen. Meestal krijg je vanuit Europa nog wel redelijke waar, vaak nog wel gebaseerd op een ICL7107 of iets dergelijks, maar daar betaal je wel meer voor.

Op 14 april 2021 23:22:08 schreef Thevel:
Blackdog heeft een paar jaar geleden een aantal paneelmetertjes getest.
Het is al even geleden maar misschien heb je er nog iets aan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138548

Dat was wel een waardevol topic inderdaad! Op AliExpress weet je niet echt of je wat krijgt, soms is het wat, vaak niet. Vermoedelijk gebruiken die veel de A/D in goedkope microcontrollers met vrij agressieve oversampling, 'rolling average' en 'digit blanking' om enigszins acceptabele resultaten te krijgen. Daarom zijn die dingen vaak ook matig in de buurt van de 0V en alleen nauwkeurig in het midden van hun bereik.

Anderzijds zijn goede A/D converters tegenwoordig best goedkoop. Ik ben nog van plan om met een MCP3421 en een Digispark een goedkoop TM1637 display te proberen aan te sturen, maar ben daar nog niet echt samenhangend mee bezig geweest. Ik kan me niet voorstellen dat dit nog niet eerder is gedaan.

fred101

Golden Member

Op 14 april 2021 22:05:35 schreef maartenbakker:
Dat is nogal een grote hoeveelheid bins!

Vandaar zo'n ongebruikelijke betekenis voor de letter R.

Zover ik weet van andere RFs met deze mosfets is de binning letter de gene rechtsboven in de hoek. Bij deze 2 een K en een L.

Bij een andere RF zaten er alleen maar BLF177 mosfets in verdeeld over 3 bins en net als hier met een verfstip (zover ik weet ivm matching binnen die bins) Dat was een 6kW laser RF. De fabrikant zegt dat je alleen speciale gematchte mag gebruiken, een dealer in Engeland zegt dat het niks uitmaakt en ze er gewoon een willekeurige BLF177 induwen.

Het ding draait op iets van 40 MHz gemoduleerd. Ze zetten de laser steeds even aan en dat wordt in lengte gevarieerd (PWM) om het vermogen te regelen. Als hij aan staat dan is het bv een 20 uS burst van 40 MHz "burstjes". Een soort CW dus. Je zet de draaggolf langer of korter aan. Ik was benieuwd wat de gate drive doet ivm matchen want als dat vol open/vol dicht is dan maakt Vgs wat minder uit denk ik. (en er zitten 10 slag instelpots voor DC bias) We hebben getracht dat te meten met de Rigol scoop van de klant, maar dat was geen doen. Dat is een grote 6kW 40 MHz zender die daar zonder kast RF staat uit te braken. (anders kun je nergens bij) Zelfs mijn Agilent DMM en de Fluke van de klant raakte de weg kwijt. Heel interessant spul maar een ramp om aan te meten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 april 2021 23:43:19 schreef Tidak Ada:
SIFAM spanbandmeters vallen in die categorie.
Je kunt(kon?) ze bestellen met schaal naar eigen ontwerp. Kost een paar centjes, maar je hebt dan wat.
Indertijd geleverd door Rodelco en Delta gebruikt ze in haar voedingen. Er liggen er nog wat op Rosmalen (of een vervanger in het najaar als dat weer mogelijk is) te wachten.

Iig goedkoper dan Weston.

Oeps, Het moet digitaal zijn

Ja, liever digitaal ja. Analoog met dezelfde nauwkeurigheid mag ook, maar dat wordt waarschijnlijk een stuk duurder.

Overigens, gezien de kosten van twee goedepaneelmeters, ga ik voor deze toepassing waarschijnlijk toch mijn losse multimeters gebruiken met gemakkelijk in te prikken connectors. Of misschien alleen de roosterspanning als paneelmeter doen.

Het doel is overigens een simpel buizentestertje waarmee roosterspanning is in te stellen, en anodestroom is af te lezen. Om een goede karakteristiek te kunnen opmeten moet de boel vrij nauwkeurig zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 15 april 2021 12:10:33 schreef fred101:
Dat was een 6kW laser RF. De fabrikant zegt dat je alleen speciale gematchte mag gebruiken, een dealer in Engeland zegt dat het niks uitmaakt en ze er gewoon een willekeurige BLF177 induwen.

Ehh. Jij durft commercieel met je vingers aan die modules te zitten? Over 1 a 2 jaar gaat bedrijf X failliet en heeft bedrijf Y ineens HEEL sterk de behoefte aan iemand die de voedingen en RF modules kan repareren.... Moet ik jou eens polsen tegen de tijd dat het zo ver is?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik heb 2 laser voedingen gerepareerd, voor een 3 en een 6 kW RF. Die zijn niet zo lastig. Die RFs waren gaaf, helemaal "dead bug" gebouwd. Ik ben er niet bang van maar weer zonder schemas of minstens afregel info en met deze lastig te vinden onderdelen ben ik wel voorzichtig om te beslissen of ik het nog een keer doe. Maar als ze schemas hebben, geen probleem.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

OK. De club die nu nog leeft, zou die moeten hebben.... Maar ja, tegen de tijd dat de nood aan de man is, zijn ze op de fles. Dit gaat om jaren-tachtig... negentig technologie. Embedded DOS machine en zo. Dus zeker wel met printplaten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten