stroomtransformator

Ik heb zonnepanelen die de stroom door een Ampèremeter, een "groene stroommeter" (ABB B21-111.100)",in het net stuurt. Nu wil ik op afstand een tweede maar een analoge mA meter de opgewekte stroom van de zonnepanelen meten.
Ik heb één draad van de leiding die naar het net gaat éénmaal doorgevoerd door een spoel die ik gebruik als stroomtransformator.(zie foto, spoel met ferriet). Hierdoor wordt een zeer kleine spanning (0.5 v)gegenereerd. NA gelijkrichting met GE diodes meet ik met een analoge mA meter de stroom.
Mits afijking met een parallele weerstand over de mA meter werkt dit. Maar het blijkt dat zelfs bij 0-opbrengst van de zonnepanelen de mA meter nog 20% aanduidt. Heeft het te maken met de ferriet in mijn zogezegde stroomtransformator.
Met dank voor de hulp.

DW

Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je de stroomdraad helemaal niet door de spoel steekt? Dus gewoon spoel>gelijkrichter>mA meter.
Wat voor meter gebruik je?

De meter is een 100 µA gelijkstroom meter

DW

Ha D.W.,

Is het mogelijk om een schema te laten zien van je CT de foto als ik hem goed interpreteer is een wikkeling primair en ( even niet geteld ) een aantal wikkelingen secondair.....
Hoe groot is je burden weerstand dit is de weerstand waarover je de secondaire spanning meet incl. de belasting van je detector schakeling ?

En probeer eerst even het voorstel van @KlaasZ het kan zo zijn dat je van uit de omgeving E.M.I. oppak.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat ook kan: Bij m'n pa ging de arbeidsfactor sterk omlaag als de opbrengst laag was (is, eigenlijk, maar ik heb al een halfjaar niet gekeken).

Dit betekent dat er wel stroom loopt maar weinig vermogen links of rechtsaf gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

tja, je A- meter kan geen onderscheid maken tussen leveren en terugvoeren en ook niet tussen actieve stroom en de blindstroom. tvens zal de meter sterk niet lineair zijn. (te gevoelig in het begin)

zelfs al leveren je zonnepanelen niets, er loopt een blindstroom door de leiding door de filters in de invertor. Lijkt me dat je die meet.
"Rommel" (ik bedoel NIET die Duitse generaal/woestijnvos) in de lucht kan natuurlijk ook, vandaar dat een test zonder de draad erdoor nuttig is.

Op 15 april 2021 16:36:02 schreef D.W.:
NA gelijkrichting met GE diodes meet ik met een analoge mA meter de stroom.

Er zijn 2 manieren om er een stroomtrafo van te maken, ofwel sluit je die trafo af met een lage weerstand (1-100Ω) of zet je een wisselstroom A-meter parallel aan de stroomtrafo.

Dus geen dioden direct na de trafo plaatsen maar een weerstand, wat je daarna met dat signaal doet heeft geen invloed meer op de stroomtrafo.

LDmicro user.

Met een goede stroomtransformator kun je best diodes gebruiken als dat beter uitkomt voor de rest van de schakeling, maar dit is duidelijk geen goede stroomtransformator, als er onbelast al maar 0.5V uit komt. Daarbij raak je met die diodes erbij natuurlijk wel de fase informatie kwijt; je kunt de richting van de stroom vs. de polariteit van de spanning niet bepalen.

Ik weet niet heel veel van het ontwerp van stroomtransformators, maar volgens mij is ferriet geen geschikt materiaal; je hebt een veel hogere permeabiliteit nodig. Volgens mij kun je wel goed een kleine ringkerntransformator gebruiken, dan heb je meteen een handige wikkeling met veel windingen (de 230V wikkeling), en eventueel kun je de laagspanningswikkeling kortsluiten als je ooit de primaire los moet maken terwijl er stroom loopt door de kabel.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 16 april 2021 09:38:56 (38%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 april 2021 09:36:28 schreef SparkyGSX:
Met een goede stroomtransformator kun je best diodes gebruiken als dat beter uitkomt voor de rest van de schakeling,

Al heb je een goede CT dan nog staan die dioden daar niet op hun plaats!
Hobbymatig kun je dat natuurlijk proberen maar door de zeer lage spanning van een CT krijg je dan deze vragen gesteld.

LDmicro user.

Dat kan juist wel, juist omdat het een stroomtransformator is; die maalt niet op de spanning op zijn secundaire wikkeling. Ik ken verschillende ontwerpen van halve en volle brug converters die een stroomtransformator met gelijkrichter gebruiken om de stroom door de power transformator te bepalen.

Een CT geeft je helemaal niet perse een lage spanning, maar naarmate je de secundaire spanning hoger laat worden, verlies je wel wat van de lineariteit.

Als je een ADC in gaat, is het vaak handig als het signaal niet negatief gaat; je kunt dan een offset toevoegen, maar dat heeft als nadeel dat je de fout in de offset weer moet gaan corrigeren. Met een gelijkrichter is 0 nog steeds 0, je bent alleen de polariteit informatie kwijt. De rest van de fase informatie is nog wel aanwezig (in ieder geval op 50Hz), en als het moet kun je die polariteit ook nog wel via een ander pad bepalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb mijn "installatie !" op de werkbank getest. De resultaten zijn min of meer bevredigend.
In situ gemonteerd trekt het op niets.

Kris Van Damme: tja, je A- meter kan geen onderscheid maken tussen leveren en terugvoeren en ook niet tussen actieve stroom en de blindstroom. tevens zal de meter sterk niet lineair zijn. (te gevoelig in het begin).

Vanwaar echter het verschil tussen leveren en terugvoeren, ik dacht dat er niks wordt teruggevoerd IN de convertor maar enkel UIT.

Mijn panelen kunnen tot 4.6 kW leveren (dit is 20 A). Ik heb de µA meter met de parallel weerstand gecalibreerd op volle uitslag bij een gegenereerde opbrengst van 20 A.
De eerste gemeten 500 Watt beslaan ong 30 % van de schaaluitslag ! De rest van de schaal blijft wel beschikbaar tot de 4.6 kW (bijvoorbeeld 3.9 kW gegenereerd door de panelen geeft ong 80 µA meteruitslag).

DW

Ha D.W.,

De experimenten gaan door mooi..... wel een vraag heb je nu zelf de CT ontworpen of is dat een standaard model ?
En als je hem zelf heb ontworpen weet je dan welke burden weerstand je kan gebruiken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mijn zogezegde stroomtrafo is gewoon een spoel met een gat die ik had liggen, en dat ik heb gekozen omwille van zijn "geprefabriceerde" vorm.
Het heeft echter een ferriet kern, wat die ferriet in mijn geval doet of zou moeten doen ? heb geen idee. Zie de foto in mijn eerste post.
En van burden weerstanden weet ik niets.

DW

Ha D.W.,

Dat is duidelijk nu heb je wel zie ik de mogelijkheid om op de testbank je experiment uit te voeren.
Wat heb je zoal in je toolbox.... heb je een lage weerstand zeg 10 Ω of iets lager?
En kan je de stroom door je primaire regelen of schakelen zeg 1 Amp. 2 Amp.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Weerstanden heb ik allerlei.
Op de bank heb ik bij het testen de netspanning in serie met een weerstand en een rheostaat de primaire spanning die door de draad door het gat in de IT gaat zo geregeld dat er 1 of 2 A (25 of 50 Volt) door gaat. Ik kan er zowat elke stroom simuleren, moet nog wel kijken naar de weerstand en het vermogen erdoor.
Maar hebt U enig idee waar de zeer grote fout in lineariteit van de µA meter vandaan komt ?

DW

Misschien een tussenstap proberen met 5 windingen ivm 10.
Kijken of dit dan wel lineair is met de 10 windingen.
Anders opstelling proberen met 1 of 4 Ampere, weet niet of je reostaat 4 Ampere aankan.

Ha D.W.,

Dat is mooi die spanning is niet belangrijk...... daar waar een elektrische lading verplaatst wordt uitgedrukt als elektrische stroom met de grootheid Ampère is geen elektrische potentiaal aanwezig dus ook geen spanning uitgedrukt in de grootheid Volt !
En andersom geldt het zelfde wel een potentiaal is geen stroom dit alles bezien op een geleider :)

Met andere woorden de draad die door je kern gaat daarvan is de elektrische lading die verplaatst wordt maatgevend en daarmee het opgewekte veld rondom de draad.
Dit veld koppelt d.m.v. een flux met jou secondaire draad en veroorzaakt een lading door nu die flux te belasten ontstaat er een elektrische stroom waarvan de verhouding I s = I p / N is.

Dit betekend dat je een belasting aan de secondaire moeten aansluiten zodat er een elektrische stroom loopt en er over de belasting een elektrisch potentiaal ontstaat en deze kan jij meten in Volt :D

Dus sluit de CT aan zoals je gedaan heb maar plaats over de secondaire een weerstand van 10 Ω en meet wat er gebeurt.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 18 april 2021 18:40:41 schreef D.W.:
...
Maar hebt U enig idee waar de zeer grote fout in lineariteit van de µA meter vandaan komt ?

Door de dioden natuurlijk :O

Bij een stroomtrafo wordt de grootste spanning op de secundaire opgewekt als die "open" is, in uw geval zo'n 0.5Vac of 0.7Vdc
Daarom mag je in de praktijk bij een "echte" stroomtrafo nooit de sec open laten.

Je plaatst nu wel 2 dioden van 0.2Vvf in serie naar een weerstand.
De spanningsval bedraagt dus al bijna de helft van de secundaire spanning.

Aangezien het bij stroomtrafo niet over spanningen gaat maar over stroom dan zal de stroomtrafo vanzelf de spanning opvoeren tot hij wel genoeg stroom opwekt maar hier kan dat niet, want meer stroom opwekken vereist volgens de wet van ohm meer spanning edit/en je hebt maar max 0.5Vac

Een SCT013-30 heeft op de secundaire naar schatting zo ongeveer 1000 wikkelingen liggen die 1Vac geven bij 30A over een 69Ω weerstand.

