Overbruggen wifi 35 meter naar mijn tuinhuis

Beste forum leden
Ik wil in mijn tuinhuis wifi aanleggen Ik heb daarvoor gekocht
Devolo Macig 1 wifi dat zou volgens de verkoper moeten gaan
Ik heb dit gemonteerd en aangemeld En eerst geprobeerd in de keuken dat werkte goed Dan ben ik naar de schuur gegaan (12 meter ) Dat werkte ook goed Dan naar het tuinhuis daar deed hij niets meer Ik heb daar wel stroom liggen Maar ik twijfel aan de aarde van mijn stop kontakt ??
Is deze aarde percee nodig hoe werkt zo iets ??
welke draden gebruikt hij daar voor gaat hij via de aarde/fase /nul ??
waar kan ik gaan meten ??
e de waele

mvdk

Golden Member

Stoorzender aangelegd? En het werkt niet?

Sorry, heb 4 lekkere biertjes op, en dan ga ik raar praten.. _/-\o_

Devolo Macig 1 dat is zo'n internet over de powerline ding? Zou ik niet gebruiken. Geeft problemen bij andere mensen hun apparatuur en misschien bij jezelf. Het kan zijn dat de zender bij jou huis op een andere fase zit dan de ontvanger in je tuinhuis. Ook kan er ergens een rf blokkade zijn in je net. Of de buren hebben het ook de apparaten hebben nu ruzie.

Ik zou gewoon een utp touwtje naar je tuinhuis leggen.

Shiptronic

Overleden

Tuinhuisje(vocht) zonder aarde? Daar zou ik eerst iets aan doen, niet dan niet specifiek voor de "WiFi" maar is een mooie extra bijkomstigheid.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ha ericc,

Hoe heb je de opstelling gerealiseerd zit de adapter in een wandcontactdoos op redelijke hoogte of net boven de plint :?
Het is met elke Wifi zender de bedoeling dat tenminste de eerste meter vrijzicht heeft.......
Dus vertel hoe heb je de zender en ontvanger gesitueerd ten opzichte van elkaar !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Heb je dubbel glas in het tuinhuis? Dat dempt ook veel signaal. Vooral op de hoge 5GHz band.

Ha RAAF12,

Dat is inderdaad een puntje van aandacht standaard dubbel glas is geen probleem maar als het een 'low-e' venster is, of andere moderne coatings heeft (bijv. De uv-blokkers, enz.) dan is het over :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat betreft het dubbel glas dat zit niet bij het tuinhuis dus dat valt af.
De eerste meting heb ik gedaan in de keuken en ook de afstelling.
De Lan adapter zit in de meterkast op borsthoogte en de deur dicht.
DE wifi adapter zit in de keuken (4 meter verder op aanrecht hoogte) en daar werkte hij goed . Ze zien elkaar dus niet.
DE 2e meting heb ik gedaan in de schuur op 10 meter afstand en werkte ook goed .
Dan in het tuinhuis deed hij niets meer.
Ik ga morgen eerst kijken of er een goede aarde aanwezig is Ik zie wel een geaard stopkontakt maar of dat zo is ??? en of deze ook is aangesloten moet ik gaan uitzoeken
Wat betreft de fasen moet de voeding van de beide adapters dan op een en de zelfde zekering zitten ? (wat gaat er mis als dat niet zo is ) En moet de fase op de zelfde pen op de adapers zitten of aangesloten zijn Dat moet ik dan ook opmeten .
e de waele

Wat betreft de fasen heb een 1x25 Amp
e de waele

Ha ericc,

De fase daar heb je op de wijze zoals je het Wifi punt gebruikt niets mee van doen.....
De opmerking van @Ex-fietser die overigens niet verkeert is want je apparaat is ook via het lichtnet te gebruiken !

De veiligheidsaarde in je tuin huisje is altijd belangrijk maar niet voor de verbinding.
Je heb het over meting is dat met een app. dan kan je de veldsterkte uitlezen dat kan handig zijn :D
Hoe voer je de meting uit ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Met de meting bedoel ik de aanmelding met de telefoon het instellen van het wachtwoord van de wifi adapter en dat is goed gelukt want hij werkt dan.
Ik heb nog niets met de app gedaan dat zou ik misschien nog eens kunnen doen morgen
Moeten de beide adapters op de zelfde zekering zitten ??of speelt dat ook geen rol ?
e de waele

Arco

Special Member

Probeer eens een ander stopcontact. Kan zijn dat de locatie i.v.m. muren niet gunstig is... (of een ander kanaal)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 17 april 2021 21:11:47 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha ericc,

Nee dat is niet nodig je gebruikt de Wifi verbinding en niet de lichtnet verbinding !
het zou mooi zijn als je door middel van de App. de sterkte kan uitlezen.
Ik zal morgen het handboekje down loaden eens kijken of daar iets over in staat.

Even over de opmerking van @Arco kan je dat nog even vermelden de binnenhuis unit zit in de meterkast ook op redelijke hoogte ?
En richting het tuinhuisje wat kom je in het verlengde binnen tegen aan muren of dergelijke.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een ander kanaal brengt dat mijn Exeriabox v9 niet van de wijs Alles werkt goed in mijn installatie Ik wil dat graag zo houden.
Ik ga morgen alles eens precies opmeten zoals het moet zijn
Zoals het nu is zit de adapter achter een kontaktdoos en dat moet een vrij stopcontact zijn en dat is nu dus niet Ik ga dat morgen allemaal een uit proberen .
e de waele

Arco

Special Member

Als je een zolder met houten/pannen dak hebt, zou ik 'm daar monteren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik hier de Engenius EH 2000 dacht ik. Afstand van 60m tussen woning en loods, werkt perfect. Wel beiden buiten op de muur gemonteerd, staat niks tussen, POE kabeltje naar binnen.

