ervaring met Siemens EX877KYX5E inductiekookplaat gezocht

Voor zij die het gevolgd hebben: in mijn ander topic verhaalde ik over mijn 13 jarig Miele kookvuur waarvan het glas gebarsten is. Gaat wellicht vervangen worden.

De prijzen van Miele onderdelen, en zeker bij kookplaten, zijn gewoonweg ranzig te noemen. Ondanks ik in een Miele center werk, is een inductiekookplaat van hen het laatste wat ik ooit nieuw zou kopen.
Even over de schutting gaan kijken bij Siemens. Kan je blijkbaar voor hun duurste platen al vermogenmodules hebben van een 300€. Verschilletje met de 8 en 900€ van Miele. :+

In onderwerp vernoemde Siemens uit de IQ700 serie lijkt me wel wat. Het leuke is de anti-overkook sensor wat hier in huis wel eens van pas zou kunnen komen.

Met Siemens kookplaten 0,0 ervaring. Kent iemand dat model en een idee of dat een deugdelijk apparaat is. Kost uiteindelijk ook +2000€. Moet toch liefst goed besteed zijn.

miele gebruikt al vele jaren EGO modules, niets miele aan zo'n plaat dus. heb pas een plaat van bauknecht hersteld, EGO modules alom. op de module stond 7,02kW, terwijl de sticker aan de buitenkant van bauknecht 7,25kW zei :P

siemens en bosch is niks mis mee, beter spul als budget whirlpool en bauknecht. om maar weg te blijven van beko en dergelijke bouwmarkt merken. smeg en etna is ook niets soeps..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 april 2021 13:01:26 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van de flextoestanden keert mijn maag om. Veel te complex . Ik zweer bij de klassieke ronde zones. Zoals je weet zijn de flex zones bij miele een ware ramp. Te belachelijk voor woorden wat daar onder inzit. 2 ronde zones tegen elkaar geschoven zodat je potje enkel aan de raden kookt. Enfin het ging over siemens. Ik heb daar weinig defecten mee. Enkel een serie met slechte bediening waarvan ze de waarborg dan naar 5j getrokken hebben. Heel fair dus. Heden kook ik op een aeg met een miele module in. Tja. Exact hetzelfde binnenwerk en dus snel van 2 één gemaakt.

Behoorlijk duur geval die full flex. Kun je niet gewoon terug 1 occasietje samenstellen?
Is er op de iq700 niet standaard 5j waarborg?

Dus persoonlijk zou ik niet voor flex gaan maar mss dat je mensen kent die er tevreden van zijn? Qua defecten heb ik er nog geen tegengekomen maar het is nog te vroeg om er een toekomstzicht op te krijgen. Als ze open liggen ga je wel even moeten slikken vh binnenwerk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goed dat je voor een ander merk opteert en niet terug die dure rommel.

Het is voor mij erg makkelijk om voor een leuk prijsje aan Miele apparatuur te komen, vandaar dat het steeds Miele geweest is. Bij kookplaten is het verhaal nu net wel iets anders: onderdelen minus personeelskorting is nog pakken duurder dan elk ander merk kookplaat zijn onderdelen aan klantprijs. Goed beseft met het glas.

Met de flexzones zijn er wel verschillen. De full-flexjes heb ik uiteraard bij Miele al diverse keren mogen herstellen, er is amper een steak op te bakken (klantvoorbeelden genoeg).

Dan heb je nog de powerflex zoals deze Siemens. Ik heb op Aswo eens naar de exploded view gaan kijken en het zijn gewoon vier inductoren aan elke kant die TEGEN elkaar liggen en niet OP elkaar.
Het topmodel (plaat van 4000€) van Siemens lijken zelfs erg veel kleine inductortjes die tegen elkaar liggen.

Nu goed het systeem van flexdinges die tegen elkaar liggen lijkt wel goed te zijn. Bestaat bij Miele al langer en werkt goed. Laten we de hoge kosten als het defect gaat bij Miele even niet meenemen...

Over deze specifieke Siemens: zou twee jaar op de markt zijn en las een review van toen hij net uit was. Bleek idd een vertraging in de UI te zitten. Wellicht heeft men dit inmiddels voor mekaar?

Over het algemeen zijn de BSH kookplaten wel goed te noemen. Mochten ze defect zijn redelijk eenvoudig te herstellen.. Maargoed Miele gaat zich langzaam uit de markt prijzen, dat moeten ze niet doen. Ondanks je met leuke korting kan kopen, is Miele nog veel duurder dan Bosch..

Op 18 april 2021 19:00:47 schreef smd:
Ondanks je met leuke korting kan kopen, is Miele nog veel duurder dan Bosch..

idd en dat heb ik gemerkt met de kostprijs van deze glasplaat.
Wat je zegt klopt wel als je naar de herstelkost gaat kijken. Qua aankoop ligt het op kookplaat vlak allemaal wat tegen elkaar. Ik heb zelfs het idee dat Siemens ietsje duurder is dan Miele in de aankoop.
Als het later mis gaat, dan is het wel een heel ander verhaal.

