NAD 306 in protection mode

Ik heb van mijn vader een mooie NAD306 versterker gehad. Deze heeft echter een vervelend euvel, na aanzetten komt hij af en toe niet uit de Protection mode. Gisteren ik alle eico's in de voorversterker vervangen, er leken er 2 niet lekker te zijn. Dus na montage weer getest en alles werkte perfect. Maar vanochtend ging hij eerst weer niet aan, na een paar pogingen weer wel. Heel de dag muziek geluisterd zonder problemen. Maar vanavond zet ik hem weer aan...lampje gaat op groen, een harde plop uit de speakers en gaat weer in Protection mode. Visueel kan ik geen defecten ontdekken. Ik ben niet zo technisch dat ik snap wat er fout kan zijn...iemand een idee?

DC op de speaker outputs? Heb je al gemeten of hier DC spanning staat?

Semtexx

Golden Member

Op 15 april 2021 21:45:16 schreef Questionmarc Heel de dag muziek geluisterd zonder problemen. Maar vanavond zet ik hem weer aan...lampje gaat op groen, een harde plop uit de speakers en gaat weer in Protection mode. Visueel kan ik geen defecten ontdekken. Ik ben niet zo technisch dat ik snap wat er fout kan zijn...iemand een idee?

Die harde plop duidt op DC op de luidsprekeruitgang(en). De NAD 306 is een relatief ingewikkelde versterker en voor niet-technische mensen zonder meetapparatuur niet echt een goede versterker om het mee te leren.

Het meest gebruikelijke wat ik ken (heb er inmiddels ongeveer 3 gerepareerd) zijn losgeraakte solderingen of kleine elcos die door de warmte defect zijn geraakt. De NAD 306 wordt van zichzelf al redelijk warm wat de levensduur niet bevordert.

Meet voor het uitgangsrelais om te beginnen in welk kanaal de gelijkspanning optreedt, en probeer met een föhn of koudespray de fout wat nader te lokaliseren.

OK, hij wordt inderdaad erg heet. Vanavond wilde ik even gaan meten maar nu ging de protection eraf na ongeveer een minuut.
Kun je aangeven waar ik ik moet meten om deze DC spanning na te lopen? Moet dan de printplaat los?

Ik heb trouwens wel een oscilloscoop te leen, en een multimeter heb ik ook.

vergeten

Golden Member

Beter eerst eens de ruststroom meten, over R479 en R480 (andere kanaal) na 10 min opwarming. Die moet zijn 7mV ±1mV
Eventueel bijregelen maar niet meteen, het gaat om de NU gemeten waarde met de nog aanwezige fout.

Met de multimeter kan je na de ruststroommeting de DC spanning meten op de met geel aangegeven lijn. Daar moet een zo laag mogelijke DC spanning staan het liefst 0 volt.
Meten met de min aansluiting van je meter op een 0v plek van de voeding.
Bijv de min van C204 (10000µF) of de + van C206 is hetzelfde punt.(of op de BLK (zwarte draad) van de powertransformator.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vandaag even het een en ander gemeten. Op de punten die je aangeeft meet ik overal 0V. De printplaat is wel flink gebakken zeg aan de onderkant.
Ik ga de elco's vervangen, als dat niet werkt dan stop ik er mee, en ga ik voor een nieuwe. Dit is toch ook wel een energievreter, 40W in stand-by is niet misselijk.

Op 19 april 2021 22:04:58 schreef Questionmarc:
Vandaag even het een en ander gemeten. Op de punten die je aangeeft meet ik overal 0V. De printplaat is wel flink gebakken zeg aan de onderkant.
Ik ga de elco's vervangen, als dat niet werkt dan stop ik er mee, en ga ik voor een nieuwe. Dit is toch ook wel een energievreter, 40W in stand-by is niet misselijk.

Elco's vervangen is vaak een zinloze missie. Eerst uitzoeken wat de oorzaak is. Meet voor het LS relais of de spanning op de uitgang na korte tijd vrijwel nul volt is , (een paar mV), zoja dan is het zinnig om de schakeling voor de dc protectie te onderzoeken. De voorversterker zorgt vrijwel nooit voor dergelijke problemen, omdat die bijna nooit DC gekoppeld is met de eindtrap.

vergeten

Golden Member

0 volt is ideaal, maar stond je meter wel op de juiste (hoge)gevoeligheid? Ik heb een vaag gevoel dat er verkeerd gemeten is.
Het gaat namelijk om millivolts. En de ene meter is de andere niet welk merk en type is je meter?

De ruststroom is al 20 watt verbruik als hij 7 mA is, 40 watt in rust is wel fors, maar er zit toch een schakelaar op :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zal morgen nog eens meten met 200mV maar op 2V was het gewoon 0V. Het is een heel oud metertje hoor, nog van de PTT dus dan weet je het wel :-)
En die elco's moeten toch los om ze te meten, dan kun je ze net zo goed vervangen toch?

vergeten

Golden Member

Op 19 april 2021 22:30:59 schreef Questionmarc:
Ik zal morgen nog eens meten met 200mV maar op 2V was het gewoon 0V. Het is een heel oud metertje hoor, nog van de PTT dus dan weet je het wel :-)

Op het 2volt bereik zou hij 0,007 aan moeten geven.
Het 200mv bereik is daar veel beter voor.

En die elco's moeten toch los om ze te meten, dan kun je ze net zo goed vervangen toch?

Als je ze vervangt en ze waren niet slecht schiet je er niets mee op!
Dit leidt meestal tot (verder)kapotrepareren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Semtexx

Golden Member

Die print is meestal goed gebakken. De verstekers na 1995 hebben een blauwe print en die is nog slechter. De pre-1995 exemplaren hebben een groene print en die is niet zoooo slecht. Daarvan raken de printbanen bij solderen mestal niet direct los :)

Ik overbrug meestal het relais met een soldeerbrugje, zodat ik makkelijk kan meten aan de luidsprekeruitgangen. Helaas is dat bij de 306 niet zo'n goed idee omdat die nog een feedbacklus achter het relais heeft.

Soldeer eerst de warme/losse plekken eens goed door. Op goed geluk de elcos vervangen lijkt me niet zinvol. Die op de warme plekken zitten zijn meestal niet geweldig meer, maar compleet verrot heb ik ze nog niet gevonden.

Hij werkt weer. Probleem zat hem in een aantal slechte solderingen. De onderkant was flink zwartgebakken, dus daar een paar verdachte solderingen opnieuw vastgemaakt. Hij werkt weer prima.

vergeten

Golden Member

Mooi! ook goed dat je het meldt. :)
Veel topics bloeden dood zonder oplossing.

Nog de moeite genomen om te meten wat de ruststroom is voor beide kanalen?
En natuurlijk waar het mee begon de DC op de uitgang, is die beter nu?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.