Commercieel spul van bedenkelijke kwaliteit

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat je díe 'zaagfunctie' nu net niet op prijs zou stellen.... :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Een soort vaccin: altijd (ongewenste) bijwerkingen.
Alhoewel... bij een vaccin kun je niet meer terug :+

Jinny

Golden Member

Poe poe poe, wat zijn de heren weer lollig.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Turbokeu

Golden Member

Op 15 april 2021 16:30:44 schreef buzzy:
[...]
Dan hadden jullie destijds waarschijnlijk geen Philips TV.

Inderdaad niet, Siera, Novak e.d.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 april 2021 14:07:21 schreef Arco:
Deze tape dispenser van 3M heb ik ooit opengemaakt...

[afbeelding]

Tot mijn grote verbazing zat 'ie vol los zand!... ;)
(wel lekker goedkoop natuurlijk)

Volgens mij zitten in al die plakband dispencers ladingen zand, 't ding moet ten slotte blijven staan als je aan zo'n rolletje sjort. Overigens is zand geweldig spul, ze maken er de gekste dingen mee. >:)

maartenbakker

Golden Member

Zoals buizen en halfgeleiders..

Op 16 april 2021 14:08:10 schreef Turbokeu:
[...]Inderdaad niet, Siera, Novak e.d.

Siera was een tweede merk van Philips en technisch identiek. Novak kwam uit dezelfde fabriek maar was meestal een eigen ontwerp dus dat zou kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 17 april 2021 03:59:46 schreef maartenbakker:
Zoals buizen en halfgeleiders..
[...]Siera was een tweede merk van Philips en technisch identiek.

Dat is maar de vraag.
Een hele generatie technici heeft erover gediscuteerd of Sierra, behalve de kast wel écht identiek was aan Philips en waarom men een identiek nevenmerk zou creëren. Door het merkenaanbod te vergroten kun je misschien je marktaandeel doen stijgen. Maar er werd ook stellig beweerd dat voor Sierra een aantal 2e keus componenten gebruikt werden en dan in het bijzonder de beeldbuis en daardoor goedkoper was.

Arco

Special Member

Mini motortje heeft een tweede leven gekregen als... schroevendraaien demagnetiseur... (had er de ideale vorm voor, past zo een stukje 5/8" pvc buis in... ;) )
Heb er wel een klixon opgeplakt, want 't ding wordt al na 30 seconden onaangenaam heet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 17 april 2021 13:11:14 schreef grotedikken:
[...]
Dat is maar de vraag.
Een hele generatie technici heeft erover gediscuteerd of Sierra, behalve de kast wel écht identiek was aan Philips en waarom men een identiek nevenmerk zou creëren. Door het merkenaanbod te vergroten kun je misschien je marktaandeel doen stijgen. Maar er werd ook stellig beweerd dat voor Sierra een aantal 2e keus componenten gebruikt werden en dan in het bijzonder de beeldbuis en daardoor goedkoper was.

Dat zou dan niet vooral maar uitsluitend de beeldbuis moeten zijn. Daarvan heb ik nooit bewijs gevonden, en het is ook maar de vraag of een selectiestraat daarvoor niet meer kostte dan het prijsverschil tussen de toestellen. Dat zou in de apparatenfabriek zelf gebeurd moeten zijn omdat de beeldbuis en de afbuiging daar pas gehuwd werden (bij mijn weten veranderde dat pas bij de 30AX buis, dat zou ik nog even moeten nalezen). Dus dan moest je eerst convergeren en dan pas kijken in welk toestel de buis moest komen. Dan in het toestel monteren en daar grotendeels nogmaals convergeren. Ik zou het verhaal dus voorzichtig naar het land der fabelen willen verwijzen.

Een verhaal dat soms wel klopt, is dat merken als Aristona en Siera "uit Duitsland" kwamen. Er werden soms Duitse en andere buitenlandse modellen verkocht onder submerken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Zouden die Aristona's, Sierra's enz niet zijn om af te komen van de eeuwige problemen met Duitse Philips TV's?

maartenbakker

Golden Member

Op 21 april 2021 14:05:01 schreef GJ_:
Zouden die Aristona's, Sierra's enz niet zijn om af te komen van de eeuwige problemen met Duitse Philips TV's?

Hadden die eeuwige problemen dan?

Het percentage Duitse modellen was naar mijn idee ook niet zo hoog. Hier en daar een reeks D6, K8D en misschien nog een Duitse K9.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

En de luxe uitvoeringen, die hadden vaak de naam van een Duitse stad/plaats. Krefeld kan ik me nog herinneren.
De bijgeleverde schema's waren ook mooier op glanspapier met echte scope foto's erbij op kritieke punten. Hier zag je ze weinig staan wel Erres en Aristona KTV's. Misschien werden die Duitse Philipzen meer in de oostelijke grensstreek verkocht. En multinorm TV's de kant van Belgenland op. Kon je 819 lijnen TV ontvangen richting Zuiden.

Philips ging ook flink in Grundig zitten graven https://www.grundig.com/nl-nl/over-grundig/about-grundig/geschiedenis

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 21 april 2021 18:59:31 (12%)

Kruimel

Golden Member

Op 21 april 2021 13:27:01 schreef Arco:
Mini motortje heeft een tweede leven gekregen als... schroevendraaien demagnetiseur... (had er de ideale vorm voor, past zo een stukje 5/8" pvc buis in... ;) )
Heb er wel een klixon opgeplakt, want 't ding wordt al na 30 seconden onaangenaam heet...

Met een tie-wrap? :? Dan zou ik in elk geval iets kiezen dat zelf beter tegen warmte kan.