Want als het nu wel werkt is het morgen met wat mist of regen misschien weer net niet.

Die dingen via het lichtnet varieeren nogal kwa resulataten

De Devolo Magic 1 is een optie, maar anno 2021 zou ik die niet meer kopen, maar de Magic 2 nemen.

Voorwaarde is wel dat er overal randaarde is, dan heb je de meeste kans op een stabiele verbinding. Maar het blijft een gok met powerline.

Kabeltje is veruit het betrouwbaarst en goedkoopst.

Heb je die optie niet? Dan kun je dit via wifi doen als je een open verbinding hebt. Een 5Ghz wifi ding kan, maar zou niet mijn voorkeur zijn.

Zelf goede ervaringen met de Mikrotik Wireless Wire. Dat is een 60Ghz setje. Dus geen last van interferentie op de 2.4 en 5Ghz en een klap sneller.

Op 35 meter haal je dan gewoon 1Gbit zonder problemen. In het tuinhuisje een los AP plaatsen en je bent helemaal klaar.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk toch dat je het beste twee extra routers of accespoints voor je tuinhuis kunt kopen, met antennes die met SMA plugjes zijn gekoppeld en twee flinke richtantennes (≥18dB) met idem plugjes. Je vervangt dan bij iedere router één spriet door een richtantenne en richt die op elkaar. Zorg dat er geen struweel tussen de antennes zit.

Inderdaad zijn HR-ruiten de pest voor WiFi. Ik heb hier al bijna geen ontvangst direct achter de ruit bij 2,45GHZ en helemaal niet met 5GHz !

Eventueel kun je één router besparen als je een USB WiFi ontvangertje voor je laptop koopt, eveneens met een afneembare antenne. De USB kabel kun je verlengen, zodat je je richt antenne op de meest gunstige plek kunt plaatsen.
Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd.
Ze zou ook kunnen proberen die USB ontvanger met spriet in het brandpunt van een wok te monteren. Dat ben ik ook al op internet tegen gekomen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier een setje ethernet over powerline om te verbinden met de omvormers in de stal. Alles bij elkaar 40 meter en dat gaat prima.

Tidak Ada

Golden Member

Ja, binnen, maar niet 'open en bloot' door de tuin.

Buiten is UTP niet voldoende beveiligd tegen sterke velden (Onweer), laat staan een lange VMVK-kabel, ook al ligt die in de grond.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met een met OpenWRT getweakte router (1e verdieping), die op 7 m van het AP op de begane grond staat, bereik ik door dubbelglas-tuin-dubbelglas op 2,4GHz wifi mijn 'doel' op 26 m afstand van de getweakte router. Het is gewoon zo'n ding met 3 van die antennetjes. Er komt geen UTP-kabel of PLC bij aan te pas. (Het doel bevindt zich op de BG.)
Werkt prima. Deze opzet levert op z'n beste snelheid de helft van de LAN-snelheid zoals 'geboden' door de router van het AP.
Mijn glas is blijkbaar niet funest voor 2,4GHz. (10GHz heb ik ook geprobeerd, maar dan is het onwerkbaar.)

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 april 2021 00:23:34 schreef Sine:
Ik zeg glazvezel :)

Is dat wel DHZ te doen? Ik meen gehoord te hebben dat je daarvoor nogal wat speciale apparatuur nodig hebt.
Slijpen van de uiteinden van de glasfiber is nogal wat anders dan draadje in een connector solderen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fzwart

Golden Member

Op 18 april 2021 01:13:48 schreef Tidak Ada:
[...] Is dat wel DHZ te doen? Ik meen gehoord te hebben dat je daarvoor nogal wat speciale apparatuur nodig hebt.
Slijpen van de uiteinden van de glasfiber is nogal wat anders dan draadje in een connector solderen.

Gewoon op ebay te koop. Setje glas-naar-ethernet omzetters en kabel van de juiste lengte met connectors er al aan kopen. Ik was voor 50 euro klaar en het ligt er al 2 jaar in.
Voorbeelden:
https://www.ebay.com/itm/Premium-100-1000Mbps-RJ45-Ethernet-to-Fiber-O…
https://www.ebay.com/itm/50M-FTTH-Fiber-Optic-Drop-Cable-Patch-Cord-SC…

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Even het topic door gebladerd, en ik krijg toch de indruk dat TS Eric niet helemaal begrijpt hoe zo'n stoorzender geval werkt.
Die beide adapters zitten beide in een stopcontact omdat ze verbinding moeten hebben met bedrading van het net. Reden: die bedrading wordt gebruikt om met elkaar te communiceren. Dat gaat dus niet over wifi. Daarom moeten beide adapters ook op dezelfde fase zitten. Als je geen 3-fase aansluiting hebt is dat vanzelf al zo. Dat 2e kastje stuurt de communicatie weer door over wifi. Daarop zit je dus met je mobiel ed op aangesloten. De afstand die je haalt tussen de beide adapters hebben dus helemaal niets met wifi te maken, en ook niet met radio. Da's een kabelverbinding.

En kabels zonder afscherming of twist stralen als een wilde, dus vandaar is het een stoorzender. Zendamateurs in de buurt zullen je waarderen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein