Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

bprosman

Golden Member

Op 15 maart 2021 21:52:11 schreef ohm pi:
[...]Ben ze nu allemaal aan het downloaden met HTTrack Website Copier. Het schijnt dat het sneller kan met het Linux-commando 'wget', maar zo slim ben ik niet.

Er zijn ook plugins voor je webbrowser die dat kunnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
dijkmane

Golden Member

Op 15 maart 2021 02:26:33 schreef Jeever:
[...]
Alle RB's van 1937 tot en met 1997 staan als PDF's op:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Bulletin/

en als je een paar keer naar de Parent Directory gaat is er nog een schat aan andere informatie te vinden !

In no Sense, Nonsense

Daar staan ook een aantal jaargangen (1953 t/m 1974 en 1976,1977) Radio Elektronica's. Die hadden in de jaren 70 en 80 ook veel ontwerpen en interessante informatie (mijn periode van elektronica activiteit ;-).

Ik heb met de bibliothecaris van die site afgesproken dat we m'n jaargangen RE 1975 en 1978 tot ongeveer 1984 ook gaan digitaliseren en daar neerzetten.
Is nog even een klusje, want dat zijn een paar honderd tijdschriften.

Mochten hier mensen zijn die ook RE's uit periode na 1982 hebben, laat dat me aub even weten, want na 1983 zitten er hiaten in m'n collectie. Trouwens, weet iemand hoe lang dat tijdschrift is doorgegaan? Ik heb zelf geen idee.

Trouwens er staan naast tijdschriften ook heel veel boeken zoals je via die link kunt zien. En het wordt ook regelmatig uitgebreid.

Ze doen goed werk!

Op 15 maart 2021 12:19:42 schreef joopv:
Hartstikke mooi dat dit digitaal beschikbaar is nu, bedankt voor al je werk Bram. Hopelijk ontstaan er geen copyright issues. Ik heb geen idee hoe dit afgedekt is met al die grote gedigitaliseerde tijdschriften verzamelingen her en der op het web.

Wel vind ik het jammer dat die bestanden zo groot zijn. Waarom doet de Canon Imagerunner hier op kantoor maar 12MB voor 70 pagina's A4 en worden deze 100 A5jes 150MB? Heeft dat te maken met de jpeg compressie? Kun je dat ergens instellen?

Ben nu ook samen met Bram de laatste Elektuur (nr 5) uit maart 1962 te digitaliseren. De eigenaar van het tijdschrift heeft het gescant en heeft mij 68 jpeg bestanden gestuurd van 3 - 6MB per stuk. Als je dat bij elkaar knoopt tot een pdf wordt het een pdf bestand van 150MB. De Canon op kantoor zou er een 12MB bestand van maken. Digitaliseerd die met een veel hogere (lossy) compressiefactor? Is dat zichtbaar in het document? Zit er misschien intelligentie in de Canon die tekst, lijnentekeningen en fotomateriaal detecteert en anders opslaat?

Ik weet dat jpeg eigenlijk echt bedoelt is voor fotografisch materiaal, terwijl lijnentekeningen veel beter met lossless png of gif opgeslagen kunnen worden.
En dat je bij het bewerken van jpg's bij het opslaan de lossy compressiefactor gewoon kunt instellen. Op een gegeven moment wordt het zichtbaar en hinderlijk, maar een 6MB jpg kun je best reduceren tot 500K of zo.

Maar goed, je kan ook redeneren dat bandbreedte en opslagcapaciteit zo goedkoop is geworden dat bovenstaande er allemaal niet zo erg toe doet :)

De pdf die ik stuurde, daarvan heb ik de filegrootte al laten verkleinen door ACROBAT (Acrobat 6!)zelf. Dat scheelde al 30%. De jpg files had ik met Irfanview gemakkelijk kunnen reduceren. Door dat niet te doen, heeft de man die ze wil bewerken de keuze om dat zelf wel of ook niet te doen......
Minder maken kan vrijwel altijd, Iets erbij maken wat er niet meer is kan niet.

joopv

Golden Member

Voor de Philips adepten: pdf's van het Philips Hobbyskoop blaadje wat destijds in de elektronica winkel lag om mee te nemen.

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi…

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi…

Blader ook even op en neer door de site voor nog meer pdf's.

===========================

De Elektuur collectie van de eerste 5 jaren is nu w.m.b. compleet op archive.org. Er zijn altijd dingen te verbeteren (*) maar ik zet er nu even een streep onder. Met dank aan iedereen hier die meegewerkt heeft!

zoals januari 1964: lelijke witte sticker op de cover.

bprosman

Golden Member

door ACROBAT (Acrobat 6!)zelf. Dat scheelde al 30%.

Bij mij scheelt het meer (Acrobat Continuous release 2021.xxx).
De Elektuur van Joop ging van 137Mb naar 15Mb :
https://we.tl/t-KL8Uw3JpgE

Een oude Telec catalogus ging van 524Mb naar 128Mb

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Volgens mij hebben we Archive.Org om zeep geholpen :+
Momenteel niet bereikbaar bij (voor) mij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 16 maart 2021 13:18:08 schreef bprosman:

Een oude Telec catalogus ging van 524Mb naar 128Mb

Bewaar je die ook nog? Ik heb daar nog gewerkt haha!

Thevel

Golden Member

Op 16 maart 2021 13:25:40 schreef bprosman:
Volgens mij hebben we Archive.Org om zeep geholpen :+
Momenteel niet bereikbaar bij (voor) mij.

Hier werkt het probleemloos.

bprosman

Golden Member

Op 16 maart 2021 14:32:27 schreef Thevel:
[...]Hier werkt het probleemloos.

Ja hier inmiddels ook weer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 16 maart 2021 11:42:22 schreef djf:

Mochten hier mensen zijn die ook Radio Elektronica's uit periode na 1982 hebben, laat dat me aub even weten, want na 1983 zitten er hiaten in m'n collectie.
Trouwens, weet iemand hoe lang dat tijdschrift is doorgegaan? Ik heb zelf geen idee.

Om m'n vraag even te beantwoorden ;-): Radio Elektronica is blijkbaar op zeker moment overgegaan in Vaktijdschrift Elektronica en in 2019 overgenomen door Elektor International en blijkbaar daarna een stille dood gestorven, althans ik kan er niets over vinden behalve 1 nummer uit 2019.

Op 16 maart 2021 14:49:59 schreef djf:
[...]

Om m'n vraag even te beantwoorden ;-): Radio Elektronica is blijkbaar op zeker moment overgegaan in Vaktijdschrift Elektronica en in 2019 overgenomen door Elektor International en blijkbaar daarna een stille dood gestorven, althans ik kan er niets over vinden behalve 1 nummer uit 2019.

Inclusief download! Mooi.

Ik dacht dat het nummer 1 uit 2019 zou zijn, maar zie dat het nummer 9 is, het 1 na laatste nummer van 2019 volgens de tekst.

benleentje

Golden Member

Op 15 maart 2021 22:01:50 schreef bprosman:
[...]
Er zijn ook plugins voor je webbrowser die dat kunnen.

Ik heb gezocht naar firefox plugins maar nog geen goed werkende gevonden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 14 maart 2021 21:17:36 schreef bprosman:
Deze week bezig geweest alle 24 nummers van Populaire Electronica gescand en geupload naar archive.org onder mijn naam (bprosman).

Ik ben de hele serie aan het doorlezen en ondanks dat het alweer een jaar of 45 geleden is kan ik me veel otwerpen nog goed herinneren.
Vanavond zat ik nr11 te lezen waar waarin de F.B.I sirene beschreven staat.
Ik heb dat ding gebouwd (het printje bij PE besteld) en een aantal weerstanden door potmeters vervangen waardoor de gekste geluiden geproduceerd konden worden.
Best wel spectaculair in die tijd...

flash2b

Special Member

Op 18 februari 2021 23:52:02 schreef bprosman:
Hobbit 1984, de ontbrekende nummers (6 t/m 12) geupload. Alles van Hobbit staat nu op Archive.org
ELO volgt.

Op https://archive.org/details/@bprosman?tab=uploads kan ik maar 6 Hobbit PDF vinden. Doe ik wat verkeerd, waar staan de andere Hobbit's ?

bprosman

Golden Member

Op 11 april 2021 12:26:52 schreef flash2b:
[...]

Op https://archive.org/details/@bprosman?tab=uploads kan ik maar 6 Hobbit PDF vinden. Doe ik wat verkeerd, waar staan de andere Hobbit's ?

Zoek op mijn naam (bprosman) ze zijn in 2 batches geupload.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

Dat is precies wat ik doe.

Maar ik snap het nu Hobbit is een plaatje per seizoen, maar PE is een plaatje per los tijdschrift.

Beste mensen,

Ik ben nu een aantal jaargangen Radio Electronica aan het inscannen. Dan wel de jaargangen die ik wel heb en die niet bij de NVHR staan (zie https://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/).

Dat zijn dan jaargangen 1975 en 1978 t/m 1982. Nu mis ik een paar nummers uit die periode (1981: 1,2,3,4)) en tevens houdt het bij mij op na 1982.

Zijn er hier mensen die Radio Electronica's uit die periode hebben (voor m'n paar missing exemplaren) en die ook Radio Electronica's van de jaren daarna hebben? Mogen we die hebben om in te scannen? (we moeten ze wel even lossnijden)

Ik heb met de bibliothecaris van de NVHR site afgesproken dat ze daar komen te staan, maar ze hebben momenteel even wat ruimtegebrek dus het duurt eventjes.

Mocht je nu al belangstelling hebben dan kan ik je wel een linkje naar m'n google drive sturen, ofwel even een tijdelijke WeTransfer doen).

PS. Ik ben nog niet klaar maar waarschijnlijk volgende week wel. En tevens scan ik ze integraal dus met alle (personeels-) advertenties erin. (misschien leuk voor degenen die in zo'n baan zijn gestapt ;-))

Jeever

Golden Member

Op 13 april 2021 19:42:03 schreef djf:
Mocht je nu al belangstelling hebben dan kan ik je wel een linkje naar m'n google drive sturen.

Omdat ik zélf bezig ben zoveel mogelijk oude elektronica tijdschriften te indexeren en te scannen op mijn blog heb ik daar uiteraard interesse in.
Stuur dus maar een linkje naar mijn mailadres.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ai, 't is toch wat met het overzicht houden op al die papieren tijdschriften.

Nu blijkt dat ik per ongeluk jaargang 1978 of heb weggegeven of in de stort heb gedaan ( 8)7 ), maar intussen heb ik weer een doos ontdekt met RE's van 1983 tot 1986 (wel met missende nummers) :D .

Kortom, kunnen jullie nog eens kijken in je papieren tijdschrift archieven of je Radio Electronica's hebt?

Vooral dus na jaargang 1978 en na 1980 (toen het "Electronica" ging heten)!\

@jeever: 'k heb je een mailtje gestuurd.

Jeever

Golden Member

Op 14 april 2021 16:30:22 schreef djf:
@jeever: 'k heb je een mailtje gestuurd.

Ja, bedankt! Alle nummers reeds gedownload.
Wat werkt Google Drive toch veel sneller dan dat archive.org!
Ik heb geen papieren nummers van dit tijdschrift, dus ik kan u niet helpen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
joopv

Golden Member

Douwe, stel je vraag ook even op nfor.nl. Daar heb ik de allerlaatste Elektuur vandaan gehaald.

Op 15 april 2021 07:11:08 schreef joopv:
Douwe, stel je vraag ook even op nfor.nl. Daar heb ik de allerlaatste Elektuur vandaan gehaald.

Ja dat is een goed idee, zal ik doen. Thanks!

Inmiddels RE jaargang 1978 weer opgespoord (had ik weggegeven) en die wordt me vlgd week toegezonden.

En het scannen gaat voortvarend, al drie jaargangen, 86 tijdschriften, ingescand.

Jeever

Golden Member

'Electronica Wereld' nr. 11 (april/mei 1963) verkeerd gepagineerd
Bij het indexeren van de inhoud van de PDF-nummers van 'Elec/ktronic/ka Wereld' op archive.org ontdekte ik dat nummer 11 verkeerd is gepagineerd. Ik heb alle pagina's weer in de juiste volgorde gezet op:
https://drive.google.com/file/d/10-HSaMK3p2TfLXauhT3ilA6dFpDQBpmt/view…
Misschien kan het betreffende bestand op archive.org vervangen worden?

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Bijna klaar met het inscannen van 10 jaar Radio Elektronica (en vanaf 1981 "Elektronica" geheten) en heb de papieren tijdschriften (zonder ruggetjes) nu netjes per jaargang bij elkaar gevoegd en in dozen gedaan (1975 en 1979 tot en met 1986, morgen 1978 erbij).

Heeft iemand nog belangstelling voor deze gratis tijdschriften?
(Anders ben ik genoodzaakt ze bij oud papier te doen)