TV via internet [BE]

Evarist

Golden Member

UPDATE onderaan.

Gegeven: Ik heb alleen internet en een TV die niet 'smart' is.
Ik wil TV kunnen kijken via internet.
Iedereen moet het toestel kunnen bedienen, dus niet via app.
Ik wil 'Pickx' er op (Internet TV van Proximus.be)
Ik wil ook een of andere Nederlandse app waarmee ik SBS en RTL
kan zien.

Wat moet ik kopen? Welke NL app?

Ik vond dit:
-XIAOMI MI TV STICK EU
-Xiaomi Mi Box S 8GB

Maar begrijp niet goed hoe het werkt.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
WillemV2

Special Member

NLziet is voor 7.95€ (per maand!) de meest complete denk ik met de meeste NL zenders. Ik weet alleen niet zeker of je alles ook mag zien als je vanuit België verbindt.

Zelf ben ik nogal Apple TV fanboy; een kind kan de was doen en het werkt gewoon altijd. Wel stuk duurder dan de oplossingen die jij noemt.

Op 16 april 2021 12:19:49 schreef Evarist:
...... Iedereen moet het toestel kunnen bedienen, dus niet via app.

Volgens mij kan dat niet, iedereen zal zijn tablet of smartphone via een app dit XIAOMI toestelletje moeten bedienen.
Ik heb een Chromecast en ook hier moet je via een app kijken.

LDmicro user.
WillemV2

Special Member

Bovengenoemde apparaten zijn anders dan een Chromecast; deze draaien zelf een Android of iOS besturingssysteem en kun je dus ook bijbehorende Apps bij installeren mits beschikbaar voor die OS versie. Bediening gaat daarna via afstandsbediening.

Voor de duidelijkheid: je kunt wel dingen van je telefoon streamen naar deze apparaten, maar het hoeft dus niet om het te kunnen gebruiken.

En ja, ik gebruik zelf al een paar jaar een Apple TV4 en sinds 1 jaar een Xiaomi Mi TV Stick 8GB op deze manier.

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op vrijdag 16 april 2021 12:46:37 (35%)

De nieuwe chromecast kan wel zelf apps draaien. (naast het reguliere casten)

Videoland, Disney, Amazon, Netflix en Youtube werken perfect, en veel apps van TV providers kun je installeren.

Ik heb m bij Fnac vandaan
Ik zie dat ie bij Fnac BE ook leverbaar is

https://www.nl.fnac.be/Google-Chromecast-2020/a15115582

Die van mij komt uit de Franse Fnac, die verzenden ook naar Nederland

De Pickx app lijkt (nog?) niet te werken erop
https://nl.forum.proximus.be/proximus-pickx-7/pickx-op-google-chromeca…

Maar het zou zo kunnen dat je die via een losse APK er wel op kan krijgen

pamwikkeling

Special Member

https://schoener-fernsehen.com/

met bovenstaande link
een aantal Duitse, Engelse en Franse posten.
(eventueel ook Oostenrijk)
Over het algemeen gratis na aanmelding.

Echter wel via de computer.

Op 16 april 2021 12:43:37 schreef WillemV2:
Bovengenoemde apparaten zijn anders dan een Chromecast; deze draaien zelf een Android of iOS besturingssysteem en kun je dus ook bijbehorende Apps bij installeren mits beschikbaar voor die OS versie. Bediening gaat daarna via afstandsbediening.

Een laptop zonder scherm dus?
Misschien het overwegen waard om er zelf een te kopen, maar ik twijfel nog.

Maar het voldoet niet aan de eisen van de TS volgens mij.

Hieronder de beschrijving (screenshot) van Telenet:

LDmicro user.
Arco

Special Member

Proximus kun je zo te zien ook via je browser (bijv. Firefox) kijken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Op 16 april 2021 12:22:23 schreef WillemV2:
NLziet is voor 7.95€ (per maand!) de meest complete denk ik met de meeste NL zenders. Ik weet alleen niet zeker of je alles ook mag zien als je vanuit België verbindt.

