Startmotor op oude generator motor

Hallo allemaal,

Zo'n 6 maanden geleden heb ik een oude generator motor opgeknapt (Hij wekte geen stroom meer op dus heb alleen de motor overgehouden). Deze motor wordt gestart door een startmotor en die werkte prima nadat ik de koolborstels wat had afgevijld omdat deze vastzaten. Nu heb ik de motor een tijdje niet meer gestart en ik wilde hem weer een keer testen maar toen werkte hij niet meer. In het begin draaide de startmotor de motor een paar keer rond maar de accu die ik gebruikte was zo goed als leeg. Met een volle accu deed hij daarna helemaal niks meer. Het relais gaat tikken omdat hij constant inschakelt en uitschakelt.

Ik heb de startmotor deels uit elkaar kunnen halen en de koolborstels weer goed soepel gemaakt en kwam er toen achter dat als de koolborstels op de commutator zitten deze kortsluiting maken. Ik weet alleen niet of dit normaal is of niet.

Als ik mijn accuklemmen direct op de aarde zet en op de plus pool van de startmotor dan springen de vonken ervan af.

De motor zit ook niet vast want ik kan hem met de hand ronddraaien.

Is er iemand die weet hoe ik dit probleem kan oplossen? Alvast bedankt!

Daan

Shiptronic

Overleden

Start relais komt niet goed in ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

maar de accu die ik gebruikte was zo goed als leeg. Met een volle accu deed hij daarna helemaal niks meer

Zelfde accu? Andere accu?
Al geprobeerd met een andere accu uit een auto die goed start? Of met een geheel nieuwe?

@Daan888,
Geen automonteur in je kennissenkring?

Op 16 april 2021 19:23:52 schreef Daan888:
Ik heb de startmotor deels uit elkaar kunnen halen en de koolborstels weer goed soepel gemaakt en kwam er toen achter dat als de koolborstels op de commutator zitten deze kortsluiting maken. Ik weet alleen niet of dit normaal is of niet.

Als ik mijn accuklemmen direct op de aarde zet en op de plus pool van de startmotor dan springen de vonken ervan af.

Klinkt alsof de accustroom niet meer door de statorwikkelingen loopt na het in elkaar zetten van de startmotor.

De motor zit ook niet vast want ik kan hem met de hand ronddraaien.

Geldt dat ook voor de startmotor?

Meet eens of je op de startmotor zelf 12V krijgt als je start. Het kan zijn dat het startrelais de 12V niet doorgeeft. Met enkele tikken op de starter is dit soms op te lossen. Maar het probleem zal daarmee niet weggaan natuurlijk.

Je meet een zeer lage weerstand op de borstels, dat is volstrekt normaal. Als je dan met de startmotor draait moet je telkens een lage weerstand meten. Als je ergens een onderbreking of hoge weerstand meet , dan is je anker defect.

De jacht is mooier dan de vangst....

Een tikkend startrelais duid meestal op een accu die leeg is of capaciteit
heeft verloren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Daarom vroeg ik ook:

Op 16 april 2021 19:36:35 schreef mvdk:
[...]
Zelfde accu? Andere accu?
Al geprobeerd met een andere accu uit een auto die goed start? Of met een geheel nieuwe?

High met Henk

Special Member

Herkenbaar met startkabels en diesel..

Startkabels te dun.
Voor mijn diesel moest ik 50 mm2 hebben..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 april 2021 00:24:53 schreef High met Henk:
Herkenbaar met startkabels en diesel..

Startkabels te dun.
Voor mijn diesel moest ik 50 mm2 hebben..

Ik heb dit met een booten vaak meegemaakt. Er ontstaat vaak veel te veel weerstand bij de klemmen van de startkabels. Even wiebelen en goed contact maken helpt dan. We hadden soms twee kabels aan elkaar ipv de afstand en dat was altijd een gezeik.

veel startkabels zijn dan ook niet om direct mee te starten, maar de accu van de gestrande wagen mee te laden vanuit de hulpauto en daarna weer starten op de eigen accu. alleen laadstroom van de accu of de gehele startstroom over kabels met overgangs weerstand bij de klemmen scheelt nog wel iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 april 2021 18:54:43 schreef testman:
veel startkabels zijn dan ook niet om direct mee te starten, maar de accu van de gestrande wagen mee te laden vanuit de hulpauto en daarna weer starten op de eigen accu...

Dat is de beste methode.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 april 2021 19:54:47 schreef ohm pi:

[...]Klinkt alsof de accustroom niet meer door de statorwikkelingen loopt na het in elkaar zetten van de startmotor.[...]

Stel dat dit het geval is, is er dan een manier om dit op te lossen?

De accu die ik heb gebruikt heeft altijd goed gewerkt en ook op de motor waar het nu om gaat. Ik heb ook exact dezelfde startkabels gebruikt als voorheen.

De startmotor zit niet vast. Ik kan hem met mijn hand ronddraaien.
Als de startrelais inschakelt meet ik 12v bij de startmotor.

de startmotor gooit de as met het tandwiel naar buiten met het startrelais, als dat niet werkt loopt de startmotor ook niet. de bendix duwt de as naar buiten, check dus of dat werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Het is mij nou nog steeds niet duidelijk waar die startmotor zich bevind.
Los op de werkbank? (gevaarlijk)
In de bankschroef? te verkiezen.
Of vastgebout aan de generatorset?

In de bankschroef, zonder startrelais, dan zou ie het moeten doen.
Het is ook niet duidelijk of dit een startmotor is met een losse bendix, of met een startrelais met een bendixhandle bendixhefboom.

Dit noem ik een startmotor met een bendixhefboom.

Waar meet je 12Vdc ?
Zie plaatje in reactie van mvdk

[Bericht gewijzigd door HD13 op zondag 18 april 2021 19:25:17 (13%)

Op 18 april 2021 14:30:29 schreef Daan888:
[...]
Stel dat dit het geval is, is er dan een manier om dit op te lossen?

Uit elkaar nemen en goed in elkaar zetten. (flauw om dat te zeggen)
De stroom loopt door de contactpunten van het startrelais, daarna door de stator, komt uit op één van de koolborstels, gaat door de rotor naar de andere koolborstel en van daaruit naar massa. Of de stroom gaat eerst door de bovenste stator, dan door de rotor en dan door de onderste stator naar de massa. Dus dat wordt de draadjes volgen en kijken of het klopt.

De meeste startmotoren hebben een dubbele spoel in de bendix. Een bedien- en een houdspoel. De stroom van de bedienspoel loopt ook door de stator en door het anker of enkel het anker als het een startmotor is met pm. Dit wordt gedaan om het rondsel makkelijker te laten insporen op de starterkrans. Op het moment dat het hoofdcontact wordt gesloten vervalt de werking van de bedienspoel en moet de houdspoel de bendix vasthouden. Een defecte houdspoel kan dus voor een in- en uitschakelende startmotor zorgen. Het zou met niets verbazen dat met het demonteren van deze startmotor er iets beschadigd is waardoor de houdspoel niet meer werkt.

Wellicht heeft ts hier iets aan..

mvdk

Golden Member

@bol00052: goede uitleg, klopt helemaal.
Maar daarom vraag ik ook, wat voor type is het, heeftie zo'n "elektrische" bendix?

Zover ik kan zien is het een startmotor met een losse bendix.
De startmotor zat eerst nog op de motor gebout maar ik heb besloten om het toch maar los te halen (Had ik nog niet gedaan omdat ik het vliegwiel daarvoor moest demonteren). Ik zag dat de startmotor traag ronddraaide en wanneer het rondsel weer terug schoot stopte hij met draaien. Ik heb er toen wat WD-40 in gespoten en hij werkte als een zonnetje.
Alleen ben ik nu tegen het volgende probleem gelopen en dat is dat de polariteit van de startmotor is veranderd. Als ik mijn accu op de motor aansluit op de manier zoals het moet, draait de startmotor de verkeerde kant op.

Is hier een makkelijke verklaring voor?

Koolborsteldraden verkeerdom aangesloten?
Of statordraden omgewisseld?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 18 april 2021 22:19:40 (27%)

Shiptronic

Overleden

Huis(stator) gedraaid?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 18 april 2021 22:18:53 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 april 2021 22:18:27 schreef Shiptronic:
Huis(stator) gedraaid?

De stator was inderdaad verdraaid. Ik had hem 1 kwartslag gedraaid en toen draaide hij de goede kant op maar hij kreeg de motor nog steeds niet door de compressie heen. Toen had ik hem nog een halve slag gedraaid en toen deed hij het perfect. De problemen waren dus grotendeels door mijzelf gekomen... het is nu gelukkig wel opgelost.

Bedankt iedereen!

Shiptronic

Overleden

Volgende keer dat je iets loshaalt, even wat merk streepjes zetten! :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.