Als je een lineaire uitlezing wilt zul je eerst uw CT moeten opmeten en dan bekijken hoe je die AC kunt omzetten naar DC zonder de AC stroom te beinvloeden.

LDmicro user.

Op 18 april 2021 23:05:12 schreef MGP:
Aangezien het bij stroomtrafo niet over spanningen gaat maar over stroom dan zal de stroomtrafo vanzelf de spanning opvoeren tot hij wel genoeg stroom opwekt maar hier kan dat niet, want meer stroom opwekken vereist volgens de wet van ohm meer spanning.

Ik zou het iets anders omschrijven. Een stroomtrafo zet stroom om in stroom. De secundaire stroom wordt dus bepaald door de primaire stroom. En die stroom veroorzaakt een spanningsval over de afsluitende weerstand. Maar als die weerstand te groot is kan de stroomtrafo niet genoeg vermogen opbrengen om de stroom in stand te houden.

Ik heb pas ook zoiets bij de hand gehad. Een stroomtrafo 1000:1 die volgens de specificaties moest worden afgesloten met 39 ohm. Maar dat gaf te weinig spanning voor het metertje dat ik daarvoor had bestemd. Dus heb ik er nog een opamp achter gezet om de spanning te versterken. Dat vereist dan weer een voeding, maar dat heb ik maar op de koop toe genomen.

Op 18 april 2021 23:27:26 schreef KlaasZ:
[...]Ik zou het iets anders omschrijven. Een stroomtrafo zet stroom om in stroom.

Dit is persoonsgebonden of hoe je het ziet of begrijpt ;)

Dit gezegd zijnde heeft een SCT013-30 met 1Vac over 69Ω zo'n dikke 2000 wikkelingen op de secundaire.
Is = V/R = 1/69 = 14mA

Ns = Ip/Is (Np = 1) of 30/0.014 = 2142 windingen

LDmicro user.

..foutje ..wilde mijn vorige post editen

LDmicro user.

De belasting weerstand van de stroomtrafo moet direct over de secundaire wikkelingen van die trafo aangesloten worden.
Ik zag op je schema dat je 31,8 ohm weerstanden gebruikt, die waarde kan wel wat omhoog, zodat je genoeg spanning overhoud voor de bruggelijkrichter met gemaniumdioden.
Zeg dat je voor die secundaire belastingweerstand een waarde kiest ergens tussen de 30 en 100 ohm, zodat je genoeg spanning overhoud voor de gelijkrichter en ook de µA meter.

Dat je een NIET liniaire meteruitslag krijgt komt door de spanningsval over de dioden.
Wat je dan meet is wanneer de dioden net wel of niet gaan geleiden en zit je te meten op het randje van de drempelspanning van de dioden.

Dat kun je oplossen door de µA meter een voorschakelweerstand te geven van zeg 10kΩ,

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 18 april 2021 23:27:26 schreef KlaasZ:
[...]Ik zou het iets anders omschrijven. Een stroomtrafo zet stroom om in stroom. De secundaire stroom wordt dus bepaald door de primaire stroom.

Dat is een goede benadering voor hopelijk een redelijk gebruiks-gebied van het onderdeel.

Maar waar een spanningstrafo niet ideaal is en een serieweerstand lijkt te hebben als je hem gaat belasten is dat precies zo bij een stroomtrafo. Die heeft een parallel weerstand.

Als stroomtrafo bedoeld is als 1000:1, dan kan je secondair 1000 wikkelingen doen, maar dan zal je zien dat je in je 100 Ohm weerstand bijvoorbeeld maar 95% van de primaire stroom ziet. Door nu wat extra(*) secondaire wikkelingen te doen, kan je compenseren voor dit effect. Fabrikanten zitten dan voor de uitdaging: Maak ik een vrijwel perfecte stroomtrafo, of bespaar ik op de materiaalkosten door te specificeren wat de afsluitweerstand moet zijn.

Als je als ontwerper hiermee te maken krijgt, kan je kiezen om toch de weerstand te verhogen en zelf te calibreren hoeveel afwijking dat oplevert. Of zoals jij kiezen voor een opamp....

(*) Extra? Ik denk het wel, maar minder zou ook kunnen moet ik diep over nadenken wat nu zou werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat kun je oplossen door de µA meter een voorschakelweerstand te geven van zeg 10kΩ,

Met als gevolg dat je helemaal geen meter uitslag heb.
Dat kun je weer compenseren door meer windingen op de secundaire kant van de stroomtransformator erbij te wikkelen.
En die shunt weerstand kan dan weer iets omlaag, wat resulteerd in minder meter uitslag.
En moet er weer meer windingen worden bij-gewikkeld.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je kunt de afsluitweerstand van een stroomtrafo niet zomaar verhogen. Daarmee verhoog je het vermogen wat de trafo moet leveren en daar zit een grens aan. Bij het trafootje wat ik heb gebruikt geeft de fabrikant aan dat de optimale afsluitweerstand 39 ohm is. Ik heb wat met die waarde zitten experimenteren en de opgave van de fabrikant bleek juist te zijn. Zowel bij kleinere als bij grotere weerstand kreeg ik afwijkingen in de secundaire stroomwaarde.