Li-ion ebike batterij jaren niet gebruikt

Ik heb een ebike overgenomen van iemand die beweert dat deze jaren niet meer is gebruikt. Ik ging ervanuit dat de batterij morsdood is en dat beweerde de verkoper ook.

Nadat ik de batterij (Giant twist 26V) heb opgeladen met mijn eigen lader begon deze gewoon te laden en gaf 29.3volt aan toen deze volt was. Met een dummyload getest en er zit nog een capaciteit van 8.8ampere in de batterij.

Vreemd, of kan dit ondanks dat de fiets/batterij jaren niet is gebruikt?

Wat "verwacht kan worden" is dat er een heel klein beetje "lek" is. Ofwel intern binnen de cellen, ofwel in het BMS in de accu, ofwel in de fiets (en nadat het BMS zegt: accu leeg, nog een beetje in de cellen of BMS).

Als dat beetje lek er is, dan loopt de accu in een maand, jaar of paar jaar leeg. En dan "verder leeg dan goed voor hem is". DAN gaan de cellen heel snel kapot. (weken: Weinig tijd t.o.v. de jaren die het gekost heeft om dat stadium te bereiken).

Maar als de lekstromen zo weinig zijn dat de cellen niet of nauwelijks onder de 2.5V zijn geweest dan kan het zijn dat je het pack hebt gevonden in de toestand: "niet meer laden met de standaard lader" en dat je dit nu door op je eigen lader te laden hebt weten te resetten.

Als je 8.8Ah meet, dan denk ik: Dat is best respectabel.

Worst case is de interne weerstand van de cellen zodanig opgelopen dat ie nu na 500m rijden de cellen onder de 3V trekt zodat het BMS zegt: Kappen, nu is ie leeg. De praktijk zal het uitwijzen.

Ik denk: Volgens mij heb je mazzel gehad!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

26V batterij?
zeker dat het li-ion is?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 april 2021 17:00:22 schreef rew:
Wat "verwacht kan worden" is dat er een heel klein beetje "lek" is. Ofwel intern binnen de cellen, ofwel in het BMS in de accu, ofwel in de fiets (en nadat het BMS zegt: accu leeg, nog een beetje in de cellen of BMS).

Als dat beetje lek er is, dan loopt de accu in een maand, jaar of paar jaar leeg. En dan "verder leeg dan goed voor hem is". DAN gaan de cellen heel snel kapot. (weken: Weinig tijd t.o.v. de jaren die het gekost heeft om dat stadium te bereiken).

Maar als de lekstromen zo weinig zijn dat de cellen niet of nauwelijks onder de 2.5V zijn geweest dan kan het zijn dat je het pack hebt gevonden in de toestand: "niet meer laden met de standaard lader" en dat je dit nu door op je eigen lader te laden hebt weten te resetten.

Als je 8.8Ah meet, dan denk ik: Dat is best respectabel.

Worst case is de interne weerstand van de cellen zodanig opgelopen dat ie nu na 500m rijden de cellen onder de 3V trekt zodat het BMS zegt: Kappen, nu is ie leeg. De praktijk zal het uitwijzen.

Ik denk: Volgens mij heb je mazzel gehad!

Heb er een paar km mee gereden en geeft nog steeds vol aan. Kwestie van leegrijden en hopen dat het idd mazzel is.

Op 19 april 2021 17:37:53 schreef fcapri:
26V batterij?
zeker dat het li-ion is?

Jazeker. Zeker in het begintijd van de fietsaccus was "ongeveer 24V" heel gebruikelijk: In de praktijk is dat een 7S Li-ion configuratie. 29.4V als ie vol is uit m'n hoofd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/