Rendement zonnepanelen per jaar

Vuistregel Nederland: Wp is kWh per jaar keer 0,8.
Net wat gerekend aan de panelen van schoonouders, 4800kWh gemiddeld per jaar (sinds 2017) uit 4,42kWp aan panelen. Da's bijna 1,1 vermenigvuldigingsfactor!!!
Ikzelf haalde 20km verderop met een 556Wp ongeveer 0,75 vermenigvuldigingsfactor (begin jaren 2000).
4,42kWp systeem zuid, Solar frontier sf170-S 55graden, Solar edge 4kW inverter
556Wp systeem zal ik nog toevoegen, oo van die plastic bakken dus optimale hellingshoek (35gradrn geloof ik) en vrij zicht op zuiden. PSI 300 Philips inverters

Hoe kan daar zo'n enorm verschil in zitten? Verschil in type en/of productiejaar van de panelen? Zit 15 jaar tussen.

De panelen slijten en de opbrengst neemt tussen de 0.5% en 1.5% per jaar af. Panelen van 15 jaar oud zitten zomaar tussen de 75% en 85% van hun initiele efficiency. Het feitelijke aantal Wp's dat je hebt neemt dus af over de jaren.

Daarnaast is het voor de inverter fabrikant interessant om de opbrengst te overschatten (wie gaat het controleren?). Volgens mij is solar-edge sowieso wel goed met het oveschatten van de opbrengst. Efficiency van de inverters is de afgelopen jaren overigens ook wel wat toegenomen.

Afgelopen jaar was trouwens een heel goed jaar qua opbrengst, was zomaar 10% hoger dan normaal. Er is een website die de integraal van de zoninstraling per locatie bijhoudt zodat je de verschillende jaren met elkaar kunt vergelijken.

Bij optimale orientatie is de factor in nederland iets hoger dan 1 normaalgesproken. Bijgevoegd een simulatie van de relatie kWh per Wp in procenten.

[Bericht gewijzigd door Mr. SnuGGelS op maandag 19 april 2021 15:57:01 (35%)

Lambiek

Special Member

Op 19 april 2021 15:46:00 schreef r-p:
Vuistregel Nederland: Wp is kWh per jaar keer 0,8.

Voor Nederland klopt dat ja.

Net wat gerekend aan de panelen van schoonouders, 4800kWh gemiddeld per jaar (sinds 2017) uit 4,42kWp aan panelen. Da's bijna 1,1 vermenigvuldigingsfactor!!!

Hebben ze die laten installeren? En wat hebben ze in de omvormer gezet, weet je dat? Je kunt daar een waarde in opgeven, als dat te hoog is klopt het niet. Is die 4.42kWp de waarde die de omvormer aangeeft, of wordt die ook daadwerkelijk terug geleverd?

Ikzelf haalde 20km verderop met een 556Wp ongeveer 0,75 vermenigvuldigingsfactor (begin jaren 2000).

Die 0.75 tot 0.8 heb ik meer vertrouwen in dan die 1.1. :)

De gunstigste hoek is +/- 50°.
Maar die 35° (plat dak denk) is in de zomer weer gunstiger dan die 55°. In de winter is het precies anders om.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
JoWi

Special Member

't Varieert nogal, in de laatste jaren flink wat zonuren gehad.
Factoren bij mij: in 2015 0,83, in 2016 0,84, in 2017 0,86, in 2018 0,96, in 2019 0,89 en in 2020 0,96.
Ik heb wel in 2017 een boom heftig gesnoeid. (Deze zorgde voor een dip in het voor- en najaar wanneer de zon nog niet hoog genoeg kwam)

Ignorance is bliss

Mijn nattevingergetal is: Die factor is ongeveer 1.

Daar kan je makkelijk 20% onder zitten als je orientatie niet optimaal is of het weer een beetje tegenvalt. Of 10% boven als alles mee zit.

Panelen van 15 jaar oud kunnen ook zomaar een 15% lager rendement hebben. (dan bedoel ik niet 23% - 15% = 8 % rendement maar 85% van 23% wat het huidige rendement is). Wat het huidige rendement precies is weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 19 april 2021 17:08:24 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nu 2,5 jaar 9 panelen op plat dak op zuid van 3015 Wp.

