Nieuwe 3 fase aansluiting

alexandre

Golden Member

Eindelijk, na ruim een half jaar, een 3 fase aansluiting gekregen. 3x25 A, een slimme meter die dom is gemaakt zeggen ze. Hoe kan ik dit contrôleren?
Het valt mij op dat er geen schroefpatronen in de Enexis aansluitkast meer zijn geplaatst. Er zitten 3 installatieautomaten die ik zelf kan bedienen.
Dat is wel weer makkelijk.
Het einde van de schroefpatronen?

Lex

mvdk

Golden Member

Het einde van de schroefpatronen?

Ja.
Het betekent dat, waar de klachtenmonteur vroeger 1 op de 200 keer een schroefpatroonhouder onder spanning moest vervangen, dit nu z'n meest voorkomende taak zal worden bij een door de klant gemelde storing. Het vervangen van een door onjuist gebruik defect geraakte automaat, bedoel ik.
De klachtenmonteurs zijn er niet blij mee.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 19 april 2021 09:20:55 schreef alexandre:

Het einde van de schroefpatronen?

Lex

Nee.
Een schroefpatroon heeft enkele bijzondere eigenschappen die een installatieautomaat niet heeft.
Voor jou als gebruiker is het mooi/makkelijk dat je automaten hebt. Bij een overbelasting of sluiting hoef jij er geen monteur bij te halen, dan kun je zelf de automaat weer in zetten. En bij werkzaamheden IN de verdeelkast kun je nu alles makkelijk spanningsloos maken.

Het betekent dat, waar de klachtenmonteur vroeger 1 op de 200 keer een schroefpatroonhouder onder spanning moest vervangen, dit nu z'n meest voorkomende taak zal worden bij een door de klant gemelde storing. Het vervangen van een door onjuist gebruik defect geraakte automaat, bedoel ik.
De klachtenmonteurs zijn er niet blij mee.

Meest voorkomende storing (in de particuliere sector) is wel de hoofdzekering vervangen. Ook in de nachtelijke uren. Die klus vervalt dan nagenoeg. Daar zullen de klachtenmonteurs wel blij mee zijn.

P.S. Als het dan toch onder spanning moet, dan vervang ik liever (makkelijker/eenvoudiger/veiliger) een automaat (die op DIN rail geklit zit) dan een schroefpatroonhouder (die met M4 boutjes op de onderplaat geschroefd zit).

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 19 april 2021 09:42:30 (43%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 april 2021 09:34:04 schreef mvdk:
[...]
Ja.
Het betekent dat, waar de klachtenmonteur vroeger 1 op de 200 keer een schroefpatroonhouder onder spanning moest vervangen, dit nu z'n meest voorkomende taak zal worden bij een door de klant gemelde storing. Het vervangen van een door onjuist gebruik defect geraakte automaat, bedoel ik.
De klachtenmonteurs zijn er niet blij mee.

Misschien dat ik er als Belg anders naar kijk, maar..
volgens mij hebben beiden gelijk. Ja: de incidenten met automaten zullen ingrijpender zijn. Maar het aantal incidenten zal dalen.

Reparatiemonteurs hebben een vertekend beeld. zij komen nooit langs in de huizen waar het incident ook zonder hun hulp opgelost is.

Door de schroefpatronenen door automaten te vervangen (wat trouwens in BE al jaren zo is) zal er veel minder ingegrepen moeten worden.
het totale interventies zal van pakweg 1000 naar 50 terugzakken (fictieve getallen)

Die 50 zullen (uiteindelijk) wel ingrijpender zijn... een vastgeroeste automaat , een doorgesmolten meter, ...

Daarnaast:

Eens kijken hoe het in BE is. voor zover ik weet (mijn ervaring is beperkt) is in belgie een schroefzekering al zeker sinds de jaren 80 gepasseerd. Mijn ouderlijkhuis , provincie Limburg BE(bouwjaar 1978) heeft reeds een automaat. (4p/25A 3x400V+N).

Mijn "schoonouderlijkhuis" (provinicie oostvlaanderen) ook.

Het huis wat ik zelf betrek (provincie Antwerpen) heeft in de jaren 90 een omschakeling gehad van bovengrondse aansluiting naar ondergrondse. Op dat moment is ook hier een automaat in gezet van 4x32A (3x400V+N)

Het betreft hier twee verschillende intercommunales/netbeheerders.

Zo slecht kunnen die automaten dus niet zijn. anders zou men in BE op die 40 jaar tijd ook wel eens een ander model gekozen hebben.

[Bericht gewijzigd door verstrooid_profke op maandag 19 april 2021 10:10:25 (10%)

Hoofdautomaten onder spanning vervangen hoeft niet. Ik heb er één keer bij gestaan bij een installatie waar 80A werd vervangen door 50A.
De ingaande kabel komt binnen op scheidingsklemmen. Automaten uitschakelen en daarna kunnen de scheidingsklemmen stroomloos geopend worden. Verder is dan alles vrij van spanning.

ze zetten ook wel automaten omdat de piekstroom minder hoog kan zijn als met smeltpatronen. tot 100A is tegenwoordig al met automaten, vanaf 50A heb je dan B automaten ook nog. 25 en 40A is nog C automaten.

pas nog een leuke gehad, 2 huizen op 1 hoofdaansluiting, de buren zonder de binnenkomende kabel hebben 3x25A maar de buren met de inkomende kabel hebben 1x 25A, nu bleek dat 1 hoofdzekering werd gedeeld tussen de 2 huishoudens. dus maar zoveel mogelijk vermogen op 2 fasen gezet omdat je niet weet wat de buren al aan hebben staan op die ene fase. :?

waar rook was, werkt nu iets niet meer