Van de site:
Vanaf april 2018 is NLZIET te gebruiken in de gehele EU. Om NLZIET in de EU te kunnen gebruiken, dient het hoofdverblijf van de kijker in Nederland gevestigd te zijn. Dit kan bijvoorbeeld gecontroleerd worden aan de hand van het (Nederlandse) bankrekeningnummer bij het afsluiten van het abonnement.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco

Special Member

Jammer dat alle providers zich zo krampachtig aan de landsgrenzen vastklampen (toch wel een beetje achterhaald)
Je zou gewoon zelf een pakket moeten kunnen samenstellen (kabel/internet/satelliet) met de zenders die je wilt zien.

Maar dan zouden ze teveel reclameinkomsten mislopen... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Dat heeft allemaal met uitzendrechten te maken. Een omroep koopt een programma of format voor de Nederlandse markt. Dus logisch dat je dit programma alleen maar als Nederlander kunt kijken. Dat je het in Europa kunt kijken is al een vooruitgang, in het verleden kon je alleen kijken binnen de Nederlands landgrenzen.

Heeft niets met reclame te maken, maar met het (begrijpelijke) verdienmodel van een programma maker.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Evarist

Golden Member

Op 16 april 2021 12:36:13 schreef MGP:
Volgens mij kan dat niet, iedereen zal zijn tablet of smartphone via een app dit XIAOMI toestelletje moeten bedienen.
Ik heb een Chromecast en ook hier moet je via een app kijken.

Waarom is er dan een AB bij dat toestel?

Op 16 april 2021 12:43:37 schreef WillemV2:
En ja, ik gebruik zelf al een paar jaar een Apple TV4 en sinds 1 jaar een Xiaomi Mi TV Stick 8GB op deze manier.

Hoe zet je gegevens in de module? Wifi paswoord, app's?

Op 16 april 2021 15:02:01 schreef Arco:
Proximus kun je zo te zien ook via je browser (bijv. Firefox) kijken.

Een TV heeft geen browser.

Kunnen er 2 apps op? Voor BE en voor NL?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Ah,,Ik zie het nu, geen smart-tv...
Als je internet tv wilt kijken doe je dat normaal op een pc/laptop/tablet, kijken op tv doe je via router/modem en hdmi (of dergelijke) verbinding.
Jij wilt eigenlijk een mix van die twee... (je wilt internet tv kijken op een tv die daar niet geschikt voor is)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 16 april 2021 19:06:21 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
WillemV2

Special Member

Op 16 april 2021 18:49:27 schreef Evarist:
[...]
Hoe zet je gegevens in de module? Wifi paswoord, app's?

[...]
Een TV heeft geen browser.

Kunnen er 2 apps op? Voor BE en voor NL?

Gegevens en apps installeren gaat via de afstandsbediening, soms kun je voor het gemak ook je telefoon gebruiken om te typen. Apps installeren is over het algemeen selecteren in de app store via de AB en op installeren klikken.

Zelf heb ik (in Nederland) VTM, BBC iPlayer en Nlziet erop staan, dus ja, dat kan zeker! Je moet het zien als een soort telefoon waarvan je televisie het scherm is en de afstandsbediening je touchscreen als het ware.

Niet onbelangrijk: ik weet niet hoe oud je televisie is, maar HDMI is echt wel het minimum wat erop moet zitten om zulke apparaatjes te kunnen gebruiken!

Evarist

Golden Member

Dank je. Ik zal de module kopen dan.
Alle TV's die ik hier heb, hebben HDMI.

Ik hou jullie op de hoogte.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik dacht dat je iets zocht zoals DAB radio, een lijst van zenders waar je enkel de zender moest selecteren, dus geen app installaties vandoen.

LDmicro user.

ik heb een smart TV, en die weigert al de installatie van de meeste apps. zelf gewoon de chrome browser krijg ik er niet op (enkel van die rampzalige tv internet browsers).
via die tv browsers kan ik ook amper websites openen, zelf mijn eigen website wordt niet weergegeven, dus ook programmas als pickx via de browser lukt niet.

ik zit een beetje met hetzelfde probleem hier. ik heb nu mijn 2 tv 's op 1 decoder hangen (HDMI en composite) zodat we in de keuken ook gewoon TV hebben (weliswaar moet je hetzelfde bekijken als de woonkamer). ook met raspberry is het me nog niet gelukt om 'iets' te maken dat we de belgische zenders hebben.

in china kan je van die TV box kopen met alle chinese zenders via webstream (database met URL's dus) erin geprogrammeerd.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

hier heb ik:
* raspberry pi (3)
* software: Libre-elec (+kodi)
* de app's "VRTNU" / VTMGO /Retrospect

met die apps kan ik zowel "rodeknop tv" als live tv kijken.
(maar ik kijk "gewoon via de digibox live tv"

Evarist

Golden Member

Op 17 april 2021 09:44:48 schreef fcapri:
ook met raspberry is het me nog niet gelukt om 'iets' te maken dat we de belgische zenders hebben.

Kan je Pickx of Yelo TV er niet inzetten? Je hebt dan wel de login nodig van iemand met Proximus of Telenet.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Ik heb de X96 mini gekocht, met afstandbediening en geïnstalleerd.

Alles werkt youtube enz.
Ik heb er dan Pickx opgezet. (streaming internet TV van Proximus) en ik kan alles bedienen maar eens ik een TV programma start komt er steeds op: Stream niet beschikbaar. Op andere toestellen hier (smartphone, PC) werkt die Pickx wel.
Wat kan er mis zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Shiptronic

Overleden

Provider staat niet toe dat je op die manier TV kijkt. Zelfde met Ziggo en wireles display, op Laptop kan ik gewoon kijken, als ik dan mijn stream opschuif naar het draadloze HDMI Scherm "deze stream is niet beschikbaar" :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 april 2021 19:12:34 schreef Shiptronic:
Provider staat niet toe dat je op die manier TV kijkt. Zelfde met Ziggo en wireles display, op Laptop kan ik gewoon kijken, als ik dan mijn stream opschuif naar het draadloze HDMI Scherm "deze stream is niet beschikbaar" :)

met een kabel ertussen werkt het anders wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Niets eenvoudiger, niets wijzer : kijk géén teevee, dat maakt toch alleen maar dommer.

(zie ook draadje over "hoe kan ik auto-routen in kicad?" ; antwoord: "men moet NIET willen autorouten in Kicad")

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

Op 20 april 2021 19:31:05 schreef testman:
[...]

met een kabel ertussen werkt het anders wel.

Hoe bedoel je?

En hoe komt dat Proximus aan het toestel weigert stream te leveren, maar niet aan mijn smartphone? Beide zijn Android.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 april 2021 16:25:29 schreef marcob:
Dat heeft allemaal met uitzendrechten te maken. Een omroep koopt een programma of format voor de Nederlandse markt. Dus logisch dat je dit programma alleen maar als Nederlander kunt kijken. Dat je het in Europa kunt kijken is al een vooruitgang, in het verleden kon je alleen kijken binnen de Nederlands landgrenzen.

Heeft niets met reclame te maken, maar met het (begrijpelijke) verdienmodel van een programma maker.

Wat ook belachelijk is. Ik kan vanavond, vanuit B, via sat de NPO content zien en opnemen. Net zoals Duitsland veel zenders FTA heeft. Wil ik inloggen en streamen krijg ik te zien dat de content niet voor mij bestemd is. Wat is het verschil? Maak ik een VPN verbinding via Kaspersky VPN, dan lukt het wel. Hoe rechtlijnig ben je dan? Hoe waterdicht is je systeem dan nog?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.