Per -heel- jaar (jan-dec) : 2019 : 3,32 MWh en 2020 : 3,42 MWh.

Had oorspronkelijke bericht op mijn telefoon getypt, dus excuseer de typfouten en de korte uitleg.

Mijn huidige systeem is Zuid, Noord en Noord-west, dus daar is geen vergelijking mee te maken.

Dus de twee dingen die ik probeerde te vergelijken is (1) mijn eigen OUDE systeem met destijds NIEUWE panelen (dit speelde rond 2002). Ik hield toen de gegevens niet heel goed bij, behalve dat ik na een jaar volgens mij maar rond de 75% had gehaald. Dus het 556Wp systeem had maar iets van 420kWh opgeleverd (dat getal van 75% en van 420 staan me bij, was een nieuwe digitale kWh meter die ik met stand 00000 had aangesloten). Destijds was ik best teleurgesteld: de vier panelen van 139Wp per stuk met twee Philips PSI300 inverters stonden op speciaal daarvoor gemaakte plastic bakken die een optimale hellingshoek zouden moeten hebben. Iets van 'Console'. Hieronder een plaatje van Google als ik daarop zoek. Zou inderdaad wel rond de 35 graden kunnen zijn, waarschijnlijk een optimum voor jaar-rond. Dit had vrij zicht, dus nooit schaduw van bomen/schoorstenen/etc. EDIT: zelf op mijn dak geplant.

(2) Systeem van schoonouders is dus 26 panelen van 170Wp per stuk. De inverter is een SE-4000 van Solaredge met optimizers. Maar aangezien mijn eigen oude systeem helemaal nooit schaduw had, zou dit verder weinig uit moeten maken. EDIT: 'professioneel' geïnstalleerd door een zonnepanelen boer die ook dit jaar een nieuwe optimizer hebben geplaatst, geen idee hoe lang die stuk is geweest (de buren hebben zelfde soort systeem met nog veel meer uitval).

Waar ik helemaal geen rekening mee heb gehouden, is het verschil van jaar-tot-jaar. Wanneer begin van dit millennium gewoon een stuk slechter was, kan dit misschien inderdaad wel maximaal 20% schelen. Als de inverter zelf ook 5% totaal rendement scheelt, dan zijn we er al bijna...
Maar goed, schoonouders halen GEMIDDELD dus al 110% over 4 jaar, dus de goede jaren zaten misschien wel op 120%. (20,44MWh sinds februari 2017)

Mijn zonnepanelen:

Zonnepanelen van mijn schoonouders:

Op 19 april 2021 16:08:42 schreef Lambiek:
Hebben ze die laten installeren? En wat hebben ze in de omvormer gezet, weet je dat? Je kunt daar een waarde in opgeven, als dat te hoog is klopt het niet. Is die 4.42kWp de waarde die de omvormer aangeeft, of wordt die ook daadwerkelijk terug geleverd?

Het is een SE-4000 en hoogste waarde die ik heb gezien is gewoon 4000W. Die 4,42kWp staat in de webapplicatie, dus zal inderdaad ook in de inverter geprogrammeerd staan denk ik. Maar komt ook overeen met 26 panelen van 170Wp per stuk.

Op 19 april 2021 16:38:44 schreef Mr. SnuGGelS:
Bij dezen de website waar ik op doelde:
http://www.siderea.nl/zonne-energie/lob_vorigemnd/lob_vorigemnd.html

Mijn referentie-jaar *zou* 2003 kunnen zijn geweest voor systeem (1). Daar vind ik op deze site 998kWh/kWp voor Rotterdam. Voor 2017 t/m 2020 (9(07+1001+946+975)/4=) 961kWh/kWp.
Dit verklaard dus niet echt wat... Moet het trouwens geen kWh/Wp zijn ipv kWh/kWp?

optimizers kosten je ook rendement, als je geen schaduw hebt op je panelen beter geen optimizers nemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn slechte rendement had geen optimizers. Het goede rendement van mijn schoonouders wel ('s avonds liggen er een paar in hun eigen schoorsteen-schaduw).

