Centerspeaker

Beste mensen,

Ik heb een vraag over een centerspeaker, kun je deze ook los op je versterker aansluiten ( of TV ) of werkt het alleen met een versterker met dolby surround?
Wat is een goede centerspeaker, Bowers en Wilkins of Kef?

Wie kan mij adviseren?

alvast bedankt.

max23

'los' en 'aansluiten' gaat niet samen volgens mij :)

En als de TV/versterker er geen klemmen voor heeft dan zal het wel niet gaan.

Maar je kunt wel een extra versterker bijplaatsen en dan links/rechts mengen op de ingang van die versterker. Misschien is een aktieve luidspreker (dus met ingebouwde versterker) dan het makkelijkste.

Sine

Moderator

En center speaker doet natuurlijk wat anders dan links+rechts

Zonder dat je het signaal uit elkaar trekt (met een 5.1 receiver bijvoorbeeld) ga je er niet veel aan hebben.

Leg eens uit wat je precies wilt bereiken?
Een centerspeaker is een gewone speaker en kan in principe op ieder gewenst versterkerkanaal worden aangesloten.
Bijvoorbeeld als dat mooier/handiger uitkomt qua plaatsing.
De speaker zelf bepaalt niet welk "deel" van het surround geluid eruit komt, dat doet de versterker.
Als je zonder losse audio versterker/receiver een centerspeaker op een tv aan wilt sluiten zou ik kiezen voor een actieve speaker, zoals al eerder opgemerkt.
Let er dan wel op dat het aansturende apparaat de surround processing doet, zodat de speaker daadwerkelijk het "centerdeel" van het surround weergeeft.

Indien je hier interesse in hebt, heb ik nog een actieve centerspeaker hier ergens slingeren.

Ik heb een vraag over een centerspeaker, kun je deze ook los op je versterker aansluiten ( of TV ) of werkt het alleen met een versterker met dolby surround?

Je vraag is niet erg duidelijk. Maar een losse luidspreker is in principe een apparaat dat electrische trillingen vertaalt naar akoestische trillingen.

Als je daar dus een center signaal instopt komt dat er in principe gewoon uit. Als je een links signaal instopt zal er nooit een recht signaal uitkomen. En een mono tv signaal kan er ook uitkomen als je dat wilt en er dus instopt.

Speakers zijn vaak wel zo gemaakt dat ze specifiek voor een bepaald frequentiegebied zijn gespecificeerd en specifiek op een bepaalde versterker configuratie moeten worden aangesloten.

Een bombardon (= een oude bijzondere breedband luidspreker van philips) kun je bijvoorbeeld weer niet aansluiten op een autoradio versterker Omdat de versterker van die radio gemaakt is voor eveneens breedbandluidsprekers met een totaal andere impedantie. Maar tegenwoordig is dat niet echt een probleem meer. De speaker impedanties van moderne speakers zijn redelijk hetzelfde. Al zou ik nog steeds geen huiskamer speakers in de auto gebruiken andersom. De (niet actieve) subwoofer kun je in principe ook op elk kanaal zetten alleen zul je dan wel een dof geluid hebben omdat de het midden en hoog niet goed wordt weergegeven.

Jouw center speaker is waarschijnlijk niet breedband maar waarschijnlijk alleen midden en hoog. Waarschijnlijk zweeft er ergens in jouw installatie nog ergens een subwoofer rond of zou dat moeten doen, die voor het laag zorgt. Theoretisch kun je de linkerkanaal speaker zo uitwisselen met die centerspeaker mits de vermogens maar gelijk zijn.

Maar je kunt hem ook voor iets anders gebruiken. Een redelijk moderne draagbare mono radio met externe speaker aansluiting (Dus geen koptelefoon) zou het ook moeten doen. De lage tonen worden dan alleen waarschijnlijk niet (goed) weergegeven.

En dan heb je ook nog actieve speakers. Dat zijn gewone luidsprekers met in de kast een extra versterker bij ingebouwd. Deze zijn bedoeld om op een lijn uitgang van een apparaat aangesloten te worden. Dus niet op groot signaal eindversterker uitgang. Dit waren bijvoorbeeld de losse boxjes die je vroeger bij een computer kon kopen. Die 100 watt boxjes die gevoed werden door een netadapter van 10 watt. En bij veel installaties lijkt de subwoofer een actieve speaker te zijn. Die hebben vaak ook een eigen netvoeding aansluiting.

Shiptronic

Overleden

Een center speaker bestaat niet, net zo min als een link of rechter speaker. Het is gewoon een speaker!
Als je daar het linker signaal op aanbied is het opeens een linker speaker geworden. Wil dus dat het een centerspeaker worde dan zal je een Center signaal aan moeten bieden, Een Dolbi versterker heeft die, en TV soms ook.

Dus de 1e vraag is waar komt je signaal vandaan? je kan ook Links + rechts pakken en samen voegen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.