stroomtransformator

Op 19 april 2021 17:12:10 schreef KlaasZ:
.....
Zowel bij kleinere als bij grotere weerstand kreeg ik afwijkingen in de secundaire stroomwaarde.

Bij een kleinere weerstand zou dat toch niet mogen omdat de stroom afhankelijk is van de flux en niet van de weerstand.

LDmicro user.

Ha MGP,

Ik denk dat @KlaasZ daar wel een punt heeft het is een balans en het principe kan je denk ik als volgt omschrijven......

Principes,
In bedrijf zal de C.T. stroom opwekken in zijn secundaire wikkeling en de belasting die dient om het magnetiserende effect van de primaire stroom volledig tegen te gaan, behalve dat kleine deel dat nodig is om de kern te magnetiseren.
Deze kernmagnetiserende component zal dan de enige foutbron zijn als de secundaire stroom moet worden gebruikt als maat voor de primaire stroom.

Misschien is dit ook iets duidelijker voor @TS aan de andere kant is een effectief ontwerp van een ringtype C.T. wat in een keer kan worden geproduceerd geen rocket science :D
Ik denk dat @TS met behulp van een procedure, zonder enige eerdere ervaring een perfecte CT kan ontwerpen :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 19 april 2021 17:27:49 schreef MGP:
Bij een kleinere weerstand zou dat toch niet mogen omdat de stroom afhankelijk is van de flux en niet van de weerstand.

Toch wel. Bedenk dat het trafootje dat ik heb toegepast een goedkoop ding is.
Bij verrekeningsmetingen voor klanten worden nauwkeuriger stroomtrafo's gebruikt, maar ook die moeten een bepaalde minimale belasting hebben. In de Meetcode Elektriciteit staat een bepaling dat de belasting van stroomtrafo's minimaal 25% en maximaal 100% van de nominale waarde moet zijn.

Op 18 april 2021 16:22:56 schreef D.W.:
.

Kris Van Damme: tja, je A- meter kan geen onderscheid maken tussen leveren en terugvoeren en ook niet tussen actieve stroom en de blindstroom. tevens zal de meter sterk niet lineair zijn. (te gevoelig in het begin).

Vanwaar echter het verschil tussen leveren en terugvoeren, ik dacht dat er niks wordt teruggevoerd IN de convertor maar enkel UIT.

zelfs al leveren de panelen niets er zal wel een blindstroom lopen van het net richting de inverter, door het EMI filter in de inverter. Je A-meter ziet/meet dat ook.

Op 19 april 2021 21:07:20 schreef KlaasZ:
[...]Toch wel. Bedenk dat het trafootje dat ik heb toegepast een goedkoop ding is.
Bij verrekeningsmetingen voor klanten worden nauwkeuriger stroomtrafo's gebruikt, maar ook die moeten een bepaalde minimale belasting hebben. In de Meetcode Elektriciteit staat een bepaling dat de belasting van stroomtrafo's minimaal 25% en maximaal 100% van de nominale waarde moet zijn.

Dat het een goedkoop ding is zal wel de oorzaak zijn maar wat ze met dat laatste bedoelen ontgaat mij... min25% en max100% ..de nominale waarde van wat dan?

LDmicro user.

Ha MGP,

Ik ken de trafo specificaties van @KlaasZ uiteraard niet maar een tijdje geleden was @blackdog met een experiment bezig.
Op de achtergrond heb ik een beetje mee gebouwd vandaar dat een en ander nog vers in het kopie zit :7
Overigens de trafo die ik zelf heb ontworpen heeft een frequentie bereik van 1 kHz tot 90 MHz ruim voldoende voor diverse onderzoeken !

De specificatie van een CT zou er als volgt uit kunnen zien:

1. Transformator specificatie

Wikkel verhouding 150/1 50Hz.
Last 2.5Va bij Power Factor = 1.0.
Nauwkeurigheid klasse 0,5.
Isolatieniveau - 4 kV.

De fout marge waarbinnen de trafo moet werken ziet er dan als volgt uit:

Maximaal toelaatbare fout Van 10% tot 20% van de nominale stroom Verhoudingsfout 1% faseverschuiving 60 min.
Maximaal toelaatbare fout Van 20% tot 100% van de nominale stroom Verhoudingsfout 0,75 % faseverschuiving 45 min.
Maximaal toelaatbare fout Van 100% tot 120% van de nominale stroom Verhoudingsfout 0,5 % faseverschuiving 30 min.