Hier een test waar de bewering van 10% extra opbrengst (tov van wat?) wordt getest voor de panelen van mijn schoonouders. Conclusie is geloof ik uitstekend.

Moet het trouwens geen kWh/Wp zijn ipv kWh/kWp?

Nee. Het is echt kWh/Wp.
Een paneel van 300 Wp geeft ongeveer 300 kWh op een jaar.
Dat komt dus overeen met 1000 zonuren per jaar.
Gemiddeld dus minder dan 3 uur per dag.

Op 19 april 2021 23:06:07 schreef deKees:
[...]

Nee. Het is echt kWh/Wp.

Dat zeg ik :+ De verder uitstekende site heeft daar een steekje laten vallen: in de tabellen staat echt kWh/kWp

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 20 april 2021 00:02:38 (14%)

Op 20 april 2021 00:01:50 schreef r-p:
[...]

Dat zeg ik :+ De verder uitstekende site heeft daar een steekje laten vallen: in de tabellen staat echt kWh/kWp

Nee. Het is echt kWh/kWp.
Goed lezen wat op de site staat!
In maart is de opbrengst ruwweg 90 kWh/kWp.
De jaaropbrengst wordt dan 12x90 kWh/kWp = 1080 kWh/kWp = 1 kWh/Wp = 300kWh/300Wp

Even opgezocht. 13x 275 Wp panelen, geïnstalleerd begin 2018. Locatie: Zeeland Oost:
Opbrengst 2018: 102% | 2019: 101% | 2020: 103%
Ri. ZW, 35 graden, 7 stuks, op pannendak.
Ri. ZO, 30 graden, 6 stuks, op bitumen tuinhuis.
Berekend o.b.v. dat wat de GoodWe omvormer meldt. Ik heb nog een Ferrarismeter, ik kan de werkelijke teruglevering dus niet zien. Mijn stroomverbruik is immers niet constant.

Voor het vergelijken met anderen: De locatie speelt ook een rol. Hier Zeeland: iets meer zon (+), en iets minder warm (+) dan in het oosten van NL. En ‘hier’ is: buitengebied: minder smog (+).

Terzijde, over mijn Ferrarismeter: Een slimme meter weiger ik, zolang het kan. Zo hoop ik het einde van de NL-salderingsregel zo lang mogelijk uit te stellen. Want beëindiging van de salderingsregel kan pas als iedereen een slimme meter heeft. En, opvoedkundig: er is niks zo duidelijk als een wieltje dat keihard de verkeerde (de goede!) kant op draait.

Hellevoetsluis (110% systeem) nog wat dichter bij Zeeland (lees voor de zon optimaler) dan Pernis (kleine systeempje rond 2002 met 75%).
Tevens beweert schoonpapa daat zijn panelen het goed doen bij minder licht oid en de getoonde test bureauonderzoek laat in ieder geval zien dat de gebruikte techniek (CIS, dunne film techniek) mogelijk wat voordelen biedt.

Zoals al vaker gemeld, vind ik de Ferraris ook heerlijk. Kan met een nieuwe meter misschien nog wel makkelijker, maar puur door opbrengst (aparte digitale meter) te vergelijken met de draaisnelheid van het wieltje al eens een openstaande vriezer gevonden.

Over de opmerking van deKees en Ohm pi geloof ik dat het kwartje eindelijk valt. 1kWh per 1Wp is de vuistregel. Dus ook 1000kWh per 1000Wp en dus ook 1000kWh per 1kWp. (Had ohm pi ook al geschreven maar nogmaals voor mijn eigen begrip uitgeschreven.)

