Hellingshoek zonnepanelen verschil opbrengst

Beste,

ik heb samen met een familielid zonnepanelen laten leggen.
Beide betreffende 6825Wp (seraphim) en huawei 5000 3f omvormer.
Alle 2 de installaties liggen nu ongeveer 9 maanden. In deze 9 maanden heeft mijn familielid 4800kWh aan stroom gemaakt, ik heb echter (met dezelfde installatie) 3800kWh gemaakt.
Het verschil is wel dat hun panelen op een hellend dak liggen. Mijn panelen liggen met driehoeken op een plat dak. Ik ben, sinds dat ik dit weet, enkele keren op mijn dak gaan kijken, maar ik heb geen schaduw van de rij die ervoor ligt (of van de dakrand). Wat op zich wel positief is, want de zon staat nu (denk ik) toch nog redelijk laag.
Ik heb wel gezien dat de panelen vrij plat liggen (6-7 graden ongeveer). Zou dit het probleem kunnen zijn? Of zou er ergens anders iets schelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

mvg Jeffrey

GJ_

Moderator

ik zou als non-deskundige zeggen dat 51 a 52 graden de ideale hoek moet zijn.

JoWi

Special Member

Op 17 april 2021 09:00:53 schreef GJ_:
ik zou als non-deskundige zeggen dat 51 a 52 graden de ideale hoek moet zijn.

Ik denk dat je 90 - 51 graden bedoelt. Dus 35-40 graden.

Ignorance is bliss
fatbeard

Honourable Member

Zoals alles in het leven is ook dat een compromis, met de klemtoon op mis: die hoek is alleen midden lente en midden herfst optimaal.
Maar 6à7° is wel èrg plat.
Vergroten van die hoek levert meer rendement, maar vangt ook meer wind. En dan zou bij storm een paneel kunnen wegwaaien, met alle gevolgen van dien...

Maximale opbrengst krijg je als het zonlicht loodrecht op het paneel valt, wat te bereiken zou zijn met een tracking mechanisme (serieus grote installaties hebben dat ook).
Met een windbescherming, vergelijk met een zonnescherm wat ook omhoog gaat bij sterke wind.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

met zulke platte panelen gaat je rendement pas komen deze zomer als de zon er recht boven zit. ik ben zelf aan het overwegen om panelen tegen mijn muur te zetten, en 2x meer panelen dan mijn omvormer aankan. in de zomer weinig rendement, in de herfst-winter-lente bij lage zon zou ik mee genereren.

veel minder rendement van mijn installatie, maar een meer gelijke opbrengst ipv overvloed aan energie in de zomer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Guus@Sint-Michielsgestel

Die spiegels moeten dan ook weer omhoog staan, dus ook wind gevoelig en extra kosten, of je moet aan het water wonen.

Bij een kleine hoek heb je in de winter minder opbrengst, en in de zomer juist meer.

Het totaal komt dan toch wel iets lager dan met een grotere hoek.
35 graden schijnt optimaal, maar dat gaat niet op een plat dak omdat je dan teveel afstand tussen de rijen moet houden.

Ik heb ook panelen op een plat dak (8 panelen 2450Wp, 15 graden), en bovendien veel last van schaduw in de winter. Dat heeft het volgende effect:

Op 17 april 2021 08:34:48 schreef Jeffreyy:
Beste,

ik heb samen met een familielid zonnepanelen laten leggen.
Beide betreffende 6825Wp (seraphim) en huawei 5000 3f omvormer.
Alle 2 de installaties liggen nu ongeveer 9 maanden. In deze 9 maanden heeft mijn familielid 4800kWh aan stroom gemaakt, ik heb echter (met dezelfde installatie) 3800kWh gemaakt.
Het verschil is wel dat hun panelen op een hellend dak liggen. Mijn panelen liggen met driehoeken op een plat dak. Ik ben, sinds dat ik dit weet, enkele keren op mijn dak gaan kijken, maar ik heb geen schaduw van de rij die ervoor ligt (of van de dakrand). Wat op zich wel positief is, want de zon staat nu (denk ik) toch nog redelijk laag.
Ik heb wel gezien dat de panelen vrij plat liggen (6-7 graden ongeveer). Zou dit het probleem kunnen zijn? Of zou er ergens anders iets schelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

mvg Jeffrey

Misschien moet je eens vergelijken na een paar seizoenen.

Als het verschil alleen die hellingshoek betreft, zou dat toch niet meer dan 15% mogen schelen.
Zie hier: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php?lang=en&map=europ…

Lambiek

Special Member

Op 17 april 2021 08:34:48 schreef Jeffreyy:
Ik heb wel gezien dat de panelen vrij plat liggen (6-7 graden ongeveer). Zou dit het probleem kunnen zijn? Of zou er ergens anders iets schelen?

6 a 7° is wel vrij plat ja, hier heb je wat meer info over de zonne standen over het hele jaar genomen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57/2

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat mij deze winter opviel bij mijn overburen: dat de sneeuw niet zo maar van hun panelen gleed, dat duurde een paar dagen. Die liggen ca 30 graden tov horizontaal.
Iets soortgelijks krijg je met vuil/vogelpoep etcetera. Dat spoelt er minder makkelijk af.
Als je de keuze heb zou ik de panelen dus liever wat steiler omhoog zetten.