De zelfinductie zal wel afnemen met de afwezigheid van de rotor, dus dan neemt de stroom toe, verzadigt hij en wordt hij sneller warm. Een "echte" degauss werkt met een PTC in serie, waardoor je dit probleem niet hebt.

GJ_

Moderator

Op 21 april 2021 17:57:22 schreef maartenbakker:
[...]Hadden die eeuwige problemen dan?

Het percentage Duitse modellen was naar mijn idee ook niet zo hoog. Hier en daar een reeks D6, K8D en misschien nog een Duitse K9.

De "Duitse" Philips TV's waren gewone Philips TV's met alleen een iets afwijkend typenummer. Er waren nooit technische problemen mee maar vooral administratieve.

Deze TV's werden op papier naar Duitsland verkocht om in Nederland op de planken te eindigen. Dan waren ze een paar honderd gulden goedkoper omdat er geen garantie afgedragen was aan Philips Nederland.
Maar als er dan een stuk ging in de garantie gaf dat altijd gedonder. Veel discussie en als je volhield gaf Philips TD toe en repareerden ze onder garantie, die ze vervolgens niet konden claimen.

maartenbakker

Golden Member

Ah op die manier. Interessant! Ik doelde op toestellen die echt in Krefeld ontwikkeld en gebouwd waren en daar al of bij Philips in Acht, voorzien van Aristona-merkspijkers.

De parallelimport die jij noemt zal door handige derde partijen gedaan vermoed ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 21 april 2021 19:56:54 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met een tie-wrap? :? Dan zou ik in elk geval iets kiezen dat zelf beter tegen warmte kan.

Was maar tijdelijk hoor... ;)
Zit nu in de epoxyhars en in een oude action klik-aan behuizing:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat ziet er best aardig uit, mooi gemaakt! :) De belangrijkste vraag is nu: werkt het?

Sine

Moderator

Een echte demagnetiseur levert een uitslingerende puls.
Een brugcel in serie met de spoel met daar achter een wissel(druk)schakelaar en een elco.
Elco over de brugcel schakelen is demagnetiseren, drukker los laten is C ontladen (over een weerstand)

Zonder anker is de Z van dat motortje ook nog maar een fractie van wat het was ... niet vreemd dat dat veel snel veel warmer wordt.

Arco

Special Member

Werkt prima voor schroevendraaiers en tangetjes... ;)
Klixon schakelt al uit bij 65°C, dus er kan weinig mis gaan...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 22 april 2021 17:20:19 (39%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 april 2021 18:01:48 schreef RAAF12:

Philips ging ook flink in Grundig zitten graven https://www.grundig.com/nl-nl/over-grundig/about-grundig/geschiedenis

Ja, Philips heeft voor grundig jaren de verlieslatende rekening aangezuiverd en smeekte jaren lang grundig om te herstructureren. (philips bemoeide zich niet me het bedrijf zelf,zo afgesproken met Max in 85). In 97 heeft Philips voor een laatste keer de factuur betaald (was héél veel geld) en tegen Grundig gezegd doe nu maar zelf verder, zonder ons.(hadden ze al jaren op voorhand voor gewaarschuwd, dat het zo niet verder kon, enkel de rekening betalen en voor de rest toekijken) Grundig werd dus opnieuw zelfstandig zonder schulden, maar met een structuur die hen binnen de kortste keren in de schulden zou brengen. Wat in de link hierboven staat is dus helemaal fout. grundig stapte niet zelf op maar werd de deur gewezen. Nu moet je weten dat in datzelfde jaar Dasa Fokker opnieuw vrij liet, maar wel met een berg schulden, waardoor ze een dag later failliet waren. dus.. in deze verdient Philips respect.

Nederland was toen ook even in schock..

Anoniem

Op 21 april 2021 22:12:30 schreef Kruimel:
Dat ziet er best aardig uit, mooi gemaakt! :) De belangrijkste vraag is nu: werkt het?

Moet dat dan? Ik vind een schroevendraaier die magnetisch is, in de meeste gevallen een pluspunt. Dan valt je schroefje tenminste niet telkens op een plaats waar je er moeilijk bijkan.
En wie middenfrequenten afregelt met een stalen schroevendraaiertje is zo al fout bezig.

Arco

Special Member

Moet dat dan? Ik vind een schroevendraaier die magnetisch is, in de meeste gevallen een pluspunt.

In veel gevallen ook niet.
Als je met smd onderdeeltjes werkt is het heel storend als alles overal aan vast blijft kleven en niet meer loslaat... :(
(zelfs de RVS pincetten die ik heb kunnen licht magnetisch worden, heel lastig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 21 april 2021 22:16:44 schreef Sine:
Een echte demagnetiseur levert een uitslingerende puls.

Ik heb nog zo'n oude, echte 50Hz demagnetizer van Akai die gebruikte ik om de ReVoX koppen te demagnetiseren.
Die moest je bij de kop houden en dan langzaam van de kop verwijderen en pas op een meter afstand van de koppen de 230V uitschakelen. Zeg maar een langzaam uitstervend magnetisch veld.

@GD
Magnetische schroevendraaiers vind ik niks. Als een bout of schroef op de schroevendraaier moet blijven plakken zijn daar andere middelen voor. Als die al magnetisch blijft plakken zal je net zien dat er vanaf glipt voordat ie voor het schroefgat zit. En dan verdwijnt die in het gat waar nooit licht komt.

Kruimel

Golden Member

Ik denk dat Sine dat bedoelt, dat het langzaam uitsterft. Daar gebruiken ze gewoonlijk een PTC voor. Als de jouwe zonder was is het IMHO wel een beetje low-tech versie.