SMEG CS19NL oven wordt niet warm

Beste forumleden,

Ik heb eerst de zoekmachine gebruikt maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Het probleem waar ik tegen aanloop;
Mijn SMEG CS19NL viel pasgeleden uit, alle stoppen in het huis waren ook eruit. Na de stroom weer aangezet te hebben bleek de oven niet meer warm te worden, lees blijft lauw. Het klokje het fornuis en de ventilator werken prima. Ik heb het achterpaneel van de oven losgeschroefd en zie dat bepaalde connectors verschroeid lijken, zie foto’s. Iemand enig idee wat er mogelijk kapot is en wat vervangen dient te worden. Alvast bedankt voor het meedenken!

WillemV2

Special Member

Onlangs iets soortgelijks gehad, ook met een SMEG fornuis en oven.
Voordat je conclusies trekt en dingen gaat vervangen, inspecteer ook even de print waar het klokje opzit. Daar was bij mij iets doorgefikt (ook een connector die vervolgens voor sluiting zorgde).

vergeten

Golden Member

Mijn SMEG CS19NL viel pasgeleden uit, alle stoppen in het huis waren ook eruit.

Alle groepen spanningsloos? Dat kan niet het zal wel de aardlek zijn geweest! :)

Als je een megger ergens kan lenen kan je gaan meten of er tussen de aarde (frame ground) en beide de steker pennen een lek is. Wel met de schakelaar ingeschakeld.
Zo ja, dan dieper zoeken en meten op de verwarmingselement aansluitingen, zonder draden.

Deze is goed heet geweest, zou wel eens geen goed contact meer kunnen maken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik bedoelde inderdaad de aardlekschakelaar

Warmt de oven op elke stand niet? Warmt hij op warme lucht? Warmt hij op grill? Warmt hij op traditioneel?(boven-onder). Op welke stand stond hij toen hij uitviel. Je verhaal is een verhaal dat gebruikelijk gepaard gaat met 1 defect element. Een verbrand contact zoals je op foto toont moet opgelost worden maar ik vermoed dat je eerst het feitelijke defect moet aanpakken. Test eerst de 4 verwarmingselementen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oven stond op hete lucht + onderste verwarmingselement (ventilator met streep eronder).

Dan zou ik beginnen met de ronde warme lucht weerstand. Dat is de grijze draad met 11 bij en de rode met 5 bij op je foto's. Koppel de draden los en meet na. ongeveer 25 ohm zou je moeten meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De kwaliteit van de stekkertjes is meestal ondermaats waardoor je toestanden krijgt zoals op je 2de foto. Ik denk niet dat het al defect is maar wel in hoognodige staat van vervanging. Gewoon de stekker vd draad afknippen tot je bij ontbloten vd draad terug koper ziet en geen verbrand koper. Dan nieuwe klem er aan van goede kwaliteit en klaar.

Ik gebruik hiervoor stalen kabelschoenen van klemco. Vroeger te koop bij elka pieterman, nu weet ik niet meer of ze die nog hebben.

https://www.klemko.nl/catalogus/vlakstekerhulzen-f-krimp-staal

B2507 FL-ST voor 2.5mm
B1507 FL-ST voor 1.5mm

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wederom bedankt voor jullie antwoorden! Heb even wat testen gedaan en de verwarmingselementen lijken allemaal goed te werken. Alleen zodra de oven op geventileerd verwarmingselement alleen staat wordt de oven niet warm

@EricN heb het verwarmingselement van de ventilator doorgemeten, en deze geeft niks aan. Wordt ook niet warm wanneer de oven aanstaat

Hoe heb je geconstateerd dat ze alle 4 werken? Afgaande op je antwoord en aannemende dat dat correct is dien je de keuzeschakelaar eens te inspecteren. Maar eerst zou ik je vorige bewering nog eens dubbelchecken Gezien je je post begonnen bent met het uitvallen van de stroom.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 10 april 2021 19:57:54 schreef NP:
@EricN heb het verwarmingselement van de ventilator doorgemeten, en deze geeft niks aan. Wordt ook niet warm wanneer de oven aanstaat

Ah, dus toch die ronde weerstand stuk. Vervangen en al de bruingebakken stekkertjes vernieuwen (zoals die ene op dat witte blokje. Voor de rest kan ik op de foto's geen andere slechte terug vinden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN gaan we doen, heel erg bedankt voor uw hulp!

Geen gat gebrand in ronde element?? Kwam ze vaak opengebarsten tegen, net zoals bij Whirlpool

Ben druk opzoek naar het juiste element. Echter kan ik er geen vinden die gelijk is aan degene die in mijn oven zit. 2200 watt 2 ringen en 3 aansluitingen. Is het een probleem als ik een element van 2000 watt erin plaats ?

Waarom niet gewoon de juiste?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een duidelijke foto van het typeplaatje graag. Of zoek op smegsite. Ik dacht dat particulieren daar ook op kunnen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?