Led vervangen bij Velleman 12v Car Battery Monitor MK189

Beste mensen,
Na een onaangenaam voorval, waarbij de stroomregelaar van mijn motor het begaf, wil ik de laadtoestand van mijn batterij gemakkelijk in het oog kunnen houden. Bij Velleman vond ik daarvoor het ideale kitje; de MK189, die precies doet wat ik in gedachten had.https://www.velleman.eu/products/view?id=387080

Het kitje is nu gesoldeerd maar het formaat van de LED valt tegen. De lampje is zo miniem van afmetingen dat het onmogelijk goed te monteren valt op het dashboard van mijn motor.

Ik zou het LED signaallampje, dat twee kleuren kan vertonen, willen vervangen door een iets groter exemplaar, dat voorzien is om in een paneel in te bouwen. Kan dat zonder meer of zijn er bepaalde zaken die ik in het oog dien te houden?

Daarnaast ben ik op zoek naar een heel fel LED inbouwlampje (liefst wit) om als rev light dienst te doen.

Bedankt voor jullie reacties! mvg, Luc

Shiptronic

Overleden

Ja kan hem in ieder geval vervangen voor 2 gewone LED's

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kan zonder meer.
Houd er wel rekening mee dat de lichtopbrengst niet verandert, want de stroom door het ledje blijft hetzelfde.

Shiptronic

Overleden

Ik zie nu dat ze de 3mm versie gebruikt hebben, er is ook een 5mm duo led. Jammer dat ze bij deze schakeling het schema er niet bij geven.

De 10mm versie: https://www.eoo-bv.nl/duo-led/13914-l-819egw.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 19 april 2021 20:14:28 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor jullie antwoorden! ik begrijp daaruit dat ik bv deze zou kunnen gebruiken? Deze kan ik zonder meer bevestigen...

https://www.conrad.be/p/led-signaallamp-in-meerdere-kleuren-rood-groen…

Thevel

Golden Member

Die led is voor 12V geschikt, er zit al een weerstand ingebouwd in de ledhouder.
De Velleman led heeft een 220Ω serie weerstand en is berekend op 5V, als je de Conrad led aansluit hou je dus nog minder licht over.

De ledhouder is ook los te koop bij Conrad, de 3mm Velleman led past daar ook in.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 20 april 2021 12:25:24 (32%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of je moet de weerstanden ertussenuit knippen of overbruggen, maar ja, dat wordt dan zo'n gepruts, dan kan je beter op zoek gaan naar dezelfde ledcombinatie met bijpassende ledhouder maar dan zonder voorschakelweerstanden.
Of je kan deze led met een van deze ledhouders kopen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 20 april 2021 19:54:04 (37%)

Iedereen bedankt voor de goede zorgen... Ik heb de door ohm pi genoemde onderdelen besteld... hoop volgende week de montage te kunnen uitvoeren! mvg, Luc

Shiptronic

Overleden

Bewust bij de grote C waar deze rommel 2x zo duur is dan de link die ik je gaf?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

He Shiptronic! Om op je vraag te antwoorden: Ik kocht bij grote C zoals jij dat noemt omdat ik daar reeds een account heb en er nog andere dingen wilde bestellen. Het prijsverschil is trouwens niet zo hoog als jij beweert... op het eerste gezicht een fractie duurder maar in dit geval praten we over misschien amper een euro... heb het nit tot op de cent vergeleken. dat zal dus niet zo'n verschil uitmaken op het eind vd dag ;-D
Toch bedankt voor je duiding! mvg, Luc

Maar als thuis duizend mensen zoals jij denken, is het voor de grote C mooi kassa, kassa! Daardoor hebben zij geen last van al die Corona gekte.

Mooie shop en ze hebben veel, maar ze vragen 1 tot 2 keer de normale prijs. Het zijn gewoon dieven zeg maar.

Meneer C rijd rond in zijn tesla met een dikke sigaar...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Tja CrossFireX, zo zijn er wel meer die in zaken zijn... Niets verplicht ons daar te kopen en niets houdt ons in principe tegen om hetzelfde te doen... en wat de prijs betreft: die is niet dubbel zoveel als bij een andere leverancier over het algemeen. Verre van... Toch niet dat ik heb ervaren....
Mag wel gezegd worden: prima levertijden... PostNl is net aan de deur geweest met de bestelling dus amper 48 uur levertermijn...

[Bericht gewijzigd door motorrijder op vrijdag 23 april 2021 12:47:49 (21%)

Op 23 april 2021 12:06:21 schreef CrossFireX:
Maar als thuis duizend mensen zoals jij denken, is het voor de grote C mooi kassa, kassa!

Niet helemaal mee eens...

Als we allemaal zo goedkoop mogelijk willen is straks ook de grote C failliet net zoals veel andere zaakjes, en hebben we alleen Ali nog ;)

Thevel

Golden Member

En de grote C is niet altijd duurder dan anderen, soms vind ik producten bij de grote C gewoon veel goedkoper zijn.
Laatst had ik 2 TRACO converters nodig, bij Farnell, mouser etc koste deze tussen de 60 en 70 euro per stuk EX BTW.
Bij de grote C 59 euro INCL.BTW en verzendkosten.
Toch eventjes een verschil van ongeveer 25 euro voor 2 converters...