Toch nog even systeem (3) erbij gezocht (huidige eigen systeem). Opbrengst 13 feb 2020 tot 18 feb 2021: 6060kWh
Systeem vermogen 2628Wp vrijwel zuid 20 graden helling, 2628Wp vrijwel noord, zelfde hoek en 1665Wp noord-west, ook ongeveer 20 graden hoek. Totaal 6921Wp.
Apart schaduwsysteem: 370Wp (Zuid maar snel schaduw)
Dus 7291Wp en 6060kWh is 83%, al duidelijk hoger dan het oude kleine systeem ondanks ver van ideale ligging.

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 20 april 2021 09:44:27 (19%)

Op 20 april 2021 07:51:07 schreef henkg:
Terzijde, over mijn Ferrarismeter: Een slimme meter weiger ik, zolang het kan. Zo hoop ik het einde van de NL-salderingsregel zo lang mogelijk uit te stellen. Want beëindiging van de salderingsregel kan pas als iedereen een slimme meter heeft.

Je bent jezelf aan het foppen. Het is andersom, als de salderingsregel wordt afgeschaft wordt er een elektronische meter geplaatst die heen en weer afzonderlijk registreert, of je dat nou wil of niet. Die meter hoeft overigens niet slim te zijn, dat deel mag je weigeren.

Ik ben mezelf niet aan het foppen. Wat ik bedoelde was: Als er -zolang mogelijk- nog heel veel Ferrarismeters zijn, dan duurt het in de praktijk langer voordat ze allemaal (verplicht) vervangen zijn. Gevolg: salderingsregeling komt pas later.

Nou, ik denk het niet. Als de salderingsregel vervalt dan zullen alle aansluitingen met zonnepanelen met voorrang een elektronische meter krijgen.
En als jouw ferraris meter wordt afgekeurd heb je zomaar kans dat je er eerder aan moet geloven.

Op 20 april 2021 11:35:11 schreef KlaasZ:
Nou, ik denk het niet. Als de salderingsregel vervalt dan zullen alle aansluitingen met zonnepanelen met voorrang een elektronische meter krijgen.
En als jouw ferraris meter wordt afgekeurd heb je zomaar kans dat je er eerder aan moet geloven.

meters met panelen erop vervangen heeft geen nut, het laatste jaar gaat het zo hard met PV op huizen dat een meter die deze week g een PV erop heeft dat in mei wel kan hebben. ik kom nog zat ferraris meters tegen, echter maar enkele dubbeltarief meters. lijkt wel of ze die het eerst vervangen. geregeld hangt er ook nog een ferraris meter omdat bewoners geen slimme meter willen en dan lijkt het op de lange termijn geschoven te worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 april 2021 09:08:07 schreef r-p:
..Over de opmerking van deKees en Ohm pi geloof ik dat het kwartje eindelijk valt. 1kWh per 1Wp is de vuistregel...

Juistem. Het zou immers ook raar zijn als je altijd exact een opbrengst zou hebben van x Wp in kWh. Dat zou erg toevallig zijn. Verder, het is een vuistregen nu, anno vandaag, met het rendement van de huidige PV panelen. In 2002 zal die factor anders geweest zijn en dat kan deels je "tegenvallende" resultaat verklaren. Panelen waren toen gewoon zo goed niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

In 2002 zal die factor anders geweest zijn

Volgens mij niet.

De panelen waren toen wel minder efficiënt, maar dat zie je terug in een lagere Wp per m2.

De verhouding Kwh/Wp is alleen afhankelijk van het gemiddelde aantal zonuren per jaar.

Op 20 april 2021 11:35:11 schreef KlaasZ:
Nou, ik denk het niet. Als de salderingsregel vervalt dan zullen alle aansluitingen met zonnepanelen met voorrang een elektronische meter krijgen.
En als jouw ferraris meter wordt afgekeurd heb je zomaar kans dat je er eerder aan moet geloven.

..en je krijgt geen zonnepanelen als je je ferrarismeter niet tegelijk laat vervangen.

Op 20 april 2021 19:07:46 schreef deKees:
...De verhouding Kwh/Wp is alleen afhankelijk van het gemiddelde aantal zonuren per jaar.

Ja, je hebt helemaal gelijk. Een Wp is een Wp natuurlijk. Je had indertijd meer panelen nodig voor dezelfde opbrengst.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein