Philips schuimreiniger. Wie kent goed alternatief?

Collega van me die kleiner gaat wonen zijn huis opgeruimd enzenz. Zijn elektronicamateriaal waar hij vanaf wou hier gedropt. Zaten ook wat Philips reinigingsproductjes bij, waaronder een schuimreiniger.
In het verleden nooit gezien, maar wat een goed product...
Een tijdje terug had ik een MacBook waar Cola was over gemorst. Plakt uiteraard tussen en onder de BGA chips. Dat product er over gespoten, even laten inwerken, wat bij gespoten en alle Cola liep er netjes onderuit. Laptop werkte nadien gewoon terug.

Uiteraard is dergelijk product niet meer verkrijgbaar bij Philips.

De vraag: wie kent dit middeltje nog en zijn daar verkrijgbare alternatieven voor?

Bedankt!
Gert

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Schuimreiniger van andere merken heb ik ook nog wel bij Aswo gezien en besteld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Die van ASWO zijn inderdaad ook prima.
Electrovision (hier bekend onder de naam Altai) heeft ook een prima foam cleaner.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 10 april 2021 11:21:10 (52%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
KGE

Golden Member

Motip heeft ook een schuimreiniger, 500 ml
of anders Electrolube SWA

[Bericht gewijzigd door KGE op zaterdag 10 april 2021 12:38:10 (24%)

Ik kan zowel bij Nedis als Aswo bestellen. Maar ik weet van vroeger bij mijn "vakantiewerkbaas" 25 jaar geleden dat er veel schuimreinigers bestaan (bestonden) die absoluut niets waard zijn.

Aswo is het makkelijkst. Als er daar iemand een aanbeveling heeft die echt goed is, want ze hebben blijkbaar wel wat zie ik.

@fabrice: mijn 'alias' komt ergens vandaan hé ;) . Hobby die eventjes wat stil ligt: buizen tv's. Zijn 2 K8jes die je daar ziet. Een Siera en Novak uitvoering.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op zondag 11 april 2021 10:37:27 (21%)

pa3gws

Golden Member

Ikzelf gebruik deze van Nedis die werkt erg goed en redelijk in prijs.
Die van ASWO heb ik geen ervaring mee en is iets duurder dan Nedis.
https://nedis.nl/nl-nl/search?q=PRF+BOOST%2F520

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 11 april 2021 10:50:15 (22%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

was dat spul van philips zelf of werd dat ingekocht bij contact chemie oid?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb goede ervaringen met deze: https://www.elektronicatekoop.nl/servisol-foam-cleanser-30-professione…

Geen idee hoe het zich verhoudt met andere merken schuimreiniger.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

De servisol is ook een prima product dat is hetgeen elektrovision ofwel Altai verkoopt.
Alleen is het in dit geval duurder gezien de TS bij ASWO of Nedis kan bestellen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 11 april 2021 11:53:37 schreef testman:
was dat spul van philips zelf of werd dat ingekocht bij contact chemie oid?

Dat was eigenlijk wat ik hoopte te weten te komen. Het leuke van dit product is dat je het zonder gevaar op PCB's kan gebruiken. Tegenwoordig wel vaker met fijn spul bezig zoals MacBooks. Worden vaak afgedankt wegens vochtschade. Perfect middel om PCB schoon te maken en geen verdere schade aan te brengen. Heb het zelfs al in het toetsenbord gespoten. Ook dat is proper geraakt en na opdrogen geen schade, enkel succes.

In het verleden al wat lopen te Googelen ivm de productie van het Philips schuim, doch niets over gevonden helaas.

Ik bestel wel vaker bij Aswo, dus zou het praktisch zijn om het daar te vinden. Met Nedis ben ik vaker aan een verzendkost gebonden.

Wat in dit soort gevallen nog wel eens handig kan zijn, is om de "MSDS" van het product op te zoeken.

Dit is de zgn. "Material Safety Data Sheet" oftewel het veiligheidsblad waarop vermeld staat welke chemische stoffen erin zitten. Dit is niet het 'recept' (dan zou het voor de concurrent wel erg makkelijk zijn om het na te maken), maar kan mogelijk wel helpen om te vergelijken met een ander product.

Ik heb nog even gezocht, via deze pagina lijkt het spul nu te worden verkocht als/door "Perfects Instant Cleaner".
Op de EAN 8710353000979 van de bus op je foto kon ik niets vinden.

Op 13 april 2021 12:21:37 schreef ThinkPad:
Ik heb nog even gezocht, via deze pagina lijkt het spul nu te worden verkocht als/door "Perfects Instant Cleaner".

Er vanuit gaand dat de ingredienten in volgorde van hoeveelheid staan, lijkt het dus op iets van IPA in schuimvorm.

Hubie

Special Member

Vroegah op de 'zaak'gebruikten we dit merk schuim en lucht,prima spul.
Was ook LVT (Leuk Voor Thuis) ;-)
Is ook bij Bol te koop zie ik net: https://www.bol.com/nl/p/af-foam-foamcleane-reinigings-schuim-spuitfla…

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 13 april 2021 15:51:43 (41%)

Bedankt alvast voor al jullie tips. Blijkt helaas toch dat er niet 1 op 1 dezelfde reiniger als de Philips boven gaat komen.

Als die laatste leeg is, zal ik wellicht bij Aswo of Nedis iets nieuws bestellen. Naargelang waar ik nog wat gerief nodig heb, teneinde transportkosten te vermijden.

Shiptronic

Overleden

Snap wat je bedoeld, Nog erger, de fabrikant print er vernieuwd op en product voldoet niet meer aan je eisen, en de oude versie is niet meer te krijgen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.