Friac inbouw vaatwasser ivw7706x

hallo,

probleem met de friac vaatwasser IVW 7706x
Als we hem aanzetten met de uiterst linkse knop ( de aan-uit knop ) begint hij al na enkele seconden te werken …maar niet correct . We hebben de tijd niet om met de programma knop het gewenste programma te kiezen en dan te drukken op de start /pauze knop.

Dus na het aanzetten ,na enkele seconden horen we een geluid ( ik denk van afpompen ) en dan flikkert het lampje van het glas en het symbool van zout gaat ook branden .

Er is voldoende zout en voldoende glansmiddel in het toestel ( het zout is nog volledig gevuld …nadat ik het een week geleden had bijgevuld ) hij gaf dan het symbool dat er zout nodig was , niettegenstaande ik het zout nog zag staan na de schroefdop verwijderd te hadden …ik heb er dan zout bijgevuld , denk ¼ van een pak van 1 kg.

wie weet raad , wat zou het probleem kunnen zijn ...bestaat er zoals ment zegt een totale reset van de machine

groeten en wie weet kan ik de oplossing ontvangen !

françois

kan zijn dat de kabelboom in de deurscharnier gebroken aders bevat, zout detectie komt van onder maar glansspoel detectie van boven in de deur. dat de machine vanzelf start is wel raar, kan de startknop blijven hangen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hallo testman,

dank voor je snelle reactie ...ik ga dat zeker nazien, denkelijk blijft de knop niet hangen ,omdat ik deze toch hoor tikken/klikken als ik er op druk.Maar het is wel zo enkele maanden geleden had ik toch al eens problemen met de start/pauze knop en hier mee bedoel ik , dat ik meermaals moest drukken om de machine te starten .ik heb ondertussen het zout er met een lepel zoveel mogelijk uitgehaald , even in de zout bank geroerd , zout er terug ingeschept en de indicatie zout op is nu weg ! wat niet wegneemt dat het misschien de kabelboom is ...op welke manier wordt het zout ( vol/leeg ) gedetecteerd denk je ? de indicator glas blijft knipperen ...en in het boekje/handleiding ....die zeker niet correct is en slecht vertaald uit het frans ( denk ik ) naar het Nederlands lees ik voor deze foutmelding ...
de glass licht flikkert >>>problemen ...overstroom Oorzaken ...sommige onderdelen lekken . Enfin ,nogal een vertaling hé ...voor lekken denk ik dan aan water ,maar zie geen water lekkage en electrisch lekken ,dat zal ook niet want dan springt de dif. zekering uit in de zekeringen kast

grt

Heb je de motorruimte onderaan geïnspecteerd? Klinkt als een lekkage reactie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik moet de machine ,morgen of overmorgen uit de keuken halen ...een gepruts Als ik de machine zal moeten vervangen ( liefst niet natuurlijk...dan ga ik toch even uitzoeken of ik een vrijstaande vaatwasser kan plaatsen ,maar normaal denk ik is de afstand tussen de keuken panelen 60 cm en dan denk ik dat ik daar nooit een machine van 60cm breedte kan tussenkrijgen.

Normaal moet dat lukken. Het kan soms op 1 mm steken natuurlijk. Het verschil zit em meestal in de hoogte. Het blad verwijderen we dan gewoon meestal en dan lukt dat. Ook de houten plint onderaan moet dan bijgezaagd worden want daar vaar de vrijstaande vaatwas komt kan geen plint zijn gezien de vaatwas vooraan een sokkel heeft. Friac is geen topmerk natuurlijk. De meeste vaatwassen kun je het best inspecteren door op zijn rug te leggen. Enkel de electroluxen hebben achteraan een print. Ik weet niet welke fabrikant dit model geleverd heeft dus inpecteer eerst even vooraleer zomaar op de rug te kantelen dat er geen kwetsbare elektrische onderdelen achteraan zitten zodat het lekwater de boel niet meer stuk maakt. Bij twijfel gewoon alle bekledig verwijderen vooraan, links en rechts.

Zout bijvullen in een defect toestel is geen goed idee. Het gemorste zout en pekel kan zich nu een weg vreten door het inox met nog meer problemen ten gevolge.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

wat ik vroeger heb gelezen en ook gehoord in de winkel ...maakte Friac vroeger zijn toestellen zelf,maar zijn ze ten onder gegaan door hun eigen succes en dan zou BEKO de zaken hebben overgenomen en produceren ze o.a. voor Friac.

Op 17 april 2021 20:36:21 schreef FRANCOIS51:
ik moet de machine ,morgen of overmorgen uit de keuken halen ...een gepruts Als ik de machine zal moeten vervangen ( liefst niet natuurlijk...dan ga ik toch even uitzoeken of ik een vrijstaande vaatwasser kan plaatsen ,maar normaal denk ik is de afstand tussen de keuken panelen 60 cm en dan denk ik dat ik daar nooit een machine van 60cm breedte kan tussenkrijgen.

Er bestaan ook 45cm machines.