Het is uiteindelijk een principekwestie geworden en heb gewoon vernoemde Siemens besteld. Eerste toestel van Siemens ooit in mijn huis, ik ben eens benieuwd. Normaal zou ze komende week aankomen.

Afwachten tot een leuke occasie samen te stellen was zou te lang duren. We geven onze dochter van 9 ook al eens een vod om de keuken op te kuisen. Ik wil het niet meemaken dat ze zich eens goed snijdt aan die barst. We moeten er zelf ook al enorm op letten, dus die kookplaat moet zsm weg.

Ik heb met deze toestellen nog nooit gekookt. Zou je als je deze een tijdje in gebruik hebt, en wat ervaring ermee hebt, kunnen laten weten wat je ervan vindt? Het benieuwd me. Veel succes met de nieuwe plaat. Ik heb nog geen vanbinnen gezien dus dat is al een goed teken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Doe ik zeker Eric!
Onze baas heeft twee winkels. In zijn andere winkel verkoopt hij voornamelijk Siemens. Ook hij kon beamen dat die goeie kookplaten hebben. Hij had van dat type een tweetal liggen. Nog niks (negatiefs) van gehoord, maar hij twijfelde of die klanten wel echt alle features ervan gebruiken.
Mijn vrouw, en chef-kok hier ten huize, kennende gaat alles wel eens aan een grondige test onderworpen worden :D

Belofte maakt schuld en zeker hier wil ik wel eens wat vertellen over die Siemens plaat, want ja hoor, eindelijk ligt ze in mijn keuken. En dat nu toch al 3 weken.

Ik kan er kort over zijn: dit is nu eens een kookplaat die echt doet zoals op de website beloofd wordt. Alle functies waar men over uitweidt zitten erop en werken gewoon.

Eender waar je de pan zet op die flex zones, overal warmt dat ding gewoon.
Je hebt links en rechts een "rechthoek" bestaande uit zones. Resp. rechts en links van die rechthoeken heb je nog een uitbreiding. Wens je die te gebruiken moet de pan wel minstens de helft beslaan van die uitbreiding, maar dat wordt netjes aangeduid in het LCD schermpje of hij die pakt of niet.

Waar ik vandaag bij een Miele full flex bij een klant weeral eens miserie mee had: als je de pan van het vuur pakt, schakelt hij het eerder ingesteld vermogen zelfs na een minuut opnieuw in (en valt de boel niet uit na 10 sec zoals bij Miele).

Ingesteld vermogen "meepakken" als je de pan verplaatst wordt op voorhand mooi gevraagd of je dat wilt of niet.

Waar ik eerder nergens een antwoord op vond: de UI is erg soepel en vloeiend te noemen. Hij werkt zoals de gemiddelde iPad. Zoals alles moet je heel even wennen aan waar alles staat om de intuïtie te krijgen er tijdens het koken mee te werken, maar lukt prima na 3 weken.

Niks kommer en kwel dan? Mja, toch wel. tis te zeggen: ik had meer van de "automatische" programma's verwacht.
Stel je gaat een roerei maken. Je selecteert uit het erg mooie menuutje het roerei. Er komt een standaard advies op om het ei 4 tot 9 minuten te mengen. Temperatuursensor gaat op standje 2 staan en that's it. Het werkt goed, want je roerei is eens zo snel klaar dan op een andere kookplaat, maar ik had wat meer interactiviteit verwacht.
Eens je de standen van de bak en kooksensor kent, ga je die manueel instellen. Zonde van die extra menu-opties.

Leuk te lezen dat je waar voor je geld gekregen hebt. Veel plezier ermee ginder. Dat was met een miele nooit gelukt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dus ? Siemens maakt het meer waar dan Miele.. Zeker de prijs!

Zeker op kookplaat vlak dan toch. En idd de prijs. Aankoop is ongeveer hetzelfde, maar wisselstukken is dag en nacht verschil in het voordeel van Siemens.
Ik doe er nog wat bij: de KM7999FL lijkt me recht uit de fabrieken van Siemens te komen. De onderkant is identiek dezelfde als van m'n Siemens plaat.

De UI van Siemens geeft je echt een iPad gevoel. Het scrollen in de menu's van Miele, tsja... hoe vlot dat op hun ovens gaat, zo slecht gaat dat daar. Windows 3.11 op een 386 computer gaat vlotter.

Software en Miele is al lang geen goede combo; op dingen die ze dan niet zelf maken is het blijkbaar helemaal een nationale ramp.

Klopt, gehele ontwikkeling is niet meer "In House" net zoals print ontwikkeling..