Vraagje over aansluiten elektromotor op wisselspanning

Uiteraard heb ik in mijn kindertijd een fietsdynamo op een transformator aangesloten. En ik ken het effect. Vroeger had je ook elektrische klokken die je met een zetje in de goede richting op gang moest brengen.
Maar die Crouzet motortjes zijn bedoeld voor professioneel gebruik. Die moet je niet aanslingeren maar die vertonen een voorspelbaar gedrag bij inschakelen van de spanning. En als er echt maar 2 draden zijn dan is er maar 1 draairichting.

Op 14 april 2021 17:53:54 schreef harry64:
Lijkt op zo'n motortje dat ook plateau's van magnetrons aandrijft, die draaien random de ene of andere kant op. Kan het zijn dat de mechanische blokkering er voor zorgt dat ie een andere kant op draait?

Er zijn synchroonmotortjes met een oploopmechaniekje. Als het motortje verkeerdom start, wordt het door een opkomend palletje in de goede richting gestuiterd.

Bedankt voor alle suggesties en reacties
Ik ga er van de week mee verder

Op 16 april 2021 19:57:35 schreef buzzy:
[...]Er zijn synchroonmotortjes met een oploopmechaniekje. Als het motortje verkeerdom start, wordt het door een opkomend palletje in de goede richting gestuiterd.

Hmm. Verder draaien werkt niet, dit stomme palletje zit in de weg. Kan niet goed zijn. Die halen we er uit. Resultaat: een klok die random goedom of verkeerdom draait....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/