Je heb met twee fouten vandoen 1 de amplitude fout en 2 de fase fout......
De amplitude fout daar kunnen we bij het ontwerp tot op zeker hoogte rekening mee houden wikkeling er bij / wikkeling er af een deel wikkeling ( bestaat natuurkundig niet ) maar je kan vals spelen door de draad een klein beetje in de kern te stoppen :+
Het tweede punt de fase fout hier kan je niets aan doen gelukkig als je het vector van overdracht bekijkt is op 50 Hz de fase fout klein !

Nu zie je heel vaak bij de specificaties van zo'n trafo een condensator waarde opgegeven ter compensatie van de fase hoek.....
En een kanttekening bij de amplitude correctie is op zijn plaats dit veranderd met de primaire stroom het blijft een compromis tussen dynamisch bereik en nauwkeurigheid.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920, je zit volgens mij op een heel andere golflengte dan wat dit topic voorstelt.

De vraag was misschien te simpel ;) ik herhaal ze nog even:

Hoe komt het dat een stroomtransformator (50Hz) een andere stroom in zijn secundaire heeft bij een 39Ω weerstand dan bij een bv. 10Ω weerstand, dat is wat KlaasZ hier schreef.
De primaire stroom is in beide gevallen dezelfde.

Ik kan mij maar 1 ding voorstellen en dat is dat zijn zelfgemaakte CT bij een 39Ω weerstand over zijn vermogen (VA) gaat, gezien de sec. stroom enkel van de flux in de kern afhangt.

LDmicro user.

Ha MGP,

Ik probeerde antwoord te geven op je vraag m.b.t. de

Dat het een goedkoop ding is zal wel de oorzaak zijn maar wat ze met dat laatste bedoelen ontgaat mij... min25% en max100% ..de nominale waarde van wat dan?

Jou conclusie is juist dat is dan ook de reden dat de fabrikant de optimale burden weerstand opgeef en een tabel of grafiek m.b.t. de afwijking als je een andere weerstand kiest......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 20 april 2021 08:03:41 schreef MGP:
..de nominale waarde van wat dan?

Van het aantal VA's dat de fabrikant van de stroomtrafo aangeeft. Binnen die grenzen is de opgegeven nauwkeurigheid gegarandeerd.

Ok dan zijn we het eens :) ik dacht KlaasZ met zijn % afwijking het ook had over het vermogen, daarom vroeg ik het nog eens.

edit: ondertussen heeft hij geantwoord en zat ik toch juist ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 20 april 2021 10:03:20 (21%)

LDmicro user.

Kris van Damme:

zelfs al leveren de panelen niets er zal wel een blindstroom lopen van het net richting de inverter, door het EMI filter in de inverter. Je A-meter ziet/meet dat ook.

.

Als dit juist is, en er bij 0 gegenereerd vermogen toch een stroom loopt NAAR de invertor toe, dan is alles verklaard en heeft het niets te maken met de gebrekkige lineariteit door de drempelspanning van de diodes. Mijn simpele meting met of zonder burden weerstand is eenvoudig niet te doen en zal het moeten opgeven.

DW

Een SMA Sunny Boy 5.0 verbruikt tijdens de nacht 2watt, daar zal het niet aan liggen.

LDmicro user.

Ha D.W.,

Ik begrijp dat je bidirectioneel wilt meten dat gaat inderdaad niet met een stroom tang of stroom transformator maar daar zit je toch niet aan vast !
Je kunt denk ik een kleine shunt gebruiken of praat je over kA :?
Dan kan je wel de richting bepalen......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 20 april 2021 19:10:46 schreef MGP:
Een SMA Sunny Boy 5.0 verbruikt tijdens de nacht 2watt, daar zal het niet aan liggen.

waarschijnlijk toch wel. aangezien de schakeling van TS sterk non lineair is (en dus al wat aanwijst bij een heel kleine stroom)en de 2 watt effectief verbruik niets zegt over de blindstroom. die zal veel groter zijn en ondanks dat die blind is, ziet de A meter hem ook ....