Ik weet niet of ik eroverheen gelezen heb maar is de orientatie allebei hetzelfde? Afwijken van zuid geeft nog een behoorlijk verlies.
Ik heb de panelen op de grond op 25 graden staan.
Als de saldering straks weg valt kun je op het platte dak misschien wel een leuke oost west opstelling maken met zo'n lage hoek.

Overigens staat de zon alweer een heel stuk hoger dan in de winter.

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op zaterdag 17 april 2021 15:30:31 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Enige echte oplossing is een zonnevolgsysteem met 3 vrijheidsgraden. Maar of het echt veel uithaalt....??

Daar is al eerder op CO over geschreven, met foto.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat ik ervan onthouden heb is dat er best veel winst te halen is met een volg systeem maar dat je, als er ruimte is, goedkoper meer panelen kan neerleggen.

Schoonouders hebben 4kW zuid op 60 graden hoek (dus steiler dan 45 graden) en halen in februari al 4000W. Mijn panelen liggen op 20 graden zuid (2500W) en 20 graden noord (2500W) en 20 graden noord-west (1700W). Zij hebben in de winter véél meer (piek)opbrengst dan ik maar in de zomer haal ik ze wat bij.

Zoals al geopperd, binnenkort is het afgelopen met salderen en, afhankelijk van de afbouwregeling, kan het anders neerleggen van de panelen wel eens slim zijn.

@fcapri: ik heb nog een stuk van 3x8m vrij op mijn gevel die ik inderdaad graag vol wil plakken, maar ik heb mijn twijfels of zowel mijn vrouw als de buurt dat kunnen waarderen...

bij mij is het een stuk muur achteraan bij mijn loods. geen kat die er wat van gaat zeggen
hier die rode muur waar dat oud ijzer tegen staat. de zon zit er altijd tegen in de namiddag tot savonds (als de zon achter men loods gaat, is het gedaan.
ik ben van plan op 30V te werken, dus alle 8 de panelen gewoon parallel. als ik er 8 naast elkaar zet (een rij tegen de muur, onder die van mijn buur en vlak boven mijn garage dak), zullen er altijd zijn die eerst in de zon zitten terwijl de andere in de schaduw, en later op de avond net omgekeerd.
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/2/640/photo_2021-04-13_20-49-03.jpg

deze foto was genomen op 13april om 18h49

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik je schaduw bekijk vraag ik me af of jij een enorm punthoofd hebt, of draag je in je vrije tijd soms een rituele puntmuts?

ik stond achter een paal, om geen zon te hebben :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Blue Sky

Cableguy

Ik heb ze ook op een plat dak staan met een kleine hoek, vergelijkbaar met de zonneparken die nu worden aangelegd. In de winter weinig opbrengst maar vanaf maart tot en met oktober goede opbrengsten. Ik heb een installatie van 3500 Wp en die levert per jaar gemiddeld 3000 kW op.

Waar rook is, is stroom

hier die rode muur waar dat oud ijzer tegen staat. de zon zit er altijd tegen in de namiddag tot savonds

Lijkt redelijk ideaal, maar warmte is ook een issue dat het rendement verslechterd. Als de temperatuur zomers in die hoek naar de 60 a 70 graden gaat oplopen kan het rendement wel eens tegenvallen.

Op 18 april 2021 11:08:15 schreef Ex-fietser:
[...]

Lijkt redelijk ideaal, maar warmte is ook een issue dat het rendement verslechterd. Als de temperatuur zomers in die hoek naar de 60 a 70 graden gaat oplopen kan het rendement wel eens tegenvallen.

doordat ze vertikaal staan, kan de warmte makkelijk opstijgen en koude lucht trekken van achter die garage. eventueel kan ik iets tussen de muur en zonnepanelen hangen dat de muur als 'koelplaat' dient. aangezien ik toch eht hoogste rendement wil halen in de winter, en minder in volle zomer, lijkt warmte me minder een probleem

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 17 april 2021 09:05:18 schreef JoWi:
[...]Ik denk dat je 90 - 51 graden bedoelt. Dus 35-40 graden.

Nee, 51° ten opzichte van de horizontaal. Daar zit de zon gemiddeld.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als de temperatuur zomers in die hoek naar de 60 a 70 graden gaat oplopen kan het rendement wel eens tegenvallen.

Werd er om die reden niet aanbevolen om de PV-panelen bovenop een warmtecollector te monteren, die dan voor afkoeling zorgt door warmte af te voeren naar een zonne-boiler?

51° ten opzichte van de horizontaal. Daar zit de zon gemiddeld.

Maar vanuit een bezorgdheid om vooral 's winters (wanneer er de meeste energie nodig is) zoveel mogelijk opbrengst te hebben, gaat men de panelen toch nog vertikaler zetten - ten koste van minder opbrengst in de zomer?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 18 april 2021 13:23:15 schreef big_fat_mama:
Maar vanuit een bezorgdheid om vooral 's winters (wanneer er de meeste energie nodig is) zoveel mogelijk opbrengst te hebben, gaat men de panelen toch nog vertikaler zetten - ten koste van minder opbrengst in de zomer?

Ja, zie hier.